خانه / اپلیکیشن و نرم افزار / اشتباهات طراحی سایت و راهکارهای پرهیز از آنها
اشتباهات طراحی سایت و راهکارهای پرهیز از آنها

اشتباهات طراحی سایت و راهکارهای پرهیز از آنها

نویسنده : هریس کریجستوراک – کارشناس بازاریابی   مترجم : علی ‌آل ‌علی  

براساس گزارش موسسه برایت لوکال (Bright Local)، ۸۶  درصد از مشتریان برای خرید محصولات موردنیازشان از اینترنت استفاده می کنند. این امر به معنای افزایش شدید محبوبیت خرده فروشی های آنلاین و برندهای دارای فروشگاه آنلاین برای مشتریان است. در این میان هیچ چیز به اندازه طراحی سایت به طور استاندارد برای مشتریان دارای اهمیت نیست. اگر شما توانایی طراحی سایت به طور مناسب را داشته باشید، وضعیت تان در مواجهه با مشتریان به طور قابل ملاحظه ای بهبود پیدا خواهد کرد. به این ترتیب دیگر نیازی برای مشاهده کاهش آمار فروش یا شکست در زمینه جلب نظر مشتریان تازه نخواهد بود. 

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

هدف اصلی در این مقاله بررسی برخی از مهمترین نکات در طراحی سایت به طور حرفه ای است. این امر به شما برای تعامل بهینه با مشتریان و افزایش نرخ فروش ‏تان کمک خواهد کرد. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این رابطه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

تیتر طولانی صفحات سایت

مشتریان در دوره و زمانه کنونی حوصله زیادی برای مطالعه تیترهای طولانی سایت شما ندارند. درست به همین خاطر طراحی تیترهای طولانی برای سایت ایده به شدت نامناسبی خواهد بود. از سوی دیگر الگوریتم گوگل نیز به طور خودکار رتبه سئو سایت‏ های دارای تیترهای طولانی را به شدت کاهش می دهد. بنابراین شما در عمل با ناتوانی کامل برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان در این رابطه مواجه خواهید شد. 

اگر شما به دنبال راهکاری برای کاهش تعداد کاراکترهای بالای تیترهای سایت تان هستید، به غیر از تلاش برای خلاصه سازی هر تیتر برخی از ابزارهای مناسب نیز در دسترس تان است. ابزار پیشنهادی ما در این رابطه CoSchedule است. این ابزار به شما امکان ارزیابی دقیق تیتر صفحات سایت تان و بیان ایرادات احتمالی آنها را می دهد. شما به این ترتیب همیشه نسبت به کیفیت مناسب صفحات سایت تان مطمئن خواهید بود. 

توضیحات جانبی طولانی صفحات سایت

وقتی کاربران موضوعی را در گوگل جست و جو می کنند، به طور معمول سایت‏ هایی نمایش داده شده به غیر از تیتر اصلی دارای یک توضیح جانبی نیز هستند. این توضیح همیشه چند خط ابتدایی مقاله یا کپشن سایت موردنظر را شامل می شود. اگر توضیح مورد نظر بیش از اندازه طولانی باشد، مشتریان توجه لازم را به سایت شما نخواهند کرد. درست به همین خاطر باید همیشه نسبت به تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف تان توجه نشان دهید، در غیر این صورت شاید حتی یک نفر نیز سایت تان را جدی نگیرد. 

توصیه ما در این بخش تلاش برای نگارش سطر ابتدایی مقاله سایت تان به کوتاه ترین شکل ممکن است. چنین امری توضیحات جانبی صفحات سایت تان در گوگل را به طور استاندارد به نمایش درمی آورد، در غیر این صورت شما باید همیشه نگران وضعیت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف باشی. 

اگر استفاده از تکنیک های سنتی برای کاهش ایرادات بخش توضیحات جانبی چندان با شلوغی ساعت های کاری تان هماهنگی ندارد، توصیه دیگر ما استفاده از ابزارهای کمکی است. ابزار Word Counter به شما امکان شمارش دقیق تعداد کلمات هر بخش از مقاله تان را می دهد. به این ترتیب اگر تعداد کلمات بخش ابتدایی مقاله تان زیاد بود، باید بدون هیچ اتلاف وقتی نسبت به کم کردن تعداد آن اقدام نمایید، در غیر این صورت سایت تان رتبه سئو چندان مناسبی به دست نمی آورد. 

استفاده از کلیدواژه های کلیشه ای

امروزه سایت ها برای جلب نظر کاربران به بهترین شکل ممکن همیشه به دنبال استفاده از کلیدواژه ها هستند. کلیدواژه ها به کاربران امکان پیدا کردن بهترین مقالات ممکن در فضای آنلاین را می دهد. شما برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف باید همیشه کلیدواژه های درست و دقیق را در کنارتان داشته باشید، در غیر این صورت مقاله تان یا اصلا برای کاربران نمایش داده نمی شود یا اینکه در رتبه های بسیار نامناسب گوگل قرار خواهد گرفت. در هر صورت تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در این شرایط امر بسیار دشواری خواهد بود. 

یکی از اشتباهات رایج بازاریاب ها برای جلب نظر مشتریان تلاش برای استفاده از چندین کلیدواژه به طور همزمان است. شاید این امر در نگاه نخست ایده مناسبی به نظر برسد، اما در مدت زمان اندک توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را به صفر می رساند. 

موتورهای جست و جو نیز در صورت استفاده بی ‏شمار شما از کلیدواژه ها رتبه سئوی ‏تان را به شدت کاهش خواهند داد. بنابراین شما در عمل با مشکلات بسیار زیادی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه سنتی رو به رو خواهید شد. 

بهترین ایده در این میان استفاده متعادل از کلیدواژه ها خواهد بود. توصیه ما افزودن ۲ یا ۳ کلیدواژه به هر مقاله یا محتوای تان در فضای آنلاین است. این طوری شما همیشه امکان جلب نظر مشتریان به بهترین شکل ممکن را خواهید داشت. چنین امری درباره فروشگاه آنلاین برند نیز مصداق دارد. به هر حال پست های فروشگاه شما نیز در موتورهای جست و جو براساس الگوریتم عادی رتبه بندی خواهد شد. 

توصیه نهایی ما در این بخش برگزاری یک مطالعه کوتاه و کاربردی برای پیدا کردن بهترین کلیدواژه های ممکن در بازار است. این امر به شما برای شناسایی دقیق سلیقه مشتریان کمک خواهد کرد. همچنین دیگر خبری از ناتوانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف و شکست در بازار نیز نخواهد بود. ابزار گوگل کی وردز (Google Keywords) یکی از بهترین گزینه ها برای پیدا کردن کلیدواژه های محبوب و مورد توجه مشتریان در بازار محسوب می شود. 

بارگذاری تصاویر بدون اسم و توضیحات

بارگذاری تصاویر در سایت یکی از راهکارهای ساده و کاربردی برای جلب توجه کاربران محسوب می شود. بسیاری از سایت ها تقریبا هیچ محتوایی را بدون تصویر بارگذاری نمی کنند. اگرچه این اقدام بسیار مناسبی است، اما در صورت بی‏ توجهی شما به فرآیند بارگذاری محتوا بدترین نتیجه ممکن را به همراه خواهد داشت. نکته مهم در این میان استفاده از نام مشخص برای هر تصویر است. دلیل این امر نیز محدودیت های الگوریتم گوگل است. 

امروزه الگوریتم گوگل تصاویر را براساس اسکن بصری آنها مورد ارزیابی قرار نمی دهد، بلکه اسم هر عکس و توضیجات جانبی ‏اش برای این الگوریتم مهم است. بنابراین اگر شما عکسی بدون توضیحات را در سایت تان بارگذاری نمایید، واکنش الگوریتم موردنظر کاهش رتبه سئو سایت تان خواهد بود. درست به همین خاطر بسیاری از سایت‏ های خرده فروشی علی رغم بارگذاری تصاویر باکیفیت در عمل هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان شان ندارند. 

توصیه ما در این بخش افزودن توضیحات جانبی به تمامی تصاویر سایت است. این امر به شما امکان جلوگیری از یک مشکل بسیار بزرگ را می دهد. همچنین دیگر نگرانی بابت سطح تاثیرگذاری بر روی مشتریان نخواهید داشت. امروزه شمار بالایی از برندها به بازاریاب ها برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان از تصاویر جزئی و دقیق محصولات ‏شان استفاده می کنند. اگر شما به دنبال تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف تان هستید، باید همیشه عکس ‏های موردنظر همراه با توضیحات جانبی و همچنین نام‏ های دقیق باشد. این امر موجب شناسایی شما به عنوان یک برند معتبر از سوی الگوریتم گوگل می شود. 

تمرکز بر روی یک موضوع خاص

صفحات سایت ها به طور معمول فقط بر روی یک موضوع تمرکز پیدا می کنند. این امر از سوی بازاریاب ها با هدف تاثیرگذاری بهتر بر روی مخاطب هدف صورت می گیرد. اگرچه چنین اقدامی تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی مخاطب هدف دارد، اما در صورت زیاده‏‌روی و تولید انحصاری محتوای اختصاصی دیگر هیچ شانسی برای توسعه آنلاین کسب و کارتان نخواهید داشت. 

امروزه مشتریان زمان بسیار کمی برای تعامل با برندها اختصاص می دهند. درست به همین خاطر شما باید محتوای تان را به طور چندجانبه با اهداف مختلف طراحی کنید. فقط در این صورت شانس جلب نظر مشتریان به طور گروهی و همراه با سلیقه های متفاوت را خواهید یافت. 

استفاده از موضوعات مختلف برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف همیشه ایده ‏ای مناسب محسوب می شود. البته نکته مهم در این میان ضرورت ارتباط میان موضوعات مختلف مدنظر شماست، در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان نخواهید داشت. 

کوتاهی بیش از اندازه مقالات سایت

محتوای متنی سایت شما باید دست کم به اندازه توضیح کافی و جامع یک مطلب طولانی باشد. بدون شک تولید محتوای بسیار طولانی هم برای مخاطب هدف چندان جذاب نیست، اما این امر درباره محتوای کوتاه نیز مصداق دارد. بنابراین شما باید همیشه به دنبال طراحی محتوایی استاندارد برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف تان باشید، در غیر این صورت همیشه با مشکلات عمده برای جلب نظر مخاطب هدف تان رو به رو می شوید. این امر نه تنها به شما فرصتی مناسب برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را نمی دهد، بلکه همان تعداد مشتری وفادار اندکی که پیرامون برندتان هست را نیز فراری خواهد داد. 

توصیه ما در این بخش بسیار ساده و روشن است. شما باید به هنگام نگارش محتوا برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف حواس تان را به طور کامل جمع کنید تا با پرداختن به تمام جزییات مطلب امکان ارائه یک مقاله به نسبت طولانی را داشته باشید، در غیر این صورت کاربران به گمان اینکه محتوای تان کلیشه ای یا ساده است، به راحتی از آن چشم پوشی خواهند کرد. 

عدم توجه به آمارهای دقیق

این روزها بسیاری از موسسه های بزرگ و کوچک در حال ارائه آمارهای دقیق به برندها و به طور کلی مشتریان شان هستند. اگر در این میان شما توانایی لازم برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان با استفاده از این آمارها را نداشته باشید، خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنید از بازار کنار خواهید رفت. 

خوشبختانه بسیاری از اطلاعات و آمارهای در دسترس برندها به طور کاملا رایگان عرضه می شود. به همین خاطر شما هیچ مشکلی برای استفاده از آنها نخواهید داشت. تنها نکته مهم در این میان پیدا کردن منبعی مطمئن به عنوان تولیدکننده آمارهاست، در غیر این صورت تمام تلاش های شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف بی نتیجه باقی خواهد ماند. امروزه بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری روی مخاطب هدف شان اقدام به استفاده آمارهای دقیق گوگل می کنند. این امر به برندها امکان بسیار خوبی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان خواهد داد. با این حساب به جای اینکه فرآیند تاثیرگذاری بر روی مشتریان بدل به یک امر سخت و غیرممکن شود، شما به ساده ترین شکل ممکن فرصت جلب نظر مشتریان و تاثیرگذاری بر روی آنها را پیدا خواهید کرد. 

نکته امیدوارکننده در این میان ارائه آمارهای دقیق از سوی اغلب شبکه های اجتماعی است. به این ترتیب شما هیچ مشکلی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظرشان به برندتان نخواهید داشت. بنابراین از این به بعد پیش از تولید محتوا حتما سری به آمارهای دقیق و کاربردی در حوزه کسب و کارتان بزنید. این طوری محتوای تان تاثیرگذاری بسیار بیشتری بر روی مخاطب هدف خواهد داشت. 

بارگذاری کند صفحات سایت

هیچ چیز در دنیای آنلاین به اندازه سرعت بارگذاری پایین صفحات یک سایت ناامید کننده نیست. به ویژه در دوره کنونی که ابزارهای بسیار زیادی برای رفع این مشکل در اختیار برندها قرار دارد. وقتی کاربران به امید مشاهده محتوای موردنیازشان یا خرید از برندتان وارد سایت شما می ‏شوند، در صورت مواجهه با زمان بارگذاری بسیار بالا به سرعت سراغ گزینه های دیگر خواهند رفت. معنای این امر واگذاری فرآیند بازاریابی و جلب نظر مشتریان به رقبا خواهد بود. 

پیشنهاد ما در این بخش استفاده از ابزارهای حرفه ای برای ارزیابی وضعیت بارگذاری صفحات و در صورت نیاز بهینه سازی شان است. نکته مهم اینکه اغلب اوقات بازاریاب ها و صاحبان کسب و کار خودشان متوجه سرعت پایین بارگذاری صفحات سایت شان نمی ‏شوند. درست به همین خاطر نیاز به راهنمایی و نظرات افراد خارج از کسب و کارشان خواهند داشت. 

سایت بدون پاسخگویی سریع به مشتریان

پاسخگویی به مشتریان یکی از مهمترین نکات برای جلب نظرشان به منظور بازدید دوباره از سایت است. اگر این امر از سوی شما به خوبی رعایت نشود، تاثیرگذاری بسیار اندکی بر روی تجربه مشتریان از برندتان خواهد داشت. از آنجایی که امروزه اغلب کاربران تجربیات شان از برندها را در شبکه های اجتماعی بارگذاری می کنند، در طول مدت زمانی اندک شهرت منفی زیادی در شبکه های اجتماعی پیدا خواهید کرد. این امر به معنای ناتوانی مطلق شما برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان و بهبود وضعیت برندتان خواهد بود. 

توصیه ما در این بخش اول از همه راه اندازی یک تیم خدمات مشتریان و توجه ویژه به نظرات بازدیدکنندگان از سایت است. شما در این صورت به سادگی هرچه تمام تر فرصت تاثیرگذاری بر روی مشتریان و جلب نظرشان را پیدا خواهید کرد. هر چقدر توانایی شما برای ارائه پاسخ های دقیق در مدت زمانی کوتاه به مشتریان بیشتر باشد، در نهایت تعداد بازدیدهای سایت تان افزایش پیدا خواهد کرد. این امر بر روی انگیزه مشتریان برای خرید از سایت تان نیز تاثیر مناسبی خواهد داشت. 

امنیت پایین سایت

درز اطلاعات کاربران در فضای آنلاین یکی از نگرانی های مهم این روزها محسوب می شود. در این میان حتی سایت ها و پلتفرم های معتبری مثل فیس بوک نیز در امان نیستند. درست به همین خاطر تمام برندها باید از کارشناس های حرفه ای امنیت شبکه و همچنین ابزارهای حرفه ای استفاده نمایند، در غیر این صورت با کوچک ترین درز اطلاعات سایت تان در فضای اینترنت اعتبارتان به طور قابل ملاحظه ای به خطر می افتد. 

امروزه کمتر مشتری تمایل به خرید از یک برند با سایت دارای امنیت بسیار پایین خواهد داشت. درست به همین خاطر شما باید همیشه ارتقای امنیت سایت برندتان را در اولویت قرار دهید. چنین امری یک مزیت رقابتی بزرگ نیز برای برندتان محسوب می شود. به این ترتیب بدون نیاز به نگرانی گسترده امکان تاثیرگذاری بر روی مشتریان‏ تان را پیدا خواهید کرد. 

خوشبختانه اکنون محتوای آموزشی و حتی دوره ‏های بسیار زیادی برای یادگیری اصول اولیه امنیت آنلاین در دسترس کاربران عادی و برندها قرار دارد. اگر شما هم به دنبال بهبود وضعیت سایت تان هستید، باید همیشه این نکات و شرکت در دوره ‏های آموزشی مختلف را مدنظر قرار دهید، در غیر این صورت هر لحظه امکان حمله سایبری به سایت تان وجود خواهد داشت. 

فرم های ثبت نام طولانی

یکی از دردسرهای همیشگی مشتریان برای دسترسی به محتوای ویژه سایت ها یا خرید از آنها فرآیند ثبت نام طولانی است. شاید این امر برای برندها از نظر دسترسی به اطلاعات ارتباطی گسترده با مشتریان خوشایند باشد، اما در مدت زمان کوتاهی سایت شان را بدل به یکی از آزاردهنده ترین مکان های آنلاین برای کاربران خواهد کرد. 

توصیه ما در این بخش کوتاه سازی فرم های ثبت نام و صرفا درخواست مهمترین اطلاعات از کاربران است، در غیر این صورت شما هیچ شانسی برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان‏ تان نخواهید داشت. چنین امری شما را در مقایسه با رقبای ‏تان به طور چشمگیری در خطر قرار می دهد. بنابراین باید همیشه حواس تان به وضعیت فرم ثبت نام در سایت تان باشد. صرف دریافت اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی و همچنین آدرس ایمیل برای شروع کار مناسب خواهد بود. این امر به شما فرصت تاثیرگذاری اولیه بر روی مشتریان و سپس توسعه سطح ارتباط‏تان با آنها را می دهد. بنابراین همیشه براساس این نکات با مشتریان‏ تان تعامل داشته باشید. 

اشتباهات طراحی سایت و راهکارهای پرهیز از آنها

بی شک امروزه تعامل با مشتریان در فضای آنلاین یکی از سخت‏ ترین کارهای دنیا محسوب می شود. نکته مهم در این میان استفاده از توصیه‏ های کاربردی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف است. اگر شما در این راستا نیاز به کمک دارید، ایده ها و نکات مورد بحث در این مقاله بهترین گزینه برای شروع کارتان خواهد بود. 

منبع: فرصت امروز

حتما ببینید

6 گام انتخاب بهترین زمان پست گذاشتن

۶ گام انتخاب بهترین زمان پست گذاشتن

نویسنده :رافائلا آگوئار مترجم :امیر آل علی امروزه فعالیت در شبکه های اجتماعی به عنوان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *