خانه / کسب‌وکار دیجیتال / بازاریابی دیجیتال / آیا استراتژی بازاریابی برند شما از رده خارج شده است؟
آیا استراتژی بازاریابی برند شما از رده خارج شده است؟

آیا استراتژی بازاریابی برند شما از رده خارج شده است؟

نویسنده : آدام پتریلی – کارشناس مدیریت کسب و کار   مترجم : علی ‌آل ‌علی

استراتژی بازاریابی برای بسیاری از برندها فرآیندی یکبار برای همیشه محسوب می شود. بر این اساس تیم بازاریابی برند یکبار برای مدت زمانی طولانی استراتژی بازریابی برند را طراحی کرده و سپس دیگر حتی یک نفر هم به فکر بهینه سازی روند مورد نظر نمی افتد. این امر شاید برای بسیاری از افراد عادی به نظر برسد، اما از نظر حرفه ای توانایی شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در بلندمدت را به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. به همین دلیل بازاریاب های حرفه ای و دارای تجربه بالا همیشه به فکر به روز رسانی استراتژی بازاریابی شان هستند. این امر می تواند به آنها برای بهبود اوضاع بازاریابی شان کمک کرده و برندها را نیز در شرایط ایده آلی نگه دارد. 

نکته مهمی که در به روز رسانی استراتژی بازاریابی باید بدان توجه داشت، شناخت زمان از رده خارج شدن یک استراتژی بازاریابی است. به عبارت ساده، چه زمانی استراتژی بازاریابی شما دیگر تاثیرگذاری لازم را به همراه نداشته و نمی توانید روی آن حساب کنید؟ این سوال اهمیت بسیار محوری برای شما و کسب و کارتان دارد. بنابراین اگر توانایی پاسخگویی دقیق به آن را نداشته باشید، احتمالا با مشکلات بی‎نهایت زیادی رو به رو خواهید شد. هدف اصلی در این مقاله مرور برخی از نکات مهم برای پی بردن به اهمیت این موضوع است. در ادامه برخی از مهمترین نکات در این راستا را مورد بررسی قرار داده و شانس شما برای شناسایی مان مناسب برای صرف نظر از یک استراتژی بازاریابی و جهت ‏گیری به سوی به روز رسانی یا جایگزین کردن آن را بررسی می کنیم. 

وقتی ارزش بازاریابی تان از بین می رود

هر تیم بازاریابی یا به طور کلی برندی برای فعالیت بازاریابی اش ارزش خاصی قائل است. این امر به برند مورد نظر برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف به شیوه ای حرفه ای کمک کرده و شانسش را نیز در بازار به طور تصاعدی افزایش می دهد. وقتی استراتژی بازاریابی شما ارزشش را حفظ کند، معنای آن رضایت کامل شما از روند بازاریابی و جذابیت آن برای مشتریان احتمالی است. در این صورت شما همیشه امکان تاثیرگذاری مناسب بر روی مخاطب هدف را داشته و شانس تان نیز در این میان به طور کامل افزایش پیدا می کند. 

وقتی برند شما دیگر ارزش استراتژی بازاریابی اش را به خوبی حس نمی کند، زمان مناسب برای کنار گذاشتن آن فرا رسیده است. این امر می تواند به شما برای بهبود اوضاع کاری ‏تان کمک شایانی کرده و وضعیت تان را نیز بهینه سازی نماید. یادتان باشد در دنیای امروز بسیاری از برندها فرصت بسیار اندکی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف دارند. با این حساب شما برای بهبود اوضاع کاری ‏تان نه تنها زمان زیادی در اختیار ندارید، بلکه باید حواس تان را نیز به بهترین شکل ممکن جمع کنید تا مشتریان از دست تان خسته نشوند. این خستگی به طور معمول در عرصه بازاریابی نمود اولیه اش را نشان می دهد. بنابراین به محض اینکه ارزش استراتژی بازاریابی تان از بین رفت، باید خیلی زود به دنبال تغییر آن باشید، در غیر این صورت فرصتی برای بهبود اوضاع تان پیدا نمی کنید. 

یک کمپین برای تمام فصل ها

شما قرار نیست همیشه یک کمپین بازاریابی برای مشتریان تان داشته باشید. تنوع در دنیای امروز به هیچ وجه ایده بدی نیست. درست به همین خاطر شما باید تنوع قابل ملاحظه ای در کارتان ایجاد کرده و برای تاثیرگذاری بر روی مشتریان از کمپین های مختلف سود ببرید. یکی از نشانه های نیاز به تغییر استراتژی بازاریابی مشاهده طولانی شدن مدت زمان اجرای کمپین ها و بی انگیزگی برای طراحی نمونه های تازه است. این امر می تواند نه تنها اعضای تیم بازاریابی را شامل شود، بلکه در عمل روحیه مشتریان برای بهبود اوضاع تان را نیز درگیر کند.

اگر شما یک کمپین را بیشتر از یک ماه اجرا کردید، باید نسبت به تناسب استراتژی تان با توانایی تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف شک کنید. این امر می تواند شما را حسابی به دردسر انداخته و شانس تان برای تعامل با مخاطب هدف را نیز کاهش دهد. بنابراین همیشه از این معیار ساده و زمانی برای ارزیابی میزان کارکرد استراتژی تان استفاده کنید، در غیر این صورت خیلی زود توانایی تان در این میان از بین خواهد رفت. 

وقتی اصلاحات جزئی در استراتژی تغییر محسوسی ایجاد نمی کند

وقتی یک استراتژی بازاریابی به آخر خط می رسد، به طور معمول بازاریاب ها یا تیم مدیریتی به دنبال به روز رسانی یا اصلاح جزئی در آن می روند. هرچه باشد یک اصلاح ساده بسیار کم هزینه تر از کارهای گران و هزینه بر دیگر خواهد بود. در این میان گاهی اوقات اصلاحات جزئی در روند به روز رسانی استراتژی بازاریابی دیگر تاثیرگذاری لازم را به همراه ندارد. درست به همین دلیل اگر شما به دنبال اثرگذاری بر روی مخاطب هدف هستید، باید وقتی زمان اصلاحات اساسی یا حتی تغییر این استراتژی فرا رسید، از روی این نکته کارتان را به خوبی پیش ببرید. 

وقتی شما می توانید همچنان وضعیت استراتژی بازاریابی تان را با برخی اصلاحات یا به روز رسانی های ساده مناسب نگه دارید، نیازی برای طراحی یک استراتژی تازه نخواهد بود. این امر می تواند برای شما مزایای بسیار زیادی به همراه داشته و اوضاع کاری ‏تان را نیز به طور قابل ملاحظه ای بهبود بخشد. 

یادتان باشد شما اغلب اوقات برای شناسایی زمان مناسب ایجاد یا طراحی یک استراتژی مناسب نیاز به استفاده از شرایط متفاوتی دارید. این امر می تواند برای شما به مثابه راهکاری استاندارد لحاظ شده و اوضاع تان در عرصه کسب و کار را نیز به خوبی مدیریت کند. با این حال وقتی شما بهبود اوضاع بازاریابی را با استفاده از راهکارهای تازه تجربه نمی کنید، زمان تجدیدنظر در اوضاع استراتژی بازاریابی تان فرا رسیده است. این امر می تواند در بلندمدت شما را به سوی تدوین یک استراتژی تازه سوق دهد. 

بدون شک برخی از برندها همیشه مایل به استفاده از روش های جاری شان هستند. در این میان باور این نکته که عمر یک استراتژی بازاریابی به پایان رسیده است، کمی سخت و دشوار خواهد بود. درست به همین دلیل شما برای بهبود اوضاع تان می توانید به خوبی از معیار مورد بحث در این بخش استفاده کنید. اینکه اصلاحات جزئی دیگر پاسخگوی نیازهای شما یا جلب نظر کاربران در عرصه بازاریابی نیست، می تواند بهترین معیار ممکن باشد. در این صورت شما دیگر مشکلی از نظر سطح تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف پیدا نخواهید کرد. 

ناامیدی تمام اعضا از استراتژی بازاریابی

نشانه های افول یک استراتژی بازاریابی به طور معمول پیش از اینکه در میان مشتریان یا مخاطب هدف به چشم بخورد، در بین اعضای تیم بازاریابی مشخص می شود. این امر برای بسیاری از برندها به مثابه روشی نوین برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف محسوب شده و کار شما را نیز به خوبی مدیریت می کند. این امر می تواند به شما کمک شایانی در مسیر توسعه روند کاری ‏تان کرده و پیش از اینکه مشتریان تان را ناامید کنید، یک استراتژی تازه در اختیارتان قرار دهد. یادتان باشد در دنیای امروز بسیاری از برندها برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در عمل مشکلات زیادی دارند. اگر شما به جای توجه صرف به مشتریان برای آگاهی از زمان مناسب به منظور تغییر استراتژی بازاریابی به اعضای تیم بازاریابی تان توجه نمایید، خیلی زودتر از سایر رقبا یا حتی دیگر روش های موجود می تواند عدم کارایی استراتژی تان را متوجه شوید. 

بدون تردید برخی از برندها برای بهینه سازی اوضاع شان در دنیای بازاریابی دست به کارهای مختلفی می زنند. در این میان شما لازم نیست همیشه هزینه زیادی برای کارتان صورت دهید. در عوض گاهی اوقات شیوه های ساده می تواند برای شما کاربرد بیشتری داشته باشد. درست به همین دلیل توصیه ما در این مقاله توجه به روش ساده ارزیابی نظرات اعضای تیم بازاریابی است. اگر اغلب اعضای تیم بازاریابی شما از روند کاری یا استراتژی تان ناامید شده اند، کارتان به خوبی مدیریت شده و امکان شناسایی استراتژی فعلی بازاریابی تان به عنوان یک نمونه از رده خارج را خواهید داشت، در غیر این صورت باید همچنان به استفاده از آن ادامه دهید. 

پیشرفت کند کارها

در عرصه بازاریابی زمان اهمیت بسیار محوری و چالش برانگیزی دارد. اگر شما فقط اندکی از بقیه رقبا از نظر زمانی عقب بیفتید، خیلی زود دیگر حتی یک مشتری نیز در بازار به روند کاری شما توجه نشان نخواهد داد. این امر اهمیت بسیار زیادی برای برندها در عرصه کسب و کار دارد. درست به همین دلیل اگر شما به دنبال تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف در عرصه کسب و کار هستید، باید به طور دقیق تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را با استفاده از معیار پیشرفت امور یا کارها در نظر بگیرید. اگر هدف شما در عرصه بازاریابی دستیابی به فروش مثلا ۱۰ هزار دلاری است. به طور معمول باید یک بازه زمانی مشخص برای این کار تعیین کنید. وقتی شما توانایی دستیابی به این بازه زمانی به طور استاندارد را ندارید، کارتان به طور معمول ایراد خواهد داشت. 

یکی از ایرادات مهم در عرصه کسب و کار مربوط به استفاده از روش های قدیمی حتی در صورتی که کارها بسیار کند پیش می رود، است. شما قرار نیست برای همیشه به خود یا برندتان در عرصه کسب و کار زمان دهید. در عوض باید خیلی زود کارتان را تمام کرده و اوضاع تان در عرصه کسب و کار را بهبود بخشید. این امر می تواند به شما برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کمک کرده و شانس تان در این میان را نیز بهینه سازی کند. 

هرچه شما زمان کمتری سر انجام کارها تلف کنید، فرصت بیشتری برای تأمل درباره کلیت فرآیند بازاریابی یا حتی پیدا کردن ایده‎ های تازه خواهید داشت. این امر به شما کمک شایانی برای تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف کرده و شانس تان در این میان را نیز به خوبی افزایش می دهد. یادتان باشد شما همیشه باید در طول زمان کارهای تان را با سرعت بیشتری ساماندهی کنید. اگر روند مورد نظر برعکس شده، یعنی به مرور زمان کارهای تان زمان بیشتری از شما می گیرد، احتمالا در عرصه بازاریابی با مشکلات جدی رو به رو هستید. در این صورت باید خیلی زود نسبت به ایجاد تغییرات اساسی در روند کاری ‏تان اقدام کرده و اوضاع تان را نیز به خوبی مدیریت نمایید، در غیر این صورت شاید خیلی زود حتی مشتریان ثابت تان را نیز از دست بدهید. آن وقت دیگر شانس و فرصتی برای اثرگذاری بر روی مخاطب هدف نخواهید داشت. 

معرفی استراتژی های تازه بازاریابی

در طول زمان همه حوزه های کاری پیشرفت کرده و به شما امکان تاثیرگذاری بر روی مخاطب هدف را می دهد. این راهکارهای تازه به طور معمول برای شما جذابیت بیشتری داشته و حتی شانس تان را نیز در عمل به طور قابل ملاحظه ای بهبود خواهد بخشید. درست به همین دلیل شما باید خودتان را به خوبی جای مشتریان قرار دهید. معنای این امر درک اهمیت استفاده از روش های تازه برای جلب نظر مشتریان به طور حرفه ای است. چنین امری می تواند برای شما مزایای بسیار زیادی به همراه داشته و اوضاع تان را نیز بهینه سازی کند. 

اگر شما در طول فعالیت کاری با روش ها یا استراتژی های بازاریابی تازه رو به رو شده اید، این امر می تواند نشانه ای مهم برای شما به منظور استفاده از این فرصت در قالبی به روز رسانی اساسی استراتژی بازاریابی تان باشد. بدون شک هیچ استراتژی برای همیشه تاثیرگذاری لازم را به همراه ندارد. درست به همین خاطر شما باید کارتان را به خوبی مدیریت کرده و پس از مدت زمانی مشخص نسبت به استفاده از یک استراتژی تازه اقدام کنید. این امر می تواند برای شما اهمیت به خصوصی داشته باشد. یادتان باشد این روزها در بازار مشتریان به برندهایی که به طور مداوم کارشان را به روز رسانی می کنند، توجه بسیار بیشتری نشان می دهند. درست به همین خاطر شما باید کارتان را به خوبی در این راستا با به روز رسانی ها و استفاده مستقیم از استراتژی های نوین دنبال کنید، در غیر این صورت کارتان با مشکلات زیادی رو به رو می شود. 

دریافت بازخوردهای منفی

کاربران در شبکه های اجتماعی با هیچ برندی تعارف ندارند. درست به همین دلیل شبکه های اجتماعی همیشه یکی از منابع معتبر برای دریافت بازخورد محسوب می شود. شما در این صورت می توانید به سادگی هرچه تمام تر از نظرات کاربران بهره مند شده و کارتان را نیز به خوبی دنبال کنید. وقتی کاربران در شبکه های اجتماعی نظرات منفی نسبت به کمپین های بازاریابی یا به طور کلی اقدامات شما در این راستا دارند، زمان بازنگری اساسی در کارتان فرا رسیده است. این امر می تواند نشانه مهمی برای شما به منظور جهت ‏گیری درست در بازار باشد. درست به همین خاطر باید همیشه کارتان در این راستا را به خوبی مدیریت کرده و به دنبال تاثیرگذاری حداکثری بر روی مشتریان تان باشید. 

بدون تردید برخی از برندها همیشه به مشتریان شان اعتماد کامل دارند. اگر شما هم دوست دارید از نظرات آنها برای تغییر استراتژی یا جهت ‏گیری بازاریابی تان مطلع شوید، باید همیشه ارتباطات خوبی با مشتریان تان داشته باشید، در غیر این صورت مشکلات تان در حوزه بازاریابی ادامه دار شده و هرگز فرصتی برای بهبود اوضاع تان در عمل پیدا نخواهید کرد. 

ایراد اصلی بسیاری از برندها در بازار ناتوانی برای مدیریت تقاضاها و درخواست های مشتریان است. این امر اغلب موارد ریشه در کانال های ارتباطی یا حتی توجه ناکافی برندها به مشتریان است. با این حساب شما در صورت بهبود اوضاع تان از نظر سطح تعامل با مخاطب هدف می توانید وضعیت تان را به خوبی مدیریت کرده و استراتژی بازاریابی تان را پیش از اینکه اوضاع خیلی پیچیده شود، بهبود بخشید. این امر هم شما را از نظر بازاریابی در موقعیت بهتری قرار می دهد، هم اینکه به شما فرصت خوبی برای بهینه سازی امور خواهد داد. پس همیشه نیم نگاهی به بهبود روابط تان با مشتریان و مخاطب هدف داشته باشید. 

 منبع : entrepreneur

حتما ببینید

انحصار دوگانه در صنعت تبلیغات دیجیتال

انحصار دوگانه در صنعت تبلیغات دیجیتال

اقتصاد ضعیف و رقبای قدرتمند، تجارت ۳۰۰ میلیارد دلاری گوگل و متا را تهدید می‌کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.