امنیت ارز دیجیتالصرافی ارز دیجیتالمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقاله ارز دیجیتال

امن‌ترین روش‌های نگهداری ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
دیپن پردان
آشیکا جین


مترجم: علیرضا خدائی

هنگامی که صحبت از نگهداری امن ارز دیجیتال می‌شود، روش‌های آن ممکن است برای برخی افراد با توجه به زیرساخت آن‌ها پیچیده باشد.

سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال پر ریسک و پیچیده است. بازار نوسان بالایی دارد، رگولاتورها هنوز در حال تلاش برای ایجاد چارچوب سیاستی هستند و در سال‌های اخیر کلاهبرداری‌ها و فعالیت‌های غیرقانونی زیادی ظهور کرده است. یک شرکت امنیتی در زمینه وب ۳ و دیفای، کشف کرد که هکرها در سال ۲۰۲۳ حدود ۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۲ حدود ۳.۸ میلیارد دلار ارز دیجیتال سرقت کرده‌اند.

به گزارش اقتصاد دیجیتال و به نقل از فوربس؛ با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود بازار ارز دیجیتال هند در سال ۲۰۲۴ به ۳۴۳.۵ میلیون دلار با نرخ نفوذ کاربر ۱۸.۷۸ درصد برسد، جای تعجب نیست که هند نیز شاهد کلاهبرداری‌های متعدد ارز دیجیتال بوده است. به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال نیازمند دریافت مشاوره مالی مناسب و سرمایه‌گذاری تنها بر روی مقداری است که توانایی از دست دادن آن را دارید.

بیشتر بخوانیم: بیت کوین در ۵ سال آینده کجا خواهد بود؟

چرا نگهداری از ارز دیجیتال ضروری است؟

ارز دیجیتال یک دارایی دیجیتال است که روی شبکه‌ای از رایانه‌ها در یک دفتر کل تراکنش‌ها که بر پایه فناوری بلاک‌چین ساخته شده است، وجود دارد. این توکن‌های دیجیتال، مانند بیت‌کوین و لایت‌کوین، به شکل فیزیکی وجود ندارند. کیف‌پول‌های ارز دیجیتال، ارزهای دیجیتال را ذخیره می‌کنند که برای حفظ مالکیت دارایی‌های دیجیتال ضروری است.

یک کیف‌پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری است که کلیدهای عمومی و خصوصی ایجاد و ذخیره می‌کند و به کاربران امکان ارسال، دریافت، ذخیره و نظارت بر دارایی‌های رمزنگاری را می‌دهد. کلید عمومی حاوی رشته‌ای طولانی از کاراکترهای الفبایی عددی است که برای تشکیل یک آدرس کیف‌پول برای دریافت ارز دیجیتال کوتاه می‌شود. برای پردازش تراکنش، کلید خصوصی مورد نیاز است.

از هر دوی کلیدهای عمومی و خصوصی برای انجام تراکنش‌های موفق ارز دیجیتال استفاده می‌شود. همانطور که از نام آن پیداست، کلید عمومی (مانند کد QR) برای عموم قابل مشاهده است و برای دریافت ارز دیجیتال استفاده می‌شود. از طرف دیگر، برای پردازش تراکنش، فرستنده به کلید خصوصی نیاز دارد.

بازیگران مخرب ممکن است از هر روشی برای دسترسی به کلید خصوصی و سرقت ارزهای دیجیتالی که در کیف‌پول ذخیره شده‌اند استفاده کنند. به خاطر داشته باشید که اگر کلید خصوصی و عبارات بازیابی را به طور تصادفی گم کنید یا نابود کنید، ارزهای دیجیتال شما برای همیشه از دست خواهند رفت.

بیشتر بخوانیم: توکن تون (TON) چیست و چگونه کار می کند؟

انواع روش‌های نگهداری ارز دیجیتال

صرافی‌های ارز دیجیتال

صرافی‌های ارز دیجیتال پلتفرم‌های آنلاین هستند که به معامله‌گران در خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ازای وجه نقد، ارزهای فیات یا توکن‌های دیجیتال کمک می‌کنند. این صرافی‌ها به کاربران امکان ایجاد حساب کاربری، افزودن موجودی برای معامله سرمایه‌گذاری خود با INR برای خرید ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین یا لایت‌کوین، معامله توکن‌های دیجیتال با یکدیگر یا دریافت وجه حاصل از بازگشت سرمایه‌گذاری به حساب بانکی خود را می‌دهند.

دو نوع صرافی ارز دیجیتال وجود دارد. یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز (CEX) مانند یک بانک عمل می‌کند که معامله‌گران برای انجام تراکنش‌ها یا نگهداری دارایی‌های دیجیتال خود به آن اعتماد می‌کنند. این به معنای واگذاری کنترل کامل به صرافی ارز دیجیتال متمرکز، از جمله دسترسی به کلید خصوصی است. به همین دلیل، CEX را کیف پول امانی می‌نامند، زیرا کاربران به کلیدهای خصوصی دسترسی ندارند.

از طرف دیگر، یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز (DEX) از فناوری بلاک‌چین برای افزایش امنیت معاملات شما استفاده می‌کند. چنین صرافی‌های ارز دیجیتال واسطه‌ها را حذف می‌کنند و در عوض، خریداران و فروشندگان مستقیماً بدون استفاده از وجه نقد یا ارزهای فیات، توکن‌های دیجیتال را با یکدیگر معامله می‌کنند. DEXها به دلیل ارائه کیف پول‌های غیر امانی، که همچنین به عنوان خودنگهداری شناخته می‌شوند، شناخته شده‌اند، زیرا به کاربران کنترل کامل کلیدهای خصوصی خود را می‌دهند.

ذخیره‌سازی با کیف پول گرم

کیف پول‌های گرم نرم‌افزارهای آنلاین برای ارسال، دریافت، ذخیره و نظارت بر دارایی‌های رمزنگاری هستند. آن‌ها مانند بانکداری آنلاین عمل می‌کنند، جایی که کاربران می‌توانند از طریق تلفن‌های هوشمند، رایانه‌های رومیزی، لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های متصل به اینترنت به کیف پول ارز دیجیتال و کلیدهای عمومی و خصوصی خود دسترسی داشته باشند. کاربران برای دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال خود نیاز به اتصال آنلاین دارند.

ذخیره‌سازی با کیف پول سرد

کیف پول‌های سرد را می‌توان به عنوان کیف پول‌های آفلاین طبقه‌بندی کرد که از دستگاه‌های فیزیکی یا سخت‌افزاری مانند درایو USB یا کارت‌های هوشمند استفاده می‌کنند که کلیدهای عمومی و خصوصی کاربران را ذخیره می‌کنند. این کیف پول‌ها بسته به نیاز کاربر در اشکال فیزیکی مختلفی عرضه می‌شوند. برخی از کیف پول‌های سرد همچنین تمام عملکردهای لازم برای تکمیل تراکنش را از یک دستگاه آنلاین واحد انجام می‌دهند. کیف پول‌های سرد همچنین می‌توانند شامل اسناد کاغذی باشند که مانند سهام فیزیکی عمل می‌کنند. این روش با توجه به امنیت بالا، برای ذخیره مقدار زیادی ارز دیجیتال قابل استفاده است، با این حال، اشکال آن این است که در صورت گم شدن، مفقود شدن یا آسیب دیدن دستگاه‌ها، وجوه ممکن است به طور دائم از دست بروند.

بیشتر بخوانیم: امنیت سایبری سنتی در مقابل راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین

چگونه انواع روش‌های نگهداری ارز دیجیتال را با هم مقایسه کنیم؟

نیشال شتی، توسعه‌دهنده نرم‌افزار باتجربه و بنیانگذار یک پلتفرم محبوب ارز دیجیتال در هند به نام WazirX، می‌گوید: «هنگامی که صحبت از نگهداری امن ارز دیجیتال می‌شود، کاربران می‌توانند کیف پول‌های سخت‌افزاری یا کیف پول‌های خودنگهدار را انتخاب کنند، با این حال، این روش‌ها ممکن است برای برخی افراد با توجه به زیرساخت آن‌ها پیچیده باشد.»

شتی توضیح داد که پلتفرم‌های ارز دیجیتال برای جلوگیری از تراکنش‌های غیرقانونی و اطمینان از انجام بررسی‌های چند سطحی KYC، تأیید هویت برای جذب کاربران جدید و برداشت وجوه، با رگولاتورها و مجریان قانون همکاری می‌کنند – این موارد برای ایجاد یک محیط عملیاتی امن برای همه کاربران ضروری است.

به گفته سومیت گوپتا، یکی از بنیان‌گذاران پلتفرم معاملات ارز دیجیتال CoinDCX، مدیریت دارایی‌های رمزنگاری از طریق کیف پول مزایا و معایبی دارد.

گوپتا توضیح داد که در حالی که کیف پول‌های سرد سنتی امنیت بالایی را ارائه می‌دهند، نیازمند نگهداری دقیق از دستگاه‌های فیزیکی هستند. کیف پول‌های خودنگهدار کنترل بیشتری را ارائه می‌دهند اما در صورت فراموش شدن عبارات بازیابی، خطر از دست رفتن دارایی وجود دارد. صرافی‌های متمرکز راحتی را ارائه می‌دهند اما شامل اعتماد به یک شخص ثالث برای نگهداری وجوه است.

ادول پاتل، بنیانگذار پلتفرم سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال Mudrex، اضافه کرد که انتخاب یک پلتفرم ارز دیجیتال سازگار با قانون و هچمنین جبران خسارت در صورت رویدادهای پیش‌بینی نشده بسیار مهم است.

پاتل توضیح داد که کاربران برای افزایش حفاظت در برابر تهدیدهای در حال افزایش، نیاز دارند تا اقدامات امنیتی مانند احراز هویت دو عاملی و پروتکل‌های رمزگذاری را در سراسر راه‌حل‌های ذخیره‌سازی به طور مرتب به‌روزرسانی کنند – همه این موارد راحتی را با امنیت متعادل می‌کند و به سرمایه‌گذاران قدرت مدیریت موثر دارایی‌های ارز دیجیتال را در عین به حداقل رساندن آسیب‌پذیری‌های بالقوه می‌دهد.

بیشتر بخوانیم: با وجود اینکه با خطر زندان روبرو است، اما چانگ پنگ ژائو بنیانگذار بایننس قصد بازگشت دارد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. با سلام وبمستر عزیز پست عالی وبسایت ❤️زیبا دارید اگر تمایل به 📊افزایش بازدید بصورت 🎁رایگان داشته باشید به وبسایت ما سری بزنید
    برای دانلود نرم افزار 📈افزایش بازدید کاملا رایگان به لینک زیر بیایید👇

    https://sitebazdid.ir

    🙏 مشتاقانه منتظر دیدار هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا