امنیت اقتصاد دیجیتال

استفاده از الگوریتم‌های متنوع هوش مصنوعی برای احراز هویت

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت گفت: احراز هویت غیرحضوری مبتنی بر هوش مصنوعی با الگوریتم‌های متنوع در حوزه بینایی ماشین، پردازش تصویر و ویدئو و تبدیل صوت به متن در کنار هم به کار گرفته شده‌اند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت با اشاره به اهمیت ارائه خدمات متنوع آنلاین به متقاضیان فعالیت‌ در بازار سرمایه به خصوص در ایام کرونا، فعالیت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان بازار سرمایه (سجام)» و اپلیکیشن سیگنال را نقطه عطفی در احراز هویت فعالان بازار سرمایه در بخش‌هایی چون کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبدگردان عنوان کرد.

رسولی زاده افزود: احراز هویت غیرحضوری مبتنی بر هوش مصنوعی امروزه بر بستر اپلیکیشن‌هایی چون سیگنال عرضه شده است. در این سامانه، الگوریتم‌های متنوع هوش مصنوعی در حوزه بینایی ماشین، پردازش تصویر و ویدئو و تبدیل صوت به متن در کنار هم به کار گرفته شده‌اند تا متقاضی بتواند بدون مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان احراز هویت شده و کد سجام دریافت کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی تصویر فرد را با سایر اسناد هویتی که فرد در دیگر ارگان‌ها مانند ثبت احوال و سپرده‌گذاری مرکزی دارد، مورد مقایسه قرار می‌دهند و بعد از آن هویت فرد تایید می‌شود.

رسولی زاده ضمن بیان این مطلب که در ماه‌های گذشته زیرساخت‌های متعارف و سنتی پاسخگوی درخواست‌های مردم نبود، تاکید کرد: با اقبال مردم به بازار سرمایه شاهد حضور گسترده مردم در بورس هستیم.

وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا از یک سو و نبود زیرساخت‌های مناسب از سوی دیگر یک مشکل اساسی را در کشور نمایان کرد. چرا که مردم با توجه به وضع قانون فاصله‌گذاری اجتماعی نباید در صف قرار می‌گرفتند و ملزم به رعایت فاصله اجتماعی بودند. به همین دلیل، وزیر اقتصاد و سازمان بورس بر احراز هویت غیرحضوری در کشور تأکید داشتند و با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای اولین بار احراز هویت غیرحضوری در کشور مطرح شد.

رسولی‌زاده اضافه کرد: در گام بعدی، شناسایی زنده بودن فرد صورت می‌گیرد و برای همین مسئله الگوریتم ویدئو و لایونس زنده بودن فرد را تشخیص می‌دهد. تبدیل صوت به متن (فرد متنی را که برایش معین می‌شود، از گوشی می‌خواند)  ارزیابی شده و پس از آن صحت امضای فرد ارزیابی می‌شود.

وی افزود: طبق استاندارهای سازمان بورس و سپرده‌گذاری مرکزی، غیر از هوش مصنوعی اپراتورهای انسانی باید فرآیند احراز هویت را انجام دهند. به این صورت که پرونده‌های افراد پس از تایید هوش مصنوعی توسط اپراتور چک و تایید می‌شود و بعد از انجام تمام مراحل، پرونده تایید شده به سجام ارسال می‌شود.

 مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت گفت: طی کم‌تر از دو هفته از رونمایی این سامانه‌ها، چندصد هزار نفر از هموطنان توانستند به صورت غیرحضوری احراز هویت شوند.

فارس

محتوی مرتبط:
سامانه سیگنال با تکیه بر تکنولوژی هوش مصنوعی به بهره بر‌داری رسید
دریافت کد بورسی با ویدیوی سلفی
جزئیات احراز هویت غیرحضوری سجام با هوش مصنوعی
عضو کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی: دولت الکترونیک بدون امضای الکترونیک محقق نمی‌شود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: جزئیات احراز هویت غیرحضوری سجام با هوش مصنوعی - پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا