دولت دیجیتال

همه‌چیز درباره انتخابات الکترونیک/ مزایا و معایب این شیوه انتخابات چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

انتخابات الکترونیکی در مقایسه با روش کاغذی دارای معایب و مزایایی است که در این گزارش به بررسی آن پرداخته‌ایم.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از آنا، فرا رسیدن ایام انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا و همزمانی آن با همه‌گیری بیماری کرونا، وضعیت بی‌سابقه‌ای را به وجود آورده است. برخی افراد برای افزایش سطح مشارکت استفاده از سیستم‌های رأی‌گیری «کاملا الکترونیکی» را پیشنهاد داده‌اند. اما گروهی دیگر که عمدتاً از جناح جمهوری‌خواه هستند، حتی رأی‌گیری پستی را زیر سوال می‌برند. با این وجود غیرقابل چشم‌پوشی است که سیستم رأی‌گیری اینترنتی رأی دادن از هرمحلی را مقدور و اجازه دسترسی از سامانه‌های رایانه‌ای مختلف را فراهم سازد. بدین ترتیب مشارکت مردم به حداکثر می‌رسد. موافقان رأی‌گیری الکترونیکی این مزایا را برای آن برمی‌شمرند:

امنیت

منظور از بحث امنیت، همپوشانی لایه‌های امنیتی است که برای اطمینان از مطابقت آرای شمارش شده با آرای رأی‌دهندگان مجاز به شرکت در انتخابات، صورت می‌گیرد. در فرایندهای رأی‌گیری الکترونیکی، علاوه بر لایه‌های محافظتی منطقی و فیزیکی، معمولاً سازوکارهایی برای اطمینان از مشارکت کاربران از طریق سند رسمی دیجیتالی ایجاد می‌شود. به‌طوری‌که تمامی تضمین‌های امنیتی داده می‌شود تا روند رأی‌گیری الکترونیکی را با روند سنتی برابر کند.

دسترسی

رأی‌گیری از طریق یک کانال امن و خصوصی اینترنتی به همه کاربران اجازه می‌دهد در شرایطی برابر شرکت کنند. این روش شرکت در انتخابات، افزایش قابلیت دسترسی برای ساکنان خارج از کشور و افرادی را که در سفر یا مشکلات حرکتی دارند را فراهم می‌سازد. این موضوع نیز تأثیر مثبتی در میزان مشارکت نهایی و در نتیجه بر مشروعیت انتخابات دارد.

بازرسی

با استفاده از فناوری رأی‌گیری برخط کل فرایند رأی‌گیری قابل کنترل است. طراحی چنین سامانه‌ای به مدیران این امکان را می‌دهد تا به کاربران اطمینان دهند که آرا آن‌ها به درستی صادر و محاسبه شده است.  

بهره‌وری

طبیعتاً رأی‌گیری الکترونیک کاهش هزینه‌های سازمانی و اجرایی را در پی دارد و بنابراین کارایی مدیریت انتخابات را در مقایسه با رأی‌گیری کاغذی به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

دقت

رأی الکترونیکی خطاهای شمارش دستی را از بین می‌برد و انتشار دقیق و سریع نتایج را با دریافت رأی بلادرنگ به همراه دارد.

قابلیت اطمینان

فرایندهای ریاضی گنجانیده شده در فناوری‌های رایج الکترونیکی اجازه مشارکت ناظران مستقلی را می‌دهد. این ناظران از تقلب و دستکاری در انتخابات جلوگیری می‌کنند.

با وجود مزایای بارز رأی‌گیری الکترونیکی اشکالاتی نیز در این شیوه وجود دارد. قبل از اتخاذ هر نوع تصمیم‌گیری درمورد رأی‌گیری باید موارد زیر مورد توجه کلیه مسئولان برگزاری انتخابات قرار گیرد:

 آسیب پذیری در برابر هک شدن

طبق گزارش سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در زمینه اصلاحات انتخابات و سیستم‌های رأی‌گیری الکترونیکی به طور کلی  نتایج حوزه‌های انتخاباتی را نباید از طریق اینترنت انتقال داد زیرا اینترنت قابل نفوذ است. البته  ممکن است اتصال مستقیم مودم یا شبکه خصوصی مجازی(VPN) قابل قبول باشد. با این حال در این روش نیز ممکن است حمله‌های سایبری صورت گیرد به خصوص اگر رمزگذاری و تأییدیه‌های امنیتی کافی وجود نداشته نباشد. شبکه‌های تلفن به طور فزاینده‌ای در ارتباط تنگاتنگ با اینترنت و رایانه‌هایی متصل به اینترنت هستند و هکرها ممکن است بتوانند از طریق یک شبکه محلی (LAN)،که دارای اتصالات اینترنتی است به شبکه خصوصی راه پیدا کنند.

ردیابی‌ آرا

بدیهی است که تمامی سیستم‌های رأی‌گیری کاملاً الکترونیکی(صفحه لمسی، DRE، اینترنت) در معرض محدودیت‌ها و خطرات فناوری‌های رایانه‌ای هستند. این ناکارامدی همچنین شامل عدم توانایی در تشخیص وجود سخت افزار و نرم افزاری است که می‌تواند به عمد یا به طور سهوی در تغییر نتایج انتخابات موثر باشد. به‌گفته ربکا مرکوری(Rebecca Mercuri)، مدرس علم رایانه و رئیس شرکت نرم افزاری نوتبل، انتخابات دموکراتیک مستلزم تأیید مستقل است. یکی از راه‌حل‌ها استفاده از رأی‌گیری کاغذی توسط یک رأی‌دهنده (VVPB) است که راهی مطمئن برای اطمینان به رأی‌دهندگان برای شمارش آرا محسوب می‌شود. در حال حاضر بدون VVPB هیچ راهی برای حسابرسی مستقل نتایج انتخابات وجود ندارد و پیاده‌سازی آن در سطح کشوری یک مشکل محسوب می‌شود.

استعداد تقلب

بحث تقلب در رأی‌گیری همواره در تمام انتخابات‌های تاریخ وجود داشته است. احزاب بازنده معمولاً ادعاهایی را درباره این موضوع داشته‌اند. در آمریکا ترامپ از پیش از انتخابات، بحث امکان تقلب در رأی‌گیری پستی را مطرح کرده است. در حقیقت وقوع تقلب در برنامه بزرگی مانند انتخابات اجتناب‌ناپذیر است اما معمولاً ابعاد تقلب به گونه‌ای است که فاقد تأثیرگذاری است. اما یک سیستم رأی‌گیری مخرب که بخش‌هایی از آن توسط هوش مصنوعی اجرا می‌شود دارای این ظرفیت و استعداد است که به طور سیستماتیک میلیون‌ها رأی را جعل کند. اگرچه برخی ممکن است عقیده داشته باشند که دستکاری در رأی‌گیری الکترونیکی بسیار دشوار است اما دانشمندان علوم رایانه برای اثبات انجام این کار دستگاه‌های رأی‌گیری را دستکاری کرده‌اند. اگر افراد از هر گروه و حزبی بتوانند به زیرساخت‌های پردازش آرا دسترسی داشته باشند و نحوه کار با آن‌ها را بدانند خیلی ساده می‌توانند کارت حافظه را از دستگاه خارج کنند و یا در محل کارت حافظه  ویروسی قرار ‌دهند که می‌تواند آمار دستگاه را دستکاری کند.  

دقت در دریافت آرا

 یکی از مکانیزم‌های انتخابات الکترونیک قرارگیری دستگاه‌هایی است که دارای صفحه نمایشی لمسی هستند. این صفحات نمایش معمولاً به دلیل مختصات انتخابات از مرغوب‌ترین کالاهای موجود در بازار انتخاب نمی‌شوند. بنابراین اگر در انتخابات از صفحه نمایش لمسی استفاده شود حسگرهای موجود در دستگاه‌های صفحه لمسی می‌توانند در اثر ضربه و لرزش که امکان دارد هنگام حمل و نقل رخ دهد از تراز خارج شوند. تا زمانی که این حسگرها قبل از شروع رأی‌گیری در محل رأی‌گیری مجدداً مرتب و تنظیم نشوند دستگاه‌های صفحه لمسی نمی‌توانند هدف رأی‌دهنده درک کنند. به عنوان مثال رأی‌دهنده‌ای ممکن است بخشی از صفحه مشخص شده برای نامزد X را لمس کند اما نامزد Y به جای وی روشن ‌شود و ثبت گردد.

روابط سیاسی سازندگان و توسعه‌دهندگان سخت افزار و نرم افزار

 معمولا دولت‌ها فاقد توانمندی لازم برای ساخت اپلیکیشن‌ها و زیرساخت لازم برای انتخابات الکترونیک هستند. بنابراین ناگزیر باید به شرکت‌های ثالث مراجعه کنند. این شرکت‌ها که وظیفه ساخت ابزارهایی کاملا تخصصی را برعهده دارند می‌توانند نیات خود را داشته باشند و همین مسئله می‌تواند تلاش برای استفاده از سیستم رأی‌گیری الکترونیکی را غیر منطقی و شبهه‌دار سازد.

 هر نرم افزار کامپیوتری اساساً از طریق برنامه نویسی و کدگذاری نرم افزار تولید می‌شود و همه این نرم افزارها می‌توانند توسط یک برنامه نویس رایانه که کد منبع را می‌داند، دستکاری شوند. انتخاب کردن ناظر برای تک‌تک دستگاه‌ها نیز کاری دشوار است.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا