خانه / اقتصاد دیجیتال / انتقاد کنشگران اقتصاد دیجیتال از محدودیت‌های تازه بیمه مرکزی
انتقاد کنشگران اقتصاد دیجیتال از محدودیت‌های تازه بیمه مرکزی

انتقاد کنشگران اقتصاد دیجیتال از محدودیت‌های تازه بیمه مرکزی

استارت‌آپ‌های نوپا در بیمه برای ادامه فعالیت و کسب‌و‌کار خود به مانع تازه‌ای برخورده‌اند که یک سوی آن نهاد رگولاتور بیمه مرکزی است. به گفته رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران، اعمال محدودیت‌های جدید از سوی بیمه مرکزی بر ادامه فعالیت استارت‌آپ‌های بیمه‌ای، قهرآمیز است و نتیجه‌ای جز آسیب به چابکی در صنعت بیمه در بر نخواهد داشت.

بیمه مرکزی با صدور بخشنامه‌ای، ادامه همکاری شرکت‌های بیمه با استارت‌آپ‌ها و پلتفرم‌های فروش آنلاین بیمه را مشروط به کسب مجوز فعالیت از سوی استارت‌آپ‌های این حوزه کرد. بر اساس این بخشنامه، از اول تیرماه امسال هرگونه همکاری مستقیم و غیرمستقیم شرکت‌های بیمه و شبکه فروش با ستارت‌آپ‌های بیمه‌ای فاقد مجوز از بیمه مرکزی ممنوع بوده و در صورت مشاهده نام شرکت‌های بیمه در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های این حوزه، با آنان برخوردهای نظارتی صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران در واکنش به اقدام قهری بیمه مرکزی با استارت‌آپ‌های بیمه‌ای، چنین مانع‌تراشی‌ها بر سر راه فعالیت کسب‌و‌کارهای نوپا را مسبوق به سابقه دانست و با اشاره به اینکه، پیش از این نیز نهادهای تنظیم‌گر بازار،محدودیت‌هایی را برای استارت‌‌آپ‌ها ایجاد کرده‌اند، گفت: پیش از این نیز، محدودیت‌های متعددی از سوی وزارت بهداشت و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه علیه استارت‌آپ‌های حوزه سلامت اعمال شد که از جمله تبعات این برخورد قهری، بروز موانع و مشکلات در مقابله با بیماری کرونا در کشور بود.

فرزین فردیس با بیان اینکه، چندی پیش نیز محدودیت و ممنوعیت‌هایی در شبکه تراکنش‌های مالی در ارتباط با رمز ارزها اعمال شد، افزود: کنشگران و فعالان حوزه استارت‌آپ کشور انتظار دارند که نهادهای تنظیم‌گر، به جای محدود کردن فعالیت کسب‌و‌کارهای نوپا، فرش قرمز پیش پای استارت‌آپ‌ها پهن کنند تا با افزایش بهره‌وری در کشور، تولید ناخالص ملی افزایش پیدا کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس، با استناد به تجارب قبلی از جمله برخورد با فعالیت شبکه حمل‌و‌نقل اینترنتی، اعمال محدودیت برای فعالیت استارت‌آپ‌های بیمه‌ای را ناکام دانست و پیش‌بینی کرد با توجه به شتاب اقتصاد دیجیتال در کشور، شرکت‌های کارگزاری بیمه نیز راهی جز همسویی و همراهی با استارت‌آپ‌ها این حوزه نخواهند داشت.

همچنین، محمود کریمی مدیر ارشد شبکه نوآفرینی پلنت به عنوان اولین مرکز نوآوری در صنعت بیمه نیز، تعارض پیش آمده میان بازیگران سنتی صنعت بیمه و استارت‌آپ‌ها را از طریق گفت‌و‌گوی هوشمندانه و هم‌فکری قابل حل دانست و گفت: نبود چالاکی کافی و وجود رویکرد محافظه‎‌کارانه در نهاد بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌گذار، اجازه نداده‌است تا این صنعت آنطور که باید مسیر نوآوری و چابکی را طی کند.

وی با بیان اینکه از حدود سه سال پیش، به تمامی استارت‌آپ‌های بیمه‌ای در کشور اعلام شد که برای ادامه فعالیت خود، باید نسبت به کسب مجوز اقدام کنند، افزود: با استناد به قانون، بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه‌گر را از هرگونه تخفیف مازاد برای صدور بیمه شخص ثالث منع کرده‌است، در حالی که بازاریابان بیمه‌ای در قالب استارت‌آپ‌ها این نوع بیمه را با تخفیف عرضه می‌کنند، از این رو، تعارضی ایجاد شده‌است که عملا دو طرف این صنعت را در برابر هم قرار داده‌است حال آنکه شبکه استارت‌آپ بیمه کشور، با تکیه بر ساختار و ویژگی اکوسیستم نوآوری در ایران و جهان، مدعی هستند که قائل به برهم زدن ساختارهای سنتی هستند به مانند آنچه که در دنیای امروز مرسوم است و از طرفی نیز، بر این باورند که قواعد گذشته و سرعت‌گیر در کسب‌و‌کار و اقتصاد را باید کنار گذاشت و دو طرف کمک کنند تا سهم بازارها افزایش یابد.

کریمی با تاکید بر اینکه اقدام اخیر بیمه مرکزی، قهرآمیز است، افزود: راهکار برون‌رفت از چالش اخیر این است که نهاد رگولاتور در بیمه و استارت‌آپ‌ها با گشاده‌رویی به گفت‌و‌گو نشسته و راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات رخ داده بیابند و اجازه داده نشود تا کسب‌و‌کارهای نوآور در صنعت بیمه از ادامه فعالیت باز بمانند.

منبع: اتاق بازرگانی

حتما ببینید

اقتصاد دیجیتال فضایی برای ورود عموم مردم به کسب و کار فراهم آورده است

اقتصاد دیجیتال فضایی برای ورود عموم مردم به کسب و کار فراهم آورده است

«رولند کوپرز» معتقد است اقتصاد دیجیتال فضایی برای ورود عامه مردم به کسب و کار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *