پیشنهاد سردبیرمقاله کسب و کار دیجیتال

برخی از دلایل اصلی شکست کسب‌وکارهای نوپا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

مترجم: هوتسا عسکری نسب
منبع: Entrepreneur (ترجمه دنیای اقتصاد)

شاید شما از آن دست افراد باشید که تحت‌تاثیر شایعات تصور می‌کنید سرانجام اکثر استارت‌آپ‌ها با شکست مواجه می‌شوند. شایع است که ۸۰ تا ۹۰ درصد کسب‌وکارها در همان سال‌های ابتدایی شکست می‌خورند. اما اوضاع آن قدرها هم بد نیست. آمار واقعیت دیگری را بیان می‌کند که با اعداد فوق متفاوت است.

 بنا بر آمار نسبت شکست استارت‌آپ‌ها به ۵۰ درصد نزدیک‌تر است. برای مثال، طبق اطلاعات منتشر شده از سوی اداره آمار نیروی کار، تقریبا ۵۰درصد از کسب‌وکارهای جدید پنج سال یا بیشتر دوام می‌آورند و ۳۳درصد دیگر بیش از ۱۰ سال به فعالیت خود ادامه می‌دهند.  البته این آمارها امکان دارد در ابتدا برای کارآفرینان پرشور و تازه‌کار، تا حدی دلهره‌آور باشد، اما در نهایت تاثیرات منفی نخواهد داشت، زیرا اگر کارآفرینان واقعا ایده‌های خود را باور داشته باشند مطمئنا در راه‌اندازی کسب‌وکار موفق می‌شوند و توجهی به آمارهای شکست نمی‌کنند زیرا می‌دانند که این موارد در مورد آنها صدق نمی‌کند. تعداد کسب‌وکارهای ناموفق اهمیت چندانی ندارد، بلکه اطلاعات درباره دلیل شکست کسب‌وکارهای نو پا و چگونگی جلوگیری از شکست‌ها بسیار مهم است.  در ادامه، دلایل مهم شکست کسب‌وکارهای نوپا به ترتیب اهمیت، رده‌بندی شده‌اند که عبارتند از:

۱- نداشتن سرمایه اولیه. حتی اگر محاسبات کسب‌وکار روی کاغذ سودآور باشد اما پول کافی برای پرداخت به‌کارمندان یا فروشندگان در اختیار نداشته باشید، شکست قطعی خواهد بود. ۲۹ درصد از عدم موفقیت‌های شرکت‌ها به‌دلیل کمبود بودجه است.

۲- تیم نامناسب. در حقیقت، عامل اصلی که تصورات کارآفرینان را به واقعیت نزدیک می‌کند، برخورداری از تیم مناسب است. اگر این افراد تجربه، علاقه یا مهارت‌های لازم را جهت حل مشکلات برای اجرا و ارتقا نظرات مدیران نداشته باشند، مانند ۲۳ درصد از کسب‌وکارهای نوپای دیگر که مشکلات تیم را عامل اصلی شکست می‌دانند، عملکرد نامطلوبی خواهند داشت و محکوم به فنا هستند.

۳- رقابت شدید. گاهی اوقات رقابت در میان کسب‌وکارهای نوپا بیش از حد شدید است. برای مثال، بنیان‌گذار استارت‌آپ Wesabe (ابزار مدیریتی تحت وب برای حساب و کتاب شخصی) به محض فروپاشی شرکت اظهار کرد که دیگر نمی‌توانست با رقیب خود شرکت Mint به رقابت بپردازد که برای یکپارچه‌سازی داده‌های اقتصادی از سرویس قابل قبول‌تری استفاده می‌کرد. این شرکت یکی از ۱۹ درصد از شرکت‌هایی بود که وجود رقابت سنگین را عامل شکست عنوان کرد.

۴- قیمت‌گذاری و مسائل مربوط به هزینه. به‌طور ساده می‌توان گفت سودآوری یک ارتباط ساده از هزینه‌ها در برابر قیمت‌گذاری است. اگر قیمت‌ها بیش از حد بالا باشد رقابت در بازار دچار مشکل خواهد شد. از طرفی هم اگر قیمت‌ها بسیار پایین باشند یا هزینه‌ها بسیار بالا در حقیقت سودی نخواهید کرد. مانند ۱۸ درصد از شرکت‌ها که علت عدم موفقیت را تعیین نادرست قیمت‌ها می‌دانند.

۵- محصولات اصلی بی‌کیفیت. نزدیک ۱۷ درصد از شرکت‌ها قبول دارند که دلیل شکست، ارائه محصولات بی‌کیفیت است. پیشرفت کاری بدون داشتن و ارائه محصولات عالی تقریبا غیرممکن و دست نیافتنی است.

۶- نداشتن الگوی تجاری. به‌طور شگفت‌انگیزی ۱۷ درصد از کسب‌وکارهای نوپا اذعان داشتند به‌دلیل نداشتن الگوی تجاری مناسب پیشرفت در کار به نوعی امکان پذیر نیست. به‌رغم ارائه محصولات جدید و داشتن ایده با شکست روبه‌رو شدند، زیرا هیچ ساختار زیربنایی برای حمایت از محصولات خود نداشتند.

۷- بازاریابی معیوب. بازاریابی معیوب به دلایل مختلفی به‌وجود می‌آید از جمله تامین هزینه بسیار زیاد برای بازاریابی، بازاریابی بی‌اثر یا فعالیت نامناسب که شهرت کسب‌وکار نوپا را به‌خطر می‌اندازد. ۱۴ درصد از شرکت‌ها به بازاریابی مضر اشاره کرده‌اند.

۸- بی‌توجهی به مشتریان. شرکت eCrowds یکی از ۱۴درصد از شرکت‌هایی است که علت اصلی شکست را نادیده گرفتن مشتریان عنوان کرد. این شرکت نتوانست در زمینه ارتقای محصولات گام مثبتی بردارد، زیرا طبق گفته خود به مشتریان اهمیتی نمی‌داد و نظراتشان را هم در اولویت قرار نمی‌داد.

۹- زمان‌بندی نامناسب. گاهی بازار هنوز آمادگی لازم برای پذیرش ایده‌های جالب را ندارد، نظرات و ایده‌ها دیر یا زود زمانی وارد بازار می‌شوند که بازار دیگر اشباع شده است. تقریبا ۱۳درصد از شرکت‌ها، زمان‌بندی بی‌موقع را عامل اصلی شکست عنوان کردند.

۱۰- عدم تمرکز. شروع قوی و حضور مدیران مشتاق، همیشگی نیست و برای مدت طولانی دوام نمی‌آورد. زمانی که دچار عدم تمرکز در کسب‌وکار می‌شوید، تیم دچار تزلزل و فرو پاشیدگی می‌شود. ۱۳ درصد از شرکت‌ها متاسفانه تمرکز لازم را برای انجام برنامه‌ها و اهداف ندارند.

۱۱- درگیری‌های درون تیمی. وجود درگیری در میان اعضای گروه به نفع هیچ سازمانی نیست، به ویژه که این اختلافات در میان افراد رده‌های بالاتر یا بدتر از این در میان شرکا و سرمایه‌گذاران دیده شود. تقریبا ۱۳درصد از شرکت‌های شکست خورده به این دلیل اشاره مستقیمی داشته‌اند.

۱۲- عدم تامین مالی یا فعالیت سرمایه‌گذار. مانند نبود پول نقد و عدم علاقه اولیه سرمایه‌گذار، ۸ درصد از کسب‌وکارهای نوپا دچار شکست‌های غیرمنتظره شده‌اند.

۱۳- موانع قانونی. اگر درگیر شکایات، دعاوی حقوقی و از این قبیل کارها شوید شرکت به احتمال زیاد شکست خواهد خورد، ۸درصد از کسب‌وکارهای نوپا به‌دلیل چالش موانع قانونی موفق نمی‌شوند و از پای درمی آیند.

۱۴- نبود مشاوران یا شبکه. برای ایجاد کسب‌وکار نیازی به مربی ندارید اما مطمئنا کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه به‌شما کمک فراوانی می‌کند. ۸ درصد از کسب‌وکارها که با شکست روبه‌رو شدند از شبکه‌ها یا مشاوران برای کمک در تصمیم‌گیری‌ها، استفاده نکردند.

۱۵-  عدم موفقیت طرح دوم. اگرچه ایجاد تغییرات به‌طور اشتباه، منجر به شکست می‌شود اما ثبات و عدم ایجاد تغییرات نیز به همان میزان ضرر دارد، ۷ درصد از کارفرمایان شکست‌خورده، آرزو می‌کنند که کاش زودتر دست به تغییرات اساسی در کسب‌وکار می‌زدند.

 تمامی دلایل ذکر شده در این مقاله، تنها عوامل شکست کسب‌وکارهای نوپا محسوب نمی‌شوند اما براساس آمار و اطلاعات جزو معمول‌ترین علت‌ها به‌شمار می‌روند. در صورت اجتناب از این موارد می‌توانید فرصت‌های موفقیت را در آینده بهبود ببخشید و از شکست‌ها دوری کنید.

آنچه در مورد کسب و کارهای هوشمند در اقتصاد الکترونیکی می‌خوانیم:

خوش‌آتیه‌ترین فناوری‌های ایران در ۱۰ سال آینده اعلام شد
ارزش بازار محتوای دیجیتال در پنج سال آینده ۲ برابر می‌شود
تلاقی اهداف سنتی کسب‌وکار و مسوولیت‌ اجتماعی؛ انقلاب صنعتی چهارم و شتاب فناوری‌های تحول‌آفرین
تحول دیجیتال به کسب‌وکارهای بخش خصوصی رونق می‌دهد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا