اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

چگونه مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) با ایجاد اعتماد، شرکت‌ها را متحول می‌کنند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مایلس سویر

مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) و مدیران اجرایی دیگر مانند مدیران ارشد بازاریابی (CMO) باید برای موفقیت در تحول دیجیتال، مشارکت‌های قوی ایجاد کنند.

در چشم‌انداز فناوریِ به سرعت در حال تحولِ امروز، موفقیتِ تحول دیجیتال، از جمله مواردی که بر تجربه مشتری تمرکز دارند، نه تنها به اجرای فناوری‌های جدید، بلکه به ایجاد مشارکت‌های قدرتمند در سراسر سلسله مراتب سازمانی بستگی دارد.

نقش مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) از سطح هیئت مدیره تا دفتر مدیر ارشد بازاریابی (CMO) فراتر از مدیریت فناوری اطلاعات گسترش یافته و به شرکای استراتژیکی تبدیل می‌شود که فناوری را با اهداف تجاری همسو می‌کنند.

این مقاله به بررسی پویایی ایجاد اعتماد در این زمینه می‌پردازد؛ خواه مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) به عنوان متحدان ضروری برای مدیران عامل (CEO) خود عمل کنند، خواه همکاری با مدیران ارشد بازاریابی (CMO) با مهارت‌های دیجیتال را تقویت کنند یا کل سازمان را با رویکردی جامع درگیر کنند. ما به استراتژی‌های مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) نه تنها برای جلب اعتماد مدیران ارشد، بلکه برای ایجاد فضایی از اعتماد که ترس‌های مرتبط با امنیت شغلی را در طول تغییرات اساسی کاهش می‌دهد، می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: شبکه به عنوان نیروی محرکه موفقیت کسب و کار ها و اهداف تجاری مطرح می‌شوند

ایجاد مشارکت اجرایی

تحول دیجیتال تنها داشتن رهبرانی با دانش فنی بالا نیست؛ بلکه نیازمند حمایت اجرایی و تعهد به دیجیتال از سوی تمام اعضای سطح C (مدیران ارشد) است. همانطور که رهبران تجربه مشتری درک (customer experience leaders) می‌کنند، تحول فراتر از فناوری است؛ با استراتژی کسب و کار درآمیخته است و نیازمند یک مدیر عامل و مدیر ارشد بازاریابی (CMO) متعهد به دیجیتال است. مدیر ارشد فناوری اطلاعات، که اغلب به عنوان متخصص فناوری شناخته می‌شود، نه تنها به خاطر دانش فنی دیجیتال خود، بلکه به دلیل توانایی خود در جلب مشارکت و آموزش سایر مدیران ارشد در مورد تأثیرات ملموس ابتکارات دیجیتال بر عملیات تجاری، نقش اساسی دارد.

دب گیلدراسلیو، مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) شرکت FIRST، استدلال می‌کند که «ما واقعاً نیاز داریم تا تحول دیجیتال را به اجزای آن تقسیم کنیم و در مورد مزایای هر یک صحبت کنیم. اگر تحول دیجیتال نیازمند تغییر سیستم‌ها یا اتصال داده‌های مشتری است، در مورد مزایای آن‌ها برای همراه کردن همکاران صحبت کنید.»

از روز اول شروع کنید

این فرآیند از روز اول تصدی مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) آغاز می‌شود و شامل مسئولیت‌هایی مانند نشان دادن تأثیرات واقعی استراتژی‌های دیجیتال بر سازمان به سایر مدیران اجرایی است. این یک سفر مداوم است که شامل ایجاد اعتماد و گسترش دانش کسب و کارِ مدیران ارشد می‌شود. همانطور که مدیران ارشد فناوری اطلاعات مانند جوآن فریدمن و جیم راسل بیان کرده‌اند، کلید موفقیت در برقراری ارتباط مداوم ارزش ابتکارات دیجیتال، مانند صرفه‌جویی در هزینه و افزایش درآمد و ایجاد روابط ماندگاری است که از طریق اعتبار و درک متقابل تقویت می‌شود.

بنابراین، یک تحول دیجیتال موفق کمتر در مورد مهارت فردی و بیشتر در مورد حمایت جمعی و آینده‌نگری استراتژیک است. آنتونی مک ماهون، مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) نیوزلند می‌گوید که ضروری نیست اعضای سطح C (مدیران ارشد) متخصص فناوری دیجیتال باشند، اما حمایت فعال آن‌ها از ابتکارات دیجیتال بسیار مهم است. نقش مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) توسعه و ترویج چشم‌اندازی برای تحول دیجیتال است که کل تیم رهبری را درگیر کند و تعهد آن‌ها را به دست آورد. علاوه بر این، تحول دیجیتال یک فرآیند مستمر است، نه یک رویداد یکبار مصرف، و مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) باید دائماً استراتژی‌های خود را تطبیق دهد و بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: نظرسنجی آمازون بیزنس از رهبران کسب‌وکارهای کوچک

تبدیل شدن به یک شریک مؤثر

تبدیل شدن به یک مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) ضروری، فراتر از صرف تخصص فنی است؛ این امر مستلزم دانش عمیق کسب و کار و رویکردی پیش‌دستانه برای ایجاد اعتماد است. مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) باید با پرداختن به «چرا» پشت اقدامات خود، بر ارزش استراتژیک تحول دیجیتال به گونه‌ای که با اهداف و نتایج تجاری همسو باشد، مکالمات را آغاز کنند. این بدان معناست که از همان ابتدا به زبان مدیران عامل (CEO) و مدیران مالی (CFO) صحبت کنید، با تمرکز بر بازگشت سرمایه (ROI)، کارایی و پتانسیل رشد.

مارتین دیویس، مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) در دوران گذار، می‌گوید: «مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) باید در کسب و کار باهوش باشند و همیشه با اصطلاحات تجاری صحبت کنند. این موضوع چگونه بر سود نهایی یا آینده استراتژیک شرکت تأثیر می‌گذارد؟»

مک ماهون اضافه می‌کند: «اگر زمان خود را با کسب و کار بگذرانید، مشکلات را درک خواهید کرد و دلیل وجود آن‌ها را خواهید فهمید. این به شما کمک می‌کند تا به سرعت اعتماد ایجاد کنید. و اگر بتوانید برخی از آن مشکلات را به سرعت حل کنید، اعتماد آن‌ها را حفظ خواهید کرد. آیا مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) شما وقت با کیفیتی را با شما می‌گذراند؟»

بیشتر بخوانید: کسب و کار دیجیتال چیست؟

ایجاد اعتماد به عنوان مشاور

مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) برای تثبیت نقش خود به عنوان یک مشاور قابل اعتماد، نباید از اهمیت بردهای سریع و پیشرفت‌های قابل مشاهده، صرف نظر از اینکه چقدر کوچک به نظر می‌رسند، غافل شوند. فریدمن می‌گوید: «هدف باید این باشد که از همان ابتدا ارزش تجاری ارائه شود. برای انجام این کار، مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) باید یک دوراندیش عملگرا باشند که بتواند به برقراری تعادل بین کارایی و رشد کمک کند.» این می‌تواند هر چیزی باشد، از ارتقاء ابزارهای ضروری کسب‌وکار مانند تلفن‌های هوشمند و چاپگرها تا حل و فصل نقاط ضعف دیرینه‌ی مسیر مشتری.

مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) با نشان دادن مداوم ارزش و درک خود از کسب و کار از طریق حرکات کوچک و ابتکارات بزرگ، می‌توانند رابطه‌ای مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل ایجاد کنند. گوش دادن فعال، همدردی با چالش‌های کسب و کار و رسیدگی سریع به آن‌ها، راه را برای تعامل عمیق‌تر و برنامه‌ریزی استراتژیک بلندمدت هموار می‌کند و در نهایت مدیران ارشد فناوری اطلاعات (CIO) را قادر می‌سازد تا تغییرات و نوآوری قابل توجهی را در سازمان هدایت کنند.

ایجاد مشارکت در سراسر سازمان

جوانا یانگ، مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) سابق و در حال حاضر تحلیلگر گارتنر، به طور مشهوری گفته است که موفقیت در تحول دیجیتال نیازمند تعامل ۳۶۰ درجه‌ای است. ایجاد مشارکت‌های قوی در سراسر سازمان، به ویژه در طول یک تحول دیجیتال، برای یک مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) موفق ضروری است.

بیشتر بخوانید:
پرداخت: یک مزیت رقابتی برای بانک‌ها در عصر فین‌تک
نگاهی غیرمتعارف به آینده فین‌تک
۵ سرمایه‌گذار برتر بیت‌کوین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا