خانه / رسانه دیجیتال / تلویزیون‌های اینترنتی موفق در جذب مخاطب طی شب‌های کرونایی
تلویزیون‌های اینترنتی موفق در جذب مخاطب طی شب‌های کرونایی

تلویزیون‌های اینترنتی موفق در جذب مخاطب طی شب‌های کرونایی

نویسنده: سارا کریمیان؛ خبرنگار

تلویزیون‌های اینترنتی موفق در جذب مخاطب طی شب‌های کرونایی

تلویزیون‌های اینترنتی با افزایش تولید و پخش برنامه‌های سرگرم کننده در شب‌های خانه‌نشینی به دلیل شیوع ویروس کرونا، در جذب مخاطب موفق عمل کردند.

پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی به نقل از ایرنا؛ دو ماهی از آغاز شیوع ویروس جدیدی به نام کرونا در ایران می گذرد ویروسی که به دلیل شیوع سریع، گسترده و مرگ بی صدا به شهرتی جهانی دست یافته است و ماه ها است که جهان جهت مقابله و کنترل آن درگیر جنگ برای حفظ سلامتی و حیات بشر است.

توصیه های بهداشتی از سوی هنرمندان تا تشویق به خانه نشینی و رعایت قرنطینه در شبکه های اجتماعی و پیام های جهانی نشان از همه گیری این بیماری دارد.

به همین دلیل نیز برنامه هایی که همراه با تجمع بودند تعطیل شدند از سینما و تئاتر گرفته تا نشست های خبری و پژوهشی و حتی برنامه های اجتماعی و در پی این تعطیلی ها در برخی کشورها قانون قرنطینه اجباری و در برخی دیگر از جمله ایران اجبار به خانه نشینی اعمال می شود.

این خانه نشینی های اجباری یا همراه با محدودیت های فراوان لزوم دیگری را ایجاد کرده است که یکی از آنها پخش برنامه های سرگرمی است آن هم در شرایطی که نیاز به خانه ماندن بیش از هر نکته دیگری مورد توجه و اهمیت قرار دارد.

نخستین گزینه در چنین شرایطی تلویزیون ملی است که در ایران صدا و سیما با گستردگی بسیار در اختیار عموم مردم قرار دارد و در رتبه دوم در کشور ما می توانیم به سراغ تلویزیون های اینترنتی برویم.

رسانه ملی در روزهای اول خانه نشینی که نخستین روزهای اسفندماه سال گذشته بود با استفاده از برنامه های آماده شده برای ایام نوروز نتوانست مخاطب را راضی نگه دارد.

برنامه های اتفاق به مجری گری رضا رشیدپور و مسابقه ایران با حضور سام درخشانی که نخستین روزهای خود را پشت سر می گذاشتند، عصر جدید به تهیه کنندگی و مجری گری احسان علیخانی و دورهمی با هدایت مهران مدیری توانستند تا حدودی توجه تماشاگران را به خود جذب کنند و در ساعات پایانی شب میهمان خانه های مردم شوند، روندی که بخت با آن یار بود و به ایام نوروز و پایتخت ۶ به عنوان تنها برگ برنده تلویزیون که تقریبا مورد علاقه ۹۰ درصد مردم بود، گره خورد و توانست طی حدود ۱۵ شب مخاطبان رویگردان از این رسانه ملی را به آشتی با این رسانه وادارد.

البته در همان ۱۵ روز ایام نوروز هم مشکلاتی در مورد برنامه های این رسانه وجود داشت که هر کدام سابقه ای چند ساله در تلویزیون و جلب رضایت مخاطبان داشتند و آن هم پخش همزمان دو برنامه دورهمی و عصر جدید بود زیرا سریال پایتخت هر شب ساعت ۱۰ از شبکه اول سیما میهمان خانه های ایرانیان می شد اما هر دوی این برنامه ها ساعت ۱۱ پخش خود را به ترتیب از شبکه نسیم و سوم سیما آغاز می کردند و مخاطب که از صبح برنامه ای در رسانه ملی برای تماشا کردن نداشت در سه ساعت پایانی شب با حجمی از برنامه ها مواجه می شد و در کانون خانواده با نظرهای مختلف مجبور به انتخاب برای تماشا کردن یک برنامه تلویزیونی می شد.

از سوی دیگر صدا و سیما که مانند همه جهان به طور ناگهانی با بحران خانه نشینی مردم و شیوع ویروس کرونا مواجه شده بود برنامه های کافی برای پخش در دست نداشت به همین دلیل دورهمی به ضبط خود با وجود حضور ویروس کرونا در کشور ادامه می داد و عصر جدید با توقف ضبط قسمت های جدید برای اینکه بتواند در تمام شب های نیمه اول فروردین ماه آنتن را در اختیار بگیرد هر برنامه را به دو قسمت تبدیل کرد به این صورت که در یک شب چهار شرکت کننده و شب بعد از آن سه شرکت کننده و اعلام برگزیده هفت مستعد برنامه تقسیم شده بود.

سریال پرمخاطب پایتخت که توانسته بود شب های خانه نشینی را در ایام نوروز برای مردم تسهیل کند، نیز به دلیل شرایط کرونا و محدودیت های تردد، ضبط خود را متوقف کرد و وعده پخش قسمت های پایانی سری ششم به اعیاد دیگر در طول سال ۹۹ داده شد و بدون هیچ پایانی آنتن شبکه یک سیما را ترک کرد و به این ترتیب به غیر از دورهمی که با وجود کرونا همچنان بدون تماشاگر به ضبط خود ادامه می دهد در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته به روی آنتن می رود، باقی ساعات سرگرمی مخاطبان تلویزیون خالی ماند و به همین دلیل تلویزیون به سراغ برداشت از محصولی که برای شب های ماه مبارک کاشته بود رفت و سری دوم سریال نون خ که قرار بود در ۲۵ قسمت در ماه مبارک رمضان به آنتن برود در ۱۷ قسمت در پایان هفته سوم فروردین پخش خود را آغاز کرد تا جایگزینی برای یکی از برنامه های رسانه ملی باشد و همچنان تماشاگرانی را برای خود نگه دارد.

این در حالی است که از سمتی دیگر تلویزیون های اینترنتی در این مدت فرصت را مغتنم شمردند و به سراغ تولید و پخش برنامه هایی سرگرم کننده رفتند از پخش سریال ها و فیلم های سینمایی جدید ایرانی و جهانی و حتی دوبله فیلم های سینمایی که در بخشی به دریافت تندیس بهترین های اسکار دست یافته بودند گرفته تا برنامه های گفت و گو محور که به صحبت هنرمندان با یکدیگر اختصاص داشت.

برنامه هایی که صدا و سیما با پرورش یافتن هنرمندان و مجریان متنوع  و توانا طی دهه های گذشته می توانست به تولید آن اقدام و توجه مخاطب را به سمت سیمای ملی جذب کند اما با خالی گذاشتن میدان رقابت از سوی صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تلویزیون های اینترنتی فرصت جولان برای جذب مخاطب را پیدا کردند از این رو هر شب به پخش کنسرت های آنلاین خواننده های محبوب اقدام کردند و با پخش تئاتر کودک و نوجوان در عصرهای خانه نشینی مخاطبان بسیاری را با خود همراه کردند و در این اواخر نیز با تبدیل شدن به سینمای خانگی و اکران فیلم سینمای خروج به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا به عنوان نخستین تجربه اکران اینترنتی توانستند بار دیگر به روزرسانی شده و در میدان رقابت به یکه تازی خود ادامه دهد.

حال باید دید با وجود فعالیت بی وقفه رسانه های اینترنتی در این شب ها و تولید آثار مختلف برای تمام طیف های سلیقه در روزهای پیش رو در ماه مبارک رمضان و از سوی دیگر آغاز سریال های تلویزیونی در این ایام که مصادف با ادامه خانه نشینی عمومی با محدودیت کمتر همراه است هرکدام از این رسانه ها با آثار و تولیدات خود چه شگفتی برای مخاطبان می آفرینند و می توانند مخاطب بیشتری را برای خود دست و پا کنند.

محتوی بیشتر مرتبط با متن در اقتصاد الکترونیکی:

امضای تفاهم‌نامه برای صیانت حقوق تهیه‌کنندگان سینمای ایران
دیجیتال‌سازی منابع، فرصت کرونایی در خدمت عدالت فرهنگی
جزئیات راه اندازی تلویزیون اینترنتی برای کاربران اینترنت خانگی

حتما ببینید

آینده اقتصاد تولید محتوا در دنیای Web3

آینده اقتصاد تولید محتوا در دنیای Web3

اقتصاد تولید محتوا جریان نوآوری را در صنایع گوناگون به پیش می‌راند، تعاریف موجود از کار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.