دوشنبه , ۲۳ فروردین ۱۴۰۰
خانه / رسانه دیجیتال / ۸ اشتباه فاجعه بار در زمینه تولید محتوا
8 اشتباه فاجعه بار در زمینه تولید محتوا

۸ اشتباه فاجعه بار در زمینه تولید محتوا

نویسنده : انجمن کارآفرینان جوان (YEC) 
  مترجم : امیر آل علی 

تولید محتوا خصوصا در شرایط حال حاضر که ویروس کرونا منجر به استفاده چندین برابری از بستر اینترنت شده است، تنها راه بقای برندها خواهد بود. اگرچه همه مدیران نسبت به اهمیت این موضوع آگاه هستند، با این حال همچنان اکثر اقدامات، نتیجه لازم را به همراه ندارد. در این راستا آگاهی از بدترین اشتباهات می تواند راهنمای عمل بسیار خوبی باشد. همین امر باعث شده است تا انجمن کارآفرینان جوان، ۸ مورد را به عنوان فاجعه بارترین اشتباهات در زمینه تولید محتوا، انتخاب کنند. 

۱-توجه به کمیت 

این موضوع را شاید بتوان بدترین اشتباه حال حاضر به حساب آورد. علت این امر نیز به این خاطر است که در بازار به شدت رقابتی حال حاضر، شما باید مزیت هایی را داشته باشید تا مخاطب در بین تمامی گزینه های موجود، شما را انتخاب کند. تحت این شرایط راز موفقیت، تولید محتواهای حرفه ای و ارزشمند است.

در این راستا اگرچه بررسی اقدامات انجام شده از سوی سایر برندها شما را به درک درست تری از شرایط می رساند، با این حال فراموش نکنید که هر برندی، استراتژی مخصوص به خود و شرایط متفاوتی را دارد. به همین خاطر کپی برداری نتیجه ای را به همراه نخواهد داشت. به دو صورت کلی شما باید بر روی کیفیت محتواهای خود تمرکز کرده و قبل از انتشار، اطمینان حاصل نمایید که مطلب، اهمیت و جذابیت لازم را به همراه خواهد داشت.

همچنین شما باید نسبت به محبوب ترین فرمت های حال حاضر نیز آگاهی داشته باشید. برای مثال در حال حاضر ویدئو، در صدر علایق قرار دارد. با این حال این امر به معنای آن نیست که یک کلیپ صرفا تبلیغاتی، جذاب تر از اینفوگرافی باشد. از نظر موضوعی، مطالب آموزشی، جذاب ترین ها محسوب می شوند. در این راستا یک سیاست درست این است که به دنبال پاسخگویی به نیازهای جدید مشتریان خود باشید. این کار تنها زمانی میسر خواهد بود که برطبق اولویت و یک برنامه درست پیش بروید. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۳، آبان‌ماه ۱۳۹۹

۲- عدم رعایت اصول 

ممکن است یک محتوا جنجالی و با پتانسیل استقبال خوب همراه باشد، با این حال آیا این معیار ضامن موفقیت شما خواهد بود؟ درواقع برای سنجش این موضوع عوامل دیگری نیز دخالت دارند. برای مثال میزان اعتبار، از جمله آنها محسوب می شود.

در این راستا فراموش نکنید که اعتمادسازی بسیار سخت بوده ولی خراب کردن آن ساده ترین کار ممکن است. به همین خاطر لازم است تا نسبت به درستی اطلاعاتی که قصد ارائه آن را دارید، اطمینان داشته باشید. درواقع توصیه می شود که تنها از منابع معتبر استفاده نمایید. این امر خصوصا در زمینه پوشش اخبار حوزه کاری، باعث می شود تا به مرجعی قابل اعتماد و حرفه ای تبدیل شوید. همچنین سعی کنید که با توجه به ویژگی های کلی جامعه هدف خود، لحن مخصوص به خود را داشته باشید. این امر کمک خواهد کرد تا ارتباط بهتری میان شما و مخاطب شکل گیرد. 

۳-فعالیت تک بعدی

یکی دیگر از مشکلات رایج و بسیار مشکل ساز افراد این است که خود را تنها به یک موضوع و فرمت محدود می کنند. برای مثال تمرکز آنها بر روی مقالات است، با این حال شما با مخاطبانی مواجه هستید که هر یک سلیقه متفاوتی داشته و این سیاست تنها باعث خواهد شد تا زمینه رشد شما بیش از حد محدود شود. در این راستا توصیه می شود که تا حدامکان محتواهای چند رسانه ای تولید کرده و از تنوع غافل نشوید. این مسئله از نظر سئو نیز بسیار اهمیت دارد.

۴-توجه بیش از حد به فروش 

اگرچه هدف از تمامی اقدامات فروش است، با این حال تاکید بیش از حد بر روی این موضوع، فشار بی مورد به مخاطب خواهد بود. درواقع شما باید در این زمینه به بیشتر به دنبال تبلیغ غیرمستقیم باشید. برای مثال یک برند تولیدکننده انواع آلات موسیقی، با برگزاری دوره های آموزشی؛ احساس نیاز را در مخاطب ایجاد می کند که این امر خود باعث خرید خواهد شد. همچنین چنین اقداماتی، منجر به تنوع در منابع درآمدی شما می شود. درواقع بسیاری از برندها در شرایط کرونا به خاطر فعالیت مناسب در زمینه آموزش، سودهای خوبی را به دست آورده اند.

۵-عدم توجه به آینده 

بسیاری از برندها صرفا به شرایط حال حاضر توجه دارند. درواقع اوج آینده نگری آنها تنها برای روزهای آینده است. این امر در حالی است که اگر شما از امروز برای چند سال آینده برنامه ریزی نکرده باشید و اهداف مشخص نباشد، نتیجه لازم را از تلاش های خود به دست نخواهید آورد. درواقع چشم اندازی لازم است که براساس آن بتوانید فعالیت های خود را در یک راستا قرار دهید تا نتایج بسیار خوبی به دست آید. 

۶-بی توجهی به مقوله تحقیق 

در زمینه تولید محتوا تحقیق یکی از اقدامات بسیار مهم محسوب می شود. درواقع منبع تصمیمات شما اطلاعاتی است که به صورت مداوم به دست می آورید. در این راستا انواع نظرسنجی ها نیز می تواند شما را به اطلاعات موردنیاز برساند، با این حال استفاده از نرم افزارهای موجود برای سایت و شبکه های اجتماعی را نیز فراموش نکنید. در نهایت نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که صرفا کسب داده مهم نبوده و نحوه نگهداری آنها نیز دارای اهمیت است. این امر کمک خواهد کرد تا امکان بررسی شرایط حال حاضر و مقایسه آن با گذشته، مهیا شود. درواقع بسیاری از اطلاعات ممکن است در حال حاضر کاربردی را نداشته باشد با این حال کلید حل مشکلات آتی محسوب شوند.

۷-عدم درک مخاطب

به عنوان برندی که قصد تولید محتوا برای مخاطبان خود را دارد لازم است تا این پرسش را از خود مطرح کنید که آیا مخاطبان خود را می شناسید؟ درواقع بدون شناخت، محتوای شما قادر به ایجاد ارتباط لازم نبوده و این امر به معنای از دست رفتن زمان و سرمایه خواهد بود. به همین خاطر نیز توصیه می شود که زمانی را صرفا برای شناخت مشتری و جامعه هدف خود صرف نمایید. این امر اگرچه ممکن است زمانبر باشد و شروع شما را به تاخیر بیندازد، با این حال کمک خواهد کرد که از همان روز اول کاملا درخشان ظاهر شوید. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۸-ناامیدی سریع 

در آخر اگر بخواهیم آخرین اشتباه فاجعه بار در زمینه تولید محتوا را نام ببریم، بدون شک ناامید شدن آن هم در ابتدای راه، تنها گزینه شایسته خواهد بود. درواقع این امر طبیعی است که در هنگام انجام یک اقدام جدید، با سختی ها و مشکلاتی مواجه شوید. با این حال این امر نباید باعث شود تا احساس بدی را پیدا کنید. در این راستا ممکن است بارها شکست بخورید، با این حال تا زمانی که اجازه ندهید یک شکست برای بار دوم رخ دهد و همچنان مسیر خود را ادامه دهید، موفقیت شما تضمین شده خواهد بود. برای این امر که احتمال بروز خطا کاهش پیدا کند، مطالعه مداوم و بررسی دلایل موفقیت سایر برندها، یک اقدام کاملا منطقی خواهد بود. 

منبع: فرصت امروز

بیشتر از تولیدمحتوی در اقتصاددیجیتال بخوانیم:
پرسونای مخاطب چیست؟ راهنمای قدم به قدم طراحی پرسونای مخاطب
چرا سئو سایت در ۲۰۲۱ اهمیت دارد؟
تاثیر بازاریابی محتوا (Content Marketing) و روابط عمومی دیجیتال (Digital PR)
پویش ملی محتوای دیجیتال به دنبال اشتغال‌زایی و توسعه صادرات است
انواع فرمت محتوا را بشناسید
ارزش بازار محتوای دیجیتال در پنج سال آینده ۲ برابر می‌شود
دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا

حتما ببینید

5 اقدامی که باید در برنامه روزانه کارآفرین ها قرار گیرد

۵ اقدامی که باید در برنامه روزانه کارآفرین ها قرار گیرد

نویسنده : استن پایکمترجم : امیر آل علی   کارآفرینی را باید مهمترین سمت در یک سازمان تلقی …