اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیرمقاله کسب و کار دیجیتالواقعیت مجازی

نمونه‌هایی از تحول دیجیتال در کسب‌و‌کارها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نویسنده: سکینه حجازی فر (کارشناس ارشد کارآفرینی) 

در مطلب «تحول دیجیتال چه مزایایی را برای کسب‌و‌کارها به همراه دارد؟» گفتیم از جمله فناوری‌هایی که منجر‌ به تحول دیجیتال در کسب و‌کارها شده «واقعیت مجازی» و «واقعیت افزوده» هستند. ابتدا تعریف این اصطلاحات را با هم بخوانیم:

واقعیت مجازی

 واقعیت مجازی استفاده از فناوری رایانه‌ای برای ایجاد تأثیر یک دنیای سه بعدی تعاملی است که در آن اشیا دارای حضور فضایی هستند. در این تعریف، «حضور فضایی» بدان معناست که اشیا موجود در محیط به طور مستقل در موقعیت سه بعدی نسبت به موقعیت شما قرار دارند. توجه داشته باشید که این یک اثر است، نه یک توهم. ایده اصلی این است که نشانه های صحیحی را به سیستم ادراکی و شناختی خود ارائه دهید تا مغز شما این نشانه ها را به عنوان اشیایی در جهان سه بعدی تفسیر کند.

ارائه این نشانه ها با استفاده از گرافیک رایانه ای به طرز شگفت انگیزی ساده بوده است:

به سادگی از یک منظر یک شی سه بعدی (بصورت استریو) ارائه می دهد که با حرکت چشمان شما مطابقت داشته باشد. نکته اصلی واقعیت مجازی و تفاوت اصلی بین گرافیک رایانه‌ای سه بعدی معمولی و واقعیت مجازی این است که در واقعیت مجازی با آن کار می‌کنید.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

واقعیت افزوده چیست؟

واقعیت افزوده (AR) نسخه پیشرفته‌ای از دنیای فیزیکی واقعی است که با استفاده از عناصر بصری دیجیتال‌، صدا یا سایر محرک‌های حسی حاصل از طریق فناوری به دست می‌آید.

واقعیت افزوده در مقابل واقعیت مجازی:

واقعیت افزوده از فضای موجود در دنیای واقعی استفاده می‌کند و برای افزایش تجربه، اطلاعات مجازی را در بالای آن قرار می دهد.

در مقابل، واقعیت مجازی کاربران را غرق می کند، به آنها اجازه می‌دهد تا در یک محیط کاملا متفاوت‌، به ویژه یک محیط مجازی که توسط رایانه‌ها ایجاد و ارائه می شود‌، «زندگی» کنند. کاربران ممکن است در یک صحنه متحرک یا مکانی واقعی که از آن عکس گرفته شده و در یک برنامه واقعیت مجازی جاسازی شده است، غوطه ور شوند. از طریق یک بیننده واقعیت مجازی، کاربران می‌توانند به بالا، پایین یا به هر طریقی نگاه کنند‌، گویی واقعاً در آنجا هستند.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده چطور به کسب وکارها کمک می کنند؟

واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده از طریق تجربه حسی واقعی که برای مشتری و مخاطب ایجاد می‌کنند یک جهش بزرگ رو به جلو در کسب‌و‌کارها ایجاد کرده‌اند‌. فروشندگان سخت افزار و نرم افزار به شدت در تلاشند تا محصولات جدید واقعیت مجازی را به بازار بیاورند و این صنعت به سرعت در حال رشد است. انتظار می‌رود این فناوری در بازار جهانی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ با ۳۴.۵ ‌درصد گسترش یابد.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۳، آبان‌ماه ۱۳۹۹

کاربردهای بالقوه واقعیت مجازی برای کسب‌و‌کارهای مرتبط با تفریح و سرگرمی​​ عملاً بی حد و مرز است. مثلا:

فیلم‌های سه بعدی:

فیلم ها در حال حاضر در VR 360 درجه در حال ساخت هستند.

بازاریابی املاک و مستغلات:

تصور کنید که به دنبال خانه جدیدی هستید فناوری واقعیت مجازی به شما کمک می کند بدون صرف زمان و هزینه رفت و آمد به خانه مورد نظر به صورت مجازی از آن بازدید کنید این بازدید انقدر واقعی و ملموس به نظر می رسد که حس می کنید میزان راحتی میز و صندلی موجود در آن ملک را هم می توانید درک کنید. 

واقعیت مجازی در بازی:

واقعیت مجازی در صنعت بازی تحول بزرگی ایجاد می کند ، عناوین جدید بازی به کمک واقعیت مجازی تقریباً به صورت هفتگی منتشر می شوند.

تمریناتتیم‌سازی:

با استفاده از واقعیت مجازی تجربه کار گروهی را می توانید لمس کنید. این کار از طریق تلفیق نرم افزارها و بازی های آموزشی انجام می شود.

واقعیت مجازی به بهبود کسب‌وکارهای آموزشی نیز کمک می‌کند:

کسب‌وکارهای آموزشی که نیاز به تجربه دنیای واقعی دارند مانند آموزش رانندگی می توانند از طریق واقعیت مجازی در یک اتاق بدون مراجعه به خیابان ها انجام شوند. واقعیت مجازی به شرکت های آموزشی این امکان را می‌دهد که برای مشتری تجربه رانندگی در یک خیابان واقعی را ایجاد کند چیزی شبیه بازی‌های کامپیوتری اما حسن این کار بی‌خطر بودن این نوع آموزش برای مشتری است در عین اینکه تجسمی از شرایط واقعی برای او ایجاد می شود. 

مدیتیشن:

واقعیت مجازی به رشد برخی کسب و کارهای خاص از جمله آموزش و بهره مندی از فواید مدیتیشن نیز کمک می کند. برای مدیتیشن ذهن باید به دور از تشویش و در آرامش باشد. واقعیت مجازی از طریق المان های بصری می تواند شرایط لازم برای رسیدن به آرامش و داشتن یک مدیتیشن فوق العاده را برای مشتری فراهم کند.

برخی دیگر از کسب‌و‌کارهای حیطه تفریح و سرگرمی که از فناوری واقعیت مجازی کمک می‌گیرند: اتاق فرار‌، اتاق استراحت‌، حل معما به صورت گروهی و تفریحاتی از این دست هستند.

منبع: مدیراینفو

بیشتر از تحول دیجیتال در اقتصادالکترونیکی:
نیاز به مدیران تحول‌آفرین در عصر دیجیتال
توسعه با تحول دیجیتال
تحول دیجیتال در ایران، اندر خم دست‌های پشت پرده
کربانکینگ چگونه راه تحول دیجیتال را هموار می­‌کند؟
«انقلاب پایداری»؛ تحول عصر جدید بعد از انقلاب دیجیتال
۶ شیوه موفقیت‌آمیز تحول دیجیتال مدیریت منابع انسانی
تحول دیجیتال ابر فرصتی برای اصلاح نظام بانکی است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. بازتاب: دیجیتالی شدن؛ پاسخی به اثرات منفی کووید-19 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: آموزش سفیران نوآوری برای ایجاد تحول در 50 بنگاه اقتصادی بزرگ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: تحول دیجیتال در سازمان‏ها و کسب‌وکارها اجتناب‌ناپذیر است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا