خانه / کسب‌وکار دیجیتال / بازاریابی دیجیتال / ایده های طراحی استراتژی بازاریابی در کسب و کارهای کوچک
ایده های طراحی استراتژی بازاریابی در کسب و کارهای کوچک

ایده های طراحی استراتژی بازاریابی در کسب و کارهای کوچک

نویسنده :کاترینه بویارسکی – کارشناس بازاریابی
مترجم :علی ‌آل ‌علی

بازاریابی یکی از مهمترین فعالیت ها در هر نوع کسب و کاری محسوب می شود. بسیاری از برندها پیش از شروع به فعالیت رسمی اقدام به طراحی برنامه های مشخصی برای حوزه بازاریابی می کنند. این امر از هر نوع اتلاف زمان یا هدررفت بودجه در طول اجرای استراتژی های بازاریابی جلوگیری خواهد کرد. مشکل اصلی برخی از کسب و کارها فقدان استراتژی بازاریابی است بنابراین فعالیت بازاریابی چنین برندهایی براساس تجربه قبلی یا در بهترین حالت ارزیابی ناقص از بازار صورت می گیرد. مواجهه با شکست در چنین کسب و کارهایی امر عجیبی نیست. 

براساس مطالعه بازاریاب ها در موسسه HubSpot، ۷۰ درصد از مشتریان در بازارهای مختلف نسبت به وضعیت برندها در حوزه بازاریابی توجه نشان می دهند. این امر شناخت اولیه هر کدام از مشتریان از برندها را شکل می دهد بنابراین یک برند تازه تاسیس بیش از هر نکته دیگری از طریق وضعیت بازاریابی اش مورد ارزیابی قرار می گیرد. 

کسب و کارها در حوزه بازاریابی بیش از هر نکته دیگری به دنبال بازگشت سرمایه شان هستند. سرمایه گذاری بر روی حوزه بازاریابی برای هر کسب و کاری دارای اهمیت است. امروزه با توجه به توسعه شبکه های اجتماعی سرمایه گذاری بر روی حوزه بازاریابی آنلاین بدل به ترند رایجی شده است. برخی از کارشناس ها فضای فعالیت بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک را بسیار ناگوار ارزیابی می کنند. این امر شرایط بسیار دشواری برای کسب و کارهای کوچک به منظور رقابت مناسب با دیگر برندها ایجاد خواهد کرد. اگر این شرایط در بلندمدت ادامه پیدا کند، کمتر کسب و کار کوچکی امکان ادامه فعالیت در حوزه بازاریابی را خواهد داشت. 

بازاریابی همیشه دارای یک معنا برای کارشناس ها نیست، با این حال بررسی برخی از ایده های مناسب برای طراحی استراتژی بازاریابی در کسب و کارهای کوچک نیاز به تصمیم‏ گیری دقیق دارد. هدف اصلی در حوزه بازاریابی افزایش شناخت مشتریان از برند است. این امر در سایر حوزه ها نظیر بازاریابی و فروش دارای تاثیرگذاری بسیار مطلوبی بر روی مشتریان خواهد بود بنابراین تلاش برای جلب نظر مخاطب هدف با استفاده از طراحی استراتژی بازاریابی جذاب گزینه مناسبی خواهد بود. مهمترین نکته در این میان تلاش برای انتخاب ایده های مناسب است. متاسفانه بسیاری از بازاریاب ها در زمینه طراحی استراتژی بازاریابی دچار مشکل می شوند. این امر نوعی چالش رایج در میان کسب و کارها را نشان می دهد. هدف اصلی در این مقاله ارائه برخی از توصیه های مناسب به منظور کاهش ریسک های موجود برای کسب و کارهای کوچک در زمینه طراحی استراتژی های بازاریابی است. چالش و ریسک اصلی در این میان امکان از دست دادن زمان مناسب برای شروع فعالیت بازاریابی است. این امر شانس کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به شدت کاهش می دهد. در ادامه برخی از مهمترین توصیه ها در این زمینه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

شناخت مخاطب هدف

شناخت مخاطب هدف نخستین و مهمترین گام در راستای طراحی هر استراتژی بازاریابی محسوب می شود. هنوز هم برخی از برندها اشتباه «انتخاب همه مشتریان بازار به عنوان مخاطب هدف» را تکرار می کنند. این امر به معنای تلاش برای سرمایه گذاری بر روی تمام مشتریان یک بازار است. بدون تردید هر کسب و کار براساس ماهیت فعالیت و نوع محصولاتش دارای شمار محدودی از مشتریان در بازار خواهد بود بنابراین سرمایه گذاری بر روی تعامل با همان دسته از مشتریان بهترین گزینه ممکن محسوب می شود. در غیر این صورت تیم های بازاریابی هزینه بسیار بیشتری برای تاثیرگذاری بر همان دسته خاص از مشتریان خرج خواهند کرد. 

مشتریان هر برند دارای سلیقه و نیازهای منحصر به فردی هستند. بدون شک نیازها و سلیقه علاقه مندان به ورزش بیسبال با افراد علاقه مند به سایر رشته های ورزشی یا حتی حوزه های بی ارتباطی مانند فست فود متفاوت است. اشتباه برخی از برندها تلاش برای اتکا بر ارزیابی های کلی از تمام مشتریان به منظور بازاریابی است. این امر همیشه مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. بنابراین بهترین راهکار برای یک برند در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان براساس شناخت درست از آنها و دسته بندی شان در عنوان هایی مانند مخاطب هدف است. 

تاکید بر روی پیشنهاد ارزشمند برند

تمام کسب و کارها برای موفقیت در بازار باید پیشنهاد خاصی برای مشتریان داشته باشند. این امر نوعی رویکرد ضروری در حوزه کسب و کار را نشان می دهد. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف حتی محصولات خاصی را نیز تولید می کنند. شاید این امر در نگاه نخست عجیب به نظر برسد، اما از همان لحظه نخست شروع به فعالیت برند باید پیشنهاد ارزشمندی برای مشتریان داشته باشیم. چالش اصلی در این میان تلاش برای حفظ پیشنهاد موردنظر در تمام طول فعالیت برند است. یکی از مثال های مناسب در این میان نحوه فعالیت برندهای حوزه نوشیدنی است. این برندها در طول ۲ دهه اخیر اقدام به افزایش تعهدات زیست محیطی شان کرده اند. همین امر مشتریان را بیش از هر زمان دیگری به چنین برندهایی علاقه مند ساخته است. 

کسب و کارهای مختلف دارای گزینه های متفاوتی برای بیان به عنوان پیشنهاد ارزشمندشان هستند. این امر مزیت مشخصی برای کسب و کارها محسوب می شود. اگر فرصت کافی برای طراحی استراتژی بازاریابی پیش از تاسیس برند داشته باشیم، به احتمال زیاد موفق به یافتن یک پیشنهاد ارزشمند در حوزه بازاریابی خواهیم شد. بهترین توصیه در این میان تلاش برای توجه به اهداف اصلی کسب و کارمان است. اغلب اوقات اهداف اصلی برندها دارای پیام های جذاب و ارزشمند بازاریابی است. 

تمرکز بر روی یک هدف

ترسیم اهداف متعدد برای کسب و کارها امری رایج محسوب می شود. این امر در طول سال های اخیر بدل به گزینه ای جذاب برای کارآفرینان شده است. برخی از کارآفرینان به طور مداوم در آرزوی دستیابی به اهداف متعدد در مدت زمانی کوتاه هستند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای هر برند به همراه خواهد داشت. اهداف بلندمدت باید در طول زمان تحقق پیدا کند بنابراین واقع گرایی در حوزه تعیین اهداف بازاریابی ضروری خواهد بود. 

کارشناس های برجسته حوزه بازاریابی بر روی ضرورت تمرکز بر روی یک هدف مشخص به منظور کسب موفقیت بازاریابی تاکید دارند. شاید این امر در نگاه نخست برای بسیاری از کارآفرینان دشوار باشد، اما در بلندمدت موفقیت های بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. اغلب کارآفرینان در کسب و کارهای کوچک دارای آشنایی کافی با محیط بازاریابی نیستند. همین امر مشکلات در مسیر تحقق اهداف متعدد را افزایش خواهد داد. بهترین راهکار در این میان تلاش برای تمرکز بر روی یک هدف مشخص است. اگر هدف موردنظر به اندازه کافی جذاب و مناسب با نیازهای کسب و کار باشد، تحقق اش موجب توسعه قابل ملاحظه شهرت برند خواهد شد. 

اشتباه برخی از کسب و کارها در زمینه تعریف یک هدف مشخص برای حوزه بازاریابی تمرکز بر روی اهداف بیش از اندازه ساده است. این امر موجب ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی وضعیت بازار از سوی برند می شود. اهداف بازاریابی باید دارای مزیت های مشخصی برای هر برند باشد. در غیر این صورت شانسی برای کسب و کارها به منظور تاثیرگذاری واقعی بر روی مخاطب هدف باقی نخواهد ماند. 

توجه به اهداف کوتاه مدت

اهداف کوتاه مدت همیشه بازاریاب ها را درگیر می سازد. دلیل این امر جذابیت اهدف کوتاه مدت در مقایسه با دیگر اهداف است. وقتی یک هدف نیازمند زمان بسیار طولانی برای تحقق باشد، بسیاری از بازاریاب ها در میان مسیر اقدام به تغییر حوزه فعالیت شان می کنند. این امر یکی از رویکردهای رایج در میان بازاریاب ها محسوب می شود. همچنین برندهای تازه تاسیس نیز در صورت مواجهه با مشکلات فراوان برای تحقق اهداف بازاریابی بلندمدت به طور معمول پا را پس می کشند. با این حساب تمرکز بر روی اهداف کوتاه مدت، دست کم برای شروع فرآیند کسب و کار، ضروری خواهد بود

یکی از حوزه های مناسب برای شروع استراتژی های کوتاه مدت مربوط به حوزه سئو است. این حوزه به دلیل تغییر سریع ترندهای مدنظر مشتریان به طور مداوم دستخوش تغییرات متفاوت است بنابراین تلاش برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در این حوزه تاثیر بسیار زیادی بر روی وضعیت یک برند خواهد داشت. برخی از کسب و کارها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به پروژه های طولانی مدت ندارند. این امر در مورد برخی از حوزه های بازاریابی نیز مصداق پیدا می کند. هرگونه برنامه‎ریزی طولانی مدتی در حوزه مدیریت سئو با شکست مواجه می شود بنابراین کسب و کارها باید انگیزه کافی برای تعیین اهداف کوتاه مدت و به روز رسانی مداوم آنها را داشته باشند. 

گروه بندی کارها

کارهای بازاریابی به طور معمول وقت زیادی از بازاریاب ها و کارآفرینان می گیرد. کسب و کارهای کوچک، برخلاف برندهای بزرگ، به طور معمول دارای بودجه کافی برای راه اندازی تیم بازاریابی مستقل نیستند بنابراین در عمل مشکلات بسیار زیادی از نظر بازاریابی خواهند داشت. یکی از راهکای برندهای تازه تاسیس و کوچک برای رفع چنین مشکلاتی مربوط به تمایل برای مدیریت حوزه بازاریابی از سوی کارآفرینان است. 

بدون تردید کارآفرینان دارای تجربه کافی در حوزه بازاریابی نیستند بنابراین به طور مداوم با مشکلاتی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف مواجه می شوند. این امر مشکلات زیادی برای آنها به همراه دارد. گروه بندی کارهای اساسی در حوزه بازاریابی کمک شایانی به کارآفرینان برای مدیریت هرچه بهتر آنها خواهد کرد. دست کم در این حالت نیازی برای اختصاص زمان های طولانی به فرآیند بازاریابی نیست. معنای این امر امکان پرداختن به حوزه بازاریابی در خلال فعالیت به عنوان کارآفرین و مدیرعامل یک برند است. 

شناخت اهمیت مشتریان جاری برند

مطالعه کلاسیکی از سوی موسسه هاروارد بیزینس ریویو در سال ۱۹۹۰ بر روی اهمیت مشتریان جاری بر روی وضعیت کسب و کار برندها انجام شده است. بدون شک اغلب کارآفرینان اهمیت مشتریان در حوزه کسب و کار را درک می کنند، اما نکته مهم در این میان توجه به تقسیم بندی مشتریان است. اغلب برندها به طور مداوم درگیر فعالیت برای جلب نظر مشتریان تازه هستند. این امر در نگاه نخست هیچ ایرادی به همراه ندارند. چالش اصلی غفلت از وضعیت مشتریان ثابت برند است. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی هر کسب و کاری قرار می دهد بنابراین برندها باید به طور ویژه ای با این مشکل دست و پنجه نرم کنند. در غیر این صورت وضعیت کسب و کارشان به شدت آشفته خواهد شد. 

مشتریان جاری برند سود نهایی کسب و کار را ایجاد می کنند بنابراین غفلت از آنها هزینه بسیار زیادی در پی خواهد داشت. با این حساب باید استراتژی مشخصی از سوی هر کسب و کار برای حفظ مشتریان فعلی صورت گیرد. در غیر این صورت جلب نظر مشتریان تازه به طور مداوم همراه با ترک شرکت از سوی برخی از مشتریان قدیمی خواهد بود. ریزش مشتریان قدیمی برند مشکلات بسیار زیادی برای کسب و کارها به همراه دارد. درست به همین خاطر اغلب برندهای بزرگ به دنبال راهکارهایی برای تعامل بلندمدت با مشتریان هستند. این امر شامل طراحی استراتژی های بازاریابی برای ایجاد کلوپ مشتریان و ارائه تخفیف های قابل ملاحظه به مشتریان فعلی برند می شود. 

طراحی سایت رسمی برای برند

امروزه هر برندی دارای وجه آنلاین است. مشتریان پیش از خرید یک محصول علاقه مند به مشاهده سایت برندهای تولیدکننده محصول موردنظر هستند. اگر در این میان برند شما دارای سایت رسمی نباشد، ارزیابی مشتریان به شیوه قابل ملاحظه ای نسبت به کسب و کارتان تغییر خواهد کرد. این امر برای بسیاری از برندها نتایج بسیار ناامیدکننده ای به همراه دارد بنابراین باید تا جای ممکن از وقوع چنین رویدادهایی برای کسب و کارمان جلوگیری کنیم. 

طراحی سایت رسمی برای برند کار دشواری نیست. مهمترین نکته در این میان همکاری با برخی از طراح های حرفه ای به منظور ایجاد سایتی جذاب است. بدون تردید هدف اصلی در زمینه طراحی سایت رسمی باید جلب نظر مخاطب هدف باشد بنابراین سایر اهداف نظیر توجه به استفاده از دیتاسنترهای گوناگون باید در اولویت های بعدی قرار گیرد. 

یکی از مهمترین نکات در مورد سایت رسمی برند مربوط به سرعت بارگذاری صفحات است. این امر اهمیت بسیار زیادی برای هر برند دارد. کاربران اگر مدت زمان موردنیاز برای بارگذاری یک صفحه بیش از اندازه طولانی باشد، شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت. با این حساب باید راهکاری برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات سایت مدنظر قرار دهیم. بهترین ایده در این میان استفاده از قالب های کم حجم و مینیمال برای سایت برند است. این امر نقش مهمی در افزایش سرعت بارگذاری سایت دارد. هرچه قالب سایت کم حجم تر باشد، سرعت نهایی بارگذاری صفحات بالاتر خواهد بود. 

طراحی قالب های سازگار با گوشی های هوشمند نیز نکته مهم دیگری است. بسیاری از سایت ها دارای قالب هوشمند برای انطباق با دستگاه کاربران ندارند. معنای این امر مواجهه بسیاری از کاربران با صفحات غیرمنظم و بهم ریخته سایت ها به هنگام کار با گوشی های هوشمند است. 

ایده ایجاد وبلاگ رسمی

برخی از برندها وقتی سایت رسمی برای کسب و کارشان طراحی می کنند، دیگر ایده ایجاد وبلاگ را مدنظر قرار نمی دهند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. بسیاری از برندها نیاز مبرمی برای بارگذاری محتوای تخصصی و طولانی تر از حد معمول دارند. این امر شامل تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب علاقه مند به کسب و کار افراد می شود. شاید در نگاه نخست چنین امری بیش از اندازه سختگیرانه باشد، اما انتظارات مشتریان علاقه مند به کسب و کارمان به طور مداوم افزایش خواهد یافت بنابراین کسب و کارها باید برنامه مشخصی برای تاثیرگذاری بر روی این دسته از مشتریان داشته باشند. در غیر این صورت شانسی برای بازاریابی و تعامل با آنها نخواهند داشت. بسیاری از برندها در عمل مشکلات زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان وفادارشان دارند. دلیل این امر انتظار چنین مشتریانی برای دریافت محتوای تخصصی تر از سوی برندهاست بنابراین ایجاد وبلاگ رسمی همیشه ایده نامناسبی نخواهد بود. 

توسعه برند در شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی در طول یک دهه اخیر بخش قابل ملاحظه ای از زندگی مردم را به خود اختصاص داده است. این امر به معنای امکان بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف به شیوه های متفاوت در این فضاست. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به حضور در فضای آنلاین دارند. این امر به طور ویژه ای در مورد کسب و کارهای کوچک مصداق پیدا می کند. 

مشتریان برندها همیشه در فضای آنلاین حضور دارند. با این حساب برندها نیز باید در فضای مورد علاقه مشتریان شان حضور فعالی داشته باشند. در غیر این صورت شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهند داشت. بازاریابی در شبکه های اجتماعی به دلیل حضور شمار پرتعداد کاربران و همچنین هزینه های اندک در مقایسه با شیوه های رایج دارای طرفدارهای زیادی است. سرمایه گذاری در این حوزه برای بسیاری از برندها به معنای امکان موفقیت در حوزه بازاریابی خواهد بود. 

استفاده از بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی در طول سال های اخیر بدل به گزینه ای مورد تردید شده است. بسیاری از بازاریاب ها دیگر اعتماد سابق به این الگوی بازاریابی را ندارند. نکته مهم در این میان ضرورت ادامه استفاده از این شیوه جذاب است. بسیاری از برندها بازاریابی ایمیلی را به مثابه شیوه ای قدیمی اما هنوز کاربردی تلقی می کنند بنابراین باید در حوزه کسب و کارهای کوچک نیز این باور را توسعه داد. 

بدون تردید توسعه فناوری امکانات تازه ای برای بازاریابی در استفاده از سرویس های ایمیل ایجاد کرده است. نکته مهم در این میان استفاده از ترندهای تازه در حوزه بازاریابی به منظور تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف است. در غیر این صورت ایمیل های برندمان به طور مستقیم و بدون حتی مطالعه تیتر از سوی کاربران حذف خواهد شد. 

سرمایه گذاری بر روی مشتریان وفادار به عنوان سفیران برند

پیش از این بر روی اهمیت مشتریان وفادار برند تاکید کردیم. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به همکاری با سلبریتی ها یا اینفلوئنسرها دارند. بدون تردید هر کدام از گزینه های فوق نیازمند صرف هزینه های قابل ملاحظه ای از سوی کسب و کارهاست. یکی از راهکارهای جایگزین برای بسیاری از برندها مربوط به سرمایه گذاری بر روی مشتریان وفادار برند است. 

کاربران در شبکه های اجتماعی و مشتریان در فضای واقعی همیشه صحبت های یکدیگر را بهتر از برندها یا به طور کلی شخصیت های حقوقی مورد تایید قرار می دهند. همین امر ایده اولیه تبدیل مشتریان وفادار برند با سفیران کسب و کار را پیش کشیده است. برخی از کسب و کارهای بزرگ با سرمایه گذاری بر روی مشتریان وفادار اقدام به توسعه نام برندشان با استفاده از آنها می کنند. 

فرآیند بازاریابی با استفاده از مشتریان وفادار بر روی تاثیرگذاری پیشنهاد مشتریان وفادار برند تاکید دارد. بر این اساس وقتی مشتریان وفادار یک برند در صحبت با دوستان یا اعضای خانواده محصولی خاص را معرفی نمایند، به طور ویژه ای مدنظر نزدیکان شان قرار خواهد گرفت. این فرآیند نتیجه بخشی بسیار بهتری در مقایسه با هر شیوه جایگزین بازاریابی خواهد داشت. 

افزایش جذابیت های لوگوی برند

لوگوی برند مهمترین وجه بصری هر کسب و کار را شکل می دهد. مشتریان همیشه با مشاهده لوگوی برند اقدام به تعامل با آن می کنند. نخستین تصویر هر برند از سوی لوگوی آن نمایش داده می شود. جذابیت بصری لوگوی برند نقش مهمی در جلب نظر مخاطب بازی می کند. بدون شک ایده های بسیار زیادی برای طراحی لوگو در حوزه کسب و کار وجود دارد. مهمترین نکته در این میان تلاش برای استفاده از ارزش ها و اهداف اصلی برند و تبدیل شان به المان های بصری است. این امر تاثیرگذاری و جذابیت لوگوی برند را به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد داد. 

استفاده از ابزارهای ارزیابی وضعیت سایت برند

ارزیابی مداوم وضعیت سایت برند دارای اهمیت بسیار زیادی است. برخی از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف اقدام به ارزیابی چند باره اطلاعات سایت شان می کنند. مزیت این امر امکان جلب نظر مخاطب هدف و همچنین آگاهی از تغییرات مربوط به سلیقه شان است. 

خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای ارزیابی وضعیت سایت برند وجود دارد. استفاده از چنین ابزارهایی شانس کسب و کارها برای اصلاح مداوم ایده های بازاریابی شان را افزایش خواهد داد. شاید مهمترین مزیت ابزارهای نوین ارزیابی وضعیت سایت بهره گیری شان از هوش مصنوعی باشد. این امر امکان تحلیل داده های مربوط به سایت را ساده تر از هر زمان دیگری می کند. پیش از این بازاریاب ها برای تبدیل داده های سایت به اطلاعات قابل کاربرد زمان زیادی را صرف می کردند، اما اکنون زمان موردنیاز به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. 

منبع: فرصت امروز

بیشتر از دیجیتال مارکتینگ در اقتصاد الکترونیکی:
مزیت های اینفلوئنسرمارکتینگ برای برندها
مدیریت سئو در کسب و کار املاک و مستغلات
بررسی گرایش‌های حوزه بازاریابی دیجیتال در سال ۲۰۲۱
شاخص های کلیدی ارزیابی کمپین های بازاریابی
بررسی ۸ استراتژی دسته بندی مخاطب هدف
استراتژی محتوا چیست؟ نقشۀ گنج بازاریابی محتوایی
چالش بازاریابی B2B در لینکدین
تکنیک های کاربردی بازاریابی ویدئویی در اینستاگرام

حتما ببینید

مدیریت بحران کسب و کار با نکات کلیدی

مدیریت بحران کسب و کار با نکات کلیدی

نویسنده : جکت لارکی – کارشناس کسب و کارمترجم : علی ‌آل ‌علی بحران کرونا در بسیاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *