اقتصاددیجیتالپیشنهاد سردبیرمحتوی اختصاصی ماهنامه اقتصاد دیجیتالمقالات فناوری مالی

اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۴

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
آلیسا دیکاپریو

مترجم: علیرضا خدائی؛ دانش‌پژوه در حوزه اقتصاددیجیتال و تحول دیجیتال و مدیر مسئول رسانه اقتصاددیجیتال

به گزارش پایگاه خبری اقتصادالکترونیکی (الک‌اکو)  از finextra؛ سال ۲۰۲۳ شاهد برداشتن گام‌هایی از سوی مؤسسات مالی جهان به سمت ایجاد یک اقتصاد دیجیتال پایدار بود. ادامه سرمایه‌گذاری جهانی در فناوری دارایی‌های دیجیتال، بهبود قابلیت همکاری (از طریق مشارکت‌های دولتی و خصوصی و فریم‌ورک‌های هوشمند)، و اشتهای فزاینده برای توکن‌سازی، اقتصاد دیجیتال را برای نوآوری بیشتر در سال ۲۰۲۴ آماده می‌کند.

با این پس‌زمینه‌ها، سه روند وجود خواهد داشت که ما انتظار داریم امور مالی سال آینده جهان را شکل دهند.

نوآوری در دارایی دیجیتال و ارز‌های جهانی

بیشتر بازار‌های جهان در ۱۲ ماه گذشته با باد‌های معکوس اقتصادی مواجه بوده‌اند. با این حال چندین منطقه سهم قابل توجهی در راه‌اندازی اقتصاد دیجیتال برای آینده خواهند داشت. برای نمونه، منطقه خلیج فارس شاهد چندین ابتکار عمل مهم دولتی بوده که بر دارایی‌ها و ارز‌های دیجیتال متمرکز است.

در مارس ۲۰۲۳، بانک مرکزی امارات استراتژی اجرای ارزدیجتال بانک مرکزی (CBDC )را با هدف استفاده در طیف وسیعی از موارد مختلف داخلی و فرامرزی CBDC راه‌اندازی کرد. در ماه اکتبر، مرکز مالی قطر یک آزمایشگاه دارایی دیجیتال راه‌اندازی کرد که به بانک‌های تجاری و فین‌تک‌ها  امکان آزمایش DLT را می‌دهد. ابوظبی همچنین اخیراً فریم‌ورک جامع بنیاد‌های DLT و سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOs) را اعلام کرد. نیاز راه‌اندازی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های فناوری در منطقه به این چنین پارامتر‌های هوشمندی جهت اطمینان حقوقی بسیار مهم است. آن‌ها همچنین استانداردهای مورد نیاز را در بسیاری از اکوسیستم‌های مختلف ایجاد خواهند کرد.

به همین منظور، اخیراً انگلیس خبر یک یادداشت تفاهم (MoU) با هدف ارتقای همکاری در خدمات مالی و بازار‌های سرمایه با امارات متحده عربی را اعلام کرد. اقدامات اختصاصی در جهت تعیین استاندارد‌های جهانی برای فناوری‌های نوظهور مانند DLT در سال آینده که برای استفاده از پتانسیل کامل این فناوری و پس از آن بسیار مهم خواهد بود.

اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۴
اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۴

قابلیت همکاری به عنوان یک کاتالیزور

ظهور شرکت‌های بیشتری که بلاک‌چین را در تمام مناطق مستقر می‌کنند، یکی از محرک‌های متعدد مورد نیاز برای همکاری را تحریک می‌کند. از سوی کمیسیون اتحادیه اروپا، “قابلیت همکاری” یکی از «مهم‌ترین موانع» برای فعال نمودن اقتصاد دیجیتال پر رونق نامیده شده است که قابلیت تسریع پذیرش دارایی‌ها و ارز‌های دیجیتال را دارد.

قابلیت همکاری می‌تواند اتصال بین قطعات مختلف DLT را ایجاد کند و توکنیزاسیون از این موارد استفاده می کند تا از انجام تبادل یکپارچه دارایی اطمینان حاصل نماید و زمان و هزینه تسویه حساب تراکنش‌های مالی را کاهش ‌دهد. اجازه دادن به اکوسیستم‌های متنوع اتصال، کمک می‌کند تا بر زیرساخت‌های محصور شده‌ای که بازار‌های امروزی براساس آن تنظیم و متکی هستند غلبه کند؛ همچنین نوآوری را تشویق و از قفل شدن مالی فروشنده‌ها جلوگیری می‌کند.

پلتفرم‌هایی که قابلیت همکاری را در اولویت قرار می‌دهند و در یک محیط رگولاتوری کار می‌کنند، شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت. آن‌هایی که به تکیه بر یک فناوری ایزوله می‌مانند با موانع پذیرش مواجه خواهند بود. همانطور که به سال ۲۰۲۴ می‌رویم، احتمالاً شاهد سرمایه‌گذاری مجدد در ایجاد یک اقتصاد دیجیتال بر روی اکوسیستم به هم پیوسته‌ای از چندین پلت فرم DLT خواهیم بود.

توکن‌سازی و اهمیت فریم‌ورک‌های هوشمند

اولویت‌بندی قابلیت همکاری و دستیابی به استانداردسازی در پذیرش گسترده توکن‌سازی بسیار حیاتی است. در حال حاضر یک روند کلیدی در بازار‌های سرمایه در سال ۲۰۲۳، توکن‌سازی است که باعث هدایت نوآوری در نحوه ایجاد، معامله و مدیریت دارایی‌های مالی سنتی می‌شود.

این توانایی قابل اثبات برای دموکراتیک کردن دسترسی به بازار‌های مالی، بهبود کارایی هزینه و افزایش تحرک وثیقه را دارد. در ۱۲ ماه گذشته، اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) مالکیت طلای فیزیکی موجود در انبار خود را در لندن توکن کرد و یوروکلر (Euroclear) اولین اوراق قرضه دیجیتال خود را با استفاده از زیرساخت جدید بازار مالی دیجیتال (D-FMI) تسویه کرد. این‌ها نمونه‌های واقعی از تأثیر توکنیزاسیون روی زیرساخت‌های مالی سنتی داشته است، نه فقط سندباکس  (sandboxes) [1] یا اثبات مفهوم (proof-of-concept ) [2].

تخمین‌زده می‌شود که DLT می‌تواند به توکن کردن دارایی‌های در حدود ۵ تریلیون دلار طی پنج سال آینده کمک کند. با این حال، این بستگی به این خواهد داشت که آیا فریم‌ورک‌ها و استاندارد‌های صحیح برای پذیرش و مقیاس وجود دارد یا خیر. رگولاتور‌ها دائماً در تلاش هستند تا با نوآوری‌های فناوری همگام شوند، اما همیشه موانعی وجود خواهد داشت. علیرغم درک درستی که از پروتکل‌های فنی برای پتانسیل امکانات دارایی‌های دیجیتال وجود دارد اما استانداردسازی صنعت ناقص مانده است.

به عنوان مثال، اگرچه قبلاً در موارد متعددی، استفاده از توکینزاسیون در دنیای واقعی ثابت شده است اما صنعت بانکداری در مورد سپرده‌های توکن‌شده و زنجیره‌های عمومی با موانعی مواجه است. از آنجایی که بیشتر رهبران بازار سرمایه به سمت DLT چرخیده‌اند، همکاری بین دولت‌ها، سیستم اطلاعاتی مدیریت مالی (FMIs)، رگولاتور‌ها و ارائه‌دهندگان فناوری ضروری خواهد بود.

همکاری اخیر سازمان ناظر امور مالی بریتانیا(The UK’s Financial Conduct Authority) (FCA)، بانک مرکزی سنگاپور (MAS)، آژانس خدمات مالی ژاپن (FSA) و سازمان نظارت بر بازار مالی سوئیس (FINMA)؛ در زمینه نوآوری دارایی‌های دیجیتال گامی تشویق‌کننده و در راستای حرکت مثبت است.

کار با هم و استفاده از اهرم بازار ترکیبی و فناوری به ما کمک می‌کند تا به هدف نهایی دست یابیم و شرکت‌کنندگان در بازار را برای کنترل دارایی‌های خود به طور ایمن، یکپارچه و دریک روش ساده در شبکه‌های مختلف را توانمندساز نماییم. فناوری از CBDC‌ها تا سپرده‌های توکن شده و دارایی‌های دیجیتالی تنظیم شده تأثیر عمیقی بر چشم انداز مالی آینده خواهد داشت. این انتقال یک شبه اتفاق نمی‌افتد، اما ما به خوبی در حال انجام است و در سال ۲۰۲۴ اقتصاد دیجیتال شتاب می‌گیرد.

[۱] سندباکس (sandboxes): سندباکس یک دنیای مجازی شبیه بازی‌های ویدیویی است که به کاربران خود اجازه می‌دهد تا خودشان بخش‌های مختلف آن را بسازند، در آن به گشت و‌گذار بپردازند یا با خرید و فروش آیتم‌های مختلف کسب درآمد کنند.

[۲]اثبات مفهوم (proof-of-concept ): به شواهد ناشی از یک آزمایش یا یک پروژه آزمایشی دلالت دارد که نشان دهنده‌ی آن است که آیا پروژه یا طرحی که مدنظر است عملاً امکان‌پذیر است یا خیر؟

منبع:  پایگاه خبری اقتصادالکترونیکی (الک‌اکو)  از finextra

این محتوی در تحریریه پایگاه خبری اقتصادالکترونیکی (الک‌اکو) تهیه شده است  و نشر آن با ذکر و لینک منبع بلامانع است.

  • اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۴
کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۱۴۹ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا