آلت‌کوینبیت‌کوینتحلیل ارز دیجیتال

 تحلیل بازار با بررسی رفتار نهنگ های بیت کوین و تتر

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

از ماه مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) سرمایه‌گذاران رمزارزها به این موضوع عادت کرده بودند که پس از هر بار ریزش بازار، شاهد بازیابی قیمت و شروع حرکت صعودی جدید باشند. اکنون اما وضعیت متفاوت به نظر می‌رسد و مدت زیادی است که بیت کوین حرکت صعودی جدیدی را آغاز نکرده است. در این مطلب به گزارش پلتفرم سنتیمنت در مورد وضعیت کنونی بازار رمزارزها می‌پردازیم.

پس از ریزش‌های شدید قیمت بیت کوین در ماه‌های ژانویه و دسامبر (آذر و دی)، نشانه‌هایی از بازگشت قیمت در ماه‌های فوریه و مارس (بهمن و اسفند) پدیدار شد. سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها انتظار داشتند که این مهم در ماه آپریل (فروردین) به وقوع بپیوندد. به ویژه آنکه به خاطر رفتار صعودی بیت کوین در این ماه در سال‌های گذشته، آن را آپریل سبز نامیده بودند. اما دیری نپایید تا پس از گذشت ۴ روز از این ماه قیمت BTC از ناحیه ۴۶,۰۰۰ دلار دچار ریزش شدیدی شد. ریزشی که تا به امروز ادامه داشته است. اما سوال اینجاست که چرا این بار بازار برنمی‌گردد؟

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰

سنتیمنت در توییتر عنوان داشته است زمانیکه موجودی نهنگ‌های تتر (USDT) و موجودی نهنگ‌های بیت کوین (BTC) افزایش می‌یابد، نشانه خوبی برای بازگشت بازار تلقی می‌شود. از آنجا که نهنگ‌های تتر در حال انباشت بوده‌اند ولی نهنگ‌های بیت کوین در بلاتکلیفی به سر برده‌اند نمی‌توان این شرایط را به طور قطع امیدواردکننده نامید. شاید نهنگ‌های بیتکوین منتظر تصمیمات فدرال رزرو هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، 

همانگونه که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تقریبا از ژانویه ۲۰۲۲ (دی ماه ۱۴۰۰) موجودی نهنگ‌های تتر در حال افزایش بوده است. در ادامه هرکدام از این نمودارها را به صورت جداگانه تشریح می‌کنیم.

مقایسه موجودی نهنگ‌های بیت کوین و تتر
منحنی سبز:قیممت بیت کوین، زرد:کاهش موجودی نهنگ‌های BTC، بنفش: افزایش موجودی نهنگ‌های تتر؛ منبع: توییتر

نهنگ‌ها به سمت تتر متمایل شده‌اند

سنتیمنت برای پیش بینی حرکت قیمت در بازار رمزارزها از دو دسته خاص نهنگ‌ها استفاده می‌کند؛ نهنگ‌های بیت کوین با ۱۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰ BTC و نهنگ‌های تتر با ۱۰۰٬۰۰۰ تا ۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ USDT.

داده‌های سنتیمنت نشان می‌دهد که در ۲ ماه گذشته، آدرس‌های با موجودی ۱۰۰ تا ۱۰,۰۰۰ BTC، به میزان ۰.۶٪ از دارایی خود را به فروش رسانده‌اند. این در حالی است که در همین مدت نهنگ‌هایی که دارای ۱۰۰,۰۰۰ تا ۱۰,۰۰۰,۰۰۰ تتر بودند، حدود ۱.۸٪ به میزان استیبل کوین خود افزوده‌اند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

نمودار موجودی نهنگ‌های بیت کوین و تتر منبع: سنتیمنت
نمودار موجودی نهنگ‌های بیت کوین و تتر منبع: سنتیمنت

با اینکه موجودی این دسته از نهنگ‌ها کمتر شده است، اما در طرف دیگر تجربه نشان داده است که زمانی که تعداد آدرس‌های با موجودی بین ۱۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ افزایش یابد، قیمت نیز صعودی خواهد شد. بر خلاف کاهش موجودی نهنگ‌ها، تعداد این آدرس‌ها از زمان جنگ بین روسیه و اوکراین افزایش یافته است که می‌تواند نشانه امیدوارکننده‌ای برای بازار رمزارزها باشد.

نمودار تعداد آدرس‌های با موجودی ۱۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ بیت کوین منبع: سنتیمنت
نمودار تعداد آدرس‌های با موجودی ۱۰ تا ۱۰۰,۰۰۰ بیت کوین منبع: سنتیمنت

کف قیمت بیت کوین کجاست؟

سنتیمنت در گزارش خود نموداری را قرار داده است که نشان می‌دهد این موضوع که اکثریت کاربران شبکه‌های اجتماعی اعتقاد دارند قیمت بیت کوین به کف خود رسیده است، الزاما به معنای درست بودن آن نیست. نمودار زیر نشان می‌دهد که امید معامله‌گران به بازیابی قیمت به اوج ۶ هفته اخیر خود رسیده است اما رفتار قیمتی BTC چیز دیگری بوده است.

نمودار علاقه به خرید بیت کوین منبع: سنتیمنت
نمودار علاقه به خرید بیت کوین منبع: سنتیمنت

اکثریت معامله‌گران پوزیشن شورت باز کرده‌اند

فاندینگ ریت شاخص دیگری است که می‌توان از آن برای پیش‌بینی جهت بازار استفاده کرد. معمولا روال بر این است که زمانی که اکثریت معامله‌گران در یک جهت پوزیشن معاملاتی خود را باز می‌کنند، بازار در جهت عکس آن پیش می‌رود. مثال این قضیه مربوط به سقف تاریخی قیمت بیت کوین در ماه نوامبر (آبان) است که اکثریت پوزیشن‌ها در موقعیت لانگ (خرید استقراضی) باز شده بودند و از همان جا قیمت شروع به ریزش کرد. داده‌های صرافی‌ها نشان می‌دهد که در شرایط کنونی اکثریت معامله‌گران به باز کردن موقعیت شورت متمایل شده‌اند و احساسات از نوع ترس، شک و عدم قطعیت (FUD) بر بازار حکمفرما شده است.

البته این قضیه تنها نشانه‌ای برای تغییر روند بازار است و زمانی می‌توان گفت سیگنال صعودی برای قیمت بیت کوین صادر شده است که سایر اندیکاتورهای وجود یک واگرایی صعودی را در رفتار BTC گزارش کنند. تاکنون چنین نشانه‌ای دیده نشده است. ضمن اینکه فاکتورهای فاندامنتالی مانند افزایش نرخ بهره از سمت فدرال رزرو می‌تواند بازار را دچار سردرگمی کند و وقوع نشانه‌های گفته شده را به تعویق بیندازد.

ادامه همبستگی قیمت بیت کوین با بازار سهام

بیت کوین در ماه‌های اخیر همبستگی زیادی با بازار سهام به ویژه S&P500 پیدا کرده است. اعلام اخبار متعدد افزایش نرخ بهره از سمت فدرال رزرو باعث شده است که بازار سهام در چندین مقطع دچار ریزش شود و همگام با آن، بیت کوین نیز رفتار مشابهی از خود نشان دهد. شایان ذکر است که انتظار می‌رود در اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت) اعلام افزایش ۰.۵٪ در نرخ بهره سالیانه اعلام شود و بازار S&P500 دچار ریزش شود. باید منتظر ماند و دید که پادشاه رمزارزها به همبستگی خود با این بازار ادامه خواهد داد یا خیر.

این نکته از آن جنبه قابل تامل است که اخیرا نشانه‌هایی از احتمال پایان این همبستگی دیده شده است. همان‌طور که در نمودار می‌بینید S&P500 در ریزش اخیر به پایین‌ترین سطح یک‌ساله خود رسید این در حالی است که BTC به هیچ عنوان این میزان از ریزش را تجربه نکرد.

نمودار همبستگی بیت کوین و S&P500 منبع: سنتیمنت
نمودار همبستگی بیت کوین و S&P500 منبع: سنتیمنت
  • آیا قیمت بیت کوین صعودی خواهد شد؟

عوامل زیادی در پاسخ به این سوال موثرند اما در خصوص وضعیت کلی بازار می‌توان گفت که از یک طرف امید به بازیابی قیمت در میان معامله‌گران در حال کم رنگ شدن است. اما نکته امیدوارکننده قضیه احتمال کم شدن همبستگی بین قیمت بیت کوین با بازار سهام است.

منبع:  میهن بلاکچین و به نقل از کوین تلگراف،

https://elececo.ir/1401/02/08/%d9%85%d8%a7%d9%87%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84-%d8%b4%d9%85%d8%a7%d8%b1%d9%87-18%d8%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%81/
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا