مقاله کسب و کار دیجیتال

تجارت الکترونیک از هزار میلیارد دلار عبور کرد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

تجارت الکترونیک برای اولین بار از هزار میلیارد دلار گذشت. در سال ۲۰۲۲ خواروبار، لوازم کودک و حیوانات خانگی پردرآمدترین بخش اقتصاد دیجیتال بود و فروش آنلاین بلیط بیشترین رشد را در این سال داشت.

تجارت الکترونیک به تازگی و برای اولین بار رکورد یک هزار میلیارد دلار را در تنها یک سال شکست. اقتصاد دیجیتال در ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به ۱.۰۹ هزار میلیارد دلار رسید که ۳۳۲ میلیارد دلار آن مربوط به سه ماهه آخر این سال بود.

این گزارش را Comscore، شرکت تحلیل و اندازه‌گیری آمریکایی به مجله فوربس ارائه داده است. البته این داده‌ها تجارت الکترونیک در بخش سفر را شامل نمی‌شود که می‌توانست صدها میلیاردها دلار به این درآمد بیافزاید. محرکه اصلی چنین تراکنشی گوشی‌های موبایل هستند که با سرعت دو برابر نسبت به تجارت الکترونیکی که با سیستم دسکتاپ انجام می‌شود، رشد کرد.

طبق آخرین داده‌های Comscore، رشد پرقدرت تجارت الکترونیک به میزان ۱۸ درصد در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ تا حد زیادی مدیون رشد سالانه ۲۶ درصدی استفاده از موبایل برای انجام تراکنش‌هاست. اکنون سهم گوشی‌های موبایل از کل درآمد تجارت الکترونیک به ۴۰ درصد رسیده است.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

پررونق‌ترین بخش‌ها در تجارت الکترونیک

در تجارت الکترونیک ۵ گروه اصلی بیشترین درآمد را به این بخش تزریق می‌کنند. گروه اول خواروبار، لوازم کودک و لوازم حیوانات خانگی است که در سال ۲۰۲۲ درآمد ۲۱۹ میلیارد دلاری داشت. دوم لباس و پوشاک و لوازم جانبی آن با ۱۷۵ میلیارد دلار درآمد، گروه سوم رایانه و دستگاه‌های جانبی با ۱۱۷ میلیارد دلار، گروه چهارم لوازم الکترونیکی مصرفی با سهم ۸۵ میلیارد دلاری و گروه آخر که مربوط به اثاثیه منزل و لوازم خانگی است که ۷۶ میلیارد دلار در درآمد تجارت الکترونیک سهم دارد.

اما برخی از بخش‌ها رشد سریع و محبوبیت روزافزونی نسبت به سایرین دارند. اولین بخشی که پرسرعت‌ترین رشد را تجربه کرده است فروش بلیط رویدادهاست که به میزان ۷۵ درصد در سال میلادی گذشته افزایش یافته است. پس از آن خرید محتوای الکترونیکی با رشد ۶۰ درصدی در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. خرید آنلاین پوشاک و لوازم جانبی که یکی از پردرآمدترین بخش‌های تجارت الکترونیک است در سال گذشته ۳۷ درصد رشد کرده است. در سال ۲۰۲۲ بازی‌های ویدئویی و لوازم جانبی ویژه آنها ۳۱ درصد و لوازم باغداری ۲۵ درصد رشد کرد.

رشد تجارت الکترونیک همچنان ادامه خواهد داشت. در حالی که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ برای افزایش ۱۲۹ میلیارد دلاری تجارت الکترونیک در ایالات متحده آمریکا زمان نیاز بود، از سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ این رقم به ۲۶۴ میلیارد دلار رسید. اما تنها دو سال دوره کرونا کافی بود تا ۳۰۰ میلیارد دلار درآمد به فروش آنلاین افزوده شود.

علاوه بر Comscore شرکت‌های دیگری نیز از رشد تجارت الکترونیک خبر می‌دهند. ادوبی می‌گوید فروش فصل تعطیلات در اواخر سال گذشته نیز رکورد زد که در ماه‌های نوامبر و دسامبر در مجموع به ۲۱۱.۷ میلیارد دلار رسید. ادوبی می‌گوید تخفیف اجناس، علی‌رغم قیمت‌های بالای ناشی از تورم، باعث فروش بیشتر شد. برآورد Comscore برای همین دوره، ۲۳۹ میلیارد دلار است.

یکی از اتفاقات بزرگ سال ۲۰۲۲ در زمینه اقتصاد دیجیتال رشد چشمگیر خرید بلیط به صورت آنلاین بود. حتی بلیط رویدادها هم از بازگشایی‌های پس از کرونا متاثر شدند و رشد سالانه ۷۵ درصدی را تجربه کردند. همین چند سال پیش در سال ۲۰۱۹ بود که خریدهای حضوری بلیط بخش عمده خریدها را تشکیل می‌دادند اما اکنون خرید آنلاین بلیط به سمت سهم ۹۰ درصدی از این بازار حرکت می‌کند.

رشد سه برابری خرده‌فروشی آنلاین

یکی دیگر از فضاهایی که رشد وسیعی را به خود دید، فروش خواروبار و مواد غذایی بود که در بازه زمانی چهارساله از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ رشد ۳۳۳ درصدی را تجربه کرد. در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۸ مردم آمریکا کمتر از ۱۵ میلیارد دلار هزینه خرید آنلاین خواروبار کردند؛ این در حالی است که چهار سال بعد این رقم به ۶۴ میلیارد دلار رسید که تقریبا نیمی از آن با گوشی همراه انجام شده بود.

به گفته Comscore می‌گوید، تجارت اجتماعی نیز در حال رشد است. مشارکت خرده‌فروشان و محتوای تحت حمایت توسط برند در فیسبوک رشد ۱۵۳ درصدی و در اینستاگرام رشد ۱۷۵ درصدی داشت. تیک تاک نیز که نسبتاً تازه وارد این عرصه شده شاهد رشد ۱۵۰ درصدی در مشارکت مستقیم خرده فروشی بود. اما بازدیدها، که لزوماً به معنای فروش نیستند، از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ برای خرده‌فروشی‌ها و برندهای کالاهای بسته‌بندی مصرفی ایالات متحده به میزان ۴۰۷ درصد افزایش یافت.

نکته قابل توجه این است که ۸۶ درصد از کاربران تیک تاک از آمازون نیز استفاده یا حداقل از آن بازدید می‌کنند. Comscore نتیجه می‌گیرد که تجارت اجتماعی در حال تبدیل شدن به بخش بزرگ‌تری از اکوسیستم خرده‌فروشی است. اما در کشورهایی مثل ایران که شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و تیک تاک فیلتر شده‌اند، این امکان برای خرده‌فروشان به دشواری فراهم می‌شود و تجارت الکترونیک امکان رسیدن به ظرفیت واقعی خود را ندارد.

منبع: تجارت‌نیوز

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا