خانه / کسب‌وکار دیجیتال / بازاریابی دیجیتال / بررسی ۸ استراتژی دسته بندی مخاطب هدف
بررسی 8 استراتژی دسته بندی مخاطب هدف

بررسی ۸ استراتژی دسته بندی مخاطب هدف

چالش دسته بندی مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی

نویسنده : فلوری نیدل – کارشناس بازاریابی دیجیتال
   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

دسته بندی مخاطب هدف در حوزه بازاریابی مفهوم تازه ای محسوب می شود. هنوز بسیاری از بازاریاب ها نسبت به این مفهوم تازه آگاهی دقیقی ندارند. همین امر موجب فعالیت بازاریاب ها و برندها به صورت سنتی می شود. فرآیند دسته بندی برای آگاهی بهتر از مشتریان و وضعیت شان صورت می گیرد. این امر درست مانند هر دسته بندی دیگری جریان دارد. امروزه رفتار مشتریان برای برندها و بازاریاب ها همراه با نکات مبهم بسیار زیادی است. دسته بندی مشتریان امکان پیش بینی رفتار مشتریان را افزایش خواهد داد. 

تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف یکی دیگر از دلایل گرایش به سوی دسته بندی مخاطب هدف است. بسیاری از برندها برای بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی دچار مشکلات اساسی هستند. این امر موجب ناتوانی برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف می شود. همچنین ریزش مخاطب هدف نیز یکی دیگر از دردسرهای بازاریاب ها محسوب می شود. اغلب کاربران در تعامل با برندها انتظار مشاهده محتوای بازاریابی شخصی سازی شده را دارند. اگر شناخت درستی از کاربران در قالب دسته بندی آنها صورت نگیرد، امکان شخصی سازی محتوا تا حد زیادی کاهش خواهد یافت. 

شاید در نگاه نخست دسته بندی مشتریان فرآیند ساده ای به نظر برسد. بسیاری از برندها و بازاریاب ها چنین نظری نسبت به فرآیند مورد بحث دارند، با این حال در عمل مشکلات بسیار زیادی پیش روی کسب و کارها در این مسیر وجود دارد. هدف اصلی در ادامه مقاله کنونی بررسی برخی از مزیت های دسته بندی مشتریان و ارائه راهکارهایی مناسب در این فرآیند است. بدون تردید بررسی دقیق این مسئه برای هر برندی مفید خواهد بود. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

دسته بندی کاربران در شبکه های اجتماعی به چه معناست؟

پیش از پرداختن به توصیه ها و مزیت های مربوط به دسته بندی کاربران در شبکه های اجتماعی باید نگاه دقیقی به تعریف این مفهوم داشته باشیم. بسیاری از برندها در حوزه بازاریابی اقدام به اجرای طرح هایی بدون آگاهی دقیقی از ماهیت شان می کنند. این امر شاید در نگاه نخست موجب یادگیری اصول بسیاری در طول فرآیند اجرای استراتژی شود، اما در عمل نتیجه ای به جز شکست برای کسب و کارها به همراه ندارد. 

تعریف ساده فرآیند دسته بندی کاربران شامل ارزیابی ویژگی های کاربران و تلاش برای طبقه بندی شان براساس نوع رفتار یا سلیقه شان است. این امر با هدف دسترسی ساده تر به مخاطب هدف و همچنین امکان بازاریابی بهتر صورت می گیرد. بسیاری از برندها برای شخصی سازی محتوای بازاریابی و همچنین آگاهی از سلیقه کاربران در بازارهای مختلف دست به چنین کاری می زنند. استفاده از داده های دقیق یا حتی اطلاعات معتبر اهمیت بسیار زیادی در فرآیند دسته بندی کاربران دارد.

اهمیت اصلی دسته بندی کاربران مربوط به افزایش شانس موفقیت بازاریابی برندهاست. بسیاری از برندها در شبکه های اجتماعی برنامه های بازاریابی مختلفی را اجرا می کنند. نکته مهم در این میان موفقیت تعداد اندکی از برندها در حوزه عملی بازاریابی است. بسیاری از برندها هنوز هم برای شخصی سازی محتوای بازاریابی یا کسب اطلاعات مربوط به کاربران به ایده هایی نظیر طراحی پرسشنامه یا ارتباط مستقیم با آنها اتکا دارند. این امر یکی از ایده های قدیمی در حوزه بازاریابی محسوب می شود. اگر کسب و کار شما هنوز هم از چنین ایده ای برای بازاریابی استفاده می کند، باید تجدیدنظر اساسی در نحوه فعالیتش صورت دهد. در غیر این صورت شانسی برای موفقیت در حوزه بازاریابی نخواهد داشت. 

پس از بررسی اجمالی تعریف فرآیند دسته بندی کاربران در شبکه های اجتماعی باید به برخی از استراتژی های کاربردی در این راستا نیز اشاره کنیم. بدون ارزیابی شیوه اجرای فرآیند دسته بندی کاربران هیچ برند و بازاریابی امکان استفاده عملی از مقاله کنونی را نخواهد داشت بنابراین در ادامه به برخی از استراتژی های اساسی برای اجرای مناسب دسته بندی کاربران در شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت. 

شناخت درست مخاطب هدف

درست مانند هر استراتژی بازاریابی دیگری، در اینجا نیز باید درک درستی از مخاطب هدف مان داشته باشیم. وقتی از دسته بندی کاربران صحبت می کنیم، به طور غیرمستقیم به تفاوت میان آنها اشاره داریم. این امر موجب افزایش تمایل برندها برای دسته بندی کاربران به منظور تعامل ساده تر با آنها می شود. امروزه دیگر بازاریابی با شیوه انتشار یک محتوای واحد برای تمام کاربران موفقیت آمیز نیست. با این حساب باید پیش از پایان مهلت برندمان برای جلب نظر مخاطب هدف به شیوه ای تازه دست به کار شویم. 

دسته بندی کاربران در شبکه های اجتماعی نیازمند گردآوری اطلاعات اساسی در مورد آنهاست. در غیر این صورت دسته بندی ها همراه با حدس و گمان خواهد بود. بی شک این نوع دسته بندی مشتریان هیچ تاثیری بر روی نحوه تعامل برندها با آنها نخواهد داشت. طراحی شخصیت هایی برای مشتریان به منظور طی فرآیند دسته بندی ایده رایجی محسوب می شود. هر برند براساس تجربه با دامنه مشخصی از مشتریان در تعامل است. این امر شناخت نسبی از مشتریان و رفتارشان در اختیار بازاریاب ها قرار می دهد. دسته بندی اولیه مشتریان باید براساس همین اطلاعات و شناخت نسبی صورت گیرد. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهیم داشت. 

برخی از برندها برای گردآوری داده های معتبر پیرامون کاربران اقدام به همکاری با آژانس های بازاریابی می کنند. اگر کسب و کار شما دارای بودجه محدودی برای بازاریابی است، باید گزینه های دیگری را مدنظر قرار دهید. این امر شامل استفاده از اطلاعات مربوط به سابقه خرید مشتریان و همچنین تحلیل رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی است. بی شک شیوه اخیر نیازمند زمان بیشتری است، اما در نهایت تاثیرگذاری بهتری برای برندها به همراه خواهد داشت. 

استفاده از ابزارهای درونی شبکه های اجتماعی

بسیاری از شبکه های اجتماعی دارای بخش درونی برای ارائه اطلاعات مربوط به برندها هستند. این امر کار برندها برای دسترسی به داده های ارزشمند بازاریابی را ساده می کند. مهمترین نمونه در این میان پلتفرم اینستاگرام است. اکانت های تجاری در این پلتفرم امکان ارزیابی وضعیت کلی برندشان در این پلتفرم و همچنین رفتار کاربران در تعامل با محتوای شان را دارند. نکته جالب اینکه دسترسی به این امکانات به صورت کاملا رایگان عرضه می شود. این امر با بودجه کسب و کارهای مختلف هماهنگی بسیار زیادی دارد بنابراین نیازی برای نگرانی نسبت به وضعیت هزینه های بازاریابی نخواهد بود. 

بسیاری از برندها برای بازاریابی بهتر اقدام به استفاده از ابزارهای مختلف بازاریابی می کنند. این امر با هدف تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف صورت می گیرد. شاید در نگاه نخست خرید ابزارهای کمکی بازاریابی ایده جذابی باشد، اما در صورت عدم توجه به تمرکز بر روی یک ابزار امکان درگیری با چندین ابزار به صورت همزمان وجود خواهد داشت. این امر بیش از آنکه فکرش را بکنیم، زمان مفید برند را هدر می دهد بنابراین باید در صورت نیاز فقط به یک ابزار بازاریابی توجه نماییم. موسسه HubSpot یکی از قدیمی ترین موسسه ها در زمینه ارائه ابزارهای بازاریابی کاربردی است. اگر ابزارهای درون برنامه ای پلتفرم های مختلف مانند اینستاگرام نیاز کسب و کار شما برای گردآوری اطلاعات پیرامون کاربران را رفع نکرد، توجه به ابزار این موسسه گزینه ای منطقی خواهد بود. 

ایجاد گروه های کاربران

شبکه های اجتماعی به طور کامل پیرامون ارتباط میان کاربران جریان دارد. هر برندی برای موفقیت در شبکه های اجتماعی باید ماهیت تعامل محور آن را مدنظر قرار دهد. در غیر این صورت کاربران توجه چندانی به فعالیت برندها نشان نخواهند داد. امروزه برندهای بزرگ با استفاده از تیم های بازاریابی در تلاش برای دسته بندی هرچه دقیق تر کاربران براساس سلیقه شان هستند. این امر در نگاه نخست زمان بسیار زیادی طلب می کند. یکی از نکات مهم در این میان سرمایه گذاری کسب و کارها بر روی فناوری هوش مصنوعی است. ابزارهای مدرن اغلب دارای هوش مصنوعی هستند بنابراین بازاریاب ها امکان استفاده از ابزارهای کمکی برای دسته بندی هرچه بهتر کاربران را خواهند داشت. 

پس از گردآوری اطلاعات مناسب در مورد رفتار کاربران در شبکه های اجتماعی نوبت به دسته بندی عملی آنها می رسد. برخی از برندها در این مرحله زمان بسیار زیادی را صرف انتظار برای داده های تازه می کنند. توصیه اصلی در این بخش شروع فرآیند دسته بندی کاربران و سپس اصلاح آن با توجه به داده های تازه است. اگر این امر مدنظر کسب و کارها قرار نگیرد، امکان تاثیرگذاری به موقع بر روی مخاطب هدف از میان می رود. همچنین دسته بندی کاربران از سوی برند نیز همیشه ناقص خواهد ماند. 

دسته بندی کاربران در شبکه های اجتماعی به معنای ایجاد گروه های بیش از اندازه نیست. مهمترین نکته در این میان تلاش برای دسته بندی کاربران براساس معیارهای دقیق است. این امر کمک شایانی به کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی هر گروه مخاطب هدف می کند. سپس باید مدیری برای ارزیابی و اصلاح وضعیت هر گروه تعیین کرد. بی شک گروه های مورد بحث برای کاربران معنایی ندارد بنابراین چنین مفهومی نوعی قرارداد میان بخش های بازاریابی برند است. طراحی محتوای بازاریابی و انتشار آن باید براساس توجه به دسته بندی کاربران صورت گیرد. در غیر این صورت فرآیند دسته بندی معنای اصلی اش را از دست خواهد داد. 

تهیه فهرست مخاطب هدف

اغلب بازاریاب ها با ایجاد فهرست آشنایی دارند. این امر به دلیل تجربه بازاریابی ایمیلی از سوی اغلب بازاریاب های سراسر دنیاست. یکی از نکات جالب در مورد لیست های کاربران امکان بهبود وضعیت تعامل و گفت وگو با آنهاست. بسیاری از برندها فقط برای ارسال ایمیل از فهرست کاربران استفاده می کنند. اگر فهرست های موردنظر دارای اطلاعاتی نظیر شناسه کاربری افراد در شبکه های اجتماعی باشد، امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. 

امروزه شبکه های اجتماعی امکان تعامل کاربران براساس ایجاد فهرست های مشخص را ایجاد کرده است. این امر به معنای ایجاد گروه های ویژه برای دامنه مشخصی از کاربران است. کاربرد اصلی این امکان تازه در توییتر و فیس بوک هدایت هرچه بهتر کاربران برای تعامل در قالب بحث های مشترک است، با این حال برندها نیز امکان استفاده از آن را دارند. مدیریت فهرست های مربوط به مخاطب هدف کار ساده ای نیست. بسیاری از برندها هرگز اقدام به آپدیت فهرست کاربران نمی کنند. این امر به معنای افزایش تعداد اکانت های حذف شده یا غیرفعال در فهرست برندهاست. یکی از توصیه های کاربردی در این میان به روز رسانی فهرست کاربران در بازه های زمانی مشخص است. نیاز هر برند در این میان آپدیت ماهانه یا سالانه را طلب می کند بنابراین در این راستا انتخاب به طور کامل براساس نیاز کسب و کارها صورت می گیرد. 

بارگذاری محتوا در ساعت های مختلف روز

بازاریاب ها برای بارگذاری محتوا ساعت های مشخصی در روز را انتخاب می کنند. این امر به دلایل مختلفی صورت می گیرد. یکی از دلایل اصلی در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در بهترین زمان ممکن است. اغلب کاربران در میانه روز یا ساعت های پایانی شب بیش از زمان های دیگر آنلاین هستند. با این حساب مشاهده بارگذاری محتوا از سوی برندها در چنین ساعت هایی امری طبیعی خواهد بود. یکی از نکات مهم در این میان تلاش برای بارگذاری محتوا در شبکه های اجتماعی در ساعت های متفاوت است. دلیل این امر مربوط به سلیقه متفاوت کاربران است. بی شک تمام کاربران در ساعت های پایانی شب اقدام به حضور در شبکه های اجتماعی نمی کنند. با این حساب باید برای این گروه از کاربران نیز برنامه بازاریابی مشخصی داشته باشیم. در غیر این صورت وضعیت بازاریابی مان به شدت پیچیده خواهد شد. 

یکی از شکایت ها نسبت به برندها در حوزه بازاریابی در شبکه های اجتماعی مربوط به توجه صرف به برخی از کاربران است. این امر به دلیل طراحی یک الگوی ایده آل از مشتریان و سپس بی توجهی به دیگر گروه هاست. اگر یک برند در حوزه بازاریابی چنین عملکردی را داشته باشد، باید به طور اساسی نسبت به تغییر وضعیتش اقدام نماید. در غیر این صورت پس از مدت زمانی کوتاه فقط یک دامنه محدود از کاربران را در دسترس خواهد داشت. 

توجه به شبکه های اجتماعی مختلف

اشتباهی که در مورد انتخاب یک ساعت مشخص برای بازاریابی روی می دهد، در سایر حوزه ها نیز تکرار می شود. بسیاری از برندها در عمل فقط به یک پلتفرم اجتماعی برای بازاریابی توجه نشان می دهد. اگر یک یا چند گروه از کاربران برند در شبکه های اجتماعی دیگر عضویت داشته باشند، آنگاه تکلیف وضعیت بازاریابی چه خواهد شد؟ این پرسش اغلب اوقات با سکوت بازاریاب ها مواجه می شود. حضور در شبکه های اجتماعی پرطرفدار امری ضروری برای کسب و کارها محسوب می شود. توجه به سلیقه مخاطب هدف در این میان یکی از نکات اساسی محسوب می شود. اگر این امر به طور مناسب مدنظر برندها قرار نگیرد، در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کار ایجاد خواهد شد. 

اگر کسب و کار شما در حوزه پوشاک فعالیت دارد، به احتمال فراوان دامنه وسیعی از مشتریانتان در اینستاگرام و تیک تاک حضور خواهند داشت. بی تردید این پیش بینی ها براساس وضعیت کلی برندهای بزرگ در هر حوزه صورت می گیرد. با این حساب هر کسب و کار در عمل باید این اطلاعات مربوط به حضور در شبکه های اجتماعی مختلف را به طور مداوم به روز رسانی نماید. در غیر این صورت شاید فقط یکی از گروه های مخاطب هدفش را مورد توجه قرار دهد. 

استفاده از یک ابزار یکپارچه

یکی از نکات مهم در دسته بندی کاربران توجه به ابزارهای کمکی در این فرآیند است. بسیاری از برندها از ابزارهای متعدد برای ساماندهی فرآیند بازاریابی و دسته بندی کاربران استفاده می کنند. شاید این امر ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد، اما بسیاری از کسب و کارها به جای تمرکز بر روی یک ابزار کامل و یکپارچه به دنبال ابزارهای متعدد هستند. این امر زمان بسیار زیادی از برندها را هدر می دهد. همچنین امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را نیز کاهش خواهد داد. 

استفاده از ابزارهای متعدد برای ساماندهی وضعیت بازاریابی برند در طول یک دهه اخیر رواج زیادی یافته است. این امر برخی از اطلاعات مهم کاربران و برند را در میان ابزارهای مختلف پراکنده می کند. اغلب تیم های بازاریابی به هنگام تصمیم گیری های مهم نیاز به اطلاعات یکپارچه دارند. اگر در این میان از ابزارهای مختلفی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نماییم، در نهایت باید زمان زیادی برای یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات مهم صرف نماییم. نکته مهم اینکه در صورت استفاده از یک ابزار یکپارچه امکان ساده سازی فرآیند پردازش اطلاعات نیز فراهم می شود. این امر به دلیل بهره مندی اغلب ابزارهای یکپارچه از هوش مصنوعی است. همین امر صرف نظر از ابزارهای منفرد را بدل به نقطه ضعف کسب و کارها می کند. دلیل این امر نیز عدم بهره گیری ابزارهای جداگانه از هوش مصنوعی است. 

یکی از ابزارهای یکپارچه برای مدیریت مخاطب هدف و دسته بندی اش در شبکه های اجتماعی Falcon.io است. این ابزار به طور یکپارچه ای در زمینه بازاریابی به برندها کمک می کند. نکته جالب اینکه استفاده از این ابزار در ماه نخست رایگان است. سپس براساس سطح استفاده از ابزار موردنظر باید هزینه اشتراک پرداخت نماییم. این امر برای بسیاری از برندها به دلیل فرصت آزمایش ابزار موردنظر بسیار مطلوب خواهد بود. 

ارزیابی استراتژی ها

بدون تردید استفاده از استراتژی های مورد بحث در این مقاله نقش مهمی برای بازاریابی بهتر دارد. بسیاری از برندها پس از آشنایی با چند استراتژی دیگر به طور کامل استفاده از استراتژی های دیگر یا دست کم ارزیابی استراتژی های جاری شان را فراموش می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. 

ارزیابی انتقادی وضعیت کمپین های بازاریابی همیشه یکی از نکات مهم برای بازاریاب هاست. این امر باید در زمینه استفاده از استراتژی های مربوط به دسته بندی کاربران نیز مدنظر قرار گیرد. مخاطب هدف هر برند مهمترین بخش بازاریابی را شکل می دهد بنابراین بی توجهی به آنها نتیجه بسیار نامناسبی برای برندها در پی خواهد داشت. ارزیابی هرچند وقت یک بار استراتژی های بازاریابی برای تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف امری ضروری محسوب می شود. 

اگر بخشی از مخاطب هدف برند شما را بزرگسالان بین ۳۵ تا ۵۰ سال تشکیل می دهند، باید به طور مداوم نسبت به ارزیابی شرایط آنها اقدام نمایید. این امر شامل ارزیابی دغدغه ها و نیازهای روز آنها در رابطه با کسب و کارمان است. اگر این امر مدنظر برندها قرار نداشته باشد، به سرعت از تغییرات مربوط به سلیقه مشتریان جا خواهند ماند. 

ارزیابی بازخورد کاربران در شبکه های اجتماعی یکی از راهکارهای جذاب برای تعامل بهینه با آنهاست. این امر نقش مهمی در به روز رسانی مداوم استراتژی های بازاریابی هر برند بازی می کند. چنین نکته ای برای بسیاری از برندها به معنای توانایی تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف در طول زمان است. توجه به شبکه های اجتماعی مختلف در این رابطه دارای اهمیت است. برندها باید همیشه تنوع سلیقه کاربران در زمینه انتخاب پلتفرم های اجتماعی را مدنظر قرار دهند. در غیر این صورت به سرعت با سلیقه مخاطب هدف بیگانه خواهند شد.

جمع بندی

کسب و کارهای مختلف با حوزه های تخصصی فعالیت همیشه نیاز به تعامل نزدیک با مخاطب هدف شان دارند. این امر در طول سال های اخیر بدل به چالشی مهم برای بازاریاب ها شده است. امروزه بسیاری از کاربران دیگر تمایلی برای تعامل با برندهای مختلف ندارند بنابراین باید ابتدا اقدام به جلب نظر مخاطب هدف در بازه های زمانی طولانی و سپس تعامل همراه با موفقیت با آنها کرد. یکی از تکنیک های مهم در این میان دسته بندی مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی است. اگر این فرآیند به طور درست صورت گیرد، شانس تاثیرگذاری برندها بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت. استراتژی های مورد بحث در این مقاله نقش مهمی در موفقیت برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بازی خواهد کرد. نکته مهم در این میان تلاش برای اجرای تمام استراتژی ها به طور همزمان و همچنین تلاش برای یافتن استراتژی های دیگر است. 

منبع: فرصت امروز

استراتژی محتوا چیست؟ نقشۀ گنج بازاریابی محتوایی
راز موفقیت برندهای برتر در اینستاگرام
بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار بازاریابی برندها
چالش طراحی دوباره سایت در میان برندها
جای خالی مشاور برندسازی حرفه‌ای در کسب و کارها
روابط‌عمومی دیجیتال: اهمیت آن برای برند شما در ۲۰۲۱
تقویت تیم‌های بازاریابی دیجیتال با هدف مقابله با چالش‌های ۲۰۲۱

حتما ببینید

مدیریت بحران کسب و کار با نکات کلیدی

مدیریت بحران کسب و کار با نکات کلیدی

نویسنده : جکت لارکی – کارشناس کسب و کارمترجم : علی ‌آل ‌علی بحران کرونا در بسیاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *