پیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقالات فناوری مالی

چگونه شرکت‌های حسابداری مختلف از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

دنیای تجارت امروز به سرعت در حال پیشرفت است و نادیده گرفتن فناوری بخصوص هوش مصنوعی در آن جایی ندارد، و حوزه حسابداری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش اقتصاددیجیتال و به نقل از thomsonreuters؛ هوش مصنوعی (AI) به یک عامل تغییر دهنده بازی تبدیل شده است و به شرکت های حسابداری کمک می کند تا فرآیندها را ساده کنند، دقت را بهبود بخشند و ارزش بیشتری را به مشتریان خود ارائه دهند. با این حال، شرکت‌ها همچنان در مورد پذیرش فناوری هوش مصنوعی در گردش کار خود محتاط هستند. گزارش هوش مصنوعی مولد در خدمات حرفه ای ۲۰۲۴ از موسسه تامسون رویترز نشان داد که ۳۰ درصد از شرکت‌های مالیاتی و حسابداری در مرحله بررسی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی مولد هستند، در حالی که ۴۹ درصد هیچ برنامه ای برای استفاده از این فناوری ندارند.

شرکت های پیشرو در این صنعت چگونه فناوری هوش مصنوعی مولد را اجرا می کنند؟ این مقاله نحوه استفاده شرکت های مختلف حسابداری از هوش مصنوعی در عملیات خود را برای بهبود کارایی و ارائه خدمات عالی بررسی می کند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی مفهوم کارآفرینی را زیر و رو ‌می‌کند

چند درصد از شرکت های حسابداری از هوش مصنوعی استفاده می کنند؟

طبق نظرسنجی، ۸ درصد از شرکت های مالیاتی اعلام کردند که از فناوری هوش مصنوعی مولد استفاده می کنند و ۱۳ درصد از شرکت ها نیز قصد دارند به زودی از این فناوری استفاده کنند.

پذیرش هوش مصنوعی در صنعت حسابداری در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است. شرکت‌های حسابداری از همه اندازه‌ها، از غول های جهانی گرفته تا شرکت های محلی، به طور فزاینده ای برای ارتقای خدمات خود به راه حل‌های هوش مصنوعی روی می آورند. این تغییر ناشی از این درک است که هوش مصنوعی می تواند وظایف خسته کننده را خودکار کند، خطاها را کاهش دهد و حسابداران را برای تمرکز بر کارهای مشاوره‌ای با ارزش بالاتر آزاد کند.

جالب اینجاست که به نظر می رسد حسابداران بیشتر از ابزارهای خاص صنعت، از طریق ابزارهای شخصی و متن باز برای کار خود از فناوری هوش مصنوعی مولد استفاده می کنند. ۲۷ درصد از پاسخ دهندگان به نظرسنجی شرکت‌های مالیاتی که از قبل از یک ابزار هوش مصنوعی مولد استفاده می کنند، از فناوری متن باز (مانند ChatGPT) به جای ۸ درصد استفاده از یک ابزار خاص صنعت استفاده می کنند.

این روند ممکن است به زودی تغییر کند زیرا ارائه دهندگان فناوری‌های خاص صنعت بیشتری راه حل‌های هوش مصنوعی مولد خود را در سال‌های آینده معرفی می کنند.

بیشتر بخوانید: پرداخت: یک مزیت رقابتی برای بانک‌ها در عصر فین‌تک

چگونه چهار شرکت بزرگ حسابداری از هوش مصنوعی استفاده می کنند؟

شرکت های حسابداری “چهار بزرگ” – دلویت، ارنست و یانگ (EY)، پWC و کی پی ام جی – در پذیرش هوش مصنوعی پیشرو بوده‌اند. آنها به شدت در ابزارها و راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده اند تا خدمات پیشرفته و بصیرت بیشتری را به مشتریان ارائه دهند. در اینجا نگاهی به نحوه استفاده آنها از هوش مصنوعی می اندازیم:

بررسی اسناد: دلویت یک پلتفرم بررسی اسناد خودکار را به صورت داخلی توسعه داده است. این ابزار از فناوری‌های شناختی استفاده می‌کند و در گردش کار موجود متخصصان آنها جای می گیرد و به آنها امکان می دهد کل جمعیت قراردادها را برای یافتن اطلاعات کلیدی ارزیابی کنند.

حسابرسی: EY در حال تعبیه فناوری هوش مصنوعی در فرآیند حسابرسی خود است. آنها از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل و استخراج داده از داده های غیرساختاریافته مانند قراردادها و تجزیه و تحلیل مجموعه داده های بزرگ برای کمک به پاسخگویی به خطرات تحریف اساسی ناشی از تقلب استفاده می کنند.

فناوری اطلاعات: تیم های داخلی در PwC برنامه های کاربردی نرم افزاری سفارشی را برای کارکنان توسعه داده اند که داده ها را سنتز می کنند، کد را کامل و بررسی می کنند، اسناد تولید می کنند و موارد دیگر. آنها به دلیل استفاده از هوش مصنوعی مولد، شاهد افزایش ۲۰ تا ۵۰ درصدی بهره وری در فرآیندهای توسعه خود بوده اند. علاوه بر این، متخصصان PwC به نسخه سازمانی ChatGPT-4o برای خود و مشتریانشان دسترسی دارند.

راه‌حل‌های مشتری: چارچوب هوش مصنوعی قابل اعتماد کی پی ام جی به مشتریان شرکت‌های عضو آنها کمک می‌کند تا راه‌حل‌های فناوری هوش مصنوعی را به روشی مسئولانه و اخلاقی طراحی، ایجاد، استقرار و استفاده کنند و وفاداری و مشارکت را ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: نگاهی غیرمتعارف به آینده فین‌تک

چگونه شرکت‌های کوچک حسابداری از هوش مصنوعی استفاده می کنند؟

شرکت های حسابداری کوچک ممکن است منابعی در حد شرکت های چهارگانه بزرگ نداشته باشند، اما آنها نیز برای رقابت پذیر ماندن و ارائه خدمات بهتر، هوش مصنوعی را در آغوش می کشند. طبق گزارش هوش مصنوعی مولد، پنج مورد از برترین موارد استفاده برای شرکت های مالیاتی که از هوش مصنوعی مولد استفاده می کنند یا قصد استفاده از آن را دارند عبارتند از:

اتوماسیون حسابداری/نگهداری حساب: شرکت ها از نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای دسته بندی خودکار هزینه ها، تطبیق حساب ها و ایجاد گزارش‌های مالی استفاده می کنند. این کار باعث صرفه جویی در وقت و کاهش خطر خطاهای دستی برای شرکت ها می شود.

تحقیقات مالیاتی: شرکت ها از الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی در ابزارهای تحقیقات مالیاتی برای دریافت داده از محتوای ویرایش شده توسط انسان و خاص مالیات استفاده می کنند. این امر به سرعت و به طور دقیق پاسخ‌های معتبر از منابع مورد اعتماد را ارائه می دهد.

تهیه اظهارنامه مالیاتی: شرکت ها از هوش مصنوعی برای خودکارسازی استخراج و تجزیه و تحلیل داده ها از اسناد مالی مختلف استفاده می کنند که به طور قابل توجهی زمان و تلاش مورد نیاز برای تهیه اظهارنامه های مالی دقیق را کاهش می دهد. هوش مصنوعی مولد همچنین به شناسایی کسورات و اعتبارات قابل اعمال متناسب با سناریوهای مالی فردی یا شرکتی کمک می کند و انطباق و بهینه سازی بدهی های مالیاتی را تضمین می کند.

مشاوره مالیاتی: شرکت ها از ابزارهای هوش مصنوعی برای ایجاد بینش های پیش بینی کننده استفاده می کنند تا به مشتریان کمک کنند بر اساس تصمیمات مالی خود، برای پیامدهای مالیاتی آتی برنامه ریزی کنند. این امر نقش استراتژیک تری را برای متخصصان مالیاتی فراهم می کند و به آنها امکان می دهد خدمات با ارزش افزوده ارائه دهند.

بررسی اسناد: شرکت ها از هوش مصنوعی برای خلاصه کردن نکات کلیدی از قراردادها، فاکتورها و رسیدها استفاده می کنند و می توانند به سرعت ناهنجاری هایی را که نیاز به بررسی بیشتر دارند شناسایی کنند. این قابلیت نه تنها روند بررسی را سرعت می بخشد، بلکه دقت و قابلیت اطمینان حسابرسی های مالی و بررسی های انطباق را نیز افزایش می دهد.

نتیجه‌گیری

در میان شرکت‌هایی که به طور فعال از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کنند یا قصد استفاده از آن را دارند، ۴۲ درصد گفتند که روزانه، اگر نه چندین بار در روز، از این فناوری استفاده می‌کنند. ۳۱ درصد دیگر نیز گفتند که به صورت هفتگی از آن استفاده می‌کنند.

نزدیک شدن به هوش مصنوعی با کنجکاوی در دنیای حسابداری، هوش مصنوعی نه یک تهدید، بلکه یک فرصت است. این فناوری می‌تواند به شرکت‌ها در هر اندازه‌ای برای ارائه خدمات بهتر، بهبود کارایی و پیشرفت در صنعتی که دائماً در حال تغییر است، کمک کند. با پیشرفت هوش مصنوعی، کسانی که با کنجکاوی و تمایل به پذیرش فناوری‌های جدید به آن نزدیک شوند، به احتمال زیاد در این روند پیشرو خواهند بود.

بیشتر بخوانید: چگونه فین‌تک باعث مزیت و تغییر برای مصرف‌کنندگان می‌شود

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا