خانه / کسب‌وکار دیجیتال / بازاریابی دیجیتال / اشتباهات بازاریاب های دیجیتال در تحلیل داده
اشتباهات بازاریاب های دیجیتال در تحلیل داده

اشتباهات بازاریاب های دیجیتال در تحلیل داده

نویسنده : تیم جنسن – کارشناس بازاریابی دیجیتال   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

بازاریاب های حرفه ای هم ممکن است مرتکب خطا شوند. برخی از کارشناس ها و بازاریاب های تازه کار نسبت به بروز اشتباه از سوی بازاریاب های حرفه ای شک و تردید دارند. ماهیت دنیای کسب و کار همیشه همراه با اشتباه و حتی شکست است. اگر شما شکست یا اشتباه از سوی بازاریاب های بزرگ را امری غیرممکن تلقی می کنید، سخت در اشتباه هستید. مهمترین نکته در مورد بازاریاب های باتجربه نرخ بسیار کمتر اشتباه شان است. 

بازاریابی دیجیتال در طول سال های اخیر توسعه بسیار زیادی داشته است. بسیاری از مردم کمپین های بازاریابی دیجیتال را به طور مداوم پیگیری می کنند. این امر اگرچه موقعیت بسیار مطلوبی برای بازاریاب ها به ارمغان آورده است، اما مسئولیت شان را نیز به طور مداوم افزایش داده است. اگر شما در چنین وضعیتی نسبت به تولید محتوای بازاریابی بی کیفیت اقدام نمایید، نه تنها اعتبارتان از دست می رود، بلکه دیگر کمتر کاربری به کمپین های تان توجه نشان خواهد داد. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۸، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از اشتباهات بازاریاب های دیجیتال در تحلیل داده است. تحلیل داده یکی از مهمترین بخش های طراحی هر کمپین بازاریابی محسوب می شود. اگر شما توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به طور مناسب را نداشته باشید، هیچ شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف نخواهید داشت. شاید شما هم در چند تلاش نخست ‏تان برای تحلیل داده‏ ها در زمینه بازاریابی دیجیتال با شکست های مختلف مواجه شده باشید. در این صورت شما تنها نیستید، چراکه بسیاری از بازاریاب ها چنین مشکلی را پیش رو دارند. ما در ادامه به بررسی برخی از اشتباهات بازاریاب ها در زمینه تحلیل داده خواهیم پرداخت. این امر به شما برای تحلیل هرچه بهتر داده‏ ها و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک خواهد کرد. 

۱.    بی توجهی به داده‏ های آماری در بازه های طولانی

وقتی صحبت از تحلیل داده می شود، مهمترین نکته توجه به داده‏ های آماری است. برخی از برندها همیشه به دنبال داده‏ های کیفی هستند. نکته مهم در این میان کارآیی کمتر داده‏ های کیفی در مقایسه با نمونه های آماری است. اگر شما علاقه چندانی به ریاضیات و آمار ندارید، به احتمال زیاد در مسیر تحلیل داده با مشکل مواجه خواهید شد. همچنین باید توجه داشته باشید که تحلیل داده یک فرآیند بلندمدت است. 

بسیاری از بازاریاب ها حتی اگر به داده‏ های آماری نیز توجه نشان دهند، بازه زمانی بسیار کوتاهی را مدنظر قرار می دهند. این امر شاید نوعی تحلیل داده به طور مناسب محسوب شود، اما هرگز تاثیرگذاری لازم بر روی مخاطب هدف را به همراه نخواهد داشت. ترندها و نکات مورد علاقه مشتریان باید در یک بازه زمانی طولانی، دست کم یک سال، مورد بررسی قرار گیرد. شما به عنوان یک بازاریاب حرفه ای باید از تغییر سلیقه کاربران به طور مطلوب آگاه شوید. در غیر این صورت شانسی برای جلب نظر مشتریان نخواهید داشت. امروزه بسیاری از برندها فقط به فکر سلیقه فعلی کاربران هستند. مسئله اساسی در این میان ارتباط میان سلیقه ‏های مختلف کاربران است. این امر در صورت بی توجهی شما هیچ نتیجه مناسبی به همراه نخواهد داشت. 

خوشبختانه امروزه ابزارهای بسیار زیادی برای دسترسی به داده‏ های کاربردی در بازه های زمانی طولانی وجود دارد. بهترین ابزار در این میان گوگل آنالیتیکس است. این ابزار حرفه ای به شما فرصتی طلایی برای دسترسی به داده‏ های معتبرترین موتور جست وجوی دنیا را می دهد. بنابراین شما دیگر هیچ بهانه ای برای عدم تحلیل و ارزیابی درست داده‏ های مشتریان هدف تان در بازه های زمانی طولانی را نخواهید داشت. شاید این فرآیند زمان زیادی از شما بگیرد، اما در مقایسه با مزایایی که به همراه دارد، کاملا توجیه پذیر است. به هر حال هر چقدر اطلاعات شما از مشتریان تان بیشتر باشد، شانس بالاتری برای تاثیرگذاری بر روی آنها خواهید داشت. این امر به شما برای جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن کمک خواهد کرد. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۲.    عدم تحلیل فصلی وضعیت بازاریابی

کمپین های بازاریابی دیجیتال به طور معمول هر فصل تغییر کلی را شاهد هستند. این امر برای بازاریاب ها به معنای فراهم سازی شرایط مناسب برای تعامل با مخاطب هدف است. وقتی فصل عوض می شود، نیازها و سلیقه مشتریان نیز تغییر خواهد کرد. بارزترین مثال در این رابطه صنعت مد و پوشاک است. کمپین های بازاریابی برندهای پوشاک با تغییر هر فصل به طور کلی عوض می شود. این امر به معنای ضرورت رونمایی از کمپین های تازه از سوی کسب و کارها خواهد بود. 

اگر کسب و کر شما با تغییر فصل هیچ اقدامی برای به روز رسانی کمپین های بازاریابی‎اش انجام نمی دهد، مشکلات بسیار زیادی پیش روی شما خواهد بود. برخی از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف نیاز به استفاده از کمپین های تازه، نه فقط برای هر فصل، بلکه هر ماه دارند. مهمترین مسئله در این میان ارزیابی وضعیت کمپین های قبلی پس از گذشت هر فصل است. این امر به شما اطلاعات لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را می دهد. 

شاید در نگاه نخست تحلیل داده‏ های مربوط به کمپین های قبلی برند جذابیت چندانی نداشته باشد، اما امری کاملا ضروری از سوی کسب و کارها محسوب می شود. شما بدون ارزیابی دقیق کمپین های بازاریابی هیچ شانسی برای طراحی نمونه های تازه و جذاب نخواهید داشت. این امر یکی از نکات بسیار مهمی برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب می شود. 

استفاده از تقویم های تولید محتوا یکی از تکنیک های رایج در میان بازاریاب ها محسوب می شود. اگر شما هم از چنین جدول هایی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده می کنید، امکان مراجعه به آنها پس از گذشت هر فصل و تلاش برای استفاده از آنها به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. این ابزار به شما برای دسترسی به کمپین های فصل گذشته و تحلیل شان بدون دردسر اضافی کمک خواهد کرد. 

۳.    دست کم گرفتن اهمیت فعالیت های آفلاین

دنیای بازاریابی در طول دو دهه اخیر به طور روزافزونی به فضای آنلاین منتقل شده است. بازاریابی دیجیتال به عنوان یکی از رشته های اساسی در حوزه بازاریابی تاثیر بسیار زیادی بر روی تجربه روزمره کاربران دارد. اگر کسب و کار شما به امید موفقیت در بازاریابی دیجیتال به طور کامل دنیای آفلاین را فراموش کرده است، باید هر لحظه منتظر شکست باشید. این امر تجربه‏ ای تردیدناپذیر از سوی کسب و کارهای بزرگ محسوب می شود. بسیاری از برندها در این راستا تجربه مناسبی از خودشان نشان نمی دهند. این امر فرآیند بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به طور قابل ملاحظه ای سخت و پیچیده خواهد کرد. 

دنیای آفلاین هنوز هم جذابیت زیادی دارد. نکته مهم در این میان توجه به زندگی در دنیای آفلاین و تجربه دنیای آنلاین در ساعت های محدودی از طول روز است. بنابراین اگر شما در کمپین های بازاریابی تان به طور کامل دنیای آفلاین را فراموش کنید، به تدریج از فهرست برندهای مورد علاقه مشتریان خارج خواهید شد. 

استفاده از داده‏ های کاربردی که از دنیای آفلاین به دست می آید، همیشه ایده بدی نیست. اینکه شما در تلاش برای بازاریابی در محیط آنلاین هستید، دلیلی برای بی توجهی به داده‏ های آفلاین نمی شود. مردم در محیط عادی زندگی سلیقه خاص خودشان را دارند و این سلیقه را در شبکه های اجتماعی و به کلی فضای آنلاین نیز دنبال می کنند بنابراین اگر شما در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، باید استفاده از داده‏ های موجود در فضای آفلاین را به طور دقیق مدنظر قرار دهید.

۴.    بی توجهی به تعامل چندرسانه ای با کاربران

تعامل با کاربران برای موفقیت کمپین های بازاریابی بسیار مهم است. برخی از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف در هر شبکه اجتماعی حضور پیدا می کنند. مهمترین مسئله در این میان تلاش برای استفاده از تعامل با کاربران به منظور دسترسی به برخی از اطلاعات موردنیاز کسب و کارتان است. 

بدون تردید استفاده از ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس برای هر برندی امکان پذیر است، اما مسئله اساسی اعتبار چنین داده‏ هایی است. منظور ما در این بخش زیر سوال بردن اعتبار چنین داده‏ هایی نیست، بلکه باید به اهمیت داده‏ های به دست آمده به طور مستقیم از سوی مشتریان برند نیز توجه کرد. این امر تعامل با مشتریان و حتی کاربران عادی در شبکه های اجتماعی را بیش از اندازه افزایش می دهد. 

اگر کسب و کار شما در طول سال های اخیر به طور مداوم در تلاش برای حضور در شبکه های اجتماعی و فقط تولید محتوای جذاب بوده است، باید تجدیدنظر اساسی در این راستا انجام دهید. بازاریابی و تعامل با مشتریان ایده بسیار جذابی است، اما اگر از این رابطه برای دسترسی به داده‏ های موردنیازتان به منظور تولید محتوای بهتر استفاد نکنید، سرنوشت مناسبی در انتظارتان نخواهد بود. 

۵.    تمرکز بر روی معیارهای اشتباه ارزیابی کمپین

ارزیابی کمپین های بازاریابی یکی از فرآیندهای جذاب برای هر بازاریابی محسوب می شود. دلیل این امر امکان ارتقای کیفیت کمپین های بعدی و همچنین آگاهی از نقاط قوت هر کمپین برای تکرار در آینده است. اغلب بازاریاب های حرفه ای برای موفقیت در این مسیر از معیارهای مشخصی استفاده می کنند. اگر شما از معیارهای نادرستی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف استفاده نمایید، سطح تاثیرگذاری تان بر روی مخاطب هدف به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا خواهد کرد. بسیاری از برندها در این میان از معیارهای نادرست و از همه بدتر ساخته خودشان استفاده می کنند.

یکی از مهمترین نکات در راستای استفاده از معیارهای ارزیابی کمپین نگاه کردن به تجربه برندهای بزرگ است. بدون تردید تلاش برای ساخت معیارهای مختلف در این راستا امر بسیار سخت و دشواری خواهد بود. درست به همین خاطر اغلب برندها در تلاش برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف با استفاده از الگوهای تعریف شده برندهای بزرگ هستند. این امر مزایای بسیار بیشتری در مقایسه با هر نوع فعالیت دیگر برای شما به همراه خواهد داشت.

بدون تردید کمتر برندی حوصله اختصاص زمان طولانی برای طراحی معیارهای ارزیابی کمپین را دارد. این امر گاهی اوقات به طور کاملا سرسری از سوی برندها و بازاریاب ها دنبال می شود بنابراین شما در صورت الگوبرداری از برندهای بزرگ تجربه بسیار بهتری در این راستا خواهید داشت. 

۶.    گزارش اعداد و ارقام بدون جمع بندی مناسب

تحلیل داده‏ ها اغلب اوقات منجر به گزارش مجموعه ای از اعداد و ارقام به عنوان دستاوردهای برند می شود. نکته مهم در این میان جمع بندی مناسب داده‏ ها و سپس تلاش برای ارائه گزارش است. متاسفانه بسیاری از برندها به این نکته مهم توجه لازم را نشان نمی دهند بنابراین مشاهده ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف امری کاملا طبیعی محسوب می شود. 

وقتی گزارش های تحلیل داده شما بدون مطالعه قبلی صورت می گیرد، اعتبار آنها به شدت دستخوش تردید خواهد بود. بهترین راهکار در این میان جمع بندی ابتدایی نتیجه تحلیل و استفاده از نظرات دیگران است. در نهایت با اطمینان از وضعیت برند امکان انتظار گزارش موردنظر فراهم خواهد شد. 

اگر گزارش منتشرشده شما فقط شامل برخی اعداد و ارقام بدون توضیحات جانبی باشد، هیچ کس از آن استقبال نخواهد کرد بنابراین شما باید اندکی توضیحات جانبی برای هر گزارش را نیز در دستور کار قرار دهید در غیر این صورت گزارش شما مجموعه ای از اعداد غیرقابل فهم و تحلیل خواهد بود. 

۷.    تصمیم گیری براساس داده‏ های غلط

تصمیم گیری براساس داده‏ های غلط یکی دیگر از اشتباهات بازاریاب های دیجیتال محسوب می شود. این اشتباه از سوی هر بازاریابی ممکن است روی دهد. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده از داده ‎های معتبر و همچنین راستی آزمایی داده‏ ها پیش از اتکا به آنهاست. این امر کیفیت تصمیم گیری های برند را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. 

متاسفانه امروزه بسیاری از بازاریاب ها به دنبال تصمیم گیری سریع هستند. این امر فرصت لازم برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و حتی استفاده از داده‏ های معتبر را می گیرد بنابراین اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به بهترین شکل ممکن هستید، باید این نکته را مدنظر قرار دهید. 

داده‏ های معتبر همیشه از سوی برندهای بزرگ تولید می شود. گاهی اوقات شما برای دسترسی به داده‏ های حرفه ای حتی نیاز به پرداخت هزینه نیز خواهید داشت. در این صورت باید به بهترین شکل ممکن نسبت به استفاده از داده‏ های حرفه ای اقدام نمایید در غیر این صورت کیفیت تصمیم های شما به شدت افت خواهد کرد. 

۸.    عدم استفاده از داده‏ های قدیمی

داده‏ های قدیمی همیشه به درد نخور نیستند، به ویژه اگر آنها را مورد ارزیابی و تحلیل هم قرار داده باشید. گاهی اوقات در عرصه بازاریابی نتیجه تحلیل برخی از داده‏ ها به نطر مشکوک می آید. بهترین راهکار در چنین مواقعی تلاش برای انطباق داده‏ های قدیمی با نتایج جدید است. این امر امکان اطمینان از نتیجه داده‏ های بازاریابی به بهتری شکل ممکن را فراهم می سازد. اگر شما در این راستا مشکلات زیادی پیش رو دارید، باید به طور قابل ملاحظه ای در روند تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تجدیدنظر نمایید در غیر این صورت شانسی برای جلب نظر مخاطب هدف تان نخواهید داشت. 

تردید نسبت به کیفیت داده‏ های بازاریابی امری عادی محسوب می شود. اگر شما راهکاری برای غلبه بر این شک و تردید نداشته باشید، به طور ویژه ای دچار دردسر خواهید شد. امروزه بسیاری از برندها با ذخیره سازی داده‏ های قدیمی شان به خوبی از آنها برای راستی آزمایی داده‏ های تازه استفاده می کنند. 

۹.    تصویرسازی داده‏ ها به بدترین شکل ممکن

تبدیل داده‏ های تحلیل شده به اینفوگرافی ها و المان های بصری راهکار مناسبی برای جلب نظر مخاطب هدف محسوب می شود. متاسفانه بسیاری از برندها و بازاریاب ها در این راستا عملکرد بسیار ضعیفی دارند بنابراین اگر شما نسبت به تعامل با مخاطب هدف در این راستا ضعف دارید، باید تجدیدنظر اساسی در نحوه فعالیت تان صورت دهید.

امروزه شرکت در دوره های تصویرسازی داده‏ ها در دسترس هر کارآفرین و بازاریابی قرار دارد. نکته مهم در این میان تلاش برای استفاده یک گرافیست حرفه ای است. اگر تیم بازاریابی شما دارای چنین عضو مهمی نیست، باید به طور اساسی نسبت به عملکردتان جدیدنظر نمایید. به هر حال امروزه گرافیست ها عضو اصلی هر تیم بازاریابی محسوب می شوند. 

۱۰.    باور به اینکه می شود هر چیزی را اندازه گرفت

تحلیل های آماری گاهی اوقات بازاریاب ها را دچار توهم امکان اندازه گیری دقیق هر چیزی می کند. واقعیت این است که همه چیز در دنیای بازاریابی و کسب و کار قابل اندازه گیری به صورت کمی نیست بنابراین شما باید اندکی انعطاف پذیری از خودتان در این رابطه به خرج دهید. در غیر این صورت هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. 

تلاش برای استفاده از تجربه های قبلی نکته بسیار مهمی محسوب می شود. بسیاری از برندها برای جلب نظر مخاطب هدف در تلاش برای استفاده از هر چیزی به غیر از تجربه شان هستند. این امر مشکلات بسیار زیادی پیش روی شما و تعامل تان با مشتریان قرار می دهد بنابراین باید همیشه نسبت به استفاده از تجربه خودتان و دیگران در حوزه هایی که قابل اندازه گیری کمی نیست، استفاده نمایید. 

منبع: فرصت امروز

بیشتر از دیجیتال مارکتینگ در اقتصادالکترونیکی:
ترندهای بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای نیمه دوم سال ۲۰۲۱
سئوی یوتیوب با هدف بهبود رتبه ویدئوهای برند
تحول بازاریابی محتوایی و نقش هوش مصنوعی
کاربردهای هوش مصنوعی در ارزیابی تجربه مشتریان از برند
ظهور شبکه های اجتماعی جدید در عرصه بازاریابی
چطور کسب و کار خود را با کمک دیجیتال مارکتینگ توسعه بدهیم؟
۷ راهکار موثر در بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار شما
بازاریابی در شبکه های اجتماعی با تقویم محتوایی+ویدیو
بازاریابی بصری و نکاتی که هر بازاریابی باید بداند
بازاریابی در شبکه های اجتماعی با برنامه ریزی ۱۰ مرحله ای
بررسی ۳ راهکار کاربردی؛ چگونه تبدیل به اینفلوئنسر کسب و کارمان شویم؟
۱۰ راز افزایش تعامل با مخاطبان در شبکه های اجتماعی

حتما ببینید

نرخ بازشدگی ایمیل (Email Open Rate) چیست؟ راهنمای حرفه ای شدن در ایمیل مارکتینگ

نرخ بازشدگی ایمیل (Email Open Rate) چیست؟ راهنمای حرفه ای شدن در ایمیل مارکتینگ

نویسنده : علی آل علی- کارشناس روزنامه فرصت امروز   ایمیل مارکتینگ از آن دست الگوهایی است که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *