خانه / رسانه دیجیتال / برچسب‌های آمازون برای بالا نگه‌داشتن غیرواقعی کتاب‌ها
برچسب‌های آمازون برای بالا نگه‌داشتن غیرواقعی کتاب‌ها

برچسب‌های آمازون برای بالا نگه‌داشتن غیرواقعی کتاب‌ها

فروشگاه اینترنتی آمازون به عمد باعث تورم و بالا رفتن قیمت کتاب‌های الکترونیک در این کشور می‌شود. آمازون متهم شده است که با ناشران بزرگ این کشور برای بالابردن قیمت‌ کتاب‌های الکترونیکی تبانی کرده است.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از ایبنا از دیجیتال ریدر، یک شرکت حقوقی در آمریکا به نمایندگانی از ناشران و تولید کنندگان کتاب الکترونیک در آمریکا علیه شرکت و فروشگاه آمازون شکایتی تنظیم کرده است و در دادخواست خود آورده است که فروشگاه اینترنتی آمازون به عمد باعث تورم و بالا رفتن قیمت کتاب‌های الکترونیک در این کشور می‌شود. آمازون متهم شده است که با ناشران بزرگ این کشور برای بالا بردن قیمت‌ کتاب‌های الکترونیکی تبانی کرده است.

شرکت حقوقی هانگز برمان در طرح این دادخواست مدعی شده است که آمازون بسیاری از ابزارهای مربوط به کنترل قیمت‌ها در بازار کتاب را با همکاری ناشران بزرگ دستکاری کرده و سعی در بالا نگه داشتن قیمت‌ها می‌کند. این شرکت حقوقی پیش از این در سال ۲۰۱۱ پرونده فیکس سیکس مربوط به بازار کتاب را مطرح کرده بود.

در دادخواست شرکت حقوقی آمده است: فروشگاه اینترنتی آمازون با همکاری پنج ناشر بزرگ آمریکا که به بیگ فایو مشهور هستند، به طور مصنوعی قیمت کتاب‌های الکترونیکی را در بازار بالا نگه می‌دارد. انتشارات پنگوئن، مک‌میلان، اشت، هارپرکالینز و سیمون‌اندشوستر بزرگترین ناشران آمریکا هستند که در این کشور با نام «پنج بزرگ» (Big Five) شهرت دارند.

در این دادخواست که تسلیم دادگاه ایالتی شهر نیویورک شده است، شرکت حقوقی به نمایندگی از ناشران مستقل و مصرف‌کنندگان ایالت‌های مختلف می‌گوید: آمازون با همکاری چند ناشر برچسبی جدید برای کتاب‌ها ایجاد کرده است که به «محبوب‌ترین‌های کشور» (MFN) مشهور شده است. آمازون با این برچسب قیمت کتاب‌های الکترونیکی را بالا نگه می‌دارد.

طبق اطلاعات درج شده در دادخواست قیمت‌های درج شده بر روی جلد کتاب‌های دارای این برچسب بسیار پایین‌تر بوده ولی آمازون فضایی ایجاد می‌کند که این کتاب‌ها توسط مشتری‌های این سایت با قیمت‌های بالاتری خریداری می‌شود. ۹۰درصد تمام کتاب‌های الکترونیکی فروخته شده در آمریکا در سایت آمازون عرضه می‌شوند. پیش از این دادخواست مشابهی علیه شرکت اپل برای عرضه کتاب‌های الکترونیکی در فروشگاه آنلاینش مطرح شده بود که منجر به پایین آمدن قیمت کتاب‌های الکترونیک شده بود.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
 دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۲، مهرماه ۱۳۹۹
 دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱، مرداد و شهریور ۱۳۹۹


شرکت حقوقی در دادخواست خود از دادگاه ایالتی نیویورک خواسته است ضمن محکوم کردن آمازون و انتشارات آمریکایی خسارت ناشی از خرید کتاب‌های الکترونیکی با قیمت‌های بالا توسط مشتریان این سایت را به آنها پرداخت کند. این دادخواست یک روز بعد از آن مطرح شد که ایالت کنکتیکت آمریکا شرکت آمازون به رفتار غیر حرفه‌ای در بازار کتاب‌های الکترونیکی متهم کرده بود.

مسئولان آمازون در اولین واکنش بعد از انتشار خبر این دادخواست در خبرگزاری رویترز تمام اتهامات مربوط به تبانی با ناشران بزرگ آمریکا را رد کرده است.

شکاف دیجیتالی میان مردم و تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی و الکترونیک
با این اپلیکیشن کتاب بیشتری بخوانید؛ آینده کتابخوان‌های الکترونیک
صعود میلیاردی ارزش بازارهای نشر الکترونیک تا سال ۲۰۲۴
چگونه کتاب دیجیتال را به سبد خانوار اضافه کنیم؟
رکوردشکنی کرونایی کتابهای دیجیتال در انگلیس
کتابخوان الکترونیک تاشو هم آمد

حتما ببینید

چالش نگارش بیوگرافی مناسب برای برند در شبکه های اجتماعی

چالش نگارش بیوگرافی مناسب برای برند در شبکه های اجتماعی

نویسنده : مارکوس کولمن – کارشناس بازاریابیمترجم : علی ‌آل ‌علی   بازاریابی در اینستاگرام همیشه گزینه بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *