فناوری بلاک چینکسب و کار هوشمند در ایرانگزارش

بلاکچین و آینده بازی‌های دیجیتال

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

بلاکچین یکی از آن فناوری‌های جدید به شمار می‌رود که تأثیر آن در زندگی روزمره غیرقابل انکار است. در این گزارش ضمن تشریح ماهیت و ساختار آن، کاربردهایش را در آینده صنعت بازی‌های دیجیتال بررسی می‌کنیم.

با پیشرفت فناوری و رشد روزافزون علم، هر روز شاهد ثبت اختراعات جدید و کاربردهای آن در زندگی روزمره هستیم. بلاکچین یکی از آن فناوری‌ها است که این روزها نام آن دهان‌ به دهان می‌چرخد. اولین بار که این فناوری بر سر زبان ها افتاد، بی گمان به خاطر ارزهای دیجیتال به خصوص بیتکوین بود؛ چراکه به دلیل مکانیک بالاکچین مفهوم پول به معنای سنتی آن دچار تغییرات شگرف شد.

ازآنجا که تأثیر اینگونه فناوری ها در زندگی روزمره غیرقابل انکار است، بر آن شدیم که در این گزارش از مجموعه گزارش های نمای دور، ابتدا تعریفی از این فناوری، ماهیت و ساختار آن ارائه کنیم و سپس کاربردهای آن در صنعت بازی  های دیجیتال را شرح دهیم و در آخر نیز به معایب این فناوری اشاره می کنیم.

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک فهرست همواره در حال افزایش و رشد از اطلاعات ثبت شده است که به آنها بلاک می گویند و توسط رمزهایی به هم متصل شده اند. هر بلاک دارای یک رمز به صورت هش HASH برچسب زمانی و اطلاعات تراکنش هاست که عموما به اسم درخت مرکل شناخته می شوند.

طراحی بلاکچین به صورتی است که در مقابل تغییر مقاوم باشد. در واقع بلاکچین یک دفتر حسابرسی باز است که در سراسر شبکه توزیع شده و می تواند تراکنشهای بین دو گروه را به صورت کاملا کارا و تائید شده به ثبت برساند و این داده ها را به صورت همیشگی در دسترس قرار دهد.

بدون شک طراحی و اختراع بلاکچین به شکلی بسیار هوشمندانه توسط ساتوشی ناکاموتو صورت گرفت؛ اما در این مدت، این فناوری به چیزی بزرگتر از ایده اولیه آن تبدیل شده است؛ به طوریکه سؤال اصلی هر فرد این است که بلاکچین واقعاً چیست؟

با توجه به توزیع اطلاعات در این شبکه، در مقابل کپی کردن اطلاعات، فناوری بالکچین زمینه را برای نوع جدیدی از اینترنت فراهم کرده است. با اینکه این فناوری در ابتدا برای ارزهای دیجیتال اختراع شده است، علاقه مندان به فناوری های نوین، سایر قابلیت های بالقوه این فناوری را نیز پیدا کرده اند که می توان به بهداشت و درمان، هویت دیجیتال، اینترنت اشیا، صنعت بیمه، موسیقی و بازی های رایانه ای اشاره کرد.

بلاکچین در حوزه بازی‌های دیجیتال

بلاکچین در حوزه بازی‌های دیجیتال با توجه به پیشرفت های صورت گرفته، برخی بر این باورند که فناوری بالکچین بعد از شکلگیری اینترنت، می تواند بیشترین تأثیر را بر صنعت بازی های دیجیتال داشته باشد. به نظر نمی رسد اغراقی در این موضوع باشد که بلاکچین می تواند باعث رخ دادن یک انقلاب در صنعت بازی در سال های آتی شود. چراکه فناوری مذکور می تواند از دو جهت کارایی بازار و افزایش امنیت بر صنعت بازی‌های دیجیتال اثرگذار باشد.

بخش های درون پرداخت به بخش مهمی از بازی‌های دیجیتال تبدیل شده است و بازیکنان پول بسیاری را در آن خرج می‌کنند و بازی را تا حد ممکن پیش می‌برند. ازجمله بازی‌هایی که در بازار ایران مطرح است، بازی Clash of Clans است.

بازیکنان مقداری پول و زمان صرف این بازی می‌کردند و حساب کاربری خود را در ازای پیشرفتی که در بازی داشتند به فروش می‌گذاشتند. این موضوع در دنیای بازی یک امر جا افتاده است که به آن Gold  farming می گویند.

در حال حاضر بازار سیاهی جهت اینگونه از مبادلات شکل گرفته است که بستری برای کلاه برداری فراهم کرده است. بااین حال راه حل های مختلفی برای کنترل این بازار در نظر گرفته شده است و به نظر می رسد بلاکچین می تواند در راستای کارایی بازار و افزایش امنیت اینگونه تبادلات و بازارهای دیجیتال را بهتر مدیریت کند.

امکان هایی که بلاکچین در بازی های دیجیتال فراهم می کند

در حال حاضر تعداد بازی‌هایی که از سیستم نامتمرکز استفاده می‌کنند، بسیار محدود است و نمی‌توانند از ارزهای دیجیتال درون بازی استفاده کنند و درعین‌حال نیز بایستی با غول‌های بزرگی برای ورود به بازار رقابت کنند.

علاوه بر اینکه بلاکچین می‌تواند تأثیر بسزایی در بازار بازی‌های دیجیتال بگذارد، می‌توان ادعا کرد که بلاکچین، این بازار را به یک بازار امن تبدیل می‌کند که تقلب و دستکاری در آن تقریباً محال است.  متأسفانه دزدی و کلاهبرداری در بازار بازی‌های دیجیتال رو به فزونی است.

در طول تاریخ، بحث‌هایی درزمینه تراکنش‌ها، مبنی بر این موضوع که کاربران هک شده‌اند و پول‌های آنها توسط شرکت‌های واسطه نظیر ویزا بازگردانده نشده، مطرح شده است. دلیل آن هم این است که هیچ آیتم فیزیکی در این تراکنش رد و بدل نمی‌شود و در نتیجه در حال حاضر داد و ستد آیتم‌های مجازی از امنیت بالایی برخوردار نیست.  با توجه به اینکه ماهیت شفاف بلاکچین، کلاهبرداری را غیر ممکن می‌کند؛   هرگونه دستکاری در نتیجه رقابت ها نیز غیر ممکن می شود؛ چراکه اطلاعات به سرعت توسط همه در بلاکچین اعتبارسنجی می شود. درنهایت می‌توان گفت که از این طریق، ماهیت آیتم‌های درون بازی کاملا مشخص و در هرزمانی  قابل پیگیری است.  

ارزهای دیجیتال درون پرداخت را تسهیل می کنند و در کارایی بازار و تمرکززدایی نقش مهمی دارند. بلاکچین فضایی امن برای بازی ساز ایجاد می کند و باعث افزایش امنیت و تغییرناپذیری می شود. بلاکچین امکان مبادله امن آیتم های بازی را فراهم می کند تا در کارایی  بازار افزایش رخ دهد و شفافیت ایجاد شود.  

بلاکچین استفاده از یک حساب کاربری را برای همه بازی ها فراهم می کند و قابلیت ارزشگذاری روی دارایی های نامشهود و مجازی را در بازی فراهم می کند.  اجازه مالکیت حقیقی دارایی های درون بازی را به بازیکنان می دهند.  اجازه کنترل بیشتر بازیکنان بر بازی را می دهد.

بازیکنان گاهی با کلاهبرداری از طریق تراکنش ها مواجه می شوند که در این مورد باید تغییراتی جهت جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقی صورت پذیرد. همانطور که ذکر شد، الگوریتم‌های رمزنگاری و قرارداد هوشمند در بلاکچین، آنرا از حمله هکرها در امان نگه می‌دارند.  با این حال این شبکه بر اساس قرارداد هوشمند همچنان می‌تواند آسیب‌پذیر باشد؛ اگر درون آن حفره‌های امنیتی وجود داشته باشد.

ماهیت فناوری بلاکچین، آن را به یک اختراع نوآور تبدیل کرده است به طوری که از خواص آن می توان در  زمینه های مختلف استفاده کرد. شفافیت، تغییرناپذیری و نامتمرکز بودن بلاکچین، قابلیت های متفاوتی ازجمله امنیت،دسترس بودن اطلاعات، عدم آسیب پذیری در  مقابل حملات سایبری و غیره را برای استفاده کنندگان به ارمغان آورده است. برخلاف وجود هزینه های میانجیگری که در سیستم متمرکز وجود دارد، بلاکچین با حذف واسطه از تراکنش ها باعث افزایش سهولت در انجام معاملات و تراکنش ها شده است. بااین حال نکته منفی این فناوری هزینه ها برای انجام محاسبات درون بلاکچین است که نیازمند مصرف انرژی و قدرت محاسباتی ریاضیاتی است.

با این حال افزایش امنیت یکی از موضوعاتی است که درباره آن هرروز صحبت می شود و یک شبکه عظیم بلاکچین می تواند این امنیت را تأمین  کند  ولی یک شبکه کوچک همچنان در معرض  حمله هکرها خواهد بود. این فناوری می تواند با توجه به آن چیزی که برای  بازیکن به ارمغان می آورد جالب و مورد توجه باشد چراکه به آنها اجازه بازگشت پول های خرج شده درون بازی را می دهد و یا حتی می توانند از آن درآمدزایی  داشته باشند. چیزی که بازی را می تواند از یک سرگرمی محض به یک منبع درآمد تبدیل کند.

منبع: ایرنا

بیشتر از بلاک‌چین در اقتصادالکترونیکی:
پولکااستارتر چیست؟ استارت آپ جدید بر بستر پولکادات
آشنایی با ۱۲ بازیگر بزرگ بلاک چین سازمانی در سال ۲۰۲۰
بزرگترین تولیدکننده پالادیم در جهان از بلاک چین برای زنجیره تأمین خود استفاده خواهد کرد
بلاکچین مشکل فاکتورهای بیمه را حل می‌کند
بلاک‌چین را بیشتر بشناسیم
تفاوت بلاک چین و پایگاه داده (دیتابیس) سنتی چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۸ دیدگاه ها

  1. بازتاب: با کمک بلاکچین می‌توان فضای تحریم را تلطیف کرد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: با کاربردهای بلاکچین در صنعت سینما آشنا شوید! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: با ۹ اشتباه متداول درمورد بلاکچین و نحوه اجتناب از آنها آشنا شوید! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: دنیای بازی‌های مجازی در آینده، آرزوهای کودکی شما را برآورده خواهد کرد! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: تکنولوژی بلاک چین نسبت به دارایی‌های رمزارز کم اهمیت شده است! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  6. بازتاب: مقررات نظارتی کشورها برای تولید و مصرف بازی‌های دیجیتال : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  7. بازتاب: رکوردشکنی تاریخی قیمت اولترا (Ultra) به‌دلیل رونق حوزه NFT : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  8. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 6، بهمن و اسفند‌ماه ۱۳۹۹ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا