ارزدیجیتالگزارش

آیا ارزهای دیجیتال می‌تواند راهی تازه پیش‌روز اقتصاد بگذارد؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

چراغ سبز رمزارز به سرمایه‌گذاران

کیمیا نجفی

یک کارشناس اقتصادی گفت: رمزارزها می‌توانند به شرکت‌ها و بنگاه‌ها به خصوص برای معاملات خارجی کمک شایانی کند و در آن شرایط قطعا اقتصاد در مسیر تازه‌ای قرار خواهد گرفت.

مدتی است که بازارهای داخلی در شرایط نابسامانی به سر می‌برند و در این میان روز‌به‌روز سرمایه افراد بیش از گذشته در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد. به عنوان مثال بازار بورس پس از یک دوره طلایی و جذب سرمایه‌ای قابل توجه‌ در مدار نزولی قرار گرفت و دارایی افرادی که بیشتر آنها تا قبل از این تجربه شکست در بازارهای اقتصادی را نداشتند با تهدید جدی روبه‌رو کرد. حال در میان روزهای پرنوسان بازارهای اقتصادی، رمزارزها با رشد‌های پی در پی نظر سرمایه‌گذاران را به سوی خود جلب کرده است. برخی‌‌ها بازار ارزهای دیجیتال را محلی مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. اما تصور ورود به این بازار به دلیل ناشناخته‌ بودن آن برای سرمایه‌گذاران همراه با هراس بوده، البته با وجود هراس و ناشناخته بودن بازار این بخش همیشه مورد توجه، بحث و بررسی قرار داشته است. این در حالی است که کارشناسان بازار رمزارزها را بازاری دم‌دمی‌مزاج و با ریسک بالا می‌دانند. به گفته آنها با وجود ریسک بالا این بخش، باز هم بازاری وسوسه‌انگیز برای مخاطبان به حساب می‌آید.

اقتصاد مقابل ارزهای دیجیتال

با توجه به تحلیل کارشناسان از ریسک بالای بازار ارزهای دیجیتال حال این پرسش مطرح می‌شود که توجه به بازار رمزارزها چه پیامدی را برای اقتصاد و جامعه به همراه خواهد داشت؟ علی مروی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی صداوسیما با اشاره به پیچیدگی و ناشناخته بودن بازار رمزارزها به «ابتکار» گفت: ما طی چند ماه اخیر تجربه شکست به دلیل نداشتن شناخت کافی در بازار سرمایه را داشته‌ایم، به عبارتی دیگر برخی از فعالان اقتصادی سواد و شناخت کافی از بازار سرمایه را نداشتند و فاقد قدرت تحلیل دقیق و صحیح از بازار بودند، به همین دلیل شاخص پس از یک دوره طلایی در مسیر نزول قرار گرفت. این روزها بازار رمزارزها نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و این در حالی است که درصد افرادی که شناخت کافی و صحیحی از رمزارزها داشته باشند به مراتب پایین‌تر از بازار سرمایه است، بنابراین خطر ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از بازاری همچون بورس خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی صداوسیما ادامه داد: اکنون بازار رمزارزها داغ بوده و بسیاری از فعالان اقتصادی هیجان ورود به این بخش را دارند، در این میان ممکن است افراد زیادی بدون دانش به بازار ارزهای دیجیتالی ورود پیدا کنند، در چنین شرایطی می‌توان گفت که ورود نابلدان به بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند اتفاقی خطرناک برای سرمایه‌ افراد و اقتصاد باشد.

مروی در ادامه صحبت‌هایش به عدم حمایت‌های قانونی در این حوزه اشاره کرد و در این‌باره گفت: متاسفانه ما در حوزه رمزارزها نه تنها سواد کافی بلکه زیرساخت‌های حقوقی لازم را هم نداریم. مثلا اگر فردی در معاملات فرآیند رمزارزها دچار مشکلی شود قانونا مورد هیچ‌ نوع حمایتی قرار نخواهد گرفت. به عبارتی دیگر نه تنها افراد با حوزه رمزارزها بیگانه هستند بلکه دولت، بانک مرکزی و نهادهای حقوقی هم تکلیف‌شان با این بخش روشن نیست. لذا در شرایط فعلی با توجه به اینکه بازار رمزارزها بسیار جذاب شده و افراد زیادی را وسوسه می‌کند گمان می‌کنم خطر آن برای فعالان اقتصادی و عامه مردم خیلی بیشتر از بازارهای اقتصادی دیگر است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مردم دارایی‌های ملموس را بیش از دارایی‌های غیرملموس درک می‌کنند، گفت: کشور ایران در حوزه اقتصاد هنوز سنتی عملی می‌کند، به عبارتی دیگر ما دارایی‌های ملموس را بیشتر از دارایی‌های غیرملموس درک می‌کنیم. حالا اگر این دارای غیرملموس رمزارزی باشد که کاملا مکانیزم اقتصادی متفاوتی دارد بسیار پیچیده و ناشناخته خواهد بود و ورود مردم به این حوزه می‌تواند خطر بزرگی را به دنبال داشته باشد.

رمزارزها اقتصاد را در مسیر تازه‌ای قرار می‌دهد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ارزهای دیجیتالی می‌توانند در اقتصاد ایران جایگاهی داشته باشند یا خیر، گفت: اگر زیرساخت‌های لازم در اقتصاد کشور فراهم شود در سطح بنگاهی می‌توانیم از ارزهای دیجیتال استفاده کنیم. رمزارزها قطعا در آینده نه چندان دور جایگاه مهمی را در اقتصاد جهان برای خود باز می‌کند اما اینکه آیا ما می‌توانیم در معاملات همانند فروش نفت از رمزارزها استفاده کنیم خود جای سوال دارد. من بعید می‌دانم تا ۵ سال آینده این اتفاق رخ دهد. اما رمزارزها می‌توانند به شرکت‌ها و بنگاه‌ها به خصوص برای معاملات خارجی کمک شایانی کند و در آن شرایط قطعا اقتصاد در مسیر تازه‌ای قرار خواهد گرفت. البته باید توجه داشته باشیم که رایج شدن ارزهای دیجیتالی و کمک آن به اقتصاد شروطی دارد و اگر قانون حمایت وجود نداشته باشد بدون شک ارزهای دیجیتال تیر خلاصی برای بنگاه‌های اقتصادی داخل کشور خواهد بود.

منبع: ابتکار

بیشتر از ارز دیجیتال دراقتصادالکترونیکی:
ارزهای دیجیتال و تشدید آلودگی‌های کربنی
مسترکارت از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند
یکی از بزرگترین بانک‌های مالزی در حوزه ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کند
رؤیای یک‌شبه پول‌دار شدن در دنیای بی‌قانون ارز دیجیتال
درآمد استخراج بیت کوین در یک‌ماه گذشته بیش از ۱ میلیارد دلار بوده است
آیا انقلاب در بازار ارزهای دیجیتال در راه است؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. بازتاب: ارزهای دیجیتال روز به روز "پول" تر می‌شوند/ غول‌هایی که بیت کوین را پذیرفته‌اند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: آینده ارزهای رمزپایه چیست؟ رونق، سقوط و فراتر از آن! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: آیا خرید و فروش ارزهای دیجیتال قانونی است؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: امور مالی خصوصی اصلی‌ترین کاتالیزور رشد عرصه ارز دیجیتال! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: نماینده مجلس: بانک مرکزی باید نظارت‌ ویژه بر رمز ارزها داشته باشد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا