انقلاب صنعتی چهارمهوش مصنوعی

تضمین برق‌رسانی ایمن با هوش مصنوعی

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

 اپراتورهای برق آلمانی، SH Netz و شرکت Bayernwerk Netz، زیمنس انرژی را مامور بازرسی تقریبا ۴هزار کیلومتر خطوط هوایی برق فشار قوی تحت پوشش خود کرده‌اند. زیمنس انرژی AG یک شرکت انرژی است که توسط بخش گاز و برق سابق گروه زیمنس تشکیل شده است و ۶۷ درصد از سهام زیمنس گیمسا را در اختیار دارد. زیمنس انرژی AG یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری انرژی در جهان است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ توسط شرکت زیمنس تاسیس شد و با مشتریان و شرکای خود روی سیستم‌های انرژی برای آینده کار می‌کند، بنابراین از انتقال به دنیای پایدارتر حمایت می‌کند. تخمین زده می‌شود که یک‌ششم برق تولید شده در سراسر جهان مبتنی بر فناوری‌های زیمنس انرژی است.

  جهت دانلود فایل Pdf و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۲۲، مردادماه۱۴۰۱ اینجا کیلک نمایید.

به نظر می‌رسد این بازرسی توسط یک هلی‌کوپتر مجهز به سیستم چند‌حسگره (مولتی سنسور) پیشرفته با استفاده از خدمات فناوری SIEAERO  انجام خواهد شد. در حقیقت سیستم SIEAERO سرویس دیجیتال برای بازرسی خطوط برق است. اپراتورهای خطوط انتقال انرژی تلاش زیادی برای شناسایی خطاهای بالقوه برای اطمینان از قابلیت بالای زیرساخت‌های حیاتی خود انجام می‌دهند. بازرسی‌های معمولی خطوط هوایی عمدتا دستی، خطرناک و کند هستند. این نتایج عمدتا خشن و غیر‌دقیق هستند و اسناد خسته‌کننده و اغلب ناقصی را ارائه می‌دهند. این سیستم که توسط زیمنس انرژی توسعه داده شده است، تمام داده‌های لازم را در طول پرواز جمع‌آوری می‌کند که بعدا با کمک هوش مصنوعی قابل ارزیابی و تجزیه و تحلیل توسط ابزارهای نرم‌افزاری دیگر هستند. در آینده نزدیک، این نوع بازرسی خطوط برق هوایی را می‌توان با پهپادهای بزرگ نیز انجام داد.

داده‌های هلی‌کوپتر، هوش مصنوعی را تغذیه می‌کند

برای بازرسی، زیمنس انرژی سیستم چند سنسور SIEAERO را به قسمت زیرین هلی‌کوپتر متصل می‌کند. این دستگاه مجهز به ۱۹ دوربین و سنسورهای اسکن لیزری سه‌بعدی پیشرفته است و تمام داده‌های بازرسی مربوطه را در یک پرواز بر فراز خطوط برق ضبط می‌کند که منجر به حداکثر ارائه ۱۲ هزار تصویر و داده‌های سه‌بعدی دقیق در هر کیلومتر خط برق می‌شود. نرم‌افزار SIEAERO که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، می‌تواند تصاویر را تنها در چند ساعت ارزیابی کند، در حالی که یک انسان برای ارزیابی آن به چند روز زمان نیاز دارد.

 هوش مصنوعی قبلا با بیش از ۲ میلیون تصویر از شبکه‌های اروپایی و آمریکای شمالی آموزش داده شده بود تا به‌طور خودکار خطاهای موجود در تصاویر را شناسایی کند. این امر اجازه می‌دهد تا خطرات بالقوه مانند رشد درختان خیلی نزدیک به خط انتقال زودتر شناسایی شوند. در طول پروازها، دمای سطح تک تک اجزا نیز از جمله موارد دیگری هستند که اندازه‌گیری می‌شود. داده‌های دیجیتالی به دست‌آمده یک نمای کلی دقیق و کامل را از وضعیت تجهیزات عملیاتی ارائه می‌دهند و می‌توان آنها را با داده‌های موجود از شبکه برای ارزیابی‌‌های دیگر ترکیب کرد.

استفاده از هوش مصنوعی پیشرفت مهمی در بازرسی خطوط برق است. کیفیت بالای داده‌ها بازرسی را دقیق‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند و همچنین به ما امکان می‌دهد آن را ایمن‌تر انجام دهیم. علاوه بر این، با روش‌های سنجش و بازرسی مرسوم، باید چندین بار بر بالای خطوط پرواز کنند تا نتایج یکسانی به دست آید. هر پرواز در یک مسافت ۴هزار کیلومتری باعث صرفه‌جویی ۷۴ تنی در انتشار CO۲ می‌شود. میلنا راموس سابیرس، معاون بخش خدمات انتقال زیمنس انرژی‌ می‌گوید: این روش دیگری است که ما در آن می‌توانیم کمک مهمی به محیط زیست کنیم و در عین حال از مشتریان خود برای به حداکثر رساندن قابلیت اطمینان شبکه‌های انتقال حمایت می‌کنیم.

از کوه داده تا دوقلوی دیجیتال

هر کیلومتر از خط پرواز ۳۰۰ گیگابایت داده تولید می‌کند. سیستم SIEAERO از این داده‌ها برای ایجاد یک دوقلوی دیجیتال استفاده می‌کند، یک تصویر بسیار دقیق از زیرساخت شبکه در حال بازرسی‌که شامل دکل‌ها، خطوط، زمین و پوشش گیاهی می‌شود. با استفاده از دوقلوی دیجیتال، اپراتورهای شبکه می‌توانند رویدادهای غیرمطلوب مانند افتادن درخت روی یک خط و عوارض از کار افتادن آن را شبیه‌سازی کنند و اقدامات پیشگیرانه مناسب را انجام دهند. برای تضمین یک برق‌رسانی مداوم در طول انتقال انرژی، شبکه‌های برق نیاز به گسترش دارند. با مدل‌های سه‌بعدی جامع شبکه، اقدامات لازم برای گسترش و اصلاح را می‌توان با سرعت بیشتری برنامه‌ریزی و اجرا کرد.

پهپاد به جای هلی‌کوپتر؟

در آینده، هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند بازرسی خطوط برق را به‌طور قابل توجهی ساده کنند و بهبود بخشند. زیمنس انرژی تاکنون چندین پرواز آزمایشی را با پهپاد مجهز به سیستم SIEAERO با موفقیت انجام داده است. استفاده از پهپاد چندین مزیت دارد. این پهپادها دوستدار محیط زیست هستند و ساکت‌‌تر از هلی‌کوپترها هستند و می‌توانند به مکان‌‌های حساس به شیوه‌‌ای هدفمندتر نزدیک شوند. با این حال، در حال حاضر، اکثر کشورها هنوز استفاده از وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین خارج از محدوده بصری را ممنوع می‌کنند. به محض اینکه شرایط قانونی در این کشورها اجازه دهد، زیمنس انرژی SIEAERO را به عنوان خدمات پهپادی نیز ارائه خواهد کرد.

اطلاعات بیشتر درباره شبکه انتقال

تقریبا ۸/  ۱ میلیون کیلومتر خطوط برق مانند رگ‌هایی از زیرساخت انرژی آلمان عبور می‌کنند و اطمینان می‌دهند که الکتریسیته به هر پریز برق در این کشور می‌‌رسد. خطوط فشار قوی در شبکه انتقال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. اپراتورها باید اطمینان حاصل کنند که مقادیر زیادی برق می‌تواند ابتدا به سرعت در مسافت‌های طولانی به مناطق شهری منتقل شود و سپس برق از طریق شبکه‌های ولتاژ پایین بین مصرف‌کنندگان توزیع شود. بازرسی منظم توسط اپراتورهای شبکه خطوط ولتاژ بالا که در آلمان بیش از ۳۷هزار کیلومتر امتداد دارند، برای اطمینان از تامین بی‌‌وقفه برق ضروری است. در عین حال، سهم رو به رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در این کشور نیز بسیار قابل توجه است. زیمنس انرژی با مجموعه محصولات، راه‌حل‌ها و خدمات خود، تقریبا کل زنجیره ارزش انرژی، از تولید و انتقال برق گرفته تا ذخیره‌سازی را پوشش می‌دهد. این مجموعه شامل فناوری انرژی‌های متعارف و تجدیدپذیر مانند توربین‌های گاز و بخار، نیروگاه‌های هیبریدی با هیدروژن و ژنراتورها و ترانسفورماتورهای برق است.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا