اینترنت اشیا

میزان آسیب‌پذیری فناوری ارتباطی اینترنت اشیا در دانشگاه امیرکبیر

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

فاطمه خجسته دانا دانش‌آموخته و مجری طرح «ارزیابی میزان آسیب‌پذیری فناوری NB-IoT با استفاده از تزریق اشکال و ارائه روشی جهت افزایش تحمل‌پذیری آن» گفت: فناوری NB-IoT یک فناوری دور-برد کم-توان جدید محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۶ استانداردسازی شده است.

خجسته‌ دانا به عنوان مجری این طرح گفت: در حال حاضر این فناوری در اکثر کشور‌های دنیا استفاده می‌شود. و شرکتARM  پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۲۵ حدود ۴۸ درصد از دستگاه‌هایی که در فناوری‌های دور-برد کم-توان استفاده می‌شوند، دستگاه‌های NB-IoT خواهند بود. این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر تصریح کرد: با توجه به اهمیت و کاربردی که این فناوری در آینده دارد و ضمن توجه به این مسئله که این فناوری یکی از فناور‌های تازه و نوظهور و آینده‌دار به شمار می‌رود و توجه به این نکته که اخیرا اپراتور‌های تلفن همراه در ایران نیز به سمت آن رفته‌اند، ما از انجام این طرح استقبال کردیم.

وی بیان کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر با به اجرا رساندن طرح مذکور، زیر پوشش شبکه NB-IoT دو شرکت همراه اول و ایرانسل قرار گرفته است. او همچنین افزود: دانشگاه اولین منطقه‌ای شد که از طرف شرکت همراه اول زیر پوشش NB-IoT قرار گرفت. ما توانستیم سیم‌کارت‌های ارتباطی این فناوری را از جانب شرکت ایرانسل دریافت کنیم و کار پژوهشی تیم ما با استفاده از سیم‌کارت‌های شرکت ایرانسل انجام شده است. این دانش‌آموخته دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: با زیر پوشش قرار گرفتن دانشگاه امیرکبیر راه برای فعالیت و کار‌های پژوهشی روی شبکه NB-IoT باز شده و ما در آینده می‌توانیم با سهولت در دانشگاه از این فناوری استفاده کنیم تا کار پژوهشی بیشتری را روی این فناوری به انجام برسانیم. این محقق گفت: استفاده از فناوری NB-IoT در دانشگاه و همچنین بررسی و ارزیابی این فناوری و نتایج حاصل از آن ثابت کرد که این فناوری قابلیت استفاده در صنعت را نیز دارد.

آسیب‌پذیری فناوری

او بیان کرد: با ارزیابی میزان آسیب‌پذیری فناوری NB-IoT و همچنین ارائه راه‌حل در جهت کاهش آسیب‌پذیری آن ثابت شد که این فناوری در محل‌هایی که محدوده پوشش‌دهی گسترده و قابلیت اطمینان بالا دارند، قابل استفاده‌ است و می‌توان دستگاه‌ها را به اینترنت وصل کرده و آن‌ها را به شکل هوشمندانه‌ای مدیریت کرد و این بستر مطمئنی برای پیاده‌سازی اینترنت اشیاء است. وی خاطرنشان کرد که می‌توان از این فناوری در معادن، کارخانه‌های بزرگ، شهر‌ها و مناطق وسیعی که کاربرد‌های بحرانی دارند، بهره برد.

او همچنین اضافه کرد: در ادامه می‌توان پژوهش‌های بسیاری از قبیل کارایی NB-IoT، نسبت سیگنال به نویز و مواردی از همین قبیل را در دانشگاه روی این فناوری به انجام رساند که گامی در جهت کمک به صنعتی شدن این فناوری نیز محسوب می‌شود. خجسته دانا ضمن معرفی ویژگی‌های این طرح گفت: با ارائه روشی برای کاهش یافتن میزان آسیب‌پذیری فناوری و با توجه به محدوده پوشش‌دهی وسیع و ظرفیت اتصال دستگاه بالا در این فناوری امکان کاربرد از آن در شرایط و محیط‌های بحرانی مانند زیر زمین، زیر آب و محیط‌هایی از این قبیل نیز تعبیه شده است.

وی افزود: با انجام آزمایش‌ها و بررسی و تحلیل آن‌ها، یک روش در جهت کاهش یافتن میزان آسیب‌پذیری و بررسی کارایی روش معرفی شده است که با آزمایش دوباره فناوری بخشی از زمان طی شده برای طرح بوده است. او با اشاره به مزیت‌های رقابتی موجود در این طرح گفت: این فناوری در مقابل فناوری‌های دیگر مثل لورا که از پهنای باند فرکانسی آزاد استفاده می‌کند، قرار دارد. با توجه به امکان تداخل بالا در فناوری‌هایی که از پهنای باند آزاد استفاده می‌کنند؛ با بهره‌گیری از فناوری NB-IoT که از پهنای باند سلولی استفاده می‌کند، تداخلی ایجاد نخواهد شد. وی تصریح کرد: از نتایج حاصل از این طرح می‌توان در صنعت، کارخانه‌ها، معادن و حتی در جهت هوشمندسازی یک شهر یا استان بهره برد.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا