انقلاب صنعتی چهارمپیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقاله

آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry)

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

بخش اول

گردآوری: علیرضا خدائی، مدیر مسئول “اقتصاد الکترونیکی ” و ” اقتصاد دیجیتال

جهت دانلود فایل Pdf این متن اینجا کلیک نمایید

کلاوس شواب، بنیان‌گذار و مدیر ارشد کنفرانس داووس، در کتاب «انقلاب صنعتی چهارم» وجه تمایز آن از انقلاب‌های پیشین را تشریح کرده است. این دوره با ظهور فناوری‌های نوین در چند حوزه رباتیک، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، نانوتکنولوژی، پردازش کوانتومی، زیست‌فناوری، اینترنت اشیا و خودروهای خودران همراه است. این انقلاب، کل نظام تولید، مدیریت و حکمرانی را در هر کشوری متحول می‌کند. با بهره‌گیری از بلاک‌چین این پلتفرم باز، آزاد و درعین‌حال پیچیده، می‌توان به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت که از مهم‌ترین فناوری‌های مبتنی بر پلتفرم بلاک‌چین می‌توان به ارزهای دیجیتال اشاره کرد.

شهرهای هوشمند، صنعت هوشمند، کشاورزی هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند و بهداشت و درمان هوشمند مصادیقی از پیشرفت‌های انقلاب صنعتی نسل ۴ هستند و بلاک‌چین یا پلتفرم‌های مالی و ارز دیجیتال و دیگر حوزه‌های زندگی به وجود خواهند آمد که همه مصادیقی از تحول از انقلاب صنعتی سوم به چهارم است. مفهوم انقلاب صنعتی چهارم (۴.۰ Industry) بسیار فراتر از مواردی است که گفته شد در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

۱. مقدمه:

انقلاب صنعتی چهارم Fourth Industrial Revolution (4IR) چهارمین دوره اصلی از بدو انقلاب صنعتی است. این دوره با اشاعه فناوری‌هایی فاصله میان‌سپهرهای فیزیکی، رایانشی و زیستی را کم‌رنگ یا حذف می‌کنند، مشخص می‌شود. این دوره با ظهور فناوری‌های نوین در چند حوزه رباتیک، هوش مصنوعی، زنجیره بلوکی، نانوتکنولوژی، پردازش کوانتومی، زیست‌فناوری، اینترنت اشیا و خودروهای خودران همراه است. این انقلاب، کل نظام تولید، مدیریت و حکمرانی را در هر صنعت و هر کشوری متحول می‌کند.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۸، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

۲. انقلاب‌های صنعتی پیشین

هر سه انقلاب صنعتی گذشته از سوی مجموعه‌ای از ابداعات فناوری جداگانه اما مرتبط با هم که به‌طور گسترده‌ای روی افزایش خروجی در عین کاهش ورودی تاثیر گذاشتند، شکل گرفتند. این انقلاب‌ها که نیاز به کار، زمان و ماده را به‌طور چشمگیری کاهش دادند، نه‌تنها درک اقتصادی که درک کلی بشر از زندگی انسانی را متحول ساختند.

۲.۱. انقلاب صنعتی نخست

نخستین انقلاب صنعتی از اواسط سده هجدهم (حدود ۱۷۶۰ میلادی) تا نوزدهم در اروپا و آمریکا رخ داد. طی این دوره، جوامع عمدتا کشاورزی و روستایی تبدیل به جوامع صنعتی و شهری شدند. توفیق در مهندسی و ساخت موتور بخار از فناوری‌های اصلی در شکل‌گیری این انقلاب بود. صنعت نساجی، معادن زغال‌سنگ و آهن محوری در این انقلاب صنعتی ایفا کرد.

پیش از وقوع نخستین انقلاب صنعتی، اکثر کالاها به‌طور محلی و توسط افراد متفاوت ساخته می‌شدند، اما پس از تجاری‌سازی موتورهای بخار با سوخت زغال‌سنگ، صنایع بزرگ شکل گرفتند؛ صنایعی که قادر به تولید برای مشتریان بسیار بیشتری بودند. این واقعه جامعه آن زمان را از فرهنگ زراعی به‌سوی شهرهای بزرگ صنعتی سوق داد.

۲.۲. انقلاب صنعتی دوم

دومین انقلاب صنعتی، بین ۱۸۷۰ و ۱۹۱۴، تا آستانه جنگ جهانی اول، رخ داد. بهترین توصیف از این انقلاب تسلط بر فناوری‌های معرفی‌شده در دوره انقلاب صنعتی اول است؛ انقلاب صنعتی دوم با بهره‌گیری بشر از نفت و الکتریسیته به وقوع پیوست.
به‌دلیل پیشرفت‌های حاصل، حجم تولید آهن، فولاد و قطعات ماشین‌آلات افزایش یافته و بسیاری از قطعات در ابعاد استاندارد تولید شدند، مانند پیچ‌ها و نوارهای فلزی استاندارد. در این دوره صنعت نفت، صنعت فولاد، و صنعت برق پدیدار شد و با استفاده از نیروی برق، فرایند تولید انبوه شکل گرفت. مهم‌ترین اختراعات این دوره عبارت بودند از تلفن، چراغ برق، ضبط صوت و موتور احتراق درون‌سوز.

در تعدادی از کشورهای پیشرفته زیرساخت پیچیده ریلی جدید احداث شد و با توسعه موتور توربین بخار، شریان‌های آبی دچار تحول شدند. در این دوره، سیستم حمل‌ونقلی کاملا جدید و متحول شده در راستای انتقال تولیدات کالاهای انبوه به وجود آمد. بازارها نیز در این دوره به‌دلیل افزایش تولیدات و سرعت حمل‌و‌نقل و کاهش هزینه‌های تولید، متحول شدند.

در طی انقلاب صنعتی دوم علاوه بر الکتریسیته و نفت، شاهد دو تحول بزرگ دیگر نیز بودیم، نخست تحول در ارتباطات با اختراع تلگراف، تلفن و رادیو، و دومی تحول در دستگاه‌های ساخت کاغذ که در آغاز قرن ۲۰ رخ دادند و در اعتلای گسترش دانش جمعی، اخبار و ادبیات در تمامی جهان نقش موثری ایفا کردند.

۲.۳. انقلاب صنعتی سوم؛ انقلاب دیجیتال

سومین انقلاب صنعتی موسوم به انقلاب دیجیتال، مربوط به تحول فناوری‌های الکتریکی و مکانیکی آنالوگ به فناوری‌های دیجیتال می‌شود. طلیعه این انقلاب از بعد از جنگ جهانی دوم با ابداع ترانزیستور شروع می‌شود. اما تحول اساسی از دهه ۱۹۸۰ به بعد رخ می‌دهد. پیشرفت‌های انقلاب دیجیتال عبارت‌اند از رایانه شخصی، اینترنت و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات (فاوا).
دستیابی به این انقلاب نتیجه تسلط بر الکتریسیته، دقت در ساخت و اختراع ریزپردازنده‌ها است. از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تلویزیون‌های HD، دوربین‌های حرفه‌ای و حتی پهپادها، ریزپردازنده‌ها ستون اصلی تمامی تجهیزات پیشرفته الکترونیک امروزی است.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۳.چهارمین انقلاب صنعتی

اصطلاح ” ۴.۰ Industry”، کوتاه شده به I4.0 یا به‌سادگی I4، در سال ۲۰۱۱ از پروژه‌ای در استراتژی پیشرفته دولت آلمان ساخته شده است که نتیجه آن ارتقاء تولید با رایانه‌سازی است. اصطلاح ” ۴.۰ Industry” در همان سال در نمایشگاه هانوفر به‌طور عمومی معرفی شد. در اکتبر ۲۰۱۲، کارگروه صنعت ۴٫۰ مجموعه‌ای از توصیه‌های اجرای صنعت ۴٫۰ را به دولت فدرال آلمان ارائه داد. اعضای گروه و شرکای صنعت ۴٫۰ به‌عنوان بنیان‌گذاران و نیروی محرک صنعت ۴٫۰ شناخته می‌شوند. در ۸ آوریل ۲۰۱۳ در نمایشگاه هانوفر، گزارش نهایی صنعت کارگروه صنعت ۴٫۰ ارائه شد.

همانند نوآوری‌های تولیدی انقلاب صنعتی اول و دوم که منجر به ساخت شهرهای صنعتی با کالاهای تولیدی شد، نوآوری‌های الکترونیک انقلاب صنعتی سوم و چهارم نیز منجر به ساخت اپلیکیشن‌های هوشمند که از داده‌های تولیدی بهره می‌برند، شده است.
انقلاب صنعتی چهارم ما را از دوران کاربری رایانه‌ای هم فراتر و به عصر رونق سایبری می‌برد. این انقلاب آثار و تبعات اجتماعی جدی در پی دارد که باید به‌موقع آنها را شناخت و نسبت به آنها واکنش داد.

۳.۱. تفاوت انقلاب صنعتی سوم و چهارم

دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد تحولات امروزی دیگر همان انقلاب صنعتی سوم نیستند، بلکه نوید ظهور چهارمین انقلاب صنعتی را می‌دهد. هیچ‌وقت در طول تاریخ سابقه سرعت تحولات جدید این‌قدر نبوده است. در مقایسه با انقلاب صنعتی سوم که پیشرفتی خطی داشت، انقلاب صنعتی چهارم سرعت نمایی دارد. در ضمن این تحول تقریبا همه صنایع را در برمی‌گیرد. وسعت و عمق این تغییرات، نویدبخش تحول در کل نظام‌های تولید، مدیریت و کنترل می‌باشد.

۳.۲. عصر سیستم‌های سایبر فیزیکی

در حال حاضر انقلاب صنعتی چهارم بزرگ‌ترین و موثر‌ترین ابر روندی است که بشر با آن مواجه است. این انقلاب از نظر ماهیت از ۱۶ تکنولوژی تشکیل شده است که مجموع این تکنولوژی‌ها باهم عصر جدیدی را به نام عصر سیستم‌های سایبر فیزیکی رقم می‌زند.
سیستم‌های سایبر فیزیکی از ترکیب دستگاه‌ها، ماشین‌ها و اشیا با موجوداتی زنده با سیستم‌های بیولوژیکی تشکیل می‌شوند که در بستری از سیستم‌های پرظرفیت و پرسرعت دیجیتالی با هم ارتباط برقرار می‌کنند.

” ۴.۰ Industry” یا همان چهارمین انقلاب همان‌طور که ارتباطات و بازار مصرف را تحت تاثیر قرار داد، تولید را نیز دگرگون خواهد کرد. ایده اصلی” ۴.۰ Industry” این است که تولید صنعتی باید همگام با فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته رشد کند؛ بنابراین، هسته اجرای ۴.۰ Ind در عرصه تولید، پیوند دنیای فیزیکی در سطح کارگاه‌های تولیدی به اینترنت و دنیای سایبری است.

پایگاه خبری فناوری هوشمند رسانه تخصصی فناور‌های نوین و انقلاب صنعتی چهارم Industry 4.0 با رویکرد صنعت و معدن

در نتیجه اجزای اصلی پیاده‌سازی” ۴.۰ Industry”، سیستم‌های سایبری فیزیکی (Cyber Physical Systems) سیستم‌های جاسازی شده با قابلیت اتصال به اینترنت هستند. سیستم‌های سایبری فیزیکی بخشی از ماشین‌آلات، سیستم‌های حمل‌ونقل، تجهیزات تولید، تدارکات، هماهنگی و مدیریت فرایندها در کارخانه‌ها هستند. در نتیجه، آینده تولید به این سمت خواهد رفت که نیروی انسانی، ماشین‌آلات، واحدهای تولیدی، تدارکات و محصولات به طور مستقیم با همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و همکاری می‌کنند.

۳.۳. نتیجه

از طریق شبکه‌سازی و هوش مصنوعی” ۴.۰ Industry” مزایای بیشتری نیز به دست خواهد آورد. پیاده‌سازی و اجرای ” ۴.۰ Industry”، نه‌تنها جریان تولید در سطح کارگاه تولیدی، بلکه کل زنجیره ارزش را بهینه خواهد کرد. به‌علاوه، این شبکه تمام مراحل چرخه عمر محصول، از ایده محصول تا توسعه آن، تولید، استفاده، نگهداری و بازیافت را شامل می‌شود.

۴. ساختار انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب صنعتی چهارم” ۴.۰ Industry”یک رویکرد استاندارد یا تکنولوژی نیست، به همین دلیل روش‌های مورداستفاده و اقدامات لازم برای پیاده‌سازی آن در شرکت‌ها یکسان نیستند. ” ۴.۰ Industry” یک مفهوم است که می‌تواند به شیوه‌های متفاوت در صنایع گوناگون اعمال شود.

به‌طورکلی سه محور اصلی انقلاب صنعتی چهارم عبارت‌اند از حوزه فیزیکی، زیستی و دیجیتال، اما این انقلاب صنعتی دارای یک زیرساخت فلسفی، اجتماعی و مدیریتی است. زیرا درصدد است نظام کنونی تولید معرفت، ثروت، قدرت و منزلت اجتماعی را بازسازی کند؛ بنابراین انقلاب صنعتی چهارم دارای چند ویژگی شامل یک فرایند تولید، یک نظام تجمع سرمایه، مجموعه مقررات، روش‌ها و ارزش‌ها، نظام اجتماعی‌سازی افراد و گروه‌ها و جامعه و یک تشکل اجتماعی که به حسب ضرورت چهار عامل فوق را در برمی‌گیرد.
به‌منظور توانمندسازی صنایع برای پیاده‌سازی مفاهیم” ۴.۰ Industry” موارد زیر حائز اهمیت هستند:

• ارائه پهنای باند بالا، اتصالات شبکه باسیم و بی‌سیم امن و ایمن
• دیجیتال‌سازی تجهیزات تولید مانند ماشین‌آلات، سیستم‌های حمل‌ونقل، دستگاه‌های ذخیره‌سازی، سنسورها، ابزارهای اندازه‌گیری، پایانه‌ها، چاپگر‌ها، و غیره
• دیجیتال‌سازی کل زنجیره تولید به‌منظور اتصال به یک شبکه شرکتی (دیجیتالی کردن زنجیره عمودی)
• دیجیتال‌سازی تمام شرکت، تامین‌کننده‌ها و زنجیره مشتریان (ادغام افقی)
• دیجیتال‌سازی محصولات و خدمات
• توانمندسازی شرکت‌ها برای توسعه مدل‌های کسب‌وکار دیجیتال جدید و پیشرفته
• توانمندسازی شرکت‌ها برای ایجاد یا استفاده از خدمات ابری در دسترس با پهنای باند بالا
• تجهیز کردن اپراتورها به رایانه، تبلت، تلفن هوشمند و غیره که باید دائم آنلاین بوده و به شبکه متصل باشند
شهرهای هوشمند، صنعت هوشمند، کشاورزی هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند و بهداشت و درمان هوشمند مصادیقی از پیشرفت‌های انقلاب صنعتی نسل چهارم هستند و بلاک‌چین یا پلتفرم‌های مالی و ارز دیجیتال دیگر مصادیقی از انقلاب صنعتی چهارم در حوزه امور مالی هستند.

آخرین مطالب علمی و کاربردی در حوزه توسعه پایدار ، محیط زیست و انرژی ‌های تجدیدپذیر در پایگاه خبری “سبزرسانه”با رویکرد صنعت و معدن

۵. اقتصاد در انقلاب صنعتی چهارم

اگر شهر دیترویت آمریکا را نماد انقلاب صنعتی سوم در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که سه شرکت بزرگ خودروسازی این شهر با ۱.۲ میلیون کارمند، فروشی معادل ۲۵۰ میلیارد دلار داشتند، اما اگر سیلیکون ولی با شرکت‌های مطرحی همچون مایکروسافت، اپل، گوگل، و … نماد انقلاب صنعتی چهارم باشد، مشاهده می‌کنیم که سه شرکت بزرگ این شهر با ۱۳۷ هزار کارمند، فروشی معادل ۲۴۷ میلیارد دلار دارند؛ بنابراین، یک تحول عظیمی در حال رخ دادن است که تاثیرات شگرفی در اقتصاد و اشتغال دارد.

ویژگی دیگری که انقلاب صنعتی چهارم را متمایز می‌سازد، گسترش نابرابری بین اقتصادها است؛ بدین صورت که به‌واسطه فناوری‌های ایجادشده در این انقلاب، کارکنان دانشی با دستمزدهای بالا در برابر کارکنان غیر دانشی قرار می‌گیرند که این امر باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل خواهد شد. وجه دیگر این نابرابری مربوط به صاحبان پلتفرم در برابر کاربران پلتفرم است. به عبارت دیگر، قدرت در آینده از آن کسانی است که صاحب پلتفرم هستند و نه کاربر صرف آن. چراکه، یکی از موضوعات اصلی در انقلاب صنعتی چهارم پلتفرم‌ها هستند که به‌واسطه در کنار هم قرار گرفتن چند فناوری نیاز را به امکان متصل می‌کنند، یعنی مصرف‌کننده به تولیدکننده وصل می‌شود.

مفهوم اقتصاد بدون پول جوهر اقتصاد در انقلاب صنعتی چهارم است. در اقتصاد بدون پول این سوال مطرح می‌شود که نقش بانک‌ها چه می‌شود یا اگر پول نداشته باشیم پایه اقتصادی با چه چیزی تعریف می‌شود.

اقتصاد انقلاب صنعتی چهارم همچنان ارکان اساسی یک نظام اقتصادی یعنی عرضه، تقاضا و بازار را حفظ می‌کند اما هیچ‌یک از این ارکان و همچنین ارتباط میان آنها دیگر مثل گذشته نیست برای همین علاوه بر اینکه به نظام‌های اقتصادی تازه‌ای مانند اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دانش‌بنیان نیاز داریم.

صنایع مالی مانند بانک و بیمه در صف مواجه با توفان انقلاب صنعتی چهارم قرار دارند.

۵.۱. اقتصاد خودمختار

انقلاب صنعتی چهارم به‌کارگیری اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و DLT در راستای ظهور اقتصادی ماشینی و خودمختار خواهد بود.
اگر فناوری درصدد خلق هوش و تبدیل آن به یک محصول تجاری است، راهی به جز استفاده از همین مدل نیست. درحالی‌که بسیاری از پیشرفت‌های اخیر بی‌خبرند اما فناوری در حال گشایش پنجره‌های جدیدی رو به پیشامدها و قابلیت‌های تازه است. فناوری با بهره‌گیری از پیشرفت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و داده در شرف خلق هوش بوده و اقتصاد خودمختار از همیشه به ما نزدیک‌تر است.

۶. چالش‌ها و فرصت‌های انقلاب صنعتی چهارم

انقلاب چهارم صنعتی، درست مانند انقلاب‌های صنعتی دیگر، این توانایی را دارد که سطح درآمدهای جهانی را بیشتر کند و کیفیت زندگی را بهبود بخشد. تا امروز، فناوری محصولات و خدمات جدید ایجاد نموده که بهره‌وری ما و همین‌طور لذت ما از زندگی را بیشتر کرده است. امروزه گرفتن تاکسی، رزرو پرواز، خرید محصول، پرداخت، گوش دادن به موسیقی و یا تماشای فیلم همه از راه دور انجام می‌گیرد.

در آینده، نوآوری‌های فناوری حالتی معجزه گونه پیدا خواهند کرد. هزینه حمل‌ونقل و ارتباطات کاهش پیدا خواهد کرد و زنجیره عرضه جهانی محصولات موثرتر خواهد شد. کاهش در هزینه کسب‌وکار سبب ایجاد بازارهای جدید و رشد اقتصادی خواهد شد.

اما از سویی دیگر همان‌طور که اقتصاددانانی از قبیل اریک برینجولفسون و اندرو مک کافی اشاره کردند، این تحولات بزرگ می‌تواند سبب ایجاد نابرابری (به‌ویژه در بازار نیروی انسانی) شود. جایگزینی نیروی کار با اتوماسیون و ماشین سبب وخیم‌تر شدن شکاف بین سرمایه و کار می‌شود. اما جایگزینی کارگرها با فناوری نیز می‌تواند سبب ایجاد امنیت و ایجاد شغل گردد.

در حال حاضر نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد اما با مطالعه گذشته می‌توان بیان داشت که تلفیقی از هر دو اتفاق خواهد افتاد. اما می‌توان اذعان داشت که در آینده، استعداد عاملی مهم‌تر از نیروی یدی در تولید خواهد بود. این سبب ایجاد شکاف در بازار مشاغل می‌شود و دو طیف مهارت بالا/ درآمد بالا و مهارت پایین/درآمد پایین را پدید می‌‌آورد. این تفاوت ممکن است منجر به ایجاد تنش‌های اجتماعی گردد.

نابرابری علاوه بر اهمیت اقتصادی، از لحاظ اجتماعی نیز حائز اهمیت می‌باشد. بزرگ‌ترین ذی‌نفعان در نوآوری از فراهم آورندگان سرمایه‌های معنوی و فیزیکی می‌باشند: مخترعین، صاحبان سهام و سرمایه‌گذاران. فن آوری یکی از دلایل اصلی کاهش درآمدهاست. در کشورهایی با درآمد بالا تقاضا برای نیروی کار ماهر افزایش یافته و از نیروی کار کم مهارت کاسته شده است. نتیجه این است که بازار کار به دو بخش نیروی کار با مهارت و نیروی کار کم مهارت تقسیم شده و جایی در میانه وجود ندارد.

این توضیح می‌دهد که چرا برخی از کارگرها و کارمندان نگران درآمد خود هستند و طبقه متوسط نیز از وضعیت شغلی خود راضی نیستند. این اقتصادی که تنها دسترسی محدودی به طبقه متوسط نیروی کار می‌دهد ممکن است از ریل خارج گردد.

گسترش فناوری‌های دیجیتال و پویایی اطلاعات، به آتش نارضایتی دامن زده است. بیش از ۳۰ درصد از جمعیت جهان از پلتفرم‌های رسانه‌های جمعی به‌منظور یادگیری، ارتباط و اشتراک اطلاعات استفاده می‌نمایند. در دنیایی ایده‌آل، این تعاملات سبب ایجاد فرصتی به‌منظور فهم بین فرهنگی می‌شوند اما این‌گونه تعاملات میزان انتظارات ما را از مفهوم موفقیت بالا می‌برد و ممکن است سبب افراطی‌گری نیز بشود.

۷.تاثیرات انقلاب صنعتی چهارم بر مردم

انقلاب چهارم صنعتی نه‌تنها بر آنچه که انجام می‌دهیم تاثیرگذار است، بلکه هویت ما را هم دستخوش تغییر قرار می‌دهد. این تحول بزرگ، هویت ما که شامل حریم خصوصی، حس مالکیت، الگوهای مصرف، زمان، شغل، مهارت و ارتباطاتمان است را نیز تغییر خواهد داد. این تحولات فناورانه حتی بر سلامتی‌مان و کیفیت وجودی‌مان تاثیرگذار است. این فهرست آن‌چنان بزرگ است که در این مقاله نخواهد گنجید.

ممکن است کسی که عاشق فناوری است از خود بپرسد آیا ممکن است این تلفیق فن آوری با زندگی‌مان، از ظرفیت‌های انسانی (مانند مشارکت و مهربانی) بکاهد؟ تعامل ما با تلفن همراهمان ممکن است که به ما اجازه ندهد تا در ارتباطی معنادار با دیگران عمیق شویم. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما در عصر جدید، حریم خصوصی است. یافتن و به اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی‌مان از مهم‌ترین بخش‌های ارتباطات جدید است. بحث در خصوص مسائل اساسی مانند تاثیرات فناوری بر زندگی شخصی‌مان تنها در سال‌های بعدی پررنگ‌تر خواهد شد.

در نتیجه باید گفت که انقلاب صنعتی چهارم، یک نظریه صرف نیست، بلکه یک واقعیت در حال ظهور است که منشا تغییرات فراوانی در حوزه‌های حکمرانی دولتی و ساختارهای اقتصادی و اجتماعی و آموزشی خواهد شد. در چنین ساختاری ماهیت و هویت دولت-ملت تغییر اساسی خواهد یافت. در چنین انقلابی، اینترنت و داده‌کاوی در قالب پروژه‌های مرتبط با “داده‌های بزرگ Big Data” و نظام بلاک‌چین سهم مهمی در ارزش‌آفرینی اقتصادی دارد.

در انقلاب صنعتی چهارم، جهانی دیجیتالی‌تر، مرتبط‌تر، منعطف‌تر و پاسخگوتر در حال شکل‌گیری و توسعه است. مهم‌تر از همه، انقلاب صنعتی چهارم یک پدیده فنی و مهندسی و فناوری نیست، بلکه یک پارادایم نوین زندگی با مبانی و نظریه‌های جدید از اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، تعلیم‌وتربیت و مدیریت است، با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که مستمرا در حال ظهور است.

۸. ایران در کجای انقلاب صنعتی چهارم قرار دارد؟

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای استقبال از این تغییر بسیار مهم فلسفی، اقتصادی، اجتماعی و مدیریتی سندهای مفصلی در دست تهیه است تا بتوانند در آینده این تحولات سهمی داشته باشند. مع‌الوصف فهم صحیحی از انقلاب صنعتی در کشور وجود ندارد. زیرا با توجه به ویژگی‌هایی که این انقلاب در جهان پدید آورده است، آن را از دیگر انقلاب‌های صنعتی گذشته متمایز می‌کند. از جمله، تغییرات عمیق و نظام‌مند.

در بیان ارزیابی و تحلیل وضعیت پژوهش و فناوری ایران، علی‌رغم وجود ظرفیت‌های اساسی در بخش آموزش، پژوهش و فناوری کشور، متاسفانه در بخش صنعت شاهد نارسایی‌های عدیده‌ای هستیم که نشانگر آن است ارتباط تعاملی، تناسبی و توازنی بین نظام‌های تولید علم و دانش و فناوری و نظام‌های تولید صنعتی در کشور بسیار ناهماهنگ است. مهم‌ترین مشکل برنامه ششم توسعه کشور آن است که این برنامه بر مبنای الزامات و اولویت‌های مهم انقلاب صنعتی چهارم طراحی نشده است، در برنامه توسعه ششم هنوز تصویری از پژوهش و فناوری در نظر داریم که متعلق به انقلاب صنعتی دوم و در موارد محدودی سوم است اما با پیچیدگی‌های انقلاب صنعتی چهارم، فاصله زیادی دارد؛ موضوعی که برای ورود ایران به انقلاب صنعتی چهارم موانع متعددی ایجاد خواهد کرد.

از جمله این مشکلات، تمرکز بر ساخت و خودکفایی قطعات و پژوهش‌های منفصل و جزیره‌ای، تاکید بر ساخت ماشین‌آلات خارجی، ضعف آینده‌پژوهشی و تمرکز بر مهندسی معکوس، اولویت دادن به تحقیقات کاربردی و فقدان تحقیقات بنیادی، حاکم بودن روح و زیرساخت‌های نسل دوم صنعت، عدم استفاده از R&D و کاربست رویکردهای نوین R&D ، فقدان نظام جامع سیاست‌گذاری برای ورود به انقلاب صنعتی نسل ۴ و ضعف زیرساخت‌های نظام اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ورود به نسل ۴.

در نتیجه این بستر علم و فناوری در ایران ما شاهد عدم امکان بهره‌برداری از ظرفیت ملی برای ورود به انقلاب جدید، وابستگی بیشتر فنی و مهندسی و انسانی و اقتصادی کشور و مراکز تحقیقاتی و فرار مغزها در کشور هستیم.

منابع

  1. انقلاب صنعتی چهارم چیست و چگونه باید به آن واکنش نشان داد؟ مترجم: محسن راعی – مدیران ایران
  2. انقلاب صنعتی چهارم www.tuv-nord.com
  3. انقلاب صنعتی چهارم: ظهور اقتصاد خودمختار مسعود ذاکری-www.zoomit.ir/
  4. ویکی‌پدیا

این مقاله توسط پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی گردآوری شده است جهت استفاده و بازنشر با ذکر منبع و لینک محتوی بلا مانع است


کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۵۷ دیدگاه ها

  1. بازتاب: ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره 8، اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: توسعه پایدار با پیشرفت‌های انقلاب صنعتی چهارم (4.0 Industry) : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  3. بازتاب: لافارژ-هولسیم طرح "کارخانه فردا" را راه‌اندازی می‌کند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  4. بازتاب: 5 دلیل برای پیاده‌سازی فناوری IIoT در کارخانه‌ها : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  5. بازتاب: 5 فناوری مدرن و تاثیرگذار برای تولیدکنندگان صنعتی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  6. بازتاب: چگونه دیجیتالی شدن می‌‌تواند رونق جدیدی برای کشاورزی به همراه داشته باشد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  7. بازتاب: نقشه راه فولادمبارکه بر پایه فناوری : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  8. بازتاب: راهکاری متفاوت برای کمک به زمین: تفکیک زباله‌ها با هوش مصنوعی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  9. بازتاب: کمک فناوری به حفظ تنوع زیستی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  10. بازتاب: نگاهی به ربات‌های جدید آمازون برای انبارهای این شرکت+ ویدیو : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  11. بازتاب: گزارش راهبردی «پایش تحولات انقلاب صنعتی چهارم» منتشر شد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  12. بازتاب: اینترنت اشیا آموزش را متحول می‌کند؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  13. بازتاب: فناوری استارت‌آپ هندی برای اتصال ماهواره‌ای اینترنت اشیا با قیمتی ارزان : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  14. بازتاب: ربات های نویسنده و آشنایی بهتر با آن‌ها در عصر هوش مصنوعی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  15. بازتاب: هوش مصنوعی و ربات‌ها؛ تهدید یا فرصت برای اشتغال‌زایی؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  16. بازتاب: راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه صنعت نسل چهارم در کشور : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  17. بازتاب: انقلاب صنعتی چهارم چالش‌ی پیش روی وزارت صمت دولت سیزدهم است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  18. بازتاب: فولاد مبارکه سرمایه انسانی انقلاب چهارم صنعتی را تربیت می کند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  19. بازتاب: راه‌اندازی آزمایشگاه دیجیتال فولاد مبارکه هم‌تراز روندهای جهانی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  20. بازتاب: آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعت چهارم (بخش دوم)؛ فناوری‌ها، نتایج و آینده تولید : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  21. بازتاب: سه ملاحظه اخلاقی برای تولیدکنندگان سرمایه‌گذار در هوش مصنوعی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  22. بازتاب: آشنایی با مفاهیم انقلاب صنعت چهارم (بخش دوم)؛ فناوری‌ها، نتایج و آینده تولید : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  23. بازتاب: 10فناوری برتر که از شبکه 5G استفاده می‌کنند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  24. بازتاب: معماری هم هوشمند شد، طراحی و ترسیم نقشه ساختمان در ۳ دقیقه : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  25. بازتاب: تحول ماشین های هوشمند کشاورزی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  26. بازتاب: تعمیرات و نگهداری پیش گویانه در هوش مصنوعی و کاربردهای ویژه آن : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  27. بازتاب: هوش مصنوعی و اقتصاد زمینه‌سازهای انقلاب صنعتی چهارم : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  28. بازتاب: پهپادها به احیای جنگل‌ها کمک می‌کنند؛ به این شرط که بذرها به تعداد کافی ریشه کنند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  29. بازتاب: تحول و حکمرانی دیجیتال در صنایع معدنی - فلزی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  30. بازتاب: سازگاری صنعت برق با عصر دیجیتال : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  31. بازتاب: اتوماسیون هوشمند، بدون هوش مصنوعی وجود ندارد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  32. بازتاب: چالش های استفاده از اینترنت اشیاء در صنعت کشاورزی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  33. بازتاب: هوش مصنوعی؛ انقلاب صنعتی چهارم : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  34. بازتاب: مشاوره دقیق استارت‌آپ جدید به کشاورزان : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  35. بازتاب: پنج روند فناوری شناسایی شده برای سال 2022 منتشر شد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  36. بازتاب: متروی تهران و حومه به سمت هوشمندسازی می‌رود : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  37. بازتاب: هوش مصنوعی صنعت نفت و گاز را بهبود می‌بخشد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  38. بازتاب: کاربرد هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز چیست؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  39. بازتاب: ربات های هوشمند همه کاره‌‌ی کارخانه جدید نیسان شدند! : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  40. بازتاب: اقتصاد دیجیتال چگونه صنعت را متحول می‌کند؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  41. بازتاب: ربات‌های خودران برای معدن‌کاوی به ماه ارسال می‌شوند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  42. بازتاب: پیشتازی اتوماسیون در خیز فناوری؛ تحول «انقلاب صنعتی چهارم» نزدیک است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  43. بازتاب: تعمیر و نگهداری خطوط برق توسط ربات ها + فیلم : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  44. بازتاب: ایران از انقلاب صنعتی چهارم جا می‌ماند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  45. بازتاب: صنایع به دنبال متخصصان هوش مصنوعی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  46. بازتاب: بلاکچین انقلاب صنعتی چهارم را رقم می‌زند؛ بیت‌کوین فقط یک گوشه از بلاکچین است : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  47. بازتاب: فناوری های هوشمند در خدمت «ایمنی و سلامتی صنعتی»؛ بهره گیری از هوش مصنوعی در مناطق آزاد تجاری صنعتی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  48. بازتاب: اینترنت اشیا یک موضوع فانتزی نیست؛ فولاد مبارکه با همکاری ایرانسل به هوشمندسازی ورود کرد : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  49. بازتاب: چگونه باید دوقلو دیجیتالی ایجاد کرد؟ : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  50. بازتاب: هوش مصنوعی؛ مهمترین تکنولوژی عصر حاضر و دارای نقش استراتژیک در صنایع : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  51. بازتاب: تحول دیجیتال، فولاد مبارکه را به فولاد هوشمند در کلاس جهانی تبدیل می‌کند : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  52. بازتاب: دوقلوی دیجیتال به کمک صنعت می آید : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  53. بازتاب: چالش‌ و فرصت‌ کسب‌وکارهای فاوا در عصر اقتصاد دیجیتال : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا