انقلاب صنعتی چهارماینترنت اشیا

ارزیابی وضعیت جسمی دام با سیستم هوشمند دانش بنیان

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یک شرکت دانش بنیان با استفاده از اینترنت اشیا، سیستم هوشمند توزین و ارزیابی وضعیت جسمی دام مستقر در دامداری‌ها را طراحی و تولید کرده است.

علی فرضیان مدیر اجرایی یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تهران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: شرکت ما فعالیت خود را در زمینه اینترنت اشیا شروع کرد، تجهیزاتی که در حال حاضر شرکت روی آن کار می کند، برای هوشمندسازی دامداری های دام شیری صنعتی است.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

وی افزود: در حال حاضر هفت محصول مورد نیاز صنعت دامداری بر پایه اینترنت اشیا در این شرکت تولید شده است. با تولید این محصولات وابستگی مدیریت دام به انسان کم شده و همه محصولات تولید شده روی پلت فرم اینترنت اشیا طراحی شده قابل نصب هستند.

فرضیان ادامه داد: سیستم هوشمند توزین و ارزیابی  وضعیت بدنی دام در حین حرکت یکی از محصولات دانش بنیان این شرکت است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در دامداری ها برای وزن کردن دام به این صورت عمل می کنند که گاوها را در جایی بسته و وزن می کنند چرا که دام نباید در هنگام وزن کردن حرکت کند، اما محصول ساخته شده شرکت ما به این صورت است که کافی  است دام از روی دستگاه رد شده تا وزن دام سنجیده شود.

وی یادآور شد: این سامانه از۲ قسمت شامل صفحه هوشمند توزین و تحلیل وضعیت حرکتی دام ساخته شده است که با تحلیل نحوه قدم گذاری دام های عبوری آنها را تفکیک و توزیع می کند، همچنین دوربین هوشمند پردازش وضعیت بدنی و حرکتی که با پردازش تصاویر دام در حین حرکت به طور تمام اتوماتیک اسکور بدنی و اسکور حرکت دام را محاسبه و ارائه می کند.

فرضیایی افزود: این اطلاعات از طریق ارتباط بی سیم و اینترنت به سیستم نرم افزاری دانش بنیان منتقل و در اختیار مدیریت مزرعه و دامپزشکان قرار می گیرد از آنجا که تمامی این ارزیابی ها در حین حرکت صورت می گیرد با جای گذاری مناسب این دستگاه در فرایند کاری مزرعه (به طور مثال بعد از شیردوشی) امکان ارزیابی پیوسته وضعیت سلامتی بدنی دام ها در گله سادگی مهیا است.

این فناور بیان کرد: اطلاعات حاصل از این ارزیابی امکان رسیدگی به موقع به دام، خواص یا گله از منظر دامپزشکی، آسایش دام ها و مسائل مدیریتی مزرعه را فراهم می‌آورد.

وی افزود: این سیستم هوشمند توزیع و ارزیابی وضعیت بدنی دام دارای قابلیت توزیع دام در حین حرکت، ارزیابی تصویری اسکور بدنی دام در حین حرکت، ارزیابی تصویری و فیزیکی اسکور حرکتی دام، شناسایی زودهنگام بروز بیماری لنگش، انتقال بی سیم اطلاعات دام و ارزیابی ها، سامانه نرم‌افزاری فارسی انگلیسی با امکان دسترسی از موبایل و کامپیوتر است.

وی گفت: در هنگام عبور دام از این دستگاه، اگر دام لنگش نیز داشت، این امر نیز تشخیص داده خواهد شد، چرا که این امر برای دامداری ها بسیار مهم است.

فرضیان یادآور شد: به این دستگاه همچنین می توان دوربین نصب کرد؛ چرا که در توزین دام مهم است که دام در یک مسیر مستقیم حرکت کند، با استفاده از تصویر این دوربین اسکور بدنی دام که چیزی شبیه به بی ام آی انسان است، تشخیص داده می شود.

وی گفت: معمولا به این صورت است که هر۳ هفته یک بار دامپزشکی در دامداری حاضر می شود و این عدد را که بین یک تا پنج است، گزارش می کنند. انجام این کار به دلیل دریافت دستمزد بالا و انجام آن هر سه هفته یکبار و نیز دچار شدن خطای انسانی بار زیادی را برای دامداری ها دربردارد اما استفاده از این فناوری جدید، هزینه ها را هم کاهش می دهد.

منبع: ایرنا

بیشتر از فناوری هوشمند در اقتصادالکترونیکی:
هوش مصنوعی میزان شدت بیماری کرونا را پیش‌بینی می‌کند
هوش مصنوعی چه هست و چه نیست؟
بلاک چین قهرمانی برای صنعت موسیقی
با فناوری یادگیری ماشین آشنا شوید
پردازنده‌ دو نانومتری و قدرتمند IBM جهان تکنولوژی را متحول می‌کند
رقیب جدید «اسپیس‌ایکس» به پا خاست
تلاش سازمانها برای یافتن راه حل های مناسب هوش مصنوعی| ۷۷ درصد خواستار رویکرد تهاجمی تر هستند
کتاب «رقابت در عصر هوش مصنوعی» توسط مرکز نوآوری پل‌وینو منتشر شد
هوش مصنوعی قدرت کارایی بهترین میکروسکوپ ها را هم تقویت می‌کند

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: بلاک چین قهرمانی برای صنعت موسیقی : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا