متاورسمقاله ارز دیجیتال

ارز دیجیتال متاورس چیست؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

حتی اگر در دنیای ارز دیجیتال فعالیتی نداشته‌اید، احتمالاً نام متاورس را شنیده‌اید. متاورس یکی از جذابیت‌های جدید دنیای ارزهای دیجیتال است که پروژه‌های به خصوص و البته ارزهای دیجیتال خاص خود به نام ارز دیجیتال متاورس را دارد. متاورس به عنوان یک دنیای دیجیتال و واقعیت افزوده به کاربران خود اجازه می‌دهد هر چیزی را در فضای مجازی ایجاد کنند و توسعه دهند. این امکان در پروژه‌ها و پلتفرم‌های مختلف قابل دسترسی است.

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این میان ایجاد فضاهای جدیدی مانند متاورس علاقه مردم به سرمایه گذاری را چند برابر کرده است. در ادامه این مقاله در مورد ارزهای دیجیتال متاورسی صحبت خواهیم کرد.

تعریف متاورس به زبان ساده

متاورس یک طراحی مفهومی از یک فضای آنلاین مجازی سه بعدی است که می‌تواند همه کاربران را در هر جنبه از زندگی فردی آنها به هم متصل کند. این فناوری جدید قادر به اتصال پلتفرم‌های مختلف است، درست مانند اینترنت که از وبسایت‌های مختلفی تشکیل شده است و می‌توانید با مرورگر بین آن‌ها حرکت کنید.

متاورس مجموعه‌ای از واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و وب است. مانند یک شهربازی مجازی بدون محدودیت در اندازه و خلاقیت، دنیای متاورس به کاربران این امکان را می‌دهد که به طور یکپارچه از یک مکان به مکان دیگر در یک دنیای دیجیتال همراه با هزاران نفر دیگر حرکت کنند. به لطف استفاده از ارزهای دیجیتال و استفاده از مفهوم توکن‌های غیر قابل تعویض  (NFT)، متاورس چیزی متفاوت و فراتر از واقعیت مجازی است.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در ارزدیجیتال

واقعیت افزوده نقش مهمی در Metaverse خواهد داشت و هر کاربر از آن برای هدایت یک شخصیت یا آواتار در این فضای سه بعدی استفاده خواهد کرد. به عنوان مثال، روزی فرا می‌رسد که شما با کمک هدست واقعیت مجازی در یک جلسه در دفتر مجازی خود شرکت خواهید کرد و پس از جلسه برای سرگرمی به یک بازی بلاک چین خواهید رفت.

علاوه بر پشتیبانی از بازی‌ها یا رسانه‌های اجتماعی، متاورس می‌تواند بستری برای میزبانی اقتصاد، هویت دیجیتال، حکومت غیرمتمرکز و سایر برنامه‌ها باشد. در حال حاضر، توانایی ایجاد اقلام و ارزهای ارزشمند می‌تواند استقرار یک متاورس واحد و یکپارچه را تسهیل کند. همه این ویژگی‌ها، بلاک چین را به بازوی قدرتمندی برای ایجاد متاورس تبدیل می‌کنند.

جایگاه بلاک چین،NFT  و ارز دیجیتال در دنیای متاورس

به نظر می‌رسد دنیای متاورس در کنار دارایی‌های دیجیتالی قرار دارد که دسترسی فراسرزمینی به خدمات و محصولات را فراهم می‌کنند و به لطف راه‌حل‌های هویت دیجیتال مبتنی بر بلاک چین که آواتارهای دیجیتالی واقعاً پایدار را فعال خواهند کرد، امنیت ارزش‌هایی مانند دسترسی بدون مجوز، مقاومت در برابر سانسور و مواردی از این قبلی را به ارث می‌برد.

پیش بینی رشد ارز دیجیتال متاورس در آینده

مدیران فناوری در نهایت به دنبال نفوذ و اعمال قدرت بر زیرساخت بلاک چین، با هدف هدایت توسعه متاورس و شکل دادن به آن به دلخواه خود خواهند بود. با این حال، با پیش بینی رشد سالانه ترکیبی ۱۳.۱ درصدی برای صنعت Metaverse طی چند سال آینده و رشد ۳۲.۴ درصدی برای فضای فناوری بلاک چین تا حداقل سال ۲۰۲۵، انگیزه مالی قوی‌تری در Metaverse وجود دارد.

بسیاری از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی ارزهای دیجیتال و پروژه‌های متاورس در حال حاضر در حال توسعه و دارای برتری تکنولوژیکی بزرگی نسبت به پیشنهادات مورد حمایت شرکت‌ها هستند که آنها را دموکراتیک و عمومی نگه می‌دارد.

یکی از این پلتفرم‌ها پروژه Bloktopia است که در حال حاضر نگاهی اجمالی به نحوه عملکرد متاورس از طریق اقتصادهای کاربر محور، املاک و مستغلات مجازی و تجربیات دیجیتال مبتنی بر واقعیت مجازی ارائه می‌دهد.

یکی دیگر از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی غیرمتمرکز Bitorbit نام دارد. BitTorbit بر اساسVelas، فورک شبکه Solana، طراحی شده است تا به مشکلات اولیه‌ای که اکثر رسانه‌های اجتماعی سازمانی را برای کاربران و سازندگان تجربه ناراحت کننده‌ای خواهد کرد، رسیدگی کند. این پلتفرم با استفاده از بلاک چین، حریم خصوصی کاربران را بازیابی می‌کند و در عین حال به کسب درآمد از محتوای آن‌ها و تبادل امن آنلاین کمک خواهد کرد.

ارز دیجیتال متاورس چیست؟

در پشت صحنه دنیای متاورس، تقاضا برای ارائه هویت بدون مجوز (عمومی)، خدمات مالی و تبادلات پرسرعت وجود دارد. داده‌ها همچنین باید توسط میلیون‌ها یا حتی میلیاردها نفر ذخیره شوند و به آنها خدمات داده شود. پاسخ به این مشکلات در فناوری پشت ارزهای دیجیتال نهفته است.

شرکت‌هایی مانند Decentraland و Sandbox جهان‌های مجازی را توسعه داده‌اند و آن‌ها را با ارزهای دیجیتال ادغام کرده‌اند تا به بازیکنان اجازه دهند ساختارهایی مانند زمین‌های مجازی و پارک‌های تفریحی ایجاد کرده و از آن‌ها کسب درآمد کنند. حتی در دنیای Decentraland فضاهایی وجود دارد که می‌توانید با توکن‌های مانا در آنها بازی کنید.

اگرچه بازی‌های ویدیویی دارای ویژگی‌های سه بعدی دنیای متاورس هستند، اما آنها فاقد تمام اجزای دنیای مجازی برای شبیه سازی زندگی واقعی خواهند بود. در همین حال، ارزهای دیجیتال می‌توانند زمینه‌های کلیدی دیگری از جمله اثبات دیجیتالی مالکیت، انتقال ارزش، حاکمیت و دسترسی را فراهم کنند.

در آینده، با فعالیت در دنیای مجازی، اقلام مختلف را خرید و فروش و حتی معاشرت می‌کنیم، به یک راه مطمئن برای اثبات مالکیت خود نیاز داریم. به علاوه برای انتقال این اقلام و دریافت و ارسال پول به ابزاری مطمئن نیاز خواهیم داشت. همچنین ممکن است روزی بخواهیم در یک فرآیند تصمیم گیری بزرگ مانند انتخابات در متاورس شرکت کنیم. اتفاقی که تاثیر غیرقابل انکاری در جنبه‌های مختلف زندگی ما خواهد داشت.

تعدادی از بازی‌های ویدئویی قبلاً راه حل‌هایی برای چنین مواردی ارائه کرده‌اند. با این حال، بسیاری از توسعه دهندگان استفاده از ارزهای دیجیتال و بلاک چین را گزینه بهتری می‌دانند. بلاک چین راهی غیرمتمرکز و شفاف برای دسترسی به چنین عملکردی فراهم می‌کند و کاربرد ارزهای دیجیتال اینجا مشخص می‌شود.

مزایا و کاربرد ارز دیجیتال در متاورس چیست؟

ارزهای دیجیتال متاورس در واقع توکن‌هایی هستند که عمدتاً در دنیای متاورس استفاده می‌شوند. به عبارت دیگر تمامی فعالیت‌هایی که در این فضا انجام می‌شود اعم از خرید و فروش، تراکنش و … باید از طریق توکن‌های متاورس انجام شود. به این ترتیب می‌توانید تخفیف خوبی در هزینه‌ها دریافت کنید. علاوه بر این امکان خرید و فروش این توکن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که توکن‌های متاورس به شدت به پلتفرم‌های صدور خود وابسته هستند. اگر یکی از پروژه‌های متاورس توسعه پیدا کند و در بین کاربران محبوب شود، توکن ویژه آن نیز از این محبوبیت بهره‌مند شده و البته در مسیر افزایش قیمت قرار خواهد گرفت.

چرا سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال متاورس مهم است؟

چرا باید به فکر خرید ارزهای دیجیتال متاورس باشیم و برای سرمایه گذاری پروژه متاورس و ارزهای دیجیتال آن را بررسی کنیم؟

بر اساس گزارش بلومبرگ، انتظار می‌رود حجم معاملات بازار متاورس و واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۸ میلیارد دلار برسد. با وجود این، هر سرمایه‌گذاری وسوسه می‌شود که روی این پلتفرم و ارزهای دیجیتال آن سرمایه‌گذاری کرده و ارز دیجیتال متاورس را خریداری کند.

راه‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در واقعیت مجازی و خرید ارز دیجیتال متاورس وجود دارد. یکی از این روش‌ها خرید توکن‌ها و ارزهای دیجیتالی است که با پروژه متاورس کار می‌کنند.

مارک زاکربرگ سخت در تلاش است تا شرکت خود فیس بوک را به یک شرکت متاورسی تبدیل کند. بنابراین ما باید بتوانیم بفهمیم که چرا فیس بوک اینقدر روی متاورس سرمایه گذاری کرده است. با توجه به مقدار پولی که فیس بوک در متاورس سرمایه گذاری می‌کند، سرمایه گذاری در سهام توکن فیس بوک ممکن است برای سال‌های آینده ارزشمند باشد.

آینده سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال متاورس چیست؟

اگر بخواهیم ارزهای دیجیتال متاورس را به زبان ساده تعریف کنیم، این ارزها درست مانند پول فیات کشورها هستند. هر متاورس ارز دیجیتال خود را دارد، اما خبر خوب این است که برخلاف پول فیات، ارزهای متاورس به بانک‌ها و دولت‌ها وابسته نیستند و چرخه آنها توسط بلاک چین هدایت و توسط خود کاربران نظارت می‌شود.

این ارزهای متاورس، درست مانند بیت کوین و اتر، بلاک چین مخصوص به خود را دارند و می‌توان آنها را معامله کرد، سرمایه گذاری در این ارزها راه دیگری برای کسب درآمد از دنیای متاورس است. متاورس آینده درخشانی دارد و پتانسیل درآمدزایی آن بالاست و پیش بینی می‌شود ارزش آن تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار برسد.

محبوب ترین ارزهای دیجیتال متاورس کدامند؟

اکثر بازی‌های NFT که ارزهای دیجیتالی خاص خود را دارند، در حوزه ارز Metaverse قرار می‌گیرند. زیرا آنها نمایانگر دنیایی مستقل هستند و امکان تبادل مالی از طریق خرید و فروش در این دنیا وجود دارد. البته ارزهای دیگری نیز در این دسته قرار می‌گیرند. در ادامه به برخی از ارزهای دیجیتال متاورس اشاره می‌کنیم:

  • Decentraland (MANA): یکی از بازی‌های NFTکه در حال حاضر طرفداران زیادی دارد بازی Decentraland است. این بازی که از فناوری VR استفاده می‌کند تا حدودی شبیه Minecraft و Second Life است و به کاربران امکان داد و ستد آیتم‌ها و کسب درآمد را می‌دهد. ارز قابل مبادله در این بازی MANA نام دارد.
  • Axie Infinity (AXS): یکی از بازی‌های ارز دیجیتال که طرفداران زیادی پیدا کرد و توانست در مدت زمان کوتاهی محبوبیت پیدا کند بازی Axie Infinity بود. در این بازی شما باید موجودات به خصوصی را آموزش دهید. آنها مانند دارایی‌های شما هستند که می‌توانید آنها را بفروشید تا ارز دیجیتال AXS بدست آورید.
  • THETA: پروژه تتا با هدف ایجاد انقلابی در نحوه پخش ویدیوی آنلاین تأسیس شد. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا پهنای باند مورد نیاز برای پخش ویدیوها را به صورت همتا به همتا (P2P) به اشتراک بگذارند.
  • Sandbox (SAND): یکی از محبوب‌ترین بازی‌های بلاک چین است که بر روی پلتفرم اتریوم ایجاد شد و به بازیکنان اجازه کسب درآمد می‌دهد. در این بازی افراد می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی را برای خود ایجاد کنند و آن دارایی‌ها را بفروشند.
  • WAX (WAXP): ارز دیجیتال WAX از ابتدا با هدف پشتیبانی سریع‌تر و ایمن‌تر از تراکنش‌های تجارت الکترونیک ایجاد شد. با ابزارهایی که این پلتفرم ارائه می‌دهد، امکان ایجاد انواع NFT و همچنین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) وجود دارد.
  • Bloktopia: این ارز دیجیتال متاورس با ترکیب فناوری واقعیت مجازی با NFT ایجاد شد. این ارز که بر روی بلاک چین Polygon اجرا می‌شود، در واقع یک برج بلند ۲۱ طبقه است که افراد می‌توانند از فناوری واقعیت مجازی برای ورود و تعامل با طبقات مختلف برج استفاده کنند.

ارز دیجیتال متاورس، یک سرمایه گذاری بلند مدت آینده دار

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر مورد توجه کاربران زیادی قرار گرفت. در این میان معرفی فضاهای جدیدی مانند متاورس علاقه مردم به سرمایه گذاری را چند برابر کرد. ارزهای دیجیتال متاورس در واقع توکن‌هایی هستند که عمدتاً در دنیای متاورس استفاده می‌شوند. راه‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در واقعیت مجازی و خرید ارز دیجیتال متاورس وجود دارد. یکی از این روش‌ها خرید توکن‌ها و ارزهای دیجیتالی است که با پروژه متاورس کار می‌کنند. با سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال متاورس، می‌توانید انتظار آینده‌ای روشن برای سرمایه خود داشته باشید.

منبع: پلازا

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا