جای کدام استارتاپ های کاربردی در ایران خالی است؟
استارتاپ ها در ایران اغلب فقط در چند حوزه مانند حمل ونقل و فروش اینترنتی توسعه یافته اند، در حالی که حوزه ها و ایده های بسیاری وجود دارند که برای راه اندازی یک استارتاپ مناسب هستند که می توانند مشکلات بسیار کوچک زندگی روزمره افراد و جامعه را حل و فصل کنند.
با وجود اینکه در سراسر جهان استارتاپ های کوچک و بزرگی در همه حوزه ها فعالیت می کنند و زندگی را برای شهروندان تا حدود زیادی آسان کرده اند، اما در ایران تنها استارتاپ های بزرگ در چند حوزه محدود توانسته اند پیشرفت کنند و جای بسیاری از استارتاپ های کاربردی خالی است.
استارتاپ ها با هر ایده ای امروزه نقش بسزایی در زندگی روزمره مردم ایفا می کنند. چراکه این شرکت ها با خدمات نوین و خلاق توانسته اند بسیاری از نیازهای جامعه را رفع و فعالیت های روزمره را تسهیل کنند.
” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسبوکار دیجیتال
در این میان، استارتاپ های فراوانی در ایران نیز شکل گرفتند، اما استارتاپ های کوچک ولی موفقی در دیگر نقاط جهان فعالیت می کنند که شاید بتوان گفت که جای شان در میان استارتاپ های ایرانی خالی است. چه بسا اگر یکی از این استارتاپ ها در ایران نیز وجود داشته باشد، بسیاری از نیاز های جامعه برطرف خواهد شد. در ادامه چند نمونه از استارتاپ های کاربردی معرفی می شوند.
کاهش شلوغی بانک ها با استارتاپ ها
هنگامی که مشتریان برای پاسخ سوال های جزئی خود به بانک مراجعه می کنند یا تماس می گیرند؛ هم موجب شلوغی بیشتر می شوند و هم وقت خود را هدر می دهند.
راه اندازی یک استارتاپ که بتواند به سوالات مشتریان هر بانک پاسخ دهد، می تواند کمک خوبی به شهروندان کند. به عنوان مثال اپلیکیشنی در کانادا به نام فین وجود دارد که می تواند قابلیت چت با پشتیبانی تمامی بانک ها را برای مشتری فراهم کند. این استارتاپ که ایده بسیار ساده ای را پیاده سازی کرده تاکنون توانسته است از سال ۲۰۱۸، بیش از ۱۳ میلیون دلار جذب سرمایه کند.
این در حالی است که در ایران بانک ها مدت کمی است که به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته اند و حتی تعداد نئوبانک های ایرانی کمتر از پنج عدد است.
استارتاپی که سفر را راحت می کند
استارتاپ های فراوانی در زمینه سفر در ایران وجود دارند که به مسافران برای تهیه بلیت و یافتن مکان اقامت کمک می کنند. اما استارتاپ متفاوت تری به نام لاگچ هیرو Luggage hero در زمینه سفر در دانمارک فعالیت می کند.
در هر کجای جهان مسافران با خیال راحت هر چیزی را که در طول سفر به آن نیاز ندارند، می توانند به انبارهای این استارتاپ بسپارند. مزیت این اپلیکیشن این است که نسبت به قیمت اصلی این انبارها قیمت کمتری به مشتری پیشنهاد می دهد و از لحاظ اقتصادی هم به صرفه تر است.
با افزایش هزینه اقامت در هتل ها و مسافرخانه ها بسیاری از ایرانی ها کمتر از سال های گذشته به مسافرت می روند. به نظر می رسد در کشور ما نیز به چنین استارتاپی نیاز است تا مسافرت را برای افراد راحت تر و ارزان تر کند.
استارتاپ های محیط زیستی برای نجات زمین
افزایش جمعیت جهان و رستوران باعث شده که ضایعات فراوانی در سطح شهرها پخش شود. بنابراین ایجاد یک استارتاپ با تمرکز بر کاهش ضایعات مواد غذایی با ایده های نو نه تنها می تواند سود خوبی را به ارمغان بیاورد، بلکه به طور مثبتی سیستم غذایی را تغییر داده و به صرفه جویی در پول فروشگاه های مواد غذایی و رستوران ها کمک می کند.
صنعت غذایی یکی از سودده ترین صنایع برای حوزه استارتاپ ها است. در ایران نیز استارتاپ های بسیاری در این حوزه شکل گرفته اند که بیشتر به سفارش آنلاین غذا، تیک اوی قهوه و مواردی مشابه می پردازند. اما علاوه بر این ایده ها، استارتاپ هایی با ایده های متفاوت و جذاب نیز وجود دارند.
استارتاپ میتبل یک استارتاپ هلندی دوستدار محیط زیست است که بر تولید گوشت تمرکز دارد. تولید گوشت بدون ایجاد گازهای گلخانه ای و اطمینان از اینکه گوشتی که مشتری مصرف می کند به محیط آسیب نمی زند از اهداف این استارتاپ است.
میتبل قصد دارد گوشتی تولید کند که نه برای حیوانات آسیب زا باشد، نه برای انسان ها و نه محیط زیست. با توجه به تغییرات آب و هوایی جهان منطقی است که چنین استارتاپ هایی در میان مردم به محبوبیت برسند و حتی جزء نیازهای مردم باشند.
همچنین، در سال ۲۰۱۱ بازیگر مشهور هالیوودی، جسیکا آلبا، استارتاپی به نام آنست راه اندازی کرد که کارش تولید مواد بهداشتی دوست دار محیط زیست برای کودکان بود. این سلبریتی هالیوودی چهره این برند است و در میان مادران جوان نیز بسیار محبوبیت دارد. همچنین این کمپانی در سیلیکون ولی مورد توجه بسیاری قرار می گیرد و ارزش بالایی دارد.
راه اندازی استارتاپ برای غذاهای گیاهی
بازار غذاهای گیاهی مدتی است که در سراسر جهان در حال انفجار است و فروش غذاهای گیاهی در سال های اخیر دو برابر شده و حتی در ایالات متحده به ۷.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است. ایجاد یک سوپرمارکت گیاهی یا ساختن نسخه های بدون گوشت غذاهای سنتی و فروش آنلاین آن ها می تواند بلیت موفقیت برای کارآفرینان علاقه مند باشد.
جای استارتاپ ها در صنعت ساختمان
بیشتر استارتاپ های ایرانی که اکنون در بخش مسکن فعالیت می کنند، خدمات ملکی ارائه می دهند و این در حالی است که امکان ایجاد کسب وکار نوپا در بخش های مختلف صنعت ساختمان وجود دارد و تنها نباید در یک بخش خدمات استارتاپی شکل بگیرد.
این در حالیست که فناوری در این حوزه نباید محدود به ارائه خدمات املاک و مشاوره خرید و فروش خانه باشد و متخصصان این حوزه می توانند به ارائه دستاوردهای تازه در زمینه ساخت مسکن به شیوه های مدرن بپردازند و حتی راهکارهایی برای کاهش هزینه ساخت و بهره گیری از فناوری های نوین جهت کاهش مصرف انرژی در خانه و ارتقای سطح ایمنی و بالا بردن عمر مفید ساختمان و … ارائه کنند. البته برخی شرکت های دانش بنیان در ایران به این صنعت کمک می کنند، اما استارتاپ مطرحی در این حوزه در ایران وجود ندارد.
پیدا کردن ایده های استارتاپی آنقدر که باید سخت نیست، چراکه دنیا پر از مشکلاتی است که باید حل شوند و بسیاری از موفق ترین کسب وکارهای دنیا مشکلی را حل می کنند که اغلب مردم با آن روبه رو هستند.
البته در ایران فعالیت استارتاپ ها به چند حوزه مانند حمل ونقل و تجارت الکترونیک محدود شده اند. چون نبود حمایت های دولتی و سیاست گذاری های رگولاتوری ها به نحوی است که بیشتر مانع توسعه کسب وکارها در دیگر حوزه است تا محرک رشد آن ها.
منبع: تجارت نیوز
“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم