چهارشنبه , ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
خانه / آموزش و همایش الکترونیکی / ایده هایی برای برگزاری مراسم دورهمی آنلاین در حوزه کسب و کار
ایده هایی برای برگزاری مراسم دورهمی آنلاین در حوزه کسب و کار

ایده هایی برای برگزاری مراسم دورهمی آنلاین در حوزه کسب و کار

نویسنده : ربکا ریزرباتو – کارشناس بازاریابی دیجیتال
مترجم : علی ‌آل ‌علی  

برگزاری مراسم های آنلاین در طول سال های اخیر بدل به ترندی محبوب در میان کسب و کارهای مختلف شده است. بسیاری از برندها برای ایجاد تعامل و رابطه نزدیک با مشتریان، کارمندان و سهامداران اقدام به برگزاری چنین مراسم هایی می کنند. بدون تردید با وجود ویروس کرونا و تهدید شیوع آن امکان برگزاری جلسات و دورهمی های حضور در دنیای کسب و کار نیست بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای انتقال این مراسم ها به فضایی امن مدنظر داشته باشیم. بهترین راهکار برگزاری دورهمی‏ ها به صورت آنلاین است. این امر مانع انتقال ویروس کرونا شده و ارتباط میان اعضای شرکت را نیز حفظ خواهد کرد. 

اگر از طرفداران مجموعه های سریالی باشید، سریال کمدی «دفتر کار» یکی از گزینه های مورد علاقه تان خواهد بود. این سریال به طور کمدی به دغدغه های کارمندان در یک دفتر کار کوچک می پردازد. یکی از قسمت های مورد علاقه من در این سریال مربوط به برگزاری دورهمی دوستانه میان کارمندان است. بدون تردید برندهای بزرگ در طول دورهمی های کاری شان علاقه ای به تقلید از سریال های کمدی ندارند، اما نباید تمام طول جلسه را نیز به طور کاملا جدی سپری کرد. برخی از برندها با همین استراتژی شانس شان برای تعامل بهتر با کارمندان، مشتریان و سهامداران را از دست می دهند. هدف اصلی در این مقاله آشنایی با گونه های دورهمی در محیط کار و مرور شیوه های اجرای آن است. در ادامه این بحث را در قالب ۷ ایده اساسی مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

۱. سمینارهای کاربردی

وقتی از سمینار صحبت می کنیم، نخستین نکته وجه آموزشی اش است بنابراین مخاطب هدف باید نکات قابل ملاحظه‏ ای را طی حضورش در سمینار دریافت کند. یکی از نکات مهم در این میان توجه به وجهه حرفه ای برگزاری سمینار در فضای آنلاین است. بدون شک جلب توجه مخاطب هدف به صورت حضوری کار ساده تری در مقایسه با فضای آنلاین است. این امر ضرورت جلب همکاری دیگران را مطرح می کند. سمینارهای آنلاین باید همیشه بر روی مخاطب هدف به عنوان شخصیتی فراتر از شنونده صرف حساب کنند. این امر موجب افزایش تمایل مخاطب برای حضور مداوم در سمینارهای برند و تعامل نزدیک با مهمان های اصلی می شود. 

گاهی اوقات سمینارهای برند دارای ماهیتی بسیار حرفه ای است. این امر همکاری با برخی از مهمترین شخصیت های حوزه کسب و کار در طول چند روز پشت سر هم را مطرح می سازد. درست به همین خاطر باید نسبت به برگزاری مراسم های کاری به صورت متفاوت اقدام نماییم. در غیر این صورت سمینار برندمان نیز مانند بسیاری از سمینارهای دیگر مورد بی توجهی مخاطب هدف قرار می گیرد. برخی از برندها برای افزایش جذابیت سمینارهای شان اقدام به همکاری با دیگر برندها می کنند. این امر نقش مهمی در افزایش جذابیت سمینار برند خواهد داشت. 

۲. ایجاد دورهمی های مخصوص اعضای تیم شرکت

دورهمی های تیمی، همانطور که از نام شان پیداست، برای ایجاد رابطه ای نزدیک میان اعضای تیم مشخصی از شرکت برگزار می شود. امروزه بسیاری از تیم های کاری به دلیل توسعه فرآیند دورکاری دیگر ارتباط سابق را با هم ندارند. این نکته شاید در نگاه نخست امر مهمی نباشد، اما در درازمدت مشکلات بسیار زیادی ایجاد خواهد کرد بنابراین کسب و کارها باید برای جلب نظر اعضای تیم شرکت و بهبود رابطه میان شان از چنین دورهمی هایی استفاده نمایند. دورکاری همیشه بهترین گزینه برای شرکت ها نیست. وقتی کارمندان دور از هم به فعالیت مشغول هستند، فرآیند همکاری بسیار سخت خواهد شد بنابراین باید بهبود رابطه میان کارمندان در این شرایط را مدنظر قرار داد.

دورهمی های مربوط به یک تیم خاص برند نباید همیشه ماهیتی جدی داشته باشد. بسیاری از کارمندان در صورت ماهیت صرفا جدی جلسه تمایلی برای حضور در آن نخواهند داشت. مهمترین نکته در این میان تلاش برای ایجاد فضایی صمیمی میان اعضای شرکت است. اگر این نکته به خوبی مدنظر مدیران ارشد برند و اعضای اصلی تیم قرار گیرد، امکان فعالیت بهینه در حوزه کسب و کار فراهم خواهد شد. برخی از کسب و کارها به طور مداوم این نکته را مورد بی توجهی قرار می دهند بنابراین وقتی با مشکل در زمینه اجرای همکاری با دیگران مواجه می شوند، تمام همکاران شان را مقصر قلمداد می کنند. دورهمی های مربوط به یک تیم کاری حتی اگر به طور کامل به شوخی و سرگرمی بگذرد، دست کم امکان بهبود رابطه میان اعضا را دارد. این امر نقش مهمی در ادامه مناسب فرآیند دورکاری از سوی اعضای شرکت خواهد داشت. 

۳. جلسه ویژه برای ایجاد تیم جدید

تشکیل تیم های کاری برای بخش های مهم کسب و کار امر زمانبری است. بسیاری از شرکت ها در شرایط عادی جلسات متعددی برای تعیین نیاز به تیم های جدید در عرصه کسب و کار و همچنین انتخاب اعضای مناسب برای آن برگزار می کنند. نکته مهم در این میان شرایط کرونایی و دورکاری بسیاری از برندهاست بنابراین برگزاری یک جلسه آنلاین برای تصمیم‏ گیری در مورد نیاز به تیم جدید کاری ضروری خواهد بود. 

بدون تردید در چنین دورهمی هایی نیاز به حضور تمام اعضای شرکت نیست. مهمترین نکته دعوت از تمام مدیران ارشد شرکت و حضور به موقع در جلسه است. ماهیت رسمی چنین جلسه هایی امکان شوخی و سرگرمی را از بین می برد. یکی از گام های مناسب برای اجرای درست چنین برنامه ای اختصاص زمان مناسب به هر کدام از اعضا برای بیان نکات مدنظرشان است. در غیر این صورت علاقه برخی از مدیران برای ادامه حضور در چنین جلساتی به شدت کاهش خواهد یافت. 

برخی از جلسات مربوط به ایجاد تیم امکان بیان نکات آموزشی را فراهم می سازد. به عنوان مثال، برگزاری یک جلسه برای بیان اهمیت سلامت روانی در محیط کار ایده مناسبی خواهد بود. چنین جلسه‎ای باید به طور کامل برای بیان دیدگاه های کاری هر کدام از مدیران ارشد شرکت اختصاص پیدا کند. سپس در این میان بیان برخی از نکات مربوط به سلامت روانی در محیط کار ضروری خواهد بود. 

۴. بزرگداشت موفقیت برند

آیا کسب و کار شما به تازگی سود مناسبی کسب کرده است؟ شاید در یک رقابت جدی با برندهای دیگر موفقیت بزرگی را کسب کرده باشید. در این صورت باید مراسمی برای بزرگداشت موفقیت تان ترتیب دهید. این امر اهمیت بسیار زیادی برای کسب و کارها دارد. اگر این نکته در زمینه کسب و کار مورد توجه برندها قرار نداشته باشد، شمار بالایی از برندها با مشکل مواجه خواهند شد. روحیه اعضای شرکت پس از کسب موفقیت های بزرگ باید تقویت شود. این امر فقط با ارائه دستمزدهای بالاتر ممکن نیست بنابراین باید در عمل فکری برای تقویت روحیه اعضای شرکت کرد. در غیر این صورت امکان تکرار موفقیت های مشابه به شدت کاهش می یابد.

بدون تردید در مراسم های آنلاین مربوط به بزرگداشت موفقیت برند نیازی به بیان نکات جدی نیست. مهمترین نکته در این میان حضور تمام اعضای شرکت و برگزاری یک مراسم جذاب برای همه است. این نکته امکان وقت گذرانی اعضای شرکت در کنار هم و تقویت روحیه را به همراه دارد. همچنین اگر یک یا دو روز مرخصی به اعضای شرکت داده شود، تاثیر مثبتی بر روی روحیه شان برجای خواهد گذاشت. 

بسیاری از برندها پیش از شیوع ویروس کرونا نسبت به برگزاری مراسم های واقعی برای تبریک موفقیت برند اقدام می کردند. این امر در دنیای کنونی باید به صورت آنلاین برگزار شود. دعوت از برخی کمدین ها برای اجرای آنلاین یا بیان شوخی های مناسب با اعضای مختلف شرکت ایده های مناسبی برای چنین مراسمی خواهد بود. بدون تردید هدف اصلی از اجرای چنین برنامه ای تقویت روحیه تمام اعضای شرکت است بنابراین نباید اهداف کاری و تخصصی در چنین فضایی بیان شود. 

۵.دورهمی رونمایی از محصولات جدید

رونمایی از یک محصول یا پروژه ای تازه برای کسب و کارها دارای اهمیت است. این امر به طور معمول با برگزاری یک دورهمی آغاز می شود. اگر پروژه ای تازه یا محصولی جدید از سوی برند طراحی شده است، باید رونمایی از آن را امری مهم قلمداد کرد. در غیر این صورت انگیزه کافی در میان اعضای شرکت برای تلاش و کار سخت وجود نخواهد داشت. بسیاری از برندها در طول زمان اقدام به رونمایی حضور از محصولات شان می کردند، با این حال اکنون همه دورهمی‏ ها و مراسم های برند باید در فضای آنلاین دنبال شود. 

دعوت از مشتریان برای حضور در مراسم آنلاین رونمایی از محصول ضروری خواهد بود. اگر این نکته مورد توجه برند قرار نداشته باشد، شاید در نهایت فقط کارمندان شرکت در مراسم موردنظر حاضر شوند. این امر مشکلات بسیار زیادی از نظر افزایش جذابیت های کسب و کارها خواهد داشت. امروزه برندهای بزرگ برای رونمایی از محصولات تازه شان اقدام به برگزاری مراسم های جذاب می کنند. بهترین نمونه در این میان سونی و مایکروسافت هستند. این دو برند برای رونمایی از کنسول های نسل جدید بازی شان اقدام به برگزاری مراسم های آنلاین کردند. نکته جالب اینکه شمار بالایی از کاربران در مراسم آنلاین این دو برند حضور پیدا کردند. با این حساب در صورت بازاریابی مناسب برای مراسم برند امکان جلب نظر گسترده مخاطب هدف فراهم می شود. 

وقتی یک برند رونمایی از محصولش را جدی تلقی نکند، انتظار توجه از سوی مشتریان بی معنا خواهد بود بنابراین هر برند باید برنامه مشخصی برای جلب نظر مخاطب هدف و تعامل نزدیک با وی داشته باشد. در غیر این صورت پس از مدت زمانی کوتاه جذابیتش برای مشتریان از بین خواهد رفت. 

۶. دورهمی های خیریه

دورهمی های خیریه مربوط به برگزاری مراسمی برای جمع آوری هزینه به منظور اختصاص به کارهای عام المنفعه است. بسیاری از برندها در این میان همکاری بلندمدتی با موسسه های خیریه دارند. این امر اهمیت بسیار زیادی برای بهبود جلوه و جایگاه برند در نگاه مشتریان دارد. وقتی یک برند در تلاش برای برگزاری دورهمی خیریه است، باید نسبت به حضور افراد مورد اعتماد مشتریان نیز اقدام نماید. در غیر این صورت شاید مشتریان نسبت به هدف اصلی برند برای جمع آوری پول تردید کنند. 

برگزاری برخی از مسابقات جذاب میان اعضای شرکت یا مشتریان یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای گردآوری هزینه موردنیاز برای امور خیریه است. برخی از برندها در این میان به طور سالانه مراسمی را برگزار می کنند. بدون تردید امسال شرایط برای برگزاری مراسم حضور مساعد نیست بنابراین باید به صورت آنلاین مراسم خیریه برند را دنبال کرد. اگر کسب و کار شما هر سال مسابقاتی را ترتیب می داد، امکان تمرکز بر روی مسابقات آنلاین برای حفظ هیجان مراسم وجود دارد. نکته مهم در این میان توجه به وجهه خیریه فرآیند است. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باقی نخواهد ماند. شاید در برخی موارد همکاری با برخی برندها دارای اهداف مشترک با ما نیز ایده مناسبی باشد. این امر جذابیت مراسم کسب و کار را به طور قابل ملاحظه‏ ای افزایش خواهد داد. 

۷. مراسم قدردانی

مراسم های بزرگداشت برای قدردانی از برخی شخصیت های برجسته شرکت یا مشتریان برگزار می شود. بسیاری از برندها پس از دستیابی به اهداف مشخص اقدام به برگزاری چنین رویدادی می کنند. نکته مهم در این میان توجه به ذهنیت مشتریان از برند است. بدون تردید مشتریان به طور مداوم نیاز به دریافت توجه از سوی برندها دارند. با این حساب هر چند وقت یک بار باید نسبت به قدردانی از آنها اقدام کرد. در غیر این صورت کسب و کارها شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت. 

توجه به انتظارات مشتریان از برند امر بسیار مهمی است. برخی از کسب و کارها در این میان مشکلات بسیار زیادی برای تعامل با مخاطب هدف دارند. دلیل این امر توجه مداوم به اهداف کاری و بی توجهی به نیازهای فزاینده مشتریان است. این امر همیشه مشکلات زیادی برای کسب و کارها به همراه خواهد داشت. 

برندهای موفق در برگزاری دورهمی های آنلاین

مراسم بی نقص Airbnb

برند Airbnb همیشه به نوآوری در عرصه کسب و کار شهرت داشته است. این امر در طول سال های اخیر محبوبیت آنها در میان مشتریان را به طور قابل ملاحظه‏ ای افزایش داده است. بدون تردید شیوع ویروس کرونا بیش از همه برای برندهای فعال در زمینه سفر و گردشگری ضرر به همراه داشته است. برند Airbnb در این میان برای قدردانی از همکاری همکاران و مشتریانش در طول دوران سخت کرونایی اقدام به برگزاری یک مراسم جذاب به صورت آنلاین کرد. ماهیت این مراسم بسیار ساده و روشن بود. هدف اصلی قدردانی از همکاران برند و مشتریان بود. شاید این امر برای هر کسب و کاری عجیب به نظر برسد، اما Airbnb به سادگی آن را ساماندهی کرد. دلیل این امر تلاش Airbnb برای رهایی از تاثیرات نامناسب کرونا و جلوگیری از فراموشی کسب و کارش از سوی مشتریان بود. اگر با دقت این فرآیند را مدنظر قرار دهیم، بازاریاب های Airbnb موفقیت قابل ملاحظه‏ ای در جلب نظر مخاطب هدف داشته اند. 

سمینارهای دیزنی

موسسه دیزنی یکی از شاخه های شرکت بزرگ دیزنی محسوب می شود. این موسسه برای بهبود کیفیت کاری تمام کسب و کارهای زیرشاخه دیزنی و همچنین افراد علاقه مند اقدام به برگزاری سمینار می کند. دوران کرونا یکی از شلوغ ترین برنامه های کاری این موسسه را شامل می شود. دلیل این امر تلاش برای انتقال تجربیات از سوی این تیم به دیگر کسب و کارها بود. بسیاری از برندها در نتیجه شرایط کرونایی با ضررهای هنگفت مواجه شدند. بدون تردید این امر برای هیچ کسب و کاری ساده نیست بنابراین بسیاری از برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به سوی یادگیری نکات تازه ترغیب شدند. دیزنی در این میان با برگزاری برخی از مراسم های تخصصی علاوه بر رفع نیاز زیرشاخه هایش اقدام به کسب سود مناسب از طریق شرکت دیگر برندها نیز کرد. 

وبینارهای برند اسپلش

اسپلش یکی از برندهای فعال در زمینه توسعه نرم افزارهای برگزاری مراسم آنلاین است. بسیاری از برندهای بزرگ در سراسر دنیا اقدام به همکاری با این برند می کنند. دلیل این امر پشتیبانی حرفه ای و همچنین ایرادات اندک نرم افزار اسپلش است. اگر کسب و کار شما تمایل به برگزاری مراسم های آنلاین دارد، استفاده از خدمات این برند ضروری خواهد بود. 

یکی از نکات جالب در مورد اسپلش برگزاری وبینارهای تخصصی برای افزایش آگاهی برندها از نحوه برگزاری مراسم های آنلاین است. بدون تردید این وبینارها برای برندهای طرف قرارداد اسپلش رایگان است، اما سایر علاقه مندان برای هزینه عضویت را پرداخت نمایند. معنای این امر استفاده اسپلش از ایده موردنظر برای درآمدزایی در کنار خدمت رسانی به مشتریانش است. 

امروزه برگزاری دورهمی های آنلاین پدیده رایجی محسوب می شود. برخی از کسب و کارها به طور مداوم در تلاش برای برگزاری مراسم های اینچنین هستند. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از ایده های مناسب در راستای برگزاری مراسم ها به صورت هرچه بهتر است. 

منبع: فرصت‌امروز

بیشتر از کسب و کار هوشمند در اقتصاد الکترونیکی:
رکوردشکنی هاب اسپات در زمینه سودآوری
مدیریت سئو در کسب و کار املاک و مستغلات
شاخص های کلیدی ارزیابی کمپین های بازاریابی
گوگل و فیس‌بوک مجبور به پرداخت مالیات در آمریکا می‌شوند
بررسی ۸ استراتژی دسته بندی مخاطب هدف
پولکااستارتر چیست؟ استارت آپ جدید بر بستر پولکادات
۷ راز یک سایت پربازدید

حتما ببینید

بلاک چین 50 ویرایش 2021 فوربز

“بلاک چین ۵۰” ویرایش ۲۰۲۱ فوربز

وب سایت رسمی کمپانی فوربز لیستی با نام بلاک چین ۵۰ را منتشر کرده که براساس آن ۵۰ شرکت برتر فعال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *