اقتصاددیجیتال

اقتصاد در پساکرونا چگونه خواهد بود؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد بازرگانی دانشگاه مازندران کرونا را نقطه عطف توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران و جهان معرفی کرد.

مهدیه رضاقلی زاده عضو هیئت علمی گروه اقتصاد بازرگانی دانشگاه مازندران

به گزارش اقتصاد الکترونیکی، مهدیه رضاقلی زاده در گفت‌وگو با ایسنا توسعه اقتصاد دیجیتال در دنیا را یکی از آثار مثبت شیوع همه گیری ویروس کرونا قلمداد کرد و گفت: درکنار تمام پیامدهای منفی و زیانبار کرونا در دنیا نظیر تحمیل شوک های سنگین به اقتصاد جوامع، افزایش بیکاری به ویژه در کسب و کارهای کوچک، افت شدید تجارت خارجی و مواردی از این دست، این بیماری سبب توسعه اقتصاد دیجیتال در جوامع شد.

قلی زاده مهمترین مشخصه اقتصاد پساکرونا را دیجیتالی شدن آن دانست و یادآور شد: دیجیتالی شدن اقتصاد به این مفهوم نیست که یکباره در این بحران خلق شده باشد بلکه اقتصاد دیجیتالی در یک روند تکاملی از ساختار کلی اقتصاد به منظور تسهیل شرایط و کسب منافع بیشتر از مبادلات و تجارت بین کشورها شکل گرفته است.

وی اقتصاد دیجیتالی را سبب برچیده شدن موانع ورود به بازار و کاهش هزینه های مبادلات دانست و افزود: از طریق امکان دسترسی اطلاعات و مقایسه قیمت ها و کیفیت ها، قدرت مصرف کننده ها افزایش یافته و این موضوع سبب رونق اقتصاد دیجیتال در جوامع مختلف شده است بطوریکه سهم این بخش از اقتصاد در کشور نیز افزایش یافته است.

دانشیار گروه اقتصاد بازرگانی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران، توسعه کسب و کارهای آنلاین را اصلی ترین خروجی جامعه کرونا زده ایران توصیف و خاطرنشان کرد: برگزاری کلاس ها، رویدادها و کنفرانس ها، دورکاری و فرآیندهای اداری، فعالیت های بانکی و خریدهای آنلاین از جمله مصادیق توسعه اقتصاد دیجیتال است.

قلی زاده، نفوذ دیجیتالی شدن اقتصاد در جوامع را ناشی از تغییر سبک زندگی و رفتار مردم در دوران قرنطینه و امری ناگزیر تلقی کرد و افزود: اکنون ابزارهای فناوری جزء نیازهای ضروری زندگی مردم محسوب شده و این فرآیند تحولی به سود اقتصاد دیجیتال و در جهت توسعه آن خواهد بود.

وی از افزایش تقاضای استفاده از فضای مجازی برای برطرف کردن نیازها سخن گفت و تاکید کرد: به طور قطع هرچه شمار کاربران در فضای مجازی افزایش یابد، تعدا متقاضیان اقتصادی نیز بیشتر می شود و صاحبان کسب و کارهایی که توان حضور در این عرصه را دارند به سمت بهره گیری از اپلیکیشن ها و خدمات دیجیتال رفته و می توانند به توسعه فضای دیجیتال کشور کمک کنند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه مازندران افزایش گرایش مردم به سمت استفاده از فضای دیجیتال را تلنگری برای جوامع در جهت تمرکز بر دیجیتالی کردن خدمات متنوع دانست و تصریح کرد: اکنون که کسب و کارهای دیجیتال با سرعت بیشتر و بسیار راحت تر از همتایان غیردیجیتالی خود، دوران سخت کرونا را سپری می کنند، ضروری است کشورها توجه بیشتری به این حوزه نشان دهند.

قلی زاده با تاکید بر اینکه باید به سمت سرمایه گذاری و افزایش سواد دیجیتالی در سطح کشور حرکت کرد گفت: افزایش نفوذ اقتصاد دیجیتال مستلزم بهره گیری از ابزارهای مختلف در این عرصه بوده و همه این موارد در سایه افزایش دانش و سرمایه گذاری در حوزه دیجیتال محقق می شود. 

وی اقتصاد پساکرونا را متفاوت توصیف کرد با بیان اینکه اختلاف معناداری بین مؤلفه های این اقتصاد جدید با اقتصاد قبل از شیوع کرونا وجود دارد افزود: در اقتصاد پساکرونا، دستیابی به رشد و جهش های اقتصادی بالاتر برای کشورهایی که در حوزه دیجیتال با برنامه مشخص و مدونی گام برداشته اند بهتر محقق می شود و کشورهای پیشرو در این عرصه موفق تر خواهند بود.

دانشیار گروه اقتصاد بازرگانی دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران بر ضرورت ارزیابی برنامه های تحول در اقتصاد کشور تاکید و اظهار کرد: برنامه های توسعه ای در جهت افزایش اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان در کشور بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد و امید است با افزایش سهم این حوزه از اقتصاد در کشور شاهد شکل و شمایل جدیدی از زندگی روزمره و کسب و کارها باشیم.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا