خانه / اقتصاد دیجیتال / رشد در عصر دیجیتالی چگونه محقق ‌می‌شود؟
رشد در عصر دیجیتالی چگونه محقق ‌می‌شود؟

رشد در عصر دیجیتالی چگونه محقق ‌می‌شود؟

مقاله «خبرگی در ابعاد سه‌گانه رشد در عصر دیجیتالی» سومین مقاله‌ای است که از سوی مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران ترجمه و منتشر می‌شود. این مقاله با استناد به نظرسنجی از ۶۰۰ مدیر ارشد شرکت‌های پیشرو در جهان، سه مقوله سرمایه‌گذاری، خلق و اجرا را به عنوان ابعاد سه‌گانه رشد در عصر دیجیتالی معرفی می‌کند و هر کدام از این مفاهیم را به طور مختصر معرفی می‌کند.

جهت دانلود این مقاله کلیک نمایید

مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران که نسبت به انتشار مجموعه مقالاتی در حوزه تحول دیجیتال اقدام کرده، در تازه‌ترین مقاله خود به موضوع «رشد در عصر دیجیتال» پرداخته است. این گزارش با تکیه بر یافته‌های پیمایش تعدادی از کارشناسان موسسه مک‌کنزی در مورد الزامات رشد شرکت‌ها تهیه شده است. این مقاله، سرمایه‌گذاری، خلق و اجرا را به عنوان ابعاد سه‌گانه رشد در عصر دیجیتالی معرفی ‌می‌کند و سپس به تشریح رویکرد کسب و کار‌ها به این سه مولفه ‌می‌پردازد.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

این گزارش، رشد را نه فقط عاملی برای خلق ارزش، که بنیانی برای بقای بلندمدت کسب‌وکار توصیف ‌می‌کند. به نوشته تهیه‌کنندگان این گزارش، هنوز بسیاری از شرکت‌ها برای کسب درآمد اکثراً بر کنترل هزینه‌ها تمرکز دارند. هنگامی که کنترل هزینه‌ها به عنوان اولویتی مهم در دستورکار شرکت‌ها قرار می‌گیرد، اکسیژن کافی برای برنامه‌های رشدآفرین باقی نمی‌گذارد. در عین حال شرکت‌هایی که رشد ارگانیک را در دستور کار خود قرار می‌دهند و آن را به شیوه‌ای نظام‌مند پیگیری می‌کنند، گوی سبقت را در رقابت می‌ربایند. با این وجود، روش دستیابی به این رشد پایدار با ارتقای فناوری و ظهور روش‌های تحلیل پیشرفته، تغییر چشم‌گیری کرده است. دنیای دیجیتالی با تسریع شتاب کسب‌وکار، بسط دامنه رقابت و اغلب معرفی یک‌شبه‌ مدل‌های نوین کسب‌وکار، ماهیت رشد را دگرگون کرده است. شرکت‌هایی در به حرکت در آوردن چرخ رشد موفق‌ترین هستند که توانایی کار در چند بُعد و نیز تزریق سرعت، چابکی و تحلیلگری را به ساختار ژنتیک شرکت خود دارند.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۳، آبان‌ماه ۱۳۹۹

 این گزارش با استناد به نتایج نظرسنجی از تقریبا ۶۰۰ مدیر ارشد شرکت‌های پیشتاز در سراسر جهان عنوان ‌می‌کند که شرکت‌ها در سه بُعدِ سرمایه‌گذاری، خلق کردن و اجرا کردن فعالیت داشته‌اند. منظور از سرمایه‌گذاری آن است که این شرکت‌ها بودجه منابع مختلف (مثلا امور اداری) را تا حد ممکن کم می‌کنند تا فعالیت‌های حوزه‌های رشد سریع موجود را چند برابر کنند. همچنین مقصود از خلق کردن این است که شرکت‌های پیروز با طراحی و عرضه گسترده محصولات، خدمات یا مدل‌های کسب‌وکار جدید، ارزش خلق می‌کنند.

نویسندگان این گزارش همچنین در مورد اجرا کردن توضیح ‌می‌دهند که کسب‌وکارهای موفق دائماً توانمندی‌های تجاری خود را در فروش، بازاریابی، قیمت‌گذاری و تجربه مشتری بهینه می‌سازند. این گزارش در ادامه توضیح ‌می‌دهد که این چهارچوب سه‌بعدی برای مدیران ارشدی که عرصه پیچیده‌ای از اولویت‌ها و فشارهای رقابتی را مدیریت می‌کنند، راه ساده‌ای را فراهم می‌آورد تا بتوانند رویکردهای رشد را ارزیابی و قابلیت‌های مورد نیاز برای به‌کارگیری آنها را شناسایی کنند. هر چند ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی تنها یکی از این ابعاد را به عنوان بُعدِ اصلی رشد نام می‌بردند، اما همه آنها فعالیت‌های حداقلی را در ابعاد دیگر نیز داشتند. توجه بیش از اندازه به یکی از ابعاد بدین معناست که شرکت‌ها ممکن است فرصت‌های رشد موجود روی میز را به دلیل عدم توجه به سایر گزینه‌ها از دست بدهند.


دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۲، مهرماه ۱۳۹۹

کبیر آهویا، ژسکو پری و هیلتون سگال به عنوان کارشناسان موسسه مک‌کنزی در این گزارش چنین نتیجه ‌می‌گیرند که «هرچند هیچ فرمول مشخصی برای تحقق رشد وجود ندارد، اما ویژگی خاصی در همه رشدیافتگان مشترک است؛ داشتن ذهنیت رشد و پیگیری قدرتمندانه‌ این ذهنیت. ما در گفت‌وگوهایی که با مدیران ارشد شرکت‌های دارای رشد انجام می‌دادیم، بیشتر اوقات و مکررا با واژه‌های «توجه وافر» و «تمرکز» به عنوان نشانه‌های برجسته آنچه برای تغییر در مسیر رشد لازم است، برخورد می‌کردیم.»

جهت دانلود این مقاله کلیک نمایید

بیشتر از عصردیجیتال در اقتصاد الکترونیکی بخوانیم:
نیاز به مدیران تحول‌آفرین در عصر دیجیتال
آتش خشم و نفت اینترنت؛ خشم اخلاقی در عصر دیجیتال
آغازی بر پایان دولت‌های سنتی / بررسی اهمیت دولت الکترونیک در عصر دیجیتال
نادیده گرفتن نقش پست، در عصر دیجیتال آسان اما اشتباه
سنگاپور خواستار همکاری سازمان های بین المللی برای اعمال اصلاحات در عصر دیجیتال شد
سرقت ادبی در عصر دیجیتال با گذشته چه تفاوت‌هایی دارد؟
اکوسیستم های بانکی در عصر دیجیتال

حتما ببینید

مدیریت بحران کسب و کار با نکات کلیدی

مدیریت بحران کسب و کار با نکات کلیدی

نویسنده : جکت لارکی – کارشناس کسب و کارمترجم : علی ‌آل ‌علی بحران کرونا در بسیاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *