NFT پوشیدنی W2E (Wear to Earn) چیست؟
آرمین آزاد
در زمان کودکی بسیاری با عروسکهای کاغذی بازی میکردند. عروسکهایی که روی مقواهای نسبتاً ضخیم طراحی میشدند و لباس و لوازم آنها نیز بهصورت جداگانه روی مقواهای دیگری طراحی میشد تا بعداً بتوان آنها را به لباس و عروسک اضافه کرد. حال فرض کنید این عروسک کاغذی بهصورت سهبعدی برای شما به نمایش درآید. تمام لباسها بر بدن عروسکی که اکنون یک آواتار در دنیای مجازی است قرار میگیرد. این لباسها اکنون توکنهای NFT هستند و مفهوم آن نیز NFT پوشیدنی (W2E) است.
به دنیای لباس دیجیتالی خوش آمدید. در این مقاله قصد داریم وارد حوزه جدید NFT پوشیدنی (W2E) شویم و کارکرد و تمامی موارد دانستنی آن را بررسی کنیم.
NFT پوشیدنی یا لباس بپوش و جایزه ببر (Wear to Earn) W2E چیست؟
مفهوم لباس دیجیتال به احتمال زیاد از هیاهوی پیرامون توکنهای NFT الهام گرفته است. مخصوصاً زمانی که به درآمد حاصل از خرید توکنهای دیجیتال و همچنین موفقیت مدل بازی کن جایزه ببر یا Play To Earn) P2E) نگاه میکنیم، مدل لباس بپوش جایزه ببر یا Wear To Earn) W2E) دور از ذهن نیست.
با این حال، برخلاف مدل بازی کن جایزه ببر که ریشه در جامعه گیمینگ دارد و بازیکنان در آن عادت دارند کاراکترهای خود را با تجهیزات و لباسهای مختلف ارتقا دهند، دنیای واقعی تا قبل از همه گیری کرونا استفاده بسیار کمی از لباسهای دیجیتالی داشته است.
” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال
در زمان قرنطینه، در دسترس بودن و قابلیت حضور بهصورت آنلاین به یک چالش مهم تبدیل شد. برای مثال در زمان قرنطینه امکان اصلاح مو وجود نداشت و به دلیل کار کردن در خانه نحوه پوشش نیز بسیار متحول شده بود. در ابتدا این موضوع که بتوان با لباس خانه یا حتی لباسخواب کار کرد برای همه تازگی داشت. اما پس از چند ماه دیگر این تازگی وجود نداشت. موضوع به وجود آمده نیز آن بود که در چنین محیطی مد چگونه زنده خواهد ماند.
زمانی که NFTها به آگاهی عمومی تبدیل شدند، تعداد کمی در دنیای مد کار خود را آغاز کردند تا این دو را با یکدیگر ادغام کنند. مفهومی که آنها به آن رسیدند همان NFT پوشیدنی (W2E) بود. بخشی از این مفهوم ممکن است از اسنپ چت الهام گرفته شده باشد، برنامهای که افراد میتوانند فیلترهایی را هنگام عکس گرفتن از خود اعمال کنند که انجام آن در زندگی واقعی غیرممکن است.
چه میشود اگر بهجای گرفتن عکسهای معمولی، بتوانیم اکسسوریهای دیجیتالی را بهگونهای بپوشیم که گویا واقعی هستند؟ یا آنها را در بسیاری از شبکههای اجتماعی موردعلاقه خود بهعنوان راهی برای ابراز وجود خود پست کنیم؟ در مورد وارد کردن آن در زندگی واقعی چطور؟
بانکداری در واقعیت افزوده
راه رفتن با تلفن همراه در خیابان و گرفتن پوکمونها یک چیز است، در خیابان قدم زدن و پوشیدن یک لباس دیجیتالی چیز دیگری است، چراکه طراحی لباسها دقیقاً شبیه به پوکمونها است، اما آنها واقعی نیستند، بلکه بر روی بدن قرار میگیرند. با این حال، میتوان آن را تعریف دقیق جامعه از لباس دیجیتالی دانست. در آینده بهجای تنها خرید لباس فیزیکی، گزینه نمایان کردن لباس بر بدن شخص نیز وجود خواهد داشت.
قدرتمندترین ادعا درباره NFT پوشیدنی (W2E) آن است که صنعت مد به یکی از ۱۰ صنعت عاری از آلودگی زیست محیطی تبدیل خواهد شد. به جای برداشت منابع خام برای تولید لباس واقعی میتوان بهصورت آنلاین لباسهای دیجیتالی مدنظر خود را انتخاب کنیم و به سراغ کمدهای پر از لباس نپوشیده خود نرویم. در حقیقت به سراغ کمد لباس رفتن تبدیل به چیزی میشود که تنها در فیلمهای ساخته شده تا قبل از سال ۲۰۲۰ آنها را مشاهده خواهیم کرد.
بسیاری حدس میزنند که بدنه این لباسها از نوعی ماده مصنوعی ساخته شود که حسگرهای کوچکی در آن تعبیه شده است، بهطوری که وقتی کسی در حال حرکت است، بتواند حرکات بدن را به تصویر بکشد و لباس را بهطور هماهنگ حرکت دهد. باید اشاره داشت که بسیاری از پیشگامان صنعت مد در حال کار روی ایده لباس دیجیتالی هستند.
پروژههای محبوب لباس دیجیتالی
در ادامه برخی پروژههای محبوب حوزه لباس دیجیتالی را معرفی میکنیم:
درِسایکس (DressX)
اگر میخواهید همین الان مد دیجیتال را تجربه کنید، به سراغ DressX بروید. این پروژه یک وبسایت و فروشگاه آنلاین است که لباسها و اکسسوریهای فوقالعادهای را با قیمتهای معقول ارائه میکند. نکته اما آن است که این لباسها تنها برای دوربین هستند و در زندگی واقعی نقشی ندارند.
تنها کاری که باید انجام دهید آن است که عکسی از خودتان را در وبسایت آپلود کرده و لباسهای مختلف را در آن امتحان و درنهایت لباس دیجیتالی مدنظر را انتخاب کنید. اکنون شما یک لباس خیالی پوشیدهاید. چند عکس از خود بگیرید و آنها را در فضای مجازی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
این شرکت در سال ۲۰۲۰ و توسط ناتالیا مودنوا و داریا شاپووالوا راهاندازی شد. این پلتفرم موفق شد ۳.۳ میلیون دلار سرمایه جذب کند. بنابر بیانیه مطبوعاتی این شرکت و با توجه به فعالیت طراحان زیادی که مشتاق هستند لباسهای متاورس را به ما بپوشانند، DressX قصد دارد در سال ۲۰۲۲ یک بازار NFT برای لباسهای دیجیتالی خود راهاندازی کند. گفتنی است که این شرکت در حال حاضر نیز با موفقیت NFTهایی را با همکاری کریپتو دات کام، بایننس و … در اختیار کاربران گذاشته است.
“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم
مگان کاسپار و دائو Red
اوایل سال ۲۰۲۲، مگان کاسپار، همبنیانگذار و یکی از مدیران شرکت سرمایهگذاری خصوصی مگنتیک کپیتال با مجله مد Haute Living مصاحبه کرد. وی بهعنوان یکی از سرمایهگذاران ابتدایی پروژه DressX از آینده بسیار روشن این حوزه خبر داد. وی در سال ۲۰۱۰ با ارزهای دیجیتال آشنا شد اما تا سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ آن را جدی نگرفت.
کاسپار اشاره داشت که با گذشت زمان این موضوع که ارزهای دیجیتال میتواند بازارهای مالی جهانی و صنایع مالی را متحول کند برایش آشکارتر شده است. در همین زمان وی تصمیم میگیرد حرفه خود را در فضای کریپتو دنبال کند. گفتنی است که وی از اعضای Red Dao نیز هست، این دائو متمرکز بر صنعت مد است و اخیراً با برنده شدن NFT طراحی شده توسط شرکت دولچه گابانا سر و صدای زیادی به پا کرد. قابلتوجه است که این دائو ۷.۵ میلیون دلار در خزانه خود دارد.
کاسپار در مصاحبه دیگری اشاره داشت که برندها با دادن دسترسی به آیتمهای انحصاری یا ایردراپ آیتمهای مد به کیف پولهای مجازی یا دادن NFT به مشتریان برای NFT پوشیدنی (W2E) آنها پاداش میدهد. باید گفت که در این مورد شک و شبهههای زیادی وجود دارد زیرا مشتری عادی این چیزها را نمیبیند. شاید اینفلوئنسرها درگیر آن شوند، زیرا میتوانند بهعنوان کانال فروش برای برندها دیده شوند. همچنین این رفتار میتواند یک ترفند بازاریابی نیز باشد.
تعداد آیتمهای ایردراپ شده ممکن است محدود باشد یا شاید بهصورت تصادفی تنها به برخی مشتریان اعطا شود. چنین چیزی مانند خرید بلیت لاتاری است. این اتفاق البته میزان فروش را افزایش میدهد، مخصوصاً اگر آیتمهای اعطاشده به کاربران را بتوان در بازارهای ثانویه به فروش رساند.
پیوستن به دائو Red مستلزم سرمایهگذاری اولیه ۱۰۰۰۰۰ توکن Red است. باید اشاره داشت که هدف این دائو، حمایت، خرید، آرشیو، جمعآوری و سرمایهگذاری آیتمها و لباسهای دیجیتالی در دنیای نوظهور صنعت مد دیجیتال و آیتمهای پوشیدنی است.
پروژه NFT Runway
پروژه NFT Runway خود را بهعنوان اولین پروژه صنعت مد فیجیتال (فیزیکی+دیجیتالی) معرف کرده است. این شرکت با کمک تکنولوژی سهبعدی واقعگرایانه، طرحهای مد را بهعنوان NFT های پوشیدنی (W2E) وارد دنیای متاورس میکند. این پروژه در ماه دسامبر و با همکاری Ohzone، شوی مد خود را در دیسنترالند برگزار کرد. در این شو، NFT Runway از توکنهای NFT استفاده کرد تا تصاویر محصولات فیزیکی خود را به نمایش بگذارد.
گفتنی است که این پروژه در حال کار با خیریههای مختلف نیز هست و با برگزاری حراجهای مختلف، درآمد حاصل از آن را به خیریهها میدهد. این مؤسسات خیریه که بهعنوان موقوفات NFT شناخته میشوند، میتوانند از هر فروش NFT حق امتیاز دریافت کنند.
پروژه Space Runners
پروژه Space Runners در همکاری با کایل کوزما و نیک یانگ مجموعه NFT پوشیدنی (W2E) خود با نام NBA Champions Sneaker را راه اندازی کردند. این NFTهای تصویر کفشهای اسنیکر را میتوان وارد متاورس و بازیها کرد. علاوه بر ورود به دنیای واقعیت مجازی، از این لباس دیجیتالی میتوان برای آزاد کردن مزایای انحصاری که هولدرها از آن بهره میبرند نیز استفاده کرد. برای مثال از این کفشها برای دسترسی به افراد مشهور مرتبط با پروژه استفاده میشود.
لباس دیجیتال دولچه و گابانا
دولچه گابانا (D&G) یکی از برندهای مشهور و لاکچری در صنعت مد است. این برند مطرح ورود خود به دنیای NFT را با ساخت اولین مجموعه خود با نام مجموعه آغاز (Collezione Gensi) شروع کرد. دولچه و گابانا با همکاری UNXD، یک بازار NFT لاکچری مبتنی بر بلاک چین پالیگان، ۹ توکن خود را با آیتم فیزیکی از همان NFTها برای فروش گذاشت.
این حراج در سپتامبر ۲۰۲۱ برگزار شد و درنهایت درآمد ۶ میلیون دلاری برای برند به همراه داشت و بیشترین قیمت را نیز Doge Clown به خود اختصاص داد که در بالا به آن اشاره شد.
گفتنی است که نام دوج در این محصول اشاره به ابتدای نام بنیانگذاران برند دولچه گابانا دارد، چراکه این تاج بهطور اختصاصی توسط دومنیکو دولچه و استفانو گابانا طراحی شد. موفقیت این حراج، پتانسیل سودآور NFT پوشیدنی (W2E) و امکاناتی را که میتوان از آنها به دست آورد را به همه نشان داد.
NFT پوشیدنی (W2E) و بازیها
برخی از برندهایی که به لباس دیجیتالی قانع و راضی نیستند، در تلاش هستند تا از طریق همکاری با بازیهای بزرگ و یا بهتنهایی وارد حوزه گیمینگ شوند.
برند گپ (GAP)
سالهای قرنطینه کرونا با GAP مهربان نبوده و بسیاری از فروشگاههای فیزیکی آنها به دلیل کاهش تقاضا بسته شد. در پی افزاش تقاضا برای NFTها، این برند تصمیم گرفت با برندون ساینس، طراح انافتی Frank Ape همکاری کند و مجموعه خود را در شبکه تزوس (Tezos) راهاندازی کند.
بلوبری (Burberry)
سخت است که بتوان تصور کرد برندی مانند بلوبری (Burberry) کاری به دنیای بازی داشته باشد. اما زمانه تغییر کرده و تعامل با نسل جوان برای حفظ جایگاه خود بهعنوان یک برند لاکچری باعث چنین همکاری شده که همچنان ازنظر بسیاری شوکهکننده است.
تیم بلوبری برای اولین همکاری خود Blankos Block Party را انتخاب کرده است. یک مجموعه محدود از شخصیتی با نام شارکی بی (Sharky B)، NFT پوشیدنی (W2E) این برند است که میتوان آنها را در بازار Blankos Block Party خرید، ارتقا داد یا به فروش رساند.
گفتنی است که کوسه خریداری شده را میتوان تمرین داد و قدرتمندتر کرد و اکسسوری های آن مانند جت پک، دستبند یا دمپایی استخر نیز برای هر کاربر در دسترس خواهد بود.
NFT پوشیدنی (W2E) لویی ویتون
بازی لویی، اولین تلاش لویی ویتون برای ورود به دنیای NFT پوشیدنی است که به مناسبت ۲۰۰ امین سالگرد بنیانگذار این برند راهاندازی شد. این بازی با شخصیت ویوین، نماد شرکت پیش میرود که باید ۲۰۰ شمع را پیدا کند. هر شمع نمایانگر یک سال از زمان تأسیس لویی ویتون است. این شمعها در شهرهای مختلف و همراه با کارت پستهایی پیدا میشوند که برخی از آنها NFT هستند.
برند لویی ویتون معمولاً با افراد بزرگسال در ارتباط است و برای نسل جوان نیست. اما به نظر میرسد با استفاده از یک نماد جذاب و همچنین بازی ویدیویی که NFT در اختیار کاربر میگذارد، شرایط در حال تغییر است. گفتنی است که از ۳۰ توکن NFT داخل بازی، ۱۰ عدد از آنها را بیپل، طراح معروف NFTها ساخته است.
NFT پوشیدنی (W2E) فورتنایت و بالنسیاگا
یکی از موفقترین و شناختهشدهترین همکاریها در زمینهٔ لباس دیجیتالی متعلق به پروژه همکاری بازی فورتنایت و برند بالنسیاگا است. این برند در بازی فورتنایت یک فروشگاه مجازی راهاندازی کرده و کاربران با آواتارهای خود میتوانند در این فروشگاه مانند دنیای واقعی به گشتوگذار بپردازند. گفتنی است که آیتمهای برای فروش داخل فروشگاه بهطور کامل با محیط و شرایط دنیای فورتنایت همخوانی دارد.
این حرکت، روشی جدید برای خرید آنلاین است که در آن تجربهای جدید بهجای تنها انتخاب و کلیک کردن روی محصول موردنظر را تجربه میکنیم. بدین ترتیب، این برند لاکچری نیز راهی جدید برای هدف قرار دادن نسل جدید را انتخاب کرده است. گفتنی است که بخش زیادی از موفقیت بالنسیاگا و دیگر برندهای لاکچری در این فضا به محبوبیت NFT پوشیدنی در صنعت مد بستگی دارد و خواهد داشت.
جمعبندی
باید واقعبین بود، از لباس دیجیتالی در دنیای متاورس تنها تا زمان مشخصی میتوان کسب درآمد کرد و اگر این حوزه در دنیای واقعی کاربردی نداشته باشد تنها به صنعت مد در بازیها ختم خواهد شد. علاوه بر آن، درآمدزایی در حوزه لباس دیجیتال وابستگی زیادی به بازارهای ثانویه دارد. در نتیجه برای موفقیت NFT پوشیدنی (W2E) در دنیای واقعی، تکنولوژی حامی آن نیز باید توسعه یابد.
در حالی که منتظر توسعه فناوری AR/VR هستیم، تنها کاری که اکنون میتوانیم با NFT پوشیدنی (W2E)انجام دهیم این است که از آنها در فیلترهای اسنپ چت و برای نشان دادن جهان بهصورت مجازی استفاده کنیم. هرچند حضور آنلاین هم مهم است، اما اگر فقط در دنیای مجازی محاصره شده توسط این لباسهای دیجیتالی، احساس زیبایی کنیم، اما در زندگی واقعی با کمد خالی مواجه باشیم، چه تاثیری بر عزتنفس ما خواهد گذاشت؟
هرچند که ممکن است فریبنده به نظر برسد، NFTهای پوشیدنی در حال حاضر بیشتر شبیه یک حقه هستند و لزوماً چیزی نیست که بهعنوان یک ضرورت دیده شود. بنابراین بهتر است بااحتیاط در حاشیه نشسته و منتظر باشیم تا ببینیم آیا با ادامه رشد این فضا، مدلهای دیگری برای کسب درآمد ظاهر میشود یا خیر.
سوالات متداول
Wear to Earn چیست؟
سیستم Wear 2 Earn به مشتریان انگیزه میدهد که هنگام تبلیغ و معرفی برند پوشاک، به صورت آنلاین و در دنیای متاورس با پاداشهایی مانند ارز دیجیتال یا اقلام قابل بازخرید فیزیکی، برند را معرفی کنند.
چطور به صورت مجازی لباس پرو کنیم؟
تنها کاری که باید انجام دهید آن است که عکسی از خودتان را در وبسایت DressX آپلود کرده و لباسهای مختلف را در آن امتحان و درنهایت لباس دیجیتالی مدنظر را انتخاب کنید.
منبع: فکت کوینز