آلت‌کوین

مشکلات شبکه سولانا؛ سولانا بار دیگر به مدت ۴ ساعت با اختلال مواجه شد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
علی ابراهیمی

مشکلات شبکه سولانا همچنان ادامه دارد. این بلاکچین روز گذشته بار دیگر بیش از ۴ ساعت قطع شد. این بار قطعی و اختلال شبکه سولانا به دلیل وجود باگی در نحوه پردازش نوعی تراکنش خاص که برای موارد استفاده آفلاین از شبکه طراحی شده بود به وجود آمده است.

آستین فدرا، مدیر ارتباطات سولانا لبز در گفتگویی خاطرنشان کرد ولیدیتورهای شبکه بلافاصله پس از این مشکل، تراکنش‌های آفلاین که اصطلاحا به آنها «تراکنش‌های نانس بادوام» یا «durable nonce transactions» گفته می‌شود را غیرفعال و شبکه را مجددا راه‌اندازی کردند.

ظاهرا باگ موجود در این نوع تراکنش‌ها باعث شده تا بخشی از شبکه، بلاک را نامعتبر ارزیابی کند و به همین خاطر اجماع حاصل نشده است. به گفته فدرا، استفاده از این نوع تراکنش‌ها تا زمانی که توسعه‌دهندگان دلیل دقیق از بین رفتن اجماع شبکه را شناسایی و اصلاح نکنند، متوقف خواهد شد.

ولیدیتورهای شبکه سولانا گفته‌اند اتفاق پیش‌آمده ممکن است برای هر فردی که تراکنش‌هایش در دسته تراکنش‌های نانس بادوام قرار می‌گیرد، تبعاتی داشته باشد و حتی شاید آنها تا زمان از سرگیری دوباره این نوع تراکنش‌ها، نتوانند دارایی‌های خود را منتقل کنند.

پس از قطعی دوباره شبکه سولانا، تعدادی از صرافی‌ها از مشکلات مربوط به واریز و برداشت در این شبکه بلاکچینی خبر داده‌اند. از جمله این صرافی‌ها می‌توان به بایننس، کوین بیس و کریپتو دات کام اشاره کرد.

قیمت سولانا، روز گذشته و پیش از این قطعی با افت مواجه شده بود و با انتشار اخبار وقوع مشکل در شبکه، این افت شدت گرفت و با ۱۳٪ کاهش، به ۳۹.۹۸ دلار رسید.

تراکنس نانس با دوام چیست؟

به گفته فدرا، تراکنش‌های نانس با دوام تا همین اواخر درصد بسیار پایینی از تراکنش‌های شبکه سولانا را تشکیل می‌دادند. با این حال، محبوبیت این دسته از تراکنش‌ها میان صرافی‌ها افزایش یافته است. در علم رمزنگاری، نانس یک عدد تصادفی است که برای یک هدف خاص استفاده می‌شود.

فدرا افزود: این احتمالا باگی بوده که برای مدتی وجود داشته اما هرگز به یک مشکل بزرگ تبدیل نشده است چراکه مردم از این قابلیت چندان استفاده نمی‌کردند.

durable nonce روشی است که طی آن می‌توان یک تراکنش را پیش از موعد مقرر و بدون نیاز به هش بلاک اخیر (که پس از دو دقیقه منقضی می‌شود) امضا کرد. در حقیقت برای این روش، برای هولدرهای با تنظیمات امضای آفلاین پیچیده طراحی شده که همیشه نمی‌توانند تراکنش‌های خود را به اندازه کافی به سرعت برای شبکه آماده کنند.

توییت در رابطه با قطعی سولانا

به عنوان مثال، فردی که تراکنش‌های سولانای خود را با دو کامپیوتر air-gapped جدا امضا می‌کند، ممکن است نتواند کار خود را در یک بلاک انجام دهد. نانس بادوام برای این افراد زمان کافی را فراهم می‌کند.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

آنچه روز گذشته اتفاق افتاد، شکست سولانا در پردازش و مدیریت تراکنش‌های نانس با دوام بود. به گفته فدرا، به جای اینکه ورودی‌های این تراکنش‌ها به عنوان یک تراکنش واحد در نظرگرفته شود، ولیدیتورهای شبکه آنها را به عنوان یک تراکنش واحد در دو بلاک مختلف درنظر گرفته‌اند و همین باعث شده تا اجماع شبکه از بین برود.

Stakewiz، یکی از ولیدیتورهای شبکه سولانا در توییتی خاطرنشان کرد این باگ از قبل مشخص بوده و پیش از قطعی روز چهارشنبه، در حال برطرف شدن بوده است. با این حال، تحریک این باگ تا به امروز به این اندازه نبوده است. گفتنی است فعالیت شبکه همان روز چهارشنبه با از سرگیری کار نودهای RPC دوباره از سر گرفته شد.

  • دلیل قطعی شبکه سولانا چه بود؟

شبکه سولانا به دلیل عدم توانایی در پردازش نوعی تراکنش خاص به نام durable nonce transactions برای ساعاتی با اختلال روبه‌رو شده بود.

  • آیا قبلا نیز این اختلالات در شبکه سولانا وجود داشته است؟

شبکه سولانا بارها به دلایل مختلف قطع شده است. از هجوم تراکنش‌ها به شبکه گرفته تا اختلالاتی این چنینی. حتی اخیرا Solana با مشکل عقب افتادن ساعت مواجه شده است و حدود نیم ساعت از زمان واقعی عقب است.

منبع: میهن‌بلاک‌چین

سولانا بار دیگر به مدت ۴ ساعت با اختلال مواجه شد؛ دلیل این مشکل چه بود؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا