خانه / اقتصاد دیجیتال / اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران
اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

نویسنده:‌عباس خاراباف، کارشناس اقتصاد دیجیتال

عراق به دلیل ویژگی‌های بکر به کشوری جذاب برای ایجاد پایگاه‌های جنگ اقتصادی غرب در همسایگی ایران تبدیل شده است.

عراق کشوری با حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت است که ۷۰ درصد مردم آن شهرنشین بوده و ۶۰ درصد آن‌ها افراد زیر ۲۵ سال هستند. پس تقریبا شرایط برای راه‌اندازی یک زیست‌بوم نوآوری در آن آماده است.

به گفته نعیم الربایی، وزیر ارتباطات عراق میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۲۴۴ میلیارد دلار خواهد بود. همچنین ضریب نفوذ کاربران در بخش تجارت الکترونیک یا همان ای‌کامرس در سال جاری  40.3 درصد بوده و شاخص درآمدی هر کاربر در سال مبلغ ۲۰۵ دلار از این روش است.

از طرفی گردش مالی این بازار ۳ میلیارد دلار بوده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۲، حجم بازار ای‌کامرس در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) رشد ۳.۵ برابری داشته و از ۸.۳ میلیارد در سال ۲۰۱۹، به ۲۸.۵ میلیارد برسد.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

در عراق ۲۹.۸۲ میلیون نفر مشترک اینترنت وجود دارد و این نشان از ضریب نفوذ نسبتا بالا و ۷۵ درصدی زیرساخت ارتباطی در کشور دارد. البته از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ بیش از ۱۱ میلیون مشترک جدید به اینترنت متصل شده‌اند.

البته میزان استفاده مردم عراق از تلفن همراه بسیار بالا بوده و این کشور ۴۰.۸۹ میلیون مشترک در این بخش دارد. متوسط سرعت اینترنت موبایلی این کشور ۹.۸۱ مگابیت بر ثانیه بوده و اینترنت خانگی آن نیز ۲۳.۱۳ مگابیت بر ثانیه است. همچنین براساس آمار ۷۷ درصد ترافیک اینترنت توسط تلفن‌های همراه مصرف شده و ۲۱ درصد کاربران از رایانه شخصی برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

مردم عراق زیاد به سپرده‌گذاری در بانک‌ها اعتقاد نداشته و فقط ۲۰ درصد افراد دارای حساب بانکی هستند. همچنین ۱.۸ درصد آن‌ها از کارت بانکی برای پرداخت هزینه‌ها و جابه‌جایی پول استفاده می‌کنند. نکته مهم اما حجم بالای پرداخت یا خریدهای آنلاین به میزان ۱۴ درصد در این کشور است.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

در عراق فیلترینگ وجود ندارد. تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی ۲۱ میلیون نفر است و اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و یوتیوب جز پربازدیدترین‌ها در عراق هستند.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

السوق المفتوح یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌های عراق است که از سال ۲۰۱۲ تاسیس شده و در زمینه نیازمندی‌های آنلاین فعالیت می‌کند. این شرکت که مقر اصلی آن در اردن بوده و سرمایه‌گذار آمریکایی دارد.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

السوق المفتوح حدود ۲۵۰ نفر کارمند در عراق داشته و تاکنون در کشورهای عربستان، کویت، اردن، مصر، عراق، عمان، لیبی، ترکیه، یمن، فلسطین، امارات، قطر، سوریه، لبنان، سودان، موریتانی، بحرین، الجزایر، مراکش و تونس در حال فعالیت است.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

عراق به واسطه شهرهای مذهبی، یکی از کشورهای توریست‌پذیر جهان به حساب می‌آید. همین دلیل سبب شده تا بازار تاکسی‌های آنلاین نیز در این کشور رونق خوبی پیدا کند. سرویس‌های کریم (Careem) و بولت (Bolt) دو شرکت ارائه دهنده سرویس تاکسی آنلاین در عراق هستند.

سرویس کریم در تابستان ۲۰۱۹ فعالیت خود را در بغداد، سپس شهرهای نجف و بصره (که حمل‌ونقل عمومی بسیار ضعیفی دارد) آغاز کرد و طبق برآوردها حدود ۴ میلیون کاربر را در عراق هدف گرفته است. ضریب نفود واتساپ در عراق ۸۰ درصد است و کریم با اتصال به واتساپ از طریق یک bot کار می‌کند. به این صورت که کاربر عراقی برای تاکسی گرفتن به هر یک از زبان‌های عربی یا انگلیسی به بات واتساپ پیام می‌دهد و اگر شماره تلفنش در دیتابیس کریم باشد، سپس با ارسال لوکیشن خود تاکسی در محل حاضر می‌شود. در پایان سفر نیز کاربر با ارسال عدد ۱ تا ۵ می‌تواند به راننده امتیاز دهد.

کریم با آگاهی از شرایط عراق این سیستم را در این کشور توسعه داده است. کریم توسط دو فرد اهل کشور پاکستان و دیگری سوئد در سال ۲۰۱۲ در دوبی کارش را آغاز کرد و اکنون تحت تملک شرکت آمریکایی تاکسی آنلاین “اوبر” است که به قیمت ۳/۱ میلیارد دلار خریداری شد. کریم سرویس‌های دیگری از جمله پرداخت و سفارش آنلاین غذا هم به مجموعه خدمات خود اضافه کرده و بزرگترین اپلیکیشن سفارش تاکسی در منطقه خاورمیانه است که دامنه نفوذ آن به فلسطین نیز می‌رسد.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

بولت نیز یک سرویس تاکسی آنلاین است که در ۳۵ کشور و ۱۵۰ شهر غالبا اروپایی فعال است و از سال ۲۰۱۹ تنها در شهر بغداد عراق سرویس می‌دهد. بولت متعلق به کشور استونی است و توانست در ۲۰۱۸ به یک استارتاپ یونیکورن تبدیل شود. بولت همکاری استراتژیک با شرکت چینی Didi Chuxing دارد.

برسیمه (Brsima) نیز یک پلتفرم آنلاین غذا است که از سال ۲۰۱۷ در عراق تاسیس شده و با بیش از ۱۰هزار نصب و ۵۰ کارمندان در شهرهای سلیمانیه و اربیل خدمات ارائه می‌کند.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

البته با توجه به ساختار قومی و قبیله‌ای این کشور، غیر از این سایت‌ها، بسیاری از مردم محلی از طریق پیج‌های فیسبوک خرید و فروش انجام می‌دهند.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

از طرفی پلتفرم ای‌کامرس همچون دیجی‌کالا در ایران، در عراق وجود ندارد و عمده پلتفرم‌های فعال در زمینه نیازمندی‌های آنلاین (Classified) هستند. پلتفرم سفارش آنلاین غذا غالبا تلفنی و محلی هستند و تاکسی آنلاین بومی نیز به دلیل اینکه بیش از ۸۰ درصد مردم خودروی شخصی دارند، جان نگرفته است.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

با این وجود کشور عراق که پس از سال‌ها درگیری با جنگ‌های داخلی، به یک آرامش نسبی و هم‌بستگی ملی رسیده، مورد توجه شرکت‌های جهان برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. در حال حاضر آمریکا، ایرلند، اردن، استونی و چین بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال این کشور بوده و به نوعی عراق را به مهره بعدی جنگ اقتصادی علیه ایران تبدیل کرده‌اند.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

در مارکت سنتی عراق نیز کشورهایی همچون آمریکا، ترکیه، برزیل و چین در حوزه‌های مختلف حضور داشته و فعالیت می‌کنند. البته قرار بود ایران برنده مناقصه دکل‌های برق فشار قوی عراق باشد اما این پروژه به چین واگذار شد.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

بازار اقتصاد دیجیتال در عراق از چهار جهت جمعیت جوان، آمار رو به رشد ضریب نفوذ اینترنت در کشور عراق (افزوده شدن ۱۱ میلیون مشترک جدید در یک سال)، سرعت مناسب اینترنت و نبود پلتفرم‌های قدرتمند بومی بسیار جذاب و بکر است. نکته جالب در مورد تجارت الکترونیک عراق این است که در نبود یک فروشگاه آنلاین بزرگ همچون دیجی‌کالا در ایران، پلتفرم‌های نیازمندی آنلاین همچون دیوار در عراق رونق دارد و مبادلات آنلاین از طریق آن و پیج‌های فیسبوک صورت می‌گیرد که بزرگترین بازیگر فعال این عرصه «السوق المفتوح» از کشور اردن با سرمایه‌گذار آمریکایی است. عمده نفوذ شرکت‌های فناوری در عراق، آمریکایی و اروپایی است و فضای بکری برای ورود کشورهایی همچون ایران وجود دارد. اما در این میان موضوع امنیت برای کسب‌وکار در عراق بسیار کلیدی و مهم است.

اقتصاد دیجیتال در عراق؛ پایگاه‌های جنگ اقتصادی در همسایگی ایران

محتوی از اقتصاد دیجیتال دیگر کشورهای جهان در اقتصادالکترونیکی

رونق بازار دیجیتال چین

محتوی مرتبط با اقتصاد دیجیتال در اقتصاد الکترونیکی:

چگونه اقتصاد هوشمند به جهش تولید کمک می‌کند؟
آخرین وضعیت اقتصاد هوشمند در ایران
ایجاد سامانه‌های نوآوری برای حمایت از ایده‌های اقتصاد دیجتیال

حتما ببینید

چرا سرعت توسعه تکنولوژی در بورس از انتظار کاربران عقب‌تر است؟

چرا سرعت توسعه تکنولوژی در بورس از انتظار کاربران عقب‌تر است؟

جاماندگی تکنولوژی در بازار سرمایه هانیه تقی‌زاده؛ دنیای اقتصاد  فناوری‌های موجود در بازار سرمایه پاسخ‌گوی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *