ارزدیجیتال

آینده ارز دیجیتال چیست ؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

بازار رمزارزها با وجود آنکه یک بازار جدید و جذاب است، اما بسیاری نگران آینده ارز دیجیتال و خطراتی هستند که ممکن است در این بازار دارایی آنها را تهدید کند.

ارز دیجیتال در سال های اخیر به یک پدیده جهانی تبدیل شده است، هرچند هنوز سوالات زیادی در مورد این فنآوری در حال پیشرفت و آینده آن وجود دارد.

همچنین، نگرانی های زیادی نیز در مورد ظرفیت ارز دیجیتال برای برهم زدن سیستم های مالی سنتی وجود دارد.

آینده ارز دیجیتال چیست ؟

«جوزف آ. گروندفست» استاد دانشکده حقوق «استنفورد» آمریکا ، به تازگی در یک وبینار در مورد کاربردهای ارزهای دیجیتال و آینده این فناوری اظهار نظر کرده است. نظرات پروفسور گروندفست به عنوان کمیسر سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و کارشناس سیستم های مالی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حامیان بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال ادعا می کنند که این سیستم های مالی به گونه ای طراحی شده اند که در آنها، بازیگران بازار به یکدیگر اعتماد ندارند و به بررسی قابل اعتماد بودن، جنبه اقتصادی داده شده است تا همه برای این کار انگیزه داشته باشند.

همچنین، به گفته آنها، سیستم های ارز دیجیتال وابسته به هیچ کشور، دولت یا شخص خاصی نیست و به همین دلایل بر ارزهای فیزیکی و سنتی ارجحیت دارند.

گراندفست می گوید: صرفه نظر از اینکه فکر کنیم این ویژگی ها خوب هستند یا نه، این ادعا تا اندازه ای دور از واقعیت است.

به گفته وی، پلتفرم ارزهای دیجیتال هنوز هم به زیرساخت های اساسی ارزهای دیجیتال پرقدرت مانند بیت کوین که بیشتر آنها در کشور چین واقع هستند، وابسته اند.

این کارشناس مالی معتقد است: کشور چین به لحاظ تئوری می تواند با تحمیل خواسته های خود بر استخراج کنندگان اطلاعات که اداره کنندگان این سیستم هستند، در بازار ارزهای دیجیتال تغییرات اساسی ایجاد کند.

استیبل کوین چیست و آیا کار می کند؟

استیبل کوین ها (stablecoins)، ارزهای دیجیتالی هستند که برای به حداقل رساندن نوسان قیمت طراحی شده اند و قیمت آنها وابسته به قیمت دارایی یا سبدی از دارایی های پایدار مانند طلا است. استیبل کوین ها، درست مانند دلار آمریکا که بر اساس استاندارد طلا تعریف شده است، هستند.  

پروفسور گروندفست به این رویکرد نیز انتفاداتی دارد.

وی معتقد است: این رویکرد اساسا سیستمی را به وجود می آورد که قبلا وجود داشته است.

به اعتقاد این کارشناس مالی، نگرانی دیگر این است که چون حسابرسی و نظارت بر این سیستم مانند ارزهای سنتی آسان نیست، کار کسانی که قصد کلاهبرداری دارند، آسان تر می شود.

پروفسور گروندفست، برخی کابردهای مهم ارز دیجیتال را نقطه قوت آن دانست و گفت: به عنوان مثال، در کشورهایی که دارای واحد پولی ضعیف هستند، برای شهروندان،سرمایه گذاری در بیت کوین ممکن است بهتر از خرید سهام یا اوراق قرضه آن کشور باشد.  
اپلیکیشن لایبرا فیس بوک بی عیب و نقص نیست

پلتفرم «لایبرا» یا Libra که توسط شرکت آمریکایی فیس بوک برای تسهیل پرداخت های اینترنتی و حذف هزینه های غیرضروری خرید و فروش طراحی شده است  نیز به اعتقاد گروندفست، خالی از اشکال نیست.

لایبرا که میان مردم به «دی یم» یا Diem معروف است، یک سیستم پرداخت مبتنی بر بلاک چین است و شامل یک ارز دیجیتال خصوصی نیز می باشد. این ارز دیجیتال و شبکه مرتبط با آن، هنوز به بازار معرفی نشده است.

پروفسور گروندفست اذعان می کند که هدف فیس بوک قابل تحسین است، اما رویکرد آن اشکال دارد.

وی معرفی یک ارز دیجیتال دیگر را راه حل مناسبی برای به حداقل رساندن تراکنش های پرداخت نمی داند و با تلاش های فیس بوک برای دور زدن کامل سیستم های بانکی سنتی موافق نیست.

در مقابل، وی معتقد است: روش بهتر این بود که فیس بوک بانک خود برای کاربران این شرکت به عنوان یک موسسه مالی اصلی، ایجاد می کرد.

به اعتقاد پروفسور گروندفست، فیس بوک همچنین می توانست به منظور پاسخگویی به نیازهای نظارتی و کاهش هزینه ها، روی ایجاد سیستم های بانکی متناسب با هر کشور یا منطقه تمرکز کند.

وی ادامه داد: وقتی سیستم های یاد شده تاسیس شدند و اعتماد عمومی ایجاد شد، آنگاه منطقی بود که آنها را به هم لینک کرده و یک شبکه جهانی ایجاد کند.

کلام آخر در مورد آینده ارز دیجیتال

چشم انداز آینده ارزهای دیجیتال هنوز تا اندازه زیادی زیر مبهم است. طرفداران برای آن یک پتانسیل بی حد و حصر قائلند، در حالی که منتقدان آن را چیزی جز ریسک نمی بینند.

پروفسور گروندفست اما، گرچه به درستی سیستم ارزدیجیتال ایمان ندارد، اما بر این باور است که برای برنامه های خاصی، ارز دیجیتال یک راه حل مناسب است.

منبع: وقایع روز

بیشتر از رمزارزها در اقتصاد الکترونیکی بخوانی:

بررسی ۵ عامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین؛ نظر تحلیلگران چیست؟
بازار بیت کوین جای بازار طلا را می‌گیرد؟
بیت کوین و بلاک چین مهمترین نیاز کشور در شرایط تحریم است
مفاهیم پایه: ارز دیجیتال چیست و چه کاربردی دارد؟
مفاهیم پایه: سرعت تراکنش های ترون چقدر است؟
صعود قیمت بیت کوین و اتریوم تا کجا ادامه دارد؟
سهم ایران از بازار بیت‌کوین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: ۴ دانشگاه برتر دنیا در حال خرید ارز دیجیتال هستند! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا