چهارشنبه , ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
خانه / کسب‌وکار دیجیتال / بازاریابی دیجیتال / نبایدهای بازاریابی در یوتیوب برای کسب و کارها
نبایدهای بازاریابی در یوتیوب برای کسب و کارها

نبایدهای بازاریابی در یوتیوب برای کسب و کارها

نویسنده : ربکا ریزرباتو – کارشناس بازاریابی دیجیتال   مترجم : علی ‌آل ‌علی 

وقتی یوتیوب برای نخستین بار در دسترس کاربران سراسر دنیا قرار گرفت، اغلب مردم برای بارگذاری ویدئوهای خنده دار از آن استفاده می کردند. این امر فضای صمیمی و ساده ای برای کاربران ایجاد کرده بود. اگر وضعیت کنونی یوتیوب را با آن زمان مقایسه کنیم، شاید برای کمتر کسی باورپذیر باشد. امروزه اغلب برندها در یوتیوب حضور دارند. این امر هیچ شباهتی به روزهای نخست راه اندازی این پلتفرم ندارد بنابراین اگر شما دردسرهای زیادی برای کار با یوتیوب به عنوان کاربر عادی داشته باشید، این امر کاملا قابل درک است. نکته مهم در این میان حضور بازاریاب ها برای تولید محتوای جذاب و همراهی با مشتریان در یک سفر جذاب است. 

برندها در طول یک دهه اخیر سرمایه گذاری بسیار زیادی بر روی شبکه های اجتماعی برای بازاریابی و تبلیغات داشته اند. این امر با توجه به افزایش تمایل کاربران برای استفاده از شبکه های اجتماعی امری طبیعی به نظر می رسد. نکته مهم در این میان استفاده از استراتژی های بازاریابی مناسب به منظور تاثیرگذاری هرچه بهتر بر روی مخاطب هدف است. اگر این امر مدنظر بازاریاب ها قرار داشته باشد، امکان ایجاد تجربه ای لذت بخش از همراهی با برند برای مشتریان فراهم می شود. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۷، فروردین ماه ۱۴۰۰

امروزه وضعیت برندها در یوتیوب به طور کامل فرق کرده است. آنها نیاز به استفاده از استراتژی های تازه به منظور جلب نظر مخاطب هدف دارند. در غیر این صورت شرایط‎شان به طور قابل ملاحظه ای به هم خواهد ریخت. متاسفانه برخی از کسب و کارها در این میان هنوز هم از ایده های بازاریابی قدیمی برای تعامل با مخاطب هدف استفاده می کنند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای چنین کسب و کارهایی به همراه خواهد داشت بنابراین شاید باید تجدیدنظر اساسی در نحوه فعالیت چنین کسب و کارهایی صورت گیرد در غیر این صورت شانسی برای ادامه روند فعالیت و جلب نظر مخاطب هدف باقی نخواهد ماند. 

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از غیرکاربردی ترین ایده های بازاریابی در یوتیوب است. در ادامه ۱۰ استراتژی از مدافتاده برای بازاریابی و تولید محتوا در یوتیوب را مورد بررسی قرار خواهیم داد. شما با پرهیز از چنین ایده هایی امکان فعالیت بازاریابی بهتر در این فضا را خواهید داشت. 

۱.    تمرکز بر روی فروش محصولات به جای کمک به مخاطب

حضور در یوتیوب فقط به معنای تلاش برای فروش محصولات نیست. متاسفانه بسیاری از برندها در یوتیوب به جای تولید محتوا به منظور جلب نظر مخاطب هدف در تلاش برای فروش محصول به هر قیمتی هستند. شاید این امر جلوه جذابی برای شما داشته باشد، اما مشتریان را به طور کامل از کسب و کارتان ناامید خواهد کرد بنابراین باید استراتژی بهتری برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف داشته باشید. در غیر این صورت وضعیت بازاریابی تان به طور قابل ملاحظه ای به هم خواهد ریخت. 

هدف اصلی از حضور در شبکه های اجتماعی نه بازاریابی بهتر، بلکه کمک به مخاطب هدف است. بدون تردید همه کاربران در یوتیوب مشتری برند شما نیستند بنابراین شما باید در وهله نخست به فکر کمک کردن به آنها باشید. این استراتژی امکان آشنایی هرچه بهتر کاربران با برند شما را فراهم می کند. اگر کاربران تجربه مطلوبی از برند شما پیدا کنند، امکان جلب توجه شان برای خرید وجود خواهد داشت در غیر این صورت شما به طور مداوم محتوای بازاریابی تولید کرده و کاربران کمترین توجهی به شما نخواهند کرد. 

تولید محتوای بازاریابی ایده بدی برای حضور در یوتیوب نیست. نکته مهم در این میان تلاش برای تولید محتوا بر مدار کمک به کاربران است. این امر اگر در پایان همراه با معرفی یک از محصولات برند باشد، تاثیرگذاری بسیار بیشتری از محتوای تبلیغاتی صرف خواهد داشت. به هر حال هر محصول شما برای رفع یکی از مشکلات مشتریان عرضه شده است. اگر در این میان مشتریان امکان یافتن مزیت اصلی محصولات شما به ساده ترین شکل ممکن را نداشته باشند، فرآیند تاثیرگذاری بر روی آنها به طور کامل مختل خواهد شد. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۲.    رفتار مثل یک ربات به جای انسان

بسیاری از برندها در یوتیوب بیش از اندازه درگیر تولید محتوا برای موتورهای جست وجو و الگوریتم رتبه بندی ویدئو در یوتیوب شده اند. این امر شاید در نگاه نخست جلوه ای جذاب از یک کسب و کار در اختیار افراد قرار دهد، اما به هیچ وجه برای کاربران جالب نیست. چنین برندهایی بیش از اندازه شبیه به ربات های کسل کننده هستند. بدون تردید کمتر کاربری تمایلی برای تعامل با یک ربات در فضای شبکه های اجتماعی خواهد داشت. 

تولید محتوا برای کسب رتبه های برتر در نمایش ویدئوی یوتیوب یا گوگل ایده جذابی است، اما به شرط اینکه همراه با استراتژی های مشخص برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشد در غیر این صورت شرایط فعالیت شما بیش از اندازه سخت و پیچیده خواهد شد. بهترین ایده در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف براساس ایده های کاربردی خواهد بود. اطلاع از سلیقه مخاطب هدف و تلاش برای تولید محتوا درباره آن شاید خیلی ساده به نظر برسد، اما بسیاری از برندها در این راستا با مشکلات عمیقی مواجه می شوند. اگر شما تمایلی برای مواجهه با چنین مشکلاتی ندارید، باید هرچه زودتر نسبت به تغییر در روند فعالیت تان اقدام نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تعامل مناسب با مشتریان نخواهید داشت.

رفتار مانند یک ربات در یوتیوب نه تنها برای کاربران بلکه برای الگوریتم این پلتفرم نیز عجیب خواهد بود. شما به احتمال زیاد در صورت توجه صرف به برخی از الگوریتم ها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. این امر همراه با کاهش شدید رتبه اکانت تان در یوتیوب و همچنین سئوی ضعیف تر آن خواهد بود بنابراین باید فعالیت براساس چنین توصیه هایی را کنار گذاشته و در عمل به سوی همکاری با کاربران بروید. این امر جلوه ای انسانی تر از برندتان در یوتیوب ایجاد خواهد کرد. به هر حال هدف اصلی از حضور در یوتیوب باید همکاری نزدیک با مخاطب هدف باشد در غیر این صورت برند شما به شدت تنها خواهد ماند. 

۳.    بی توجهی به مخاطب هدف

برخی از برندها در زمینه بازاریابی در یوتیوب فقط به دنبال تولید محتوا و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستند. این امر شاید جذاب ترین ایده موردنظر نباشد و دردسرهای زیادی هم برای کسب و کار شما به همراه بیاورد. توصیه مناسب در این میان تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در کنار تعامل واقعی با آنهاست. اینکه شما فقط برخی ویدئوهای کلیشه ای برای مخاطب هدف بارگذاری نمایید، شاید در کوتاه مدت جذاب باشد، اما پس از مدت زمانی اندک هیچ تاثیرگذاری‎ای بر روی مخاطب هدف به همراه نخواهد داشت. 

امروزه کمتر برندی به حرف مخاطب هدفش در شبکه های اجتماعی گوش می دهد. همین امر بسیاری از کاربران را نسبت به برندها بی اعتماد کرده است. اگر شما به طور مداوم به صحبت‏ های کاربران توجه نشان ندهید، شانسی برای تولید محتوا براساس سلیقه مخاطب هدف نخواهید داشت. این امر مشکلات زیادی برای برندها به همراه خواهد داشت. یکی از مشکلات اصلی صرف هزینه بالا برای تولید محتوا و فقدان دریافت نتیجه مناسب است بنابراین شما باید به طور مداوم نسبت به تولید محتوا براساس نتایج حاصل از تعامل مستقیم با مخاطب هدف توجه داشته باشید. 

۴.    عدم بهینه سازی محتوای ویدئویی

یوتیوب به طور کامل با محتوای ویدئویی سر و کار دارد. به هر حال شما امکان تعامل با مخاطب هدف براساس هیچ نوع محتوای دیگری را ندارید بنابراین باید حواس تان برای بهینه سازی محتوای ویدئویی تان به شدت جمع باشد. در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهید داشت. این امر مشکل بسیار بزرگی برای کسب و کارها نیست، چراکه امکان حل و فصلش در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم است. 

بهینه سازی ویدئوهای بازاریابی در یوتیوب کار چندان سختی نیست. برخی از برندها که در این میان فرصت کافی ندارند، امکان همکاری با برخی از موسسه های حرفه ای در زمینه بهینه سازی ویدئوهای بازاریابی را دارند. انتظار شما از یک محتوای جذاب در یوتیوب چیست؟ پاسخ به این سوال باید در قالب انتظارات یک کاربر عادی، نه بازاریابی حرفه ای، صورت گیرد. در غیر این صورت پاسخ شما کاربردی برای بازاریابی بهتر نخواهد داشت.

یک محتوای بازاریابی خوب از نظر کاربران به طور معمول باید کوتاه، کاربردی و همچنین همراه با دعوت به انجام کار (CTA) مشخصی باشد. در غیر این صورت امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از بین می رود. به هر حال کاربران باید دلیل محکمی برای تعامل با شما در زمینه بازاریابی داشته باشند. در غیر این صورت انگیزه‎ای برای تعامل با شما نخواهند داشت. 

اگر شما نسبت به کیفیت محتوای بازاریابی تان حساسیت بسیار زیادی دارید، باید نسبت به استفاده از توصیه های حرفه ای اقدام نمایید. این امر شاید گزینه سختی باشد. پس یک راهکار ساده تر در این میان ارائه محتوای نهایی به کارشناسی حرفه ای پیش از انتشارش است. این امر امکان بهره گیری از نظرات مستقیم کاربران را به همراه خواهد داشت. اگر این امر مدنظر شما قرار نداشته باشد، شما شانسی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهید داشت. 

۵.    عدم همکاری با اینفلوئنسرها

شما بخواهید یا نه در دنیای با حضور هزاران اینفلوئنسر مختلف زندگی می کنید. حضور در فضای شبکه های اجتماعی برای برندها بدون همکاری با اینفلوئنسرها امری بسیار عجیب و غیرممکن محسوب می شود. بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده مداوم از برخی کمک های اینفلوئنسرها دارند. متاسفانه برخی از برندها در زمینه همکاری با اینفلوئنسرها به طور مداوم به هزینه های بالای آن فکر می کنند. این امر یک ایده غیرکاربردی در زمینه بازاریابی در یوتیوب محسوب می شود. 

شما امروزه برای همکاری با برخی از بهترین اینفلوئنسرها نیازی به پرداخت هزینه بالا ندارید. مسئله مهم انتخاب فردی با ویژگی های مناسب برای کسب و کارتان است. در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهید داشت. هزینه های بالا برای همکاری با اینفلوئنسرها فقط در مورد افرادی با فالوورهای چند دهه میلیونی مصداق دارد. شما در اغلب موارد نیازی برای همکاری با چنین افرادی ندارید. پس باید به دنبال همکاری با میکرو اینفلوئنسرها باشید. چنین امری به مثابه راهکاری برای کاهش هزینه های بازاریابی برندتان در یوتیوب خواهد بود. پس باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده نمایید در غیر این صورت مشکلات مالی فراوانی برای شما پیش خواهد آمد. 

۶.    فقدان تداوم در تولید محتوا

اگر شما پس از یک مدت کوتاه تولید محتوای موفق در یوتیوب دیگر قید حضور در آن را بزنید، به سرعت شهرت تان افت پیدا خواهد کرد. متاسفانه بسیاری از برندها پس از مشاهده کمترین موفقیتی در یوتیوب به طور کامل قید حضور موفق در آن را می زنند. این امر مشکلاتی نظیر کاهش شهرت و همچنین بی اعتمادی کاربران به برند را به همراه دارد. شما در برابر مشتریان تان همیشه مسئول هستید. این امر شامل انتظارات فزاینده آنها نیز می شود بنابراین باید به بهترین شکل ممکن نسبت به انتظارات فزاینده آنها واکنش نشان دهید در غیر این صورت شانسی برای همکاری با آنها نخواهید داشت.

انتظار اصلی مشتریان از یک برند موفق تلاش برای تولید محتوا به طور مداوم است. بدون تردید تمام محتوای بازاریابی یک برند به یک اندازه برای کاربران جذاب نیست بنابراین شما باید نسبت به تجدیدنظر اساسی در زمینه تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف اقدام نمایید. در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهید داشت. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها در زمینه تعامل با مخاطب هدف دارد. وقتی فشار زیادی برای تولید محتوای عالی در هر مرتبه بارگذاری محتوای بازاریابی نباشد، شما به بهترین شکل ممکن شانس تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف خواهید داشت.

۷.    تمرکز صرف بر روی توسعه ارگانیک برند در یوتیوب

شما برای بازاریابی و تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف نیاز به گزینه های تبلیغاتی نیز دارید. شاید این گزینه ها برای شما بهترین الگوی ممکن نباشد، اما دست کم شرایط مناسبی به منظور تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف فراهم خواهد کرد. شما با پرداخت مقدار اندکی هزینه برای تبلیغات در یوتیوب امکان توسعه کسب و کارتان در مدت زمانی کوتاه را خواهید داشت. 

بسیاری از کسب و کارها برای صرفه جویی بیشتر در زمینه بازاریابی و تعامل با مخاطب هدف به دنبال صرف نظر از گزینه های تبلیغاتی در یوتیوب هستند. این امر با توجه به شرایط کنونی در زمینه بازاریابی چندان منطقی نیست. شما با تبلیغات در یوتیوب در مدت زمانی اندک به طور وسیعی موردنظر کاربران قرار می‎گیرید. پس هرگز این فرصت طلایی را از دست ندهید.

۸.    بی توجهی به داده های معتبر

تولید محتوای بازاریابی در یوتیوب باید همیشه براساس آمارهای معتبر صورت گیرد. در غیر این صورت شانسی برای تعامل با مخاطب هدف نخواهید داشت. همه برندها برای تعامل با مخاطب هدف نیاز به اطلاعات دقیق دارند. در غیر این صورت فرآیند تعامل شان با آنها ماهیت شانسی خواهد گرفت. شما اگر به دنبال تاثیرگذاری بهینه بر روی مخاطب هدف هستید، باید داده های معتبر را از گوگل آنالیتیکس استخراج نمایید. 

بدون تردید گزینه های بسیار زیادی برای دسترسی به داده های معتبر در دسترس برندها قرار دارد، اما مشکل اصلی در این میان عدم اعتبار تمام گزینه هاست. گوگل به عنوان یکی از بزرگ ترین برندهای دنیا همیشه اعتبار بالایی برای استفاده از سوی برندها برای دسترسی به داده های دقیق دارد. 

۹.    استفاده از لایک و کامنت فیک

خرید لایک و کامنت فیک شاید ایده جذابی باشد، اما در بلندمدت کسب و کارتان را به طور کامل از بین می برد. بسیاری از کسب و کارها برای تعامل با مخاطب هدف و ترغیب آنها به کسب و کارشان به سوی خرید لایک و حتی فالوور روی می آورند. نکته مهم در این میان توجه به آینده کسب و کارتان است. اگر شما دست از خرید لایک و کامنت برندارید، شاید حتی با برخورد یوتیوب نیز مواجه شوید. این امر به معنای مسدودسازی موقت یا دائمی اکانت تان به دلیل دور زدن قوانین این پلتفرم است. 

فعالیت سالم در محیط یوتیوب اهمیت بسیار زیادی برای توسعه دهندگان آن دارد. به هر حال کمتر برندی مایل به مواجهه با دردسرهای فراوان در زمینه توسعه کسب و کارش است. پس شما باید به بهترین شکل ممکن این امر را مدنظر قرار دهید. در غیر این صورت وضعیت تان در تعامل با مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای دشوار و پیچیده خواهد شد. 

۱۰.    استفاده از سایت های غیرمرتبط برای توسعه ویدئوی یوتیوب

بازنشر محتوای ویدئویی برند در سایت های مختلف برای جلب نظر کاربران ایده تازه ای نیست. مهمترین مسئله در این میان انتخاب بهترین سایت های ممکن برای توسعه برند است. این امر شانس شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب مناسب را افزایش می دهد. اگر شما در حوزه تولید لوازم خانگی فعالیت دارید، ویدئوهای تان باید در سایت های مرتبط با این حوزه نمایش داده شود. در غیر این صورت شانس چندانی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهید داشت. این امر یکی از مهمترین نکات برای بازاریابی در یوتیوب و جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. 

امروزه تولید محتوای بازاریابی در یوتیوب بدل به امری مهم برای کسب و کارها شده است. اگر شما در این میان توجه لازم به تولید محتوای جذاب را نداشته باشید، به سرعت از فهرست برندهای مورد علاقه کاربران خارج می شوید. استراتژی های مورد بحث در این مقاله برخی از مهمترین گزینه های از مد افتاده برای استفاده در یوتیوب است بنابراین اگر از آنها دوری کنید، شانس بالایی برای تعامل با مخاطب هدف خواهید داشت. 

منبع: فرصت امروز

بیشتر از دیجیتال مارکتینگ در اقتصادالکترونیکی:
۱۰ راز افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی
چگونه رتبه سئو سایت مان را افزایش دهیم؟
بررسی ۸ راهکار ساده و تاثیرگذار؛ چگونه برای استارت آپ مان سرمایه گذار پیدا کنیم؟
تولید محتوا در شبکه های‏ اجتماعی با ایده های طلایی
بهبود سئو در ۱۰ گام؛ سئوی بهتر کسب و کار با استفاده از نظرات مشتریان
اشتباهات برنامه ریزی بازاریابی در شبکه های‏ اجتماعی
چگونه اپ مان را مشهور کنیم؟ بازاریابی برای اپ ها در دنیای دیجیتال
کلاب‌هاوس روی خط ارزش‌آفرینی
طراحی برنامه بازاریابی برای استارت آپ ها

حتما ببینید

بلاک چین 50 ویرایش 2021 فوربز

“بلاک چین ۵۰” ویرایش ۲۰۲۱ فوربز

وب سایت رسمی کمپانی فوربز لیستی با نام بلاک چین ۵۰ را منتشر کرده که براساس آن ۵۰ شرکت برتر فعال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *