اتریومکاربرد بلاک‌چینمقاله

چرا اکثر NFT‌ها روی شبکه اتریوم ساخته می‌شوند؟

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
فرزین توفیق

توکن‌های بی‌همتا (NFT) اغلب بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته می‌شوند و با تمام پروژه‌های اتریوم سازگار هستند. NFTها کارایی‌های زیادی دارند و هر توکن بی‌همتا شامل یک سری اطلاعاتی است که آن را از دیگر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند. برای مثال می‌توانید یک عکس یا نقاشی را با یک بلیط معامله کنید. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که چرا از شبکه اتریوم برای ساخت NFT ‌ها استفاده می‌شود و آیا بلاک چین بهتری برای ساخت NFT وجود دارد یا خیر.

۱. آیا NFTها بر بستر اتریوم هستند؟

اکثر NFTها بر بستر بلاک چین اتریوم هستند. استاندار ERC-721 اتریوم به ‌طور ویژه برای این توکن‌های منحصربه‌فرد معرفی شده است. توکن‌های ERC-721 ممکن است به دلیل کمیاب بودن و قدمت زیاد، نسبت به دیگر توکن‌های هم سطح خود ارزش بیشتری داشته باشند. سایت اتر اسکن، NFTهای اتریوم را بر اساس حجم انتقالات رتبه‌بندی می‌کند.

آیا NFT حتما باید بر بستر اتریوم ساخته شود؟ خیر. لزومی بر استفاده از بلاک چین اتریوم نیست. برای ساخت و صدور توکن‌های بی‌همتا، می‌‌توان از بلاک چین‌های دیگر مانند سولانا، کاردانو، تزوس، بی‌ان‌بی چین، و ترون نیز استفاده کرد.

پس اگر فکر می‌کنید تنها راه خرید یک NFT، بلاک چین اتریوم است، در اشتباه هستید. از هر پلتفرمی که برای خلق NFT استفاده کنید، باید مقداری از توکن بومی آن پلتفرم را به‌عنوان کارمزد بپردازید. مثلا برای استفاده از پلتفرم NFT-MAKER PRO باید ۲ واحد کاردانو به عنوان کارمزد پرداخت شود که در زمان صدور NFT، مجددا به کیف پول کاربران واریز می‌شود.

۲. چرا اکثرا از اتریوم برای ساخت NFT استفاده می‌شود؟

اتریوم یکی از برترین بلاکچین‌ها است و ‌توکن بی‌همتا در بلاک چین اتریوم خلق شده است. در نتیجه، NFTهایی که بر بستر اتریوم هستند قیمت بالاتری دارند و افراد ترجیح می‌دهند برای خلق توکن‌های بی‌همتای خود از اتریوم استفاده کنند.

بلاک چین اتریوم به دلیل ساختار و شبکه بسیار امن خود، برترین بلاک چین حوزه دیفای (DeFi) است و پروژه‌های NFT زیادی بر اساس استاندارد ERC-721 در آن ساخته شده‌اند. بلاک چین اتریوم، پروژه‌های NFT را به یک بازار بزرگ و رو‌به‌رشد وارد می‌کند. همچنین پروژه‌ها باید قابلیت همکاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) را داشته باشند تا کیف پول‌های اتریوم مانند متامسک، از آن‌ها پشتیبانی کنند.

با این حال، شلوغی و ترافیک بالای شبکه اتریوم باعث تجمع تراکنش‌ها و افزایش قابل توجه کارمزد تراکنش‌ها می‌شود. Rarible، OpenSea و Nifty Gateway، بازارهای محبوب NFT بر بستر اتریوم هستند. اخیرا با توجه به محدودیت بلاک چین اتریوم، کاربران از بلاک چین‌های دیگر مانند سولانا استفاده می‌کنند.

مقیاسه NFTهای اتریوم با NFTهای سولانا

مکانیسم اجماع سولانا و اتریوم متفاوت است. اتریوم از الگوریتم گواه اثبات کار استفاده می‌کند که منجر به تمرکززدایی بیشتر، اما مقیاس‌پذیری کم‌تر می‌شود. بروزرسانی ETH 2.0 برای رفع مشکلات مقیاس‌پذیری اتریوم معرفی شده است. در نتیجه اگر ETH 2.0 به زودی اجرا نشود، بلاک چین اتریوم جایگاه برتری خود را از دست خواهد داد.

اما سولانا از الگوریتم گواه اثبات سهام و اثبات تاریخچه (Proof-of-history) استفاده می‌کند که امنیت آن کمتر است؛ اما کارایی بالایی دارد. با استفاده از ارز دیجیتال سولانا (SOL)، تراکنش‌ها با سرعت بیشتر و کارمز پایین‌تر انجام می‌شوند. با این حال، اتریوم یک پروژه بالغ‌تر است که موقعیت بسیار خوبی در بازار دارد و این باعث می‌شود که خالقان NFT بیشتر به بلاک چین اتریوم اعتماد کنند.

SolSea بازار NFT سولانا است. در این بازار، افراد می‌توانند برای صدور توکن‌های یکتای خود مجوز‌های مختلفی را انتخاب کرده و آن‌ها را باهم ترکیب کنند. در واقع، هم خریدار و هم فروشنده آگاهی دقیقی از محصول دارند. Solanart نیز یکی ازبازارهای NFT سولانا است که قبل از SolSea راه‌اندازی شده است.

۳. چرا به جای شبکه بیت کوین، از اتریوم برای ساخت NFT استفاده می‌شود؟

هدف اصلی اتریوم، تسهیل استفاده و عملکرد قراردادهای هوشمند و برنامه‌‌های غیرمتمرکز است، نه اینکه صرفا یک سیستم پولی جدید باشد. اما همانطور که ساتوشی ناکاموتو گفت، بیت کوین یک سیستم پول الکترونیک همتا به همتا است.

برای خلق توکن‌های بی‌همتا، از قراردادهای هوشمندی استفاده می‌شود که مالکیت و انتقالات NFTها را کنترل می‌کنند. بلاک چین بیت کوین از این قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند. NFTها قابل معاوضه نیستند. یعنی ارزش بیت کوین‌ها با هم برابر است؛ اما ممکن است NFT‌ها به دارایی‌های مختلف وابسته باشند و درنتیجه ارزش متفاوتی داشته باشند.

برای مثال، زمانی که کسی یک توکن بی‌همتا خلق یا صادر می‌کند، در واقع کدهای ذخیره شده در قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند که دارای استاندارهای مشخصی مثل ERC-721 هستند. محل ذخیره این فراداده‌ها در بلاک چین، همان محل مدیریت NFTها است.

علاوه بر این‌ها، هر توکن یک هویت متمایز دارد که با یک آدرس اتریوم مرتبط است. یعنی از آنجایی که توکن‌ها بر بستر اتریوم هستند، هر توکن مشخصات منحصر‌به‌فردی دارد که به راحتی قابل شناسایی است و می‌توان این توکن‌ها را در صرافی یا بازارهای NFT معامله کرد.

۴. بهترین بلاک چین برای ساخت NFT کدام است؟

برای انتخاب بلاک چین مناسب، باید به عواملی مانند توان قراردادهای هوشمند، کارمزد شبکه، امنیت، سرعت تراکنش و امکان راه‌اندازی فورک توجه کنید.

در بازار ارزهای دیجیتال، NFTها از اهمیت و محبوبیت بالایی برخوردار هستند. این توکن‌ها با کاربرد‌های جدیدی که در حوزه هنر و بازی دارند، باعث تسریع پذیرش تکنولوژی بلاک چین شده‌اند.

البته انعطاف‌پذیری قرارداد هوشمند نیز یکی از عوامل مهم در امنیت دفتر کل توزیع‌شده است. برای دستیابی به سطح بالایی از اعتماد، کارایی، کاهش ریسک هک و نقص فنی به حداقل سطح ممکن، قراردادهای هوشمند باید از هر جهت مورد آزمایش قرار بگیرند.

علاوه بر این‌ها، وجود راهکارهایی که کارمزد را کاهش می‌دهند، برای معاملات و استفاده از NFT‌ها بسیار مفید خواهد بود. پس یکی از عوامل مهمی که در انتخاب بلاک چین باید مدنظر قرار بگیرد، میزان کارمزد شبکه است.

راه‌اندازی هاردفورک‌های جدید ممکن است باعث اختلال در کاربرد توکن‌های بی‌همتا شود. در نتیجه، بهتر است طراحی NFTها بر بستر بلاک چین‌هایی انجام بگیرد که احتمال راه‌اندازی فورک در آن‌ها بسیار کم است.

از آنجایی که ساختار بلاک چین‌ها غیرقابل تغییر است، نهایی شدن سریع تراکنش‌ها احتمال حمله‌های هکری را کاهش می‌دهد. پس هر بلاک چین غیرمتمرکزی که تراکنش‌ها در آن سریع‌تر نهایی شوند، برای ساخت توکن‌های بی‌همتا و بازارهای NFT ایده‌آل خواهد بود.

جهت مشاهده ودانلود فایل pdf ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

جمع‌بندی

در حال حاضر، اتریوم برترین بلاک چین در حوزه امور مالی غیرمتمرکز است که اغلب توکن‌های بی‌همتا و بازارهای NFT بر بستر آن ساخته می‌شود. امنیت و اعتبار شبکه اتریوم باعث شده است که افراد از بلاک چین اتریوم برای NFT استفاده کنند؛ اما اتریوم تنها بلاکچینی نیست که می‌شود بر بستر آن توکن‌های بی‌همتا ساخت. بلاکچین‌های نوپای دیگر مانند سولانا نیز وجود دارد. در نهایت انتخاب بهترین بلاک چین برای NFT به اهداف و سرمایه شما بستگی دارد. بهتر است بلاکچین‌های مختلف را با هم مقایسه کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنید. در مطلب فوق، علت استفاده از اتریوم برای ساخت NFT را بررسی کردیم. به نظر شما آیا سایر شبکه‌های بلاکچینی می‌توانند به جای اتریوم برای ساخت NFT‌ها مورد استقبال عمومی قرار گیرند؟ نظرات و ایده‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: میهن‌بلاک‌چین

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا