آلت‌کوینمقاله ارز دیجیتال

آلت کوین (altcoin) چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
محمد آذرنیوار

آلت کوین (altcoin) (به‌معنای سکه جایگزین)، به هر ارز دیجیتالی گفته می‌شود که بعد از بیت کوین عرضه شده است.

در این مقاله توضیح می‌دهیم آلت کوین‌ها دقیقاً چه هستند و چه تفاوتی با بیت کوین دارند. همچنین، مروری خواهیم داشت به نکاتی که قبل از خرید آلت کوین و سرمایه‌گذاری در آن‌ها باید مدنظر داشته باشید.

آلت کوین (altcoin) چیست؟

آلت کوین (altcoin) عبارتی است برای اشاره به همه ارزهای دیجیتالی که پس از بیت کوین معرفی شده‌اند. طبق داده‌های وب‌سایت کوین مارکت کپ، در حال حاضر بیش از ۲۲‌هزار آلت کوین در بازار ارزهای دیجیتال با نام‌ها و نمادهای مختلف معامله می‌شود.

چند آلت کوین مشهور بازار عبارت‌اند از:

  • اتریوم (ETH)
  • تتر (USDT)
  • بی‌ان‌بی (BNB)
  • لایت کوین (LTC)
  • ریپل (XRP)
  • کاردانو (ADA)
  • پالیگان (MATIC)
  • دوج کوین (DOGE)

لایت کوین قدیمی‌ترین آلت کوین (altcoin) بازار ارزهای دیجیتال است که هنوز هم معامله می‌شود. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۱، به‌عنوان جایگزینی ارزان‌تر و سریع‌تر برای بیت کوین معرفی شد. با این حال، بزرگترین آلت کوین بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر اتریوم است که پس از بیت کوین، بیشترین ارزش بازار را دارد.

عبارت آلت کوین (سکه جایگزین) ازآنجا می‌آید که به‌طور کلی، ارزهای دیجیتالی که پس از بیت کوین آمدند، خود را جایگزین‌هایی بهتر می‌دانستند و هرکدام تلاش داشت تا از ویژگی‌های اصلیِ پادشاه ارزهای دیجیتال مانند تمرکززدایی و دفترکل توزیع‌شده استفاده کند که نسخه‌ای بهتر را ارائه دهد.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

تفاوت آلت کوین‌ها و بیت کوین چیست؟

موفقیت بیت کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتالِ غیرمتمرکز باعث شد بسیاری از توسعه‌دهندگان به این فکر بیفتند پروژه‌ها و ارزهای دیجیتال خود را ارائه دهند. آنها به‌طور کلی، یکی از این دو هدف اصلی را دنبال می‌کردند:

  • با تغییراتی کلی یا جزئی در کد بیت کوین، نسخه‌ای بهتر از بیت کوین ارائه دهند (مثل لایت کوین)؛
  • ضمن بهره‌مندی از ایده بلاک چین بیت کوین، سیستمی فراتر از پول و پرداخت ارائه دهند (مثل اتریوم).

از سه نظر، آلت کوین‌ها می‌توانند متفاوت باشند:

  • هدف: در حالی که بیت کوین قرار است پول و سیستم پرداخت غیرمتمرکز باشد، بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، هدفی متفاوت دارند. برای مثال، بعضی از آلت کوین‌ها مانند اتریوم، به‌دنبال آن هستند که نه‌تنها پول،‌ بلکه سایر فرایندها را هم غیرمتمرکز کنند یا برخی دیگر از آلت کوین‌ها مانند پالیگان تمرکزشان روی مقیاس‌پذیری است.
  • فناوری (زیرساخت): آلت کوین‌ها به‌طور کلی به‌دنبال تمرکززدایی و استفاده از فناوری‌های زیرساختی توزیع‌شده مانند بلاکچین هستند؛ اما برای اینکه به هدف‌های متنوع خود برسند، ممکن است از فناوری‌ها و زیرساخت‌های متفاوت استفاده کنند؛ مثلاً اتریوم هم از بلاکچین استفاده می‌کند؛ اما برای پشتیبانی بهتر از قراردادهای هوشمند، زیرساخت متفاوتی دارد.
  • شاخص‌های بازار: به‌طبع، آلت کوین‌ها در شاخص‌هایی مانند نماد بازار، ارزش بازار، قیمت بازار و… متفاوت هستند. نباید فراموش کرد که مثل بیت کوین، اصل عرضه‌ و تقاضا برای این ارزهای دیجیتال هم صادق است و در نهایت قیمت‌ها را چنین اصلی تعیین می‌کند.

سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها؛ پتانسیل سود بالا؛ اما بسیار پرریسک

برای آن‌هایی که بخواهند در سبد سرمایه‌گذاری خود تنوع ایجاد کنند، سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها می‌تواند فرصتی عالی باشد و شاید منطقی هم نباشد که دنیای ارزهای دیجیتال را محدود به بیت کوین کنیم.به‌عنوان نمونه، با توجه به داده‌های موجود، منطق حکم می‌کند در سبد سرمایه‌مان به اتریوم، دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار، حتماً توجه داشته باشیم.

با این حال، بدون اغراق برای بیش از ۸۰‌درصد آلت کوین‌ها هیچ آینده‌ای را نمی‌توان متصور شد و بعضاً پروژه‌هایی کلاهبرداری هستند که هدفی ندارند جز پرکردن جیب تیم توسعه.

چند نکته که قبل از سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها باید مدنظر داشته باشید:

  • آلت کوین‌ها به‌طور کلی نوسانات شدیدتری را تجربه می‌کنند؛ مثلاً‌ اگر قیمت یکی از آن‌ها در بازه یک ماهه ۵۰‌درصد بالا و پایین شود، جای تعجب ندارد؛
  • درباره بعضی آلت کوین‌ها، این احتمال بیشتر است که هرگز به قیمت اولیه خود نرسند و به‌مرور توجهات را از دست بدهند و نابود شوند؛
  • درباره بعضی آلت کوین‌های نامعتبر و ناشناخته، آنقدر نقدشوندگی پایین است که وقتی می‌خرید ممکن است دیگر هرگز نتوانید بفروشید.

اگر بخواهیم آنچه که گفته شد را خلاصه کنیم، آلت کوین‌ها می‌توانند به سرمایه‌گذاری تنوع بدهند و به رشد بیشتر آن کمک کنند؛ اما یادمان نرود سرمایه‌گذاری در جایگزین‌های بیت کوین به‌طور کلی ریسک بیشتری دارد و پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل و دقیق ضروری است.

چگونه در آلت کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؟

فرایند سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها مشابه با خرید بیت کوین و سرمایه‌گذاری در آن است:

۱. کیف پول ارز دیجیتال نصب کنید: قبل از خرید و سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها، نیاز به جایی دارید که آن‌ها را ذخیره کنید. محبوب‌ترین کیف پول برای ذخیره آلت کوین‌ها که رایگان هم است: تراست والت.

۲. به یک صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید: صرافی ارز دیجیتال پلتفرمی (سایت یا اپلیکیشنی) است که در آن معامله ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. معامله ارزهای دیجیتال غیرحضوری است. فقط کافی است در گوگل جستجو کنید «خرید ارز دیجیتال» تا با تعداد زیادی از سایت‌ها و صرافی‌‌های داخلی آشنا شوید.

۳. صرافی خارجی برای معاملات حرفه‌ای‌تر: برای شروع بهتر است از سایت‌های ایرانی استفاده کنید؛ چراکه فعالیت در صرافی‌های خارجی ریسک تحریم و بلوکه‌شدن دارایی را به همراه دارد؛ اما صرافی داخلی از همه ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین، پس از کسب تجربه، می‌توانید از صرافی‌های خارجی مانند کوکوین (KuCoin) برای معامله طیف وسیعی از آلت کوین‌ها استفاده کنید.

۴. ثبت‌نام در صرافی: در یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال ثبت‌نام کنید و حساب بسازید. در پلتفرم‌های داخلی باید با مدارک هویتی خود احراز هویت انجام دهید. تمام فرایند ساخت و تکمیل حساب غیرحضوری و به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.

۵. واریز پول به صرافی: اگر از صرافی داخلی استفاده می‌کنید، با کارت بانکی خود حساب صرافی را شارژ کنید. اگر از صرافی خارجی استفاده می‌کنید، می‌توانید از سایت‌های داخلی تتر یا ارزهای دیجیتال دیگر را بخرید و با واریز آن به صرافی خارجی، حسابتان را شارژ کنید.

۶. خرید و معامله: در قسمت «بازارها» یا «Markets» ارز دیجیتال مدنظرتان را انتخاب کنید و با چند کلیک ساده آن را بخرید.

۷. برداشت به کیف پول: قصد دارید بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید؟ بهتر است آلت کوین‌هایتان را به کیف پول شخصی برداشت کنید تا از خطرات احتمالی صرافی‌ها در امان بماند.

پاسخ به چند پرسش متداول درباره آلت کوین‌ها

آلت کوین چه فرقی با بیت کوین دارد؟

به همه ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت کوین آمده‌اند، آلت کوین می‌گویند. آلت کوین‌ها از نظر هدف، فناوری و بازار (قیمت و …) با بیت کوین تفاوت دارند.

آلت کوین به چه معناست؟

آلت کوین (altcoin) از واژه «alternative coin» آمده است و در لغت به‌معنای «سکه جایگزین» است. به هر ارز دیجیتالی جز بیت کوین آلت کوین می‌گویند.

آیا خرید آلت کوین‌ها منطقی است؟

بستگی به آلت کوین دارد. اگر در آلت کوینی که آینده درخشانی دارد سرمایه‌گذاری شود، پتانسیل سودآوری مناسبی وجود دارد. با این حال، فراموش نکنید بیش از ۸۰‌درصد آلت کوین‌ها هیچ آینده‌ای ندارند.

منبع: ارزدیحجیتال

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا