خانه / کسب‌وکار دیجیتال / مقاله کسب و کار الکترونیکی / بازاریابی در شبکه های اجتماعی و راهکارهای رهایی از شدو بن (Shadow-Ban)
بازاریابی در شبکه های اجتماعی و راهکارهای رهایی از شدو بن (Shadow-Ban)

بازاریابی در شبکه های اجتماعی و راهکارهای رهایی از شدو بن (Shadow-Ban)

نویسنده : استیسی مک لاکلان – کارشناس بازاریابی و تبلیغات   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

بازاریابی در شبکه های اجتماعی برای هر برندی جذاب و هیجان انگیز است. اینکه شما به عنوان کارآفرین یا بازاریاب به شیوه ای بسیار ساده و کم هزینه با مخاطب هدف تان ارتباط داشته باشید، گزینه ای است که به این راحتی ها امکان صرف نظر از آن وجود ندارد. با این حال تمام برنامه های مختلف برندها برای بازاریابی و تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف از طریق شبکه های اجتماعی با یک اتفاق ساده امکان به حاشیه رفتن را دارد. این اتفاق ساده مواجهه با شدو بن (Shadow-Ban) در شبکه های اجتماعی است. 

بدون تردید بسیاری از شبکه های اجتماعی از قابلیت شدو بن برای حفاظت از سلامت پلتفرم شان استفاده می کنند. با این حال کمتر شبکه اجتماعی به طور واضح درباره این پدیده توضیح می دهد. درست به همین خاطر بسیاری از برندها نسبت به چیستی و نحوه مقابله با شدو بن اطلاعات دقیقی ندارند. 

امروزه هنوز هم بسیاری از بازاریاب ها نسبت به شدو بن تردید دارند. هدف اصلی ما در این مقاله بررسی شدو بن در برخی از پلتفرم های اجتماعی مشهور و سپس تلاش برای ارزیابی نحوه پرهیز از دچار شدن به این برخورد عجیب و غریب شبکه های اجتماعی است. اگر شما هم علاقه مند به یادگیری چیستی شدو بن و مقابله با آن هستید، هرگز مقاله کنونی را از دست ندهید. 

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۱، مرداد ماه ۱۴۰۰

شدو بن در شبکه های اجتماعی چیست؟

شدو بن به حالتی اطلاق می شود که در آن یک کاربر از سوی پلتفرمی که در آن فعالیت دارد، بلاک یا ساکت (Mute) می شود. این امر اغلب اوقات برای مدت زمانی محدود روی می دهد، اما در برخی از مواقع کاربران برای همیشه با شدو بن مواجه می شوند. 

دلیل اصلی مواجهه با این نوع برخورد شبکه های اجتماعی نحوه فعالیت کاربران است. شاید شما هیچ دلیلی برای شدو بن شدن پیدا نکنید، اما الگوریتم هوشمند شبکه های اجتماعی با تحلیل ریزفعالیت های شما امکان ارزیابی هرچه دقیق تر این مسئله را پیدا می کند. 

گاهی اوقات کاربران قانون مشخصی در شبکه های اجتماعی را زیر پا نگذاشته اند، اما ادمین ها یا ناظران پلتفرم ها از نوع رفتار کاربران ناراضی می شوند. این امر در ارتباط با نقص ضمنی قوانین و نحوه فعالیت منصفانه در شبکه های اجتماعی است. با این حساب شما باید برنامه ای ویژه برای ارزیابی نحوه تعامل تان با مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی داشته باشید، در غیر این صورت به احتمال زیاد با مشکلات زیادی رو به رو خواهید شد. معنای این امر ضرورت شناخت الگوهایی از فعالیت در شبکه های اجتماعی که شدو بن را تقویت می کند و تلاش برای پرهیز از آنهاست. در ادامه نحوه مواجهه با شدو بن در برخی از شبکه های اجتماعی محبوب را مورد بررسی قرار می دهیم. 

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

توییتر

توییتر یکی از مشهورترین پلتفرم های اجتماعی در سراسر دنیا محسوب می شود. کاربران در توییتر امکان دسترسی به دامنه وسیعی توییت ها و همچنین ارتباط با میلیون ها کاربر را دارند. همین امر برندها را نیز به سوی توییتر هدایت کرده است. 

توییتر از معدود پلتفرم هایی محسوب می شود که به طور دقیق درباره شدو بن صحبت کرده است. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۸ در قالب یک مقاله به بررسی ضمنی شدو بن در پلتفرمش پرداخت. بر این اساس بسیاری از شایعات درباره شدو بن شدن در توییتر غیرواقعی محسوب می شود. این امر با توجه به قوانین سفت و سختی که توییتر برای شدو بن کردن دارد، منطقی به نظر می رسد. نکته مهم اینکه توییتر به طور دقیق درباره شرایط مواجهه با شدو بن صحبتی نکرده است. درست به همین خاطر ارزیابی نحوه مواجهه کاربران با شدو بن امری عجیب و حتی سخت خواهد بود. 

توییتر به طور کلی رفتار مشکوک کاربران را نوعی اخطار تلقی می کند. اگر اکانت شما برای مدت زمانی طولانی رفتار مشکوکی در توییتر داشته باشد، به احتمال زیاد با اخطار و همچنین شدو بن مواجه خواهید شد. 

اینستاگرام

آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام، درباره شدو بن اعتراف جالبی دارد. او معتقد است این پدیده یک امر جدی و مداوم از سوی اینستاگرام در مدیریت پلتفرمش محسوب نمی شود. نکته مهم اینکه آدام موسری تاکید دارد عدم نمایش محتوای صفحه برندها در بخش اکسپلور دلیلی برای شدو بن شدن شان نیست. بر این اساس بخش اکسپلور به طور تصادفی و براساس برخی از معیارها نظیر میزان استقبال کاربران و استاندارد بودن پست ها نسبت به نمایش آنها در این بخش اقدام می کند. اگر شما خوش شانس نباشید، شاید خیلی کم محتوای تان در این بخش به دست کاربران برسد. با این حساب شما شدو بن به معنای واقعی نشده اید. 

نکته مهم اینکه شدو بن در اینستاگرام امری رایج محسوب می شود. شاید این استراتژی به طور رسمی از سوی مدیران اینستاگرام تایید نشده باشد، اما بسیاری از کاربران با آن مواجه می شوند. از این نظر شدو بن یکی از استراتژی های اینستاگرام برای مدیریت پلتفرمش است. شما در صورت مواجهه با شدو بن یک گام از حذف اکانت تان عقب تر هستید. بنابراین باید آن را نوعی اخطار مهم تلقی نمایید، در غیر این صورت شاید اکانت تان برای همیشه بسته شود. 

تیک تاک

تیک تاک یکی از شبکه های اجتماعی محبوب در میان نسل جوان محسوب می شود. مشاهده شدو بن در این پلتفرم تازه امری عجیب و حتی دردناک خواهد بود. تیک تاک در مقایسه با دیگر پلتفرم ها استراتژی واضح تری در راستای شدو بن کردن کاربران دارد. بر این اساس اگر شما قوانین و تعهدات کاربری در این پلتفرم را زیر پا بگذارید، برای مدت زمانی کوتاه شدو بن خواهید شد. این امر از شش ساعت تا یک هفته متغیر است. نکته مهم اینکه در صورت ادامه دار بودن نقض تعهدات کاربری در تیک تاک اکانت شما برای همیشه شدو بن باقی خواهد ماند. بر این اساس خبری از حذف اکانت به این سادگی ها نیست، اما شما برای مدت زمانی طولانی امکان تعامل با دیگر کاربران به این سادگی ها را نخواهید داشت. 

یوتیوب

یوتیوب یکی از پلتفرم های محبوب برای بارگذاری محتوای ویدئویی محسوب می شود. نکته مهم اینکه میزان نارضایتی کاربران از محتوای آزاردهنده یا توهین آمیز در این شبکه اجتماعی در مقایسه با دیگر رقبایش بسیار زیادی است. درست به همین خاطر یوتیوب از شدو بن به عنوان ابزاری برای کاهش نارضایتی ها نسبت به پلتفرمش استفاده می کند. اگر شما حتی یک محتوای شبیه به گونه های مجرمانه یا نقض کننده قوانین یوتیوب را بارگذاری نمایید، این پلتفرم به سرعت آن محتوا را حذف کرده و برای مدت زمانی طولانی شما را شدو بن خواهد کرد. 

یکی از مهمترین نکات درباره شدو بن در یوتیوب مربوط به مدت زمان طولانی اش است. بر این اساس شما دیگر امکان استفاده از یوتیوب به این زودی ها را نخواهید داشت. این امر به منظور جلوگیری از حتی ترغیب کاربران به نقض قوانین یوتیوب صورت گرفته است. در حالت های پیشرفته کانال شما را به طور کامل حذف خواهد کرد. 

نکته جالب درباره یوتیوب عدم تایید شدو بن به طور رسمی است. بر این اساس مدیران یوتیوب شدو بن را به عنوان روندی برای مدیریت پلتفرم شان به رسمیت نمی شناسند. با این حال بسیاری از کاربران و صاحبان کانال های یوتیوب تجربه هایی مشابه شدو بن را گزارش کرده اند. 

چطور مطمئن شوید که شدو بن شده اید؟

وقتی شما تغییرات منفی در اکانت تان احساس می کنید، زنگ خطر برای مواجهه با شدو بن به صدا درمی آید. شما در این موقعیت ها باید حواس تان به طور کامل به وضعیت اکانت تان باشد. بدون تردید خیلی از اوقات شدو بن امری خیالی است. شاید شما دیگر محتوای جذاب برای مخاطب تان تولید نمی کنید یا اینکه رقبای تان عملکرد بهتری داشته اند. با این حال اگر قصد مطمئن شدن نسبت به شدو بن را دارید، به این نکات توجه نمایید:

•    کاهش معنادار نرخ تعامل: هر اکانتی در شبکه های اجتماعی دارای نوعی ثبات در نرخ تعامل است. اگر این نرخ برای برند شما در مدت زمانی اندک با افت قابل ملاحظه ای رو به رو شد، باید حواس تان نسبت به شدو بن جمع باشد. در صورتی که گزارش هایی از عدم مشاهده محتوای تان از سوی دیگر کاربران دریافت کردید، شدو بن شدن شما قطعی است. 

•    عدم نمایش نام اکانت و هشتگ تان برای کاربران: وقتی نام اکانت و هشتگ های شما در بخش اکسپلور و دیگر شیوه های جست وجوی کاربران به نمایش در نمی آید، احتمال اینکه شدو بن شده باشید، بسیار زیاد است. بسیاری از برندها در این مواقع نسبت به شدو بن فکر نمی کنند. درست به همین خاطر نوعی سردرگمی در فعالیت شان قابل مشاهده خواهد بود. 

•    از دسترس خارج شدن برخی از امکانات: یکی از نکات مهم در شدو بن از دسترس خارج شدن برخی از امکانات برای برندهاست. به عنوان مثال، شما دیگر امکان بارگذاری پست های فروش مستقیم در اینستاگرام را نخواهید یافت. این امر نشانه ای واضح از شدو بن شدن است.

چطور در شبکه های اجتماعی شدو بن نشویم؟

قوانین شبکه های اجتماعی را زیر پا نگذارید

وقتی شما در یک شبکه اجتماعی نام نویسی می کنید، باید حواس تان به قوانین آن باشد. بسیاری از کاربران قوانین شبکه های اجتماعی را مطالعه نمی کنند. این امر موجب بروز دردسرهایی برای آنها خواهد شد. اگر شما به عنوان یک برند در شبکه های اجتماعی فعالیت دارید، باید حواس تان به طور کامل جمع باشد. شاید شما پس از سال ها تلاش برای توسعه اکانت تان در پلتفرم موردنظر با یک اشتباه کوچک برای مدتی شدو بن شوید و کاربران تقریبا فراموش تان کنند. این امر یکی از تجربه های دردناک در زمینه بازاریابی محسوب می شود. به همین خاطر برندها باید به طور بسیار حرفه ای تری در مقایسه با کاربران عادی نسبت به مطالعه قوانین هر پلتفرم اجتماعی اقدام نمایند.

نکته مهم اینکه قوانین اغلب شبکه های اجتماعی شباهت بسیار زیادی به هم دارد. این امر به شما فرصت عالی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در تمام پلتفرم ها بدون نیاز به ارزیابی مداوم قوانین هر کدام می دهد. یکی از نکاتی که بیشتر از همه برای برندها دردسرساز می شود، بحث مربوط به کپی رایت است. اگر شما این نکته را مد نظر قرار دهید، بسیاری از مشکلات تان در زمینه شدو بن حل خواهد شد. 

مانند ربات ها رفتار نکنید

اکانت شما باید حالت طبیعی و شبیه به دیگر کاربران را داشته باشد. اینکه شما در قالب یک برند دقیق مثل یک ربات رفتار کنید، شک و تردید پلتفرم های اجتماعی را افزایش خواهد داد. این امر در مدت زمانی کوتاه امکان به دردسر انداختن شما را فراهم می کند. بنابراین همیشه تعامل مناسب با کاربران و ثابت کردن فعالیت طبیعی اکانت تان را مدنظر قرار دهید. 

یکی از نکاتی که برای الگوریتم شبکه های اجتماعی شک برانگیز است، فالو کردن پشت سر هم شمار بالایی از کاربران یا حتی لایک کردن پست های پرتعداد در مدت زمانی اندک است. شما باید در این راستا تعادل را رعایت نمایید، در غیر این صورت به احتمال فراوان شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان پیدا نخواهید کرد. 

رفتار مانند اکانت ها و کاربران واقعی نه تنها از نقطه نظر پرهیز از شدو بن شدن، بلکه برای تعامل مناسب با کاربران نیز اهمیت دارد. امروزه بسیاری از کاربران به برندهایی که سطح تعامل بسیار پایینی با کاربران و مشتریان دارند، توجهی نشان نمی دهند. بنابراین شما باید فکری اساسی برای این وضعیت برندتان نمایید، در غیر این صورت شاید پیش از اینکه شدو بن شوید، کاربران به طور کامل شما را فراموش کنند. 

استفاده از هشتگ های ممنوعه را فراموش کنید

هشتگ های ممنوعه به طور معمول فهرست مشخصی را شکل می دهد. این هشتگ ها یا دارای محتوای نژادپرستانه یا توهین آمیز است. بنابراین استفاده از آنها شما را به راحتی در دام شدو بن می اندازد. بدون تردید شما به عنوان یک برند هیچ نیازی برای استفاده از هشتگ های ممنوعه ندارید. بنابراین باید حواس تان به طور کامل نسبت به این امر جمع باشد، در غیر این صورت شاید به سادگی هرچه تمام تر شرایط تان در این رابطه به هم بریزد. این امر برای شما دردسرهای بسیار زیادی به همراه داشته و از نظر اعتبار حرفه ای کسب و کار در شرایط ناگواری قرار می گیرید. 

انتشار محتوای اسپم ممنوع

محتوای اسپم به طور معمول از سوی کاربران ریپورت می شود. این امر هشداری برای شما نسبت به احتمال مواجهه با شرایط بحرانی در زمینه بازاریابی است. وقتی تعداد ریپورت های یک پست یا اکانت شما به طور کلی افزایش پیدا می کند، کسب و کارتان نه تنها در معرض شدو بن، بلکه حذف اکانت نیز خواهد بود. چنین امری کسب و کار شما را به طور قابل ملاحظه ای با مشکلات بازاریابی و مدیریت شهرت رو به رو خواهد کرد. 

امروزه بسیاری از برندها برای اینکه از شر شدو بن خلاص شوند، با وسواس خاصی محتوای شان را بارگذاری می کنند. این امر یکی از نکات مهم برای تعامل با مخاطب هدف محسوب می شود. به این ترتیب شما با چنین کاری نه تنها از شر شدو بن رها خواهید شد، بلکه در عمل امکان تعامل بهینه با مشتریان تان را هم خواهید داشت. 

فعالیت مداوم در شبکه های اجتماعی

گاهی اوقات برندها پس از اینکه موفقیت های بزرگی در شبکه های اجتماعی کسب می کنند، به طور کامل مخاطب هدف شان را فراموش کرده و اکانت شان برای مدت زمانی طولانی غیرفعال باقی می ماند. این امر شدو بن برای شما به همراه ندارد، اما پس از شروع به کار دوباره دیگر خبری از نرخ تعامل بالای برندتان نخواهد بود. این امر احساس شدو بن شدن در بسیاری از بازاریاب ها ایجاد می کند. نکته مهم اینکه شما باید همیشه حواس تان به عملکرد مداوم برندتان باشد، در غیر این صورت شاید شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نداشته باشید. 

وقتی شما نسبت به فعالیت مناسب و مداوم اکانت تان اطمینان داشته باشید، نه تنها با مشکل شدو بن رو به رو نخواهید شد، بلکه دیگر هیچ مشکلی در زمینه تعامل با کاربران و توسعه برندتان در شبکه های اجتماعی هم پیدا نمی کنید. 

خرید لایک و کامنت را متوقف کنید

خرید لایک و کامنت یکی از قدیمی ترین شیوه ها برای توسعه برند در شبکه های اجتماعی محسوب می شود. این امر به شما فرصت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و همچنین تعامل واقعی با آنها را نمی دهد، بلکه فقط ظاهری مشابه دیگر برندها برای شما به همراه خواهد داشت. نکته مهم اینکه این ظاهر حرفه ای نیز به سادگی از بین می رود. 

امروزه شبکه های اجتماعی در صورت خرید لایک و کامنت از سوی اکانت ها خیلی سریع آنها را شدو بن می کنند. این امر به معنای ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و بهبود عملکرد برند خواهد بود. با این حساب شما باید هرگونه اقدامی برای خرید لایک و کامنت را متوقف کنید، در غیر این صورت نه تنها شدو بن، بلکه حذف کامل اکانت هم در انتظارتان خواهد بود. 

بدون تردید امروزه شدو بن نوعی کابوس برای کاربران شبکه های اجتماعی و به طور مشخص برندها محسوب می شود. اگر شما به دنبال پرهیز از بروز شرایط شدو بن در اکانت تان هستید، باید نکات مورد بحث در این مقاله را به طور دقیق مد نظر قرار دهید. 

منبع: فرصت امروز

حتما ببینید

ارزش بازار نرم افزار هوش مصنوعی به ۶۲ میلیارد دلار می رسد

ارزش بازار نرم افزار هوش مصنوعی به ۶۲ میلیارد دلار می رسد

مترجم: حمید تعالی بازار نرم‌ افزارهای هوش مصنوعی شامل برنامه‌ هایی می شود که هوش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *