چهارشنبه , ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
خانه / کسب‌وکار دیجیتال / بازاریابی دیجیتال / چگونه یک تیم محتوای حرفه ای تشکیل دهیم؟
چگونه یک تیم محتوای حرفه ای تشکیل دهیم؟

چگونه یک تیم محتوای حرفه ای تشکیل دهیم؟

یک تیم فوتبال را در نظر بگیرید که در یک مسابقۀ حساس به برد نیاز داد؛ ۱۱ بازیکن در زمین هستند اما به هیچ کدام نگفته اند چه نقشی دارند و باید دقیقا چه اتفاقی را رقم بزنند.

عده ای برنامۀ درستی برای توپ هایی که زیر پایشان می آید ندارند و فقط برای اینکه گل نخورند آن را راهی اوت می کنند. عده ای هم دوست دارند گل بزنند و تا توپ را می گیرند به قلب دفاع حریف حمله می کنند، اما هیچ نتیجه ای ندارد.

زمانی که هر بازیکن جایگاه مشخصی داشته باشد و بداند در هر موقعیت باید چه کار کند، نتیجه خیلی متفاوت است. دفاع تیم می داند باید از دروازه حفاظت کند و توپ را به میانۀ میدان و به بازی سازها برساند. از طرف دیگر، مهاجمان تیم می دانند با جای گیری درست در زمین می توانند بازی را طوری به گردش درآورند که برنده از میدان خارج شوند.

اگر بازاریابی محتوایی را مثل یک باشگاه فوتبال فرض کنیم، اعضای تیم محتوایی هم بازیکنان و اعضای کادر فنی آن هستند. همانطور که برای هدایت توپ و ساخت موقعیت برای گل به یک تکنیک خاص احتیاج داریم، برای به ثمر رسیدن تلاش های بازاریابی محتوایی هم نیازمند اجرای یک رویکرد خاص هستیم. تکنیک خاص را بازیکن و رویکرد اصولی را اعضای تیم محتوای شما پیاده می کنند.

در این مقاله دربارۀ تیم محتوا و اهمیت آن حرف می زنیم، وظایف نقش های تیم محتوا را بررسی می کنیم و به شما کمک می کنیم تا مهارت های لازم آن ها را بشناسید، در آخر هم دربارۀ هدایت تیم محتوا و چالش های آن می گوییم.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

چرا ایجاد تیم محتوایی اهمیت دارد؟

تیم محتوا مجموعه ای از متخصصان در بازاریابی محتوایی است که تولید محتوای مفید و کاربردی از اهداف آن است.

تیم محتوا به شما کمک می کند ضمن حفظ اهداف بلندمدت کسب وکار خود، فرآیند و رویکرد خود را بهبود دهید. در یک مثال ساده برایتان این موضوع را روشن می کنیم؛ برای ایجاد یک کمپین به ایده نیاز دارید، بهتر است به تنهایی بنشینید و ایده هایتان را لیست کنید و یا از چند نفر بپرسید و از خلاقیت جمعی استفاده کنید؟ شما ساعت ها وقت می گذارید و شاید ۱۰ ایده خلق کنید اما اگر در کنار ۵ نفر دیگر این کار را انجام دهید، در بدترین حالت ۵۰ ایده دارید!

شاید با خود بگویید کار با فریلسنرها یا آژانس های تولید محتوا برای کسب وکار صرفۀ اقتصادی بیشتری دارد. این حرف تا حدی درست است؛ ممکن است از استخدام نیروهای حرفه ای برای ایجاد تیم خودتان به صرفه تر باشد اما باید به دو نکته توجه کنید:

  • آن ها نیروی درون سازمانی شما نیستند، ممکن است نتوانند پروژه ها به موقع به شما برسانند؛ به هرحال یک آژانس است و چندین مشتری و پروژۀ دیگر! (البته استثناهای زیادی هم وجود دارد!)
  • ممکن است آن ها تجربه ای در زمینۀ فعالیت شما نداشته باشند و آن طور که می پسندید و لازم است به عمق ماجرا نپردازند.

در مقابل تیم محتوایی داخلی درک درستی از اهداف و رویکرد شما دارند، خیلی دقیق می دانند با چه کسانی رقابت می کنند و تمام مراحل کار زیر نظر خودتان انجام می شود.

البته که کار با این آژانس ها گاهی به شما کمک زیادی می کند، می توانید نقش های اصلی را در تیم محتوایی خود داشته باشید و در کنار آن برخی نقش های فرعی را به آژانس ها یا فریلنسرها بسپارید.

در تیم محتوا به چه نقش هایی نیاز داریم؟

ماشین بازاریابی محتوایی زمانی درست کار می کند که تمام چرخ دنده های آن هماهنگ و کارآمد باشند و به درستی کار کنند. همان مثل معروف که به خاطر یک میخ که خوب کوبیده نشده بود، مملکتی سقوط کرد!

تیم بازاریابی محتوایی از عناوین مختلفی تشکیل  شده است؛ وظایف این موقعیت های شغلی در کسب وکارها و تیم های محتوایی مختلف می تواند تا حدودی متفاوت باشد و این موضوع به بزرگی کسب وکار شما و نیازتان بستگی دارد که تا چه حد وظایف هر عنوان شغلی، تخصصی باشد.

از طرفی هیچ لزومی هم ندارد که بر اساس یک چک لیست برای موقعیت های شغلی افرادی را به تیمتان اضافه کنید، ماشین بازاریابی محتواییتان را بررسی کنید و یک تیم منحصر به کسب وکار خودتان بسازید.

در اینجا نقش های موردنیاز در یک تیم محتوایی را بر اساس مراحل بازاریابی محتوایی آورده ایم.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۳، آبان‌ماه ۱۳۹۹

مرحلۀ اول: برنامه ریزی برای محتوا

در مراحل اول بازاریابی محتوایی، برنامه ریزی می  کنید؛ استراتژی می چینید و برای شناخت مخاطبانتان تحقیق می کنید تا بدانید باید از کدام مسیر بروید. یک کسب وکار حرفه ای هرگز این مرحله را پشت گوش نمی اندازد.

مدیر بازاریابی محتوایی

ماشین بازاریابی محتوایی به یک راننده نیاز دارد، این راننده مدیر بازاریابی محتواست. مدیر بازاریابی محتوایی یا مدیر محتوا، همانطور که از عنوانش برمی آید مراحل مختلف بازاریابی محتوایی را مدیریت می کند و بر تولید و توزیع محتوا نظارت دارد.

مدیر بازاریابی محتوایی چه مسئولیت هایی دارد؟

همانطور که پیش تر گفتیم وظایف هرکدام از عنوان های شغلی در تیم محتوا، به اندازه و ساختار کسب وکار شما بستگی دارد. مثلا مدیر محتوا:

  • استراتژی محتوا را تدوین و تهیه می کند.
  • محتوا را منتشر و توزیع می کند.
  • زمان تولید و انتشار محتوا را مشخص می کند و تقویم محتوا را مدیریت می کند.

نکته: در کسب وکارهای کوچک تر مدیر محتوا معمولا وظایف بیشتری را بر عهده دارد.

  • وظایف اعضای تیم را مشخص می کند.
  • بر مراحل کار تولید و توزیع محتوا نظارت می کند.
  • محتواهای تولیدشده را بر اساس شاخص های عملکرد KPI (که در استراتژی محتوا مشخص شده اند) می سنجد.
  • از اعضای تیم پشتیبانی می کند.
مدیر بازاریابی محتوایی باید چه مهارت هایی داشته باشد؟
  • مهارت های مدیریتی: مدیر محتوا باید بتواند به خوبی زمان و مراحل کار را مدیریت کند و میزان اثربخشی کار تیم محتوا را افزایش دهد.
  • مهارت های ارتباطی: او باید بتواند به خوبی با اعضای تیم محتوا و مدیران کسب وکار ارتباط برقرار کند.
  • مهارت های بازاریابی: مدیر محتوا باید بتواند بر محتوای تولید شده نظارت کند و تأیید کند این محتواها در راستای اهداف بازاریابی محتوایی شما هستند.
  • مهارت های تولید محتوا: مدیر محتوا باید بتواند محتوا تولید کند تا درستی محتواهای تولیدشده را از نظر ساختار، روایت و نگارش ارزیابی کند.
  • مهارت  درک مخاطب: او باید بتواند مخاطبان کسب وکار شما را بشناسد و با همدلی نیازهای آن ها را درک کند تا بسنجد آیا محتوای تولیدشده در راستای نیاز و پرسونای مخاطب است یا خیر.

استراتژیست محتوا

استراتژیست محتوا نقشۀ راه بازاریابی محتوایی را ترسیم می کند، او مغز متفکر پشت تمام محتواهای تولیدشده است.

استراتژیست محتوا چه مسئولیت های دارد؟
  • استراتژی محتوا را تدوین می کند، او چشم اندازی از مسیر بازاریابی محتوایی به شما می دهد.
  • اهداف بازاریابی محتوایی را تعیین می کند.
  • پرسونای مخاطب را طراحی می کند.
  • وضعیت شما را نسبت به رقبایتان می سنجد.
  • موضوعات مناسب تولید محتوا را معلوم می کند.
  • نوع محتوا و رسانۀ انتشار را مشخص می کند.
  • روش های توزیع محتوا را تعیین می کند.
  • لحن درست برای تولید محتوا را با توجه به پرسونا پیدا می‎کند.
  • شاخص های عملکرد کلیدی را برای سنجیدن میزان موفقیت بازاریابی محتوایی مشخص می کند.
استراتژیست محتوا باید چه مهارت هایی داشته باشد؟
  • خلاقیت: استراتژیست محتوا باید خلاق باشد، او باید موضوعات خلاقانه ای برای تولید محتوا پیدا کند و همینطور راه های خلاقانه ای برای توزیع محتوا پیدا کند.
  • مهارت بازاریابی: او باید بتواند بخش های مختلف استراتژی محتوا را در راستای اهداف بازاریابی محتوایی شما بچیند.
  • مهارت درک مخاطب: استراتژیست محتوا باید بتواند به خوبی مخاطب را درک کند و روش های طراحی پرسونا را بداند.

کارشناس SEO و تحلیل گر

در دنیای بازاریابی محتوایی، سئو نقش مهمی دارد. کارشناس سئو محتوای شما را به گوگل و مخاطب می رساند و با تجزیه وتحلیل اطلاعات، به رشد کسب وکار شما کمک می کند.

کارشناس  SEO- تحلیل گر چه مسئولیت هایی دارد؟
  • سایت و محتواهای تولیدشده را بهینه می کند، تا سایت شما رتبۀ خوبی در صفحۀ نتایج گوگل کسب کند.
  • مفاهیم کلیدی و هدف مناسب برای هر موضوع محتوایی را مشخص می کند.
  • یک راهنما برای تولید محتوا طبق اصول ایجاد می کند.
  • میزان عملکرد هر محتوا و اثربخشی بازاریابی محتوایی را با توجه به شاخص های کلیدی KPI مشخص در استراتژی می سنجد.
  • اطلاعات به دست آمده از رفتار مخاطبان نسبت به محتوا را آنالیز می کند، کارشناس سئو از طریق آنالیز داده ها می تواند نیاز مخاطب را بشناسد. این نقش، بر تمام فرآیندهای بازاریابی محتوایی اثر می گذارد.
  • برای سایت لینک سازی داخلی و خارجی می کند.
کارشناس SEO باید چه مهارت هایی داشته باشد؟
  • مهارت های تکنیکال: باید با ابزارهای آنالیز محتوا، مثل: Google analytics, Google Search console و … آشنا باشد.
  • مهارت های سئویی: کار کردن با ابزارهای آنالیز و پایش کلمات کلیدی، مثل: Google Trends, Google keyword planner و … و روش های مرتبط با آن را بداند.
  • مهارت تحلیل داده ها: بتواند دیتای به دست آمده از سایت را تحلیل کند، رفتار مخاطبان و نحوۀ عملکردتان را ارزیابی کند.
  • مهارت لینک سازی: کارشناس سئو باید اصول لینک سازی را بداند.


دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۲، مهرماه ۱۳۹۹

مرحلۀ دوم: تولید محتوا

بعد از اینکه اهداف و استراتژی خود را تعیین کردید نوبت به تولید محتوا می رسد. فراموش نکنید این مرحله اهمیت زیادی دارد و گاهی بیشتر از آنچه که فکرش را می کنید از شما زمان می گیرد.

کسانی که در این مرحله فعال هستند اصولا افرادی همه فن حریف هستند و گاهی می توانند همۀ نقش ها را بر عهده داشته باشند؛ همه چیز به این وابسته است که می خواهید چقدر تخصصی عمل کنید.

نویسندۀ محتوا:

یکی از سنتی ترین نقش ها در تولید محتواست. بهتر است هیچ داستانی نگویید تا اینکه آن را بد تعریف کنید. تیم محتوا به یک نویسنده که صدای شما را به مخاطب برساند نیاز دارد. او مهم ترین قسمت ارسال پیام برند به مخاطب است.

نویسندۀ محتوا چه مسئولیت هایی دارد؟
  • درباره منابع به خوبی تحقیق می کند و از اعتبار آن ها مطمئن می شود.
  • مطابق با دستورالعملی که مدیر محتوا به اون می دهد محتوایی کامل ایجاد می کند.
  • اصول ابتدایی سئو را می داند و در متن خود رعایت می کند.
نویسندۀ محتوا باید چه مهارت هایی داشته باشد؟
  • مهارت تحقیق: نویسندۀ محتوا باید بتواند به خوبی درباره موضوع تحقیق کند.
  • مهارت درست نویسی: نویسنده باید بتواند اصولی و درست بنویسید و مفهوم را به مخاطب برساند.
  • مهارت داستان نویسی: نویسنده باید یک داستان سرای قهار باشد.
  • مهارت درک مخاطب: باید مخاطب را بشناسد و بداند با چه تکنیک هایی می تواند بر او اثر بگذارد و وی را درگیر کند.

طراح محتوا

بخشی از محتوای شما شامل محتوای چندرسانه ای و بصری می شود که از اثر خارق العادۀ این نوع از محتوا بر ارزش کار خود باخبر هستید. هر چه مصرف محتوا برای مخاطب لذت بخش تر باشد یعنی او کارش را بهتر انجام داده است.

با توجه به اهدافتان، شما می توانید چند تولیدکننده محتوای چندرسانه ای داشته باشید، مثلا یک گرافیست، ویرایشگر ویدیو و یا حتی یک عکاس.

طراح محتوا چه مسئولیت هایی دارد؟
  • درک درستی از زبان بصری دارد و از اصول زیبایی شناسی مدرن آگاه است.
  • بهترین فرم را برای ارائه یک محتوا پیدا می کند.
  • تصاویر یا ویدیوهایی که تولید می کند با شخصیت برند هم خوانی دارد.
  • محتوایی که تولید می کند بهینه است و برای استفاده در فضای دیجیتال کاملاً ویرایش شده است.
طراح محتوا باید چه مهارت هایی داشته باشد؟
  • مهارت های تکنیکال: او باید به نرم افزارهای ویرایش عکس و ویدیو (مثل فتوشاپ، Adobe Premier و …) تسلط کافی داشته باشد.
  • خلاقیت: طراح محتوا باید خلاقیت داشته باشد و بهترین قالب ها را برای بیان مفهوم اصلی انتخاب کند.

ویراستار:

ویراستار، مقالۀ خوب یک نویسنده را به یک مقالۀ عالی تبدیل می کند. در حقیقت شما را از دردسری که انتظارتان را می کشد، نجات می دهد؛ باور کنید اشتباهات املایی و دستوری به راحتی آب خوردن شما را از چشم مخاطب می اندازد!

ویراستار چه مسئولیت هایی دارد؟
  • ویراستار پست ها را بر اساس تقویم بازاریابی محتوایی برنامه ریزی و آمادۀ انتشار می کند.
  • اشتباهاتی که از چشم نویسنده پنهان مانده را رفع می کند.
  • به نویسنده کمک می کند درباره موضوع متفاوت تر فکر کند.
  • در کنار ایرادات تایپی و دستوری، متن را از نظر صحت و اعتبار ارزیابی کند.
یک ویراستار باید چه مهارت هایی داشته باشد؟
  • مهارت درست نویسی: باید به خوبی بر درست نویسی تسلط داشته باشد تا بتواند ایرادات را برطرف کند.
  • مهارت تکنیکال: باید با بستری که سازمان برای مدیرت محتوای خود انتخاب کرده است آشنایی کامل داشته باشد.
  • مهارت تحقیق: ویراستار باید بتواند صحت موضوع را تأیید و اعتبار را بسنجد، پس باید بتواند به خوبی دربارۀ موضوع تحقیق کند.

مرحلۀ سوم: توزیع محتوا

همانطور که می دانید محتوای خوب بدون مخاطب هیچ ارزشی ندارد. یک تیم توزیع محتوای کارآمد به شما کمک می کند که مخاطبانتان را به Follower در شبکه های اجتماعی و فضای دیجیتال تبدیل کنید و آگاهی از برندتان را افزایش دهید.

کارشناس توزیع محتوا

همانطور که می دانید محتواهایی که در فضای دیجیتال منتشر می شوند، معمولا خودبه خود به اشتراک گذاشته نمی شوند. کارشناس توزیع محتوا، محتوای شما را در دسترس مخاطبان هدفتان قرار می دهد. البته این نقش در سازمان های کوچک کمتر دیده می شود.

کارشناس توزیع محتوا چه مسئولیت هایی دارد؟
  • محتوای تولید شده را در دسترس حداکثر مخاطبان قرار می دهد.
  • برای وب سایتتان لینک سازی خارجی می کند.
  • شرایطی برای پست مهمان در سایت های دیگر ایجاد می کند.
  • از نویسندگان سایت های معتبر می خواهد که برای وب سایت شما محتوا تولید کنند.
کارشناس توزیع محتوا باید چه مهارت هایی داشته باشد؟
  • مهارت توزیع محتوا: او باید محتوا را به گونه ای توزیع کند که اسپم گونه نباشد و بتواند از روش های توزیع محتوا استفاده کند.
  • مهارت های ارتباطی: کارشناس توزیع محتوا باید بتواند با سایر کسب وکارها ارتباط داشته باشد تا از گزینه های پست مهمان و لینک سازی خارجی برای پروموت محتوا استفاده کند.
  • مهارت لینک سازی: او باید بتواند به درستی لینک سازی کند.

کارشناس شبکه های اجتماعی

توزیع محتوا در شبکه های اجتماعی می تواند تلاش های تیم تولید محتوا را به حداکثر بازدهی برساند.

در شرکت های کوچک مدیر محتوا می تواند مدیریت شبکه های اجتماعی را هم بر عهده بگیرد یا اینکه یک فریلنسر را استخدام کنند؛ اما در شرکت های بزرگ باید حتی یک تیم بازاریابی شبکه های اجتماعی وجود داشته باشد. ناگفته نماند که اینکه چقدر کسب وکار شما به فعالیت در شبکه های اجتماعی نیاز دارد هم در تعداد افراد تیم بازاریابی در شبکه های اجتماعی شما تاثیرگذار است.

کارشناس شبکه های اجتماعی چه مسئولیت هایی دارد؟
  • دنبال کنندگانِ صفحات کسب و کار شما در شبکه های اجتماعی مختلف را افزایش دهد.
  • محتوای شبکه های اجتماعی را تولید می کند.
  • با دنبال کنندگانتان رابطه ای دوستانه ایجاد کند، به سوالات آن  ها به دقت و با حوصله پاسخ می دهد، بُعد انسانی کسب و کارتان را به مخاطبانتان نشان داده و اعتمادشان را به دست می آورد.

پیشنهاد می کنیم کارشناسان شبکه های اجتماعی برای اثربخشی بیشتر و جلب اعتماد مخاطبان در صحبت با آن ها از ضمایر فرد استفاده کنند؛ مثلا بگویند فلان مطلب را پیگیری می کنم، نه پیگیری می کنیم.

  • با سایر کسب وکارها و influencerها رابطه  نزدیک می سازد.
کارشناس شبکه های اجتماعی باید چه مهارت هایی داشته باشد؟
  • مهارت های ارتباطی: کارشناس شبکه های اجتماعی باید بتواند بین برند و مخاطبان مشارکت ایجاد کند و از اینفلوئنسرها برای پروموت محتوا استفاده کند.
  • مهارت تولید محتوا: او باید بتواند پست های شبکه های اجتماعی را بسازد. این محتوا می تواند تصویری، صوتی، متنی یا ویدئویی باشد.
  • مهارت توزیع محتوا: کارشناس شبکه های اجتماعی باید بتواند محتوایی را که تولید می کند، در همان شبکۀ اجتماعی پروموت کند؛ مثلاً: بتوانید پستش را در اکسپلور اینستاگرام پیدا کنید.

کارشناس ایمیل مارکتینگ

لیست ایمیل های مخاطبانتان معدن طلای شما است، ایمیل مارکتر ارتباطات برند شما را گسترش می دهد و تعامل برند شما با مخاطبانتان را افزایش می دهد.

 کارشناس ایمیل مارکتینگ چه مسئولیت هایی دارد؟
  • رابطه مخاطبان با برند شما را حفظ می کند.
  • محتواهای سایت شما را پروموت می کند.
  • لیستی از ایمیل های مخاطبانتان به دست  می آورد.
  • ایمیل ها را طراحی و بهینه سازی می کند.
  • درخواست هایی که از طریق ایمیل برای کسب وکارتان می آید را پیگری کرده و پاسخ می دهد.
کارشناس ایمیل ماکتینگ باید چه مهارت هایی داشته باشد؟
  • مهارت های بازاریابی: ایمیل مارکتر همانطور که از اسمش پیدا است، باید مهارت های بازاریابی را بداند تا بتواند مخاطبان شما را از طریق ایمیلی که برای آن ها ارسال می کند، به سایتتان هدایت کند.
  • مهارت  تولید محتوا: او باید بتواند ایمیل های جذابی طراحی کند.
  • مهارت  ارتباطی: ایمیل مارکتر باید بتواند به درستی با مخاطبان شما ارتباط برقرار کند.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱، مرداد و شهریور ۱۳۹۹

چگونه تیم محتوای خود را هدایت کنیم؟

حالا نوبت شماست؛ بعد از استخدام اعضا و تشکیل تیم محتوایی خود باید آن را مدیریت کنید. نتیجۀ تمام تلاش های شما در گروی کنترل کامل تیم است.

به اعضای تیم دستورالعمل بدهید

اگر بهترین افراد را هم جمع کنید تا زمانی که به آن ها نگویید دقیقا به دنبال چه چیزهایی هستید، تیم شما سرگردان است.

هر پروژه ای هدفی دارد؛ این اهداف را به اعضای تیم محتوایی بگویید، نویسنده باید چند کلمه حدودا بنویسد؟ آن را مشخص کنید. آیا منابعی برای تحقیق وجود دارد؟ اشاره ای به آن ها داشته باشید. موضوعات و کلمات کلیدی و لحن هر پروژه را تعیین کرده و مطمئن شوید همه چیز را در اختیار تیم محتوایی قرار داده اید.

هر چه جزئیات بیشتری به آن ها بدهید، نتیجه ای که می گیرد به خواستۀ شما نزدیک تر است.

می توانید از ابزار Trello برای مدیریت این ارتباطات استفاده کنید. این برنامه برای مدیریت زمان و فعالیت ها بسیار مناسب است و کار با آن برای همه آسان است.

ارتباط خود را با آن ها حفظ کنید

سعی کنید کارهای اعضای تیم محتوا را پیگیری کنید. بدانید در چه مرحله ای هستند و نظرات آن ها را بررسی کنید. شاید در روند کار مشکلی باشد؛ با ارتباط درست و خوب با آن ها سعی کنید دغدغه های آن ها را برطرف کنید تا سرعت کار پایین نیاید.

می توانید هرچند وقت یک بار جلساتی برگزار کنید و وضعیت کلی تیم را آنالیز کنید. حتی اگر اعضای تیم به صورت دورکاری با شما را همکاری می کنند جلسات را به صورت آنلاین پیش ببرید.

به آن ها بازخورد بدهید

نظرات خود را دریغ نکنید، هیچ چیز به اندازه بازخورد شما معجزه نمی کند! ممکن است چند نفر از  اعضا به صورت دورکاری تیم را همراهی کنند، حتی از آن ها هم غافل نشوید؛ نظرات مثبت را به آن ها بگویید و اگر فکر می کنید بهتر است روند کار کمی تغییر کند با آن ها در میان بگذارید.  

نمی توانید در سکوت بنشینید و تک تک پروژه ها را تحویل بگیرید و انتظار داشته باشید کار پیشرفت کند.

فضایی برای یادگیری ایجاد کنید

ایجاد فضایی برای یادگیری مستمر در تیم محتوا بسیار مهم است. آن ها را تشویق کنید اخبار صنعت را دنبال کنند و کار با ابزارهای جدید را یاد بگیرند.

فقط به پیشبرد پروژه هایی که حالا دارید فکر نکنید؛ شما با کمک به رشد اعضای تیم کسب وکار خود را رشد داده اید و شرایطی را برای پیشرفت جمعی به وجود می آورید. مفهوم آموزش را در تاروپود برند خود داشته باشید و به عنوان یک بخش اضافی یا غیرمفید در نظر نگیرید؛ این طرز فکر از رأس یک سازمان شروع می شود.

چالش های پیش روی یک تیم محتوا چیست؟

یک گروه تحقیقاتی یک نظرسنجی دربارۀ چالش های یک تیم محتوا برگذار کرد، در آن بیش از ۶۰۰ نفر از کسانی که با عنوان های شغلی مختلف در تیم های محتوا فعالیت دارند، شرکت کردند.

حدود ۷۷% از شرکت کنندگان گفتند که چالش آن ها این است که تلاش می کنند تا کار را با سرعتی که انتظار می رود پیش ببرند و ۷۲% از پاسخ دهندگان نیز گفتند که حجم بالای کار چالش آن هاست.

طبق نظرسنجی دیگری، نداشتن استراتژی محتوا، پایین  بودن تعداد محتوا، نداشتن منابع معتبر برای تولید محتوا، اثربخش نبودن محتوا، مشکلاتی در سنجش میزان عملکرد در بخش های مختلف بازاریابی محتوایی و هماهنگ  نبودن تیم محتوا بزرگ ترین چالش های هستند که یک تیم بازاریابی محتوایی با آن روبه رو می شود.

چگونه فرآیند کار در یک تیم محتوا را مدیریت کنیم؟

یکی از چالش های پیش  روی مدیر محتوا، نحوۀ مدیریت گردش کار و پیگیری وظایف محول شده به افراد یک تیم و افزایش بهره وری آن هاست. از طرفی هم باید به این سوال پاسخ دهید که برای شروع موفقیت آمیز محتوا و حفظ کیفیت مداوم آن، چه فرایندها، ابزارها و منابع انسانی موردنیاز است؟

در تولید محتوا شما باید ایده هایی برای محتوا پیدا کنید، در مورد آن ها تحقیق کنید، محتوا را تولید کنید و سپس آن  را منتشر کنید، سپس این محتوا را پروموت کنید.

Workflow یک سیستم گردش کار است که در آن کار از مرحله ای به مرحلۀ دیگر جریان دارد. سیستم گردش کار در فرآیند تولید محتوا، مجموعۀ کارهایی است که برای تولید و توزیع انجام می شود.

Workflow به شما کمک می کند که راحت تر بر فرآیند کار نظارت کنید، از سردرگمی نجات پیدا کنید و کارها را سریع تر پیش ببرید.

شما می توانید در هر مرحله از سیستم گردش کار دستورالعمل هایی مکتوب به تیمتان ارائه کنید.

یک سیستم گردش کار یا همان workflow در فرآیند تولید محتوا به ترتیب زیر است:

  1. مراحلی که برای تولید محتوا طی می شود.
  2. وظیفۀ انجام کارهای مختلف بر عهدۀ چه کسانی است.
  3. مدیران محتوا چطور بر روند تولید محتوا نظارت می کنند.

در پایان …

سعی کردیم پاسخی به چالش های شما در ایجاد تیم محتوایی بدهیم تا از اهمیت آن غافل نشوید. حالا بهتر می توانید تعیین کنید کسب وکارتان به چه نقش هایی نیاز دارد و هر فرد چه بخشی از کار را پیش خواهد برد.

رقابت شما در بازاریابی محتوایی همیشه حساس است و به برد نیاز دارید! تیم محتوایی خود را طوری سازماندهی کنید که راه رسیدن به اهداف کسب وکارتان هموارتر شود. اگر برای ساختن تیم محتواییتان به سؤالی برخوردید، حتما با ما در میان بگذارید، سعی می کنیم بهترین پاسخ را برای شما پیدا کنیم.

منبع: فرصت امروز

بیشتر از تولیدمحتوی دیجیتال در اقتصاد الکترونیکی بخوانیم:
۸ اشتباه فاجعه بار در زمینه تولید محتوا
پرسونای مخاطب چیست؟ راهنمای قدم به قدم طراحی پرسونای مخاطب
چرا سئو سایت در ۲۰۲۱ اهمیت دارد؟
تاثیر بازاریابی محتوا (Content Marketing) و روابط عمومی دیجیتال (Digital PR)
پویش ملی محتوای دیجیتال به دنبال اشتغال‌زایی و توسعه صادرات است
انواع فرمت محتوا را بشناسید
ارزش بازار محتوای دیجیتال در پنج سال آینده ۲ برابر می‌شود
دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا

حتما ببینید

لافارژ-هولسیم طرح "کارخانه فردا" را راه‌اندازی می‌کند

لافارژ-هولسیم طرح “کارخانه فردا” را راه‌اندازی می‌کند

مترجم: علیرضا خدائی جهت دانلود فایل Pdf این متن اینجا کلیک نمایید لافارژ-هولسیم اخیراً اعلام …

۱۱ نظر

  1. تعقيب: تقویت تیم‌های بازاریابی دیجیتال با هدف مقابله با چالش‌های 2021 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

  2. تعقيب: چالش بازاریابی B2B در لینکدین : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

  3. تعقيب: 7 راز یک سایت پربازدید : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

  4. تعقيب: استراتژی محتوا چیست؟ نقشۀ گنج بازاریابی محتوایی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

  5. تعقيب: روابط‌عمومی دیجیتال: اهمیت آن برای برند شما در 2021 : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

  6. تعقيب: شبکه های اجتماعی، پیش نیاز روابط عمومی موفق : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

  7. تعقيب: ویژگی های مدیران موفق در شرایط نامطمئن : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

  8. تعقيب: مدیریت بحران کسب و کار با نکات کلیدی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

  9. تعقيب: تولید محتوا چیست؟ از زبان تولیدکنندگان محتوا بشنوید : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

  10. تعقيب: سئو کاربردی برای کسب رتبه بهتر در گوگل : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

  11. تعقيب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 6، بهمن و اسفند‌ماه ۱۳۹۹ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *