خانه / اپلیکیشن و نرم افزار / مایکروسافت پلتفرم «ویوا» را به منظور مدیریت دورکاری راه اندازی کرد
مایکروسافت پلتفرم «ویوا» را به منظور مدیریت دورکاری راه اندازی کرد

مایکروسافت پلتفرم «ویوا» را به منظور مدیریت دورکاری راه اندازی کرد

مایکروسافت با راه اندازی پلتفرم جدیدی تحت عنوان «ویوا» با هدف کمک به مشاغل دورکار قصد دارد محیط جدیدی را برای کار در خانه ارائه کند. مایکروسافت اخیرا این پلتفرم را برای «مایکروسافت تیمز» منتشر کرده است.

«ساتیا نادلا» مدیرعامل مایکروسافت، ضمن تاکید بر این موضوع که همه گیری ویروس کرونا طی ۱۱ ماه توانست نحوه کار و زندگی مردم را به کلی تغییر دهد، گفت: «ما در حال حاضر شاهد بزرگترین تجربه  کار از راه دور هستیم. با بهبود وضعیت جهان، قرار نیست رو به عقب حرکت کنیم و انعطاف در زمان، مکان و نحوه کار همچنان کلیدی خواهد بود.»

مایکروسافت ویوا به عنوان یک اپلیکیشن یا سرویس شناخته نمی شود بلکه پلتفرمی برای بهبود شرایط دورکاری و کمک به مدیریت کسب وکارها محسوب می شود. با این وجود که کسب وکارها سالانه میلیاردها دلار برای رفاه کارمندان خود هزینه می کنند، مایکروسافت معتقد است که ویوا می تواند به نحوه کار در عصر دیجیتال کمک بسیار زیادی کند.

«جرد اسپاتارو» مدیر مایکروسافت ۳۶۵ در همین رابطه عنوان کرد که دیگر نباید به کار در یک مکان مشخص فکر کرد و در عوض باید به چگونگی حفظ فرهنگ، ارتباط کارمندان و استفاده از نبوغ انسان ها در این شیوه متمرکز بود. او گفت که همه گیری کرونا شیوه کار و یادگیری انسان ها را برای همیشه تغییر خواهد داد و ویوا نتیجه جریان هایی است که مایکروسافت شاهد آنها بوده.

ویوا که به گفته مایکروسافت برای عصر جدید و دیجیتال طراحی شده، با ابزار مشارکت سازمانی «مایکروسافت تیمز» ادغام شده و قسمت های اساسی یک کسب وکار را جمع آوری می کند. چهار بخش اصلی «ارتباطات»، «دید کلی»، «موضوعات» و «یادگیری» این پلتفرم را تشکیل می دهند.

بخش ارتباطات شامل ارتباطات داخلی یا منابعی مانند منافع و سیاست های شرکت می شود. همچنین این بخش به صورت پرتالی طراحی شده تا کارمندان تازه وارد از آن برای شروع کار و آشنایی با سایر کارمندان استفاده کنند. اسپاتارو از این بخش به عنوان «دروازه  ورود به محل کار دیجیتال» یاد کرد.

همچنین بخش ارتباطات ویوا براساس فناوری SharePoint مایکروسافت ساخته شده و مواردی مانند اخبار شرکت و گروه ها و انجمن های کارمندان را شامل می شود و به طور کلی داشبوردی برای ارتباط همکاران با یکدیگر از راه دور محسوب می شود.

پیش از این مایکروسافت به دلیل اینکه امکان بررسی داده های تمامی کارمندانی که از اپلیکیشن ها و سرویس های این شرکت استفاده می کنند را در اختیار مدیران قرار داده بود مورد انتقاد قرار گرفته بود. حالا بخش دید کلی ویوا را به نوعی می توان به عنوان گام بعدی این کمپانی در جهت امتیاز بهره وری خود دانست. داده های مدیران کسب وکارها در این بخش، در جهت نظارت بر روند کارها با حفظ حریم خصوصی ارائه خواهند شد.

سومین بخش مایکروسافت ویوا، یادگیری است و همانطور که از نام آن مشخص است، این بخش جهت یادگیری و توسعه کارمندان برنامه ریزی شده. کارفرمایان در این قسمت مواد آموزشی، دوره ها و سایر مطالب آموزشی را در اختیار کارمندان خود می گذارند. این محتوای آموزشی می تواند شامل آموزش های لینکدین، مایکروسافت لرن، حساب خود کسب وکار و مطالب آموزشی دیگر کسب و کارها شود.

موضوعات، آخرین بخش در نظر گرفته شده برای ویوا است. اسپاتارو درباره  این بخش توضیح می دهد که «موضوعات ویوا را به عنوان یک ویکی پدیا برای سازمان باید در نظر گرفت.» این بخش برای سازماندهی محتوا از هوش مصنوعی استفاده می کند و به طور خودکار اسناد، ویدئوها و افراد مرتبط را به صورت کارت های موضوعی به کارمندان ارائه می کند. این کارت های موضوعی توسط برنامه هایی مانند «تیمز»، «آفیس» و «شیرپوینت» تولید می شوند.

بخش های مختلف مایکروسافت ویوا تا حدی راه اندازی شده اند و بخش موضوعات این پلتفرم در حال حاضر در دسترس کاربران مایکروسافت ۳۶۵  قرار گرفته و پیش نمایش عمومی بخش دید کلی هم به تازگی شروع به کار کرده است. همچنین مایکروسافت پیش‎نمایش خصوصی بخش آموزش ویوا را آغاز کرده و قصد دارد در طول سال ۲۰۲۱ موارد بیشتری به این پلتفرم اضافه کند.

در آخر مایکروسافت عنوان می کند که ویوا تازه شروع به کار کرده و به گونه ای طراحی شده که یک پلتفرم قابل گسترش را برای سایر همکاران ارائه کند. همچنین مایکروسافت معتقد است که پس از پاندمی کرونا، دورکاری تبدیل به شیوه مرسوم کسب و کارها خواهد شد.

منبع: دیجیاتو

ایجاد توازن میان کار و زندگی و شادی کارکنان با دورکاری
راه‌حل‌های امنیتی برای شرکت‌هایی که دورکاری می‌کنند
دورکاری برای بازاریابان دیجیتال همیشگی می‌شود
کارمندان کدام شرکت‌های فناوری به دورکاری طولانی رفتند؟
دورکاری کارمندان مایکروسافت تا سال ۲۰۲۱ ادامه می یابد
هنوز هم برای دورکاری دیر نیست

حتما ببینید

انتقاد رئیس مایکروسافت از آمازون به دلیل سکوت درباره حادثه SolarWinds

انتقاد رئیس مایکروسافت از آمازون به دلیل سکوت درباره حادثه SolarWinds

برد اسمیت ضمن اشاره به اقدامات مایکروسافت در زمینه حادثه هک گسترده SolarWinds، از عملکرد …