دولت دیجیتالکسب و کار هوشمند در ایران

رییس نظام صنفی رایانه‌ای کشور ارایه داد:پیشنهادهای حل مشکلات کسب و کارهای حوزه فاوا در بحران کرونا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

رئیس نصر کشور در نامه‌ای پیشنهادهای اعضای این سازمان در سراسر کشور را برای کمک به کسب و کارهای آسیب‌دیده از بحران کرونا و کاهش تاثیرات اقتصادی ناشی از این بحران ارائه کرد.

به گزارش روابط عمومی نصر کشور، «محمد باقر اثنی عشری»  در نامه‌ای که به سید «ستار هاشمی» معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات ارسال کرده است با اشاره به اینکه طولانی شدن زمان بحران و ادامه روند فعلی بر پیچیدگی شرایط خواهد افزود و تاثیرات فراوانی را بر کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهد گذاشت پیشنهاداتی را در حوزه مالیات و همراهی با کسب و کارها ارائه کرد. 

او با تاکید بر  لزوم پیگیری جدی برای افزوده شدن حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به ده رسته آسیب دیده ناشی از کرونا برای برخورداری از حمایت‌های مشابه کسب و کارها افزود: در حالی که درآمدهای بسیاری از کسب و کارها طی ۶۰ روز گذشته به نزدیک صفر رسیده است و زمان روشنی هم برای برگشتن به حالت عادی متصور نیستند، اما شرکت ­ها به طور کلی موظف به انجام به موقع همه پرداخت­ های خود به دولت، مستقل از شرایط جاری، شده‌اند. 

وی افزود: اما در این شرایط حداقل انتظار می‌­رود که با تعامل لازم با سازمان امور مالیاتی کشور، پرداخت کلیه مالیات­‌ها (عملکرد، ارزش افزوده و …) به صورت شفاف و روشن، تا پایان دوره بحران شیوع و بدون هیچ­گونه اعمال جریم ه­ای به تعویق افتد. همچنین اتخاذ راهکاری قانونی و ایجاد سامان ه­ای به منظور تهاتر بین مطالبات قطعی شده شرکت ­ها از دستگاه ­های دولتی و عمومی (که دچار تعویق جدی در پرداخت شده و خواهند شد) با مالیات پرداختی شرکت ها به دولت به عنوان یک ضرورت جدی به آن وزارتخانه به عنوان متولی گسترش دولت الکترونیک پیشنهاد می­‌شود. 

اثنی عشری افزود: با توجه به آن که شرکت­ های حوزه فاوا از نیروی انسانی آموزش دیده و متخصصی بهره برده که در صورت رکود کسب و کارها و ضرورت یافتن تعدیل نیروی انسانی، جایگزینی آتی آن­ها به آسانی برای کشور مقدور نخواهد بود، اجرای راهکارهایی مانند دستورالعمل سازمان تامین اجتماعی مبنی بر ثبت نام بیمه بیکاری افراد در سایت مربوطه برای صنعت فاوا هیچ­گونه راهگشا نیست.

وی افزود: باتوجه به اهمیت حفظ این نیروی انسانی و نقش مهمی که در توسعه کشور داشته، دارند و آثار عملکرد حیاتی آن­ها در دو ماه اخیر و برقرار ماندن زیرساخت ­های الکترونیکی کشور (آموزش، سلامت، مالی و بانکی، سرگرمی، خدمات دولت، دورکاری و …) به وضوح مشاهده شده است توافقی بین سازمان تامین اجتماعی، دولت و سازمان نصر صورت پذیرد تا حق بیمه سهم کارفرمای سه تا شش ماه اول سال ۹۹ شرکت­ های عضو سازمان نظام صنفی رایانه­ ای کشور، از سوی دولت تامین و تقبل شود.

رییس سازمان نصر کشور در خصوص قرارداده­ های منعقده در حوزه فاوا با دستگاه­ های دولتی و عمومی افزود: با توجه به شرایط حاد پیش آمده با شیوع ویروس کرونا،  انجام برخی از آن تعهدات در زمان مقرر و با مبلغ اولیه امکان پذیر نیست، لازم است با سازمان برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی کشور تدابیری اندیشیده شود تا با پذیرش عمومی بروز شرایط فوری از سوی دولت، راه حل­ها و دستورالعمل­ های بازبینی زمان و مبلغ این قراردادها به صورت شفاف و غیرسلیقه­‌ای میسر شود.

او همچنین در خصوص مشکلات مربوط به سررسید پرداخت اقساط وام شرکت­ ها به بانک­ ها و موسسات مالی، خاطرنشان کرد: باوجود وعده­‌های داده شده  مشاهده می ­شود که شرکت­ ها موظفند (با توجه به دایر بودن بانک­ ها) تعهدات مالی خود را در زمان مقرر ادا کنند، در حالی­ که با توجه به تعطیلی کسب و کارها و منابع مالی ورودی آن­ها، این می ­تواند توان مالی آن­ها را به شدت کاهش داده و مانع ادامه کسب و کار آن­ها در آینده شود. لذا خواهشمند است که در این مورد نیز با بانک مرکزی تعامل لازم به منظور صدور بخشنامه‌ه­ای صریح و شفاف برای تعویق مناسب پرداخت این اقساط مبذول شود.

اثنی عشری با بیان این که بخش مهمی از ورود تجهیزات سخت و نرم افزاری و فناوری ­های پیشرفته مورد نیاز کشور از مسیر دستورالعمل تایید نمونه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات می­ گذرد، گفت: فرآیند این کار وقت ­گیر و طولانی و پیچیده است و اصلاً مناسب این شرایط بحرانی نیست.  انتظار می‌رود وزارت ارتباطات راهکار عاجل و فوری برای این منظور پیش بینی کند تا زمان کاهش واقعی شرایط بحران، این رویه به صورت معلق درآمده و با تایید سازمان نظام صنفی رایانه­ ای، مجوز مربوط به آن واردات صادر شود.

ایرنا

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا