اقتصاددیجیتال

یکه‌تازی ترکیه در اقتصاد دیجیتال خاورمیانه؛ فقط ۶ هزار شرکت دانش بنیان در ایران وجود دارد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
سعید ترکاشوند

«محسن محمدی» کارشناس اقتصادی پیرامون عملکرد دولت در حمایت از شرکت‌های اظهار داشت: در حال حاضر بر اساس چشم انداز ۱۴۰۴ می‌بایست در ما شاهد تاسیس و آغاز ۶۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور باشیم؛ گرچه این هدف گذاری قدری کم و ناچیز محسوب می‌شود، اما متاسفانه از همین تعداد شرکت دانش بنیان تعیین شده، تنها کمی بیشتر از ۱۰ درصد چشم انداز سال ۱۴۰۴ محقق شده است.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تنها عددی نزدیک به ۶ هزار شرکت دانش بنیان در سطح کشور ثبت شده است که نشان از عقب ماندگی جدی این موضوع در چشم انداز ۱۴۰۴ دارد.

وی با بیان اینکه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان همچنان مثل سابق مورد بی توجه قرار می‌گیرد، گفت: تا سال ۹۲ میزان درآمد شرکت‌های دانش بنیان کشور حدود ۳۳ صدم درصد میزان فروش نفت خام کشور بود؛ این رقم در سال ۹۶ به ۳۰ همت و سال ۹۷ به ۹۲ همت رسید که معادل ۵۷ درصد فزوش نفت خام در همان سال بود این یعنی در مقابل فروش منابع به ظاهر نامتناهی و سهل الوصول نفت شرکت‌های دانش بنیان منابع بدیعی هستند.

محمدی کشور ترکیه را به عنوان یکی از کشور‌های پیشگام منطقه در بحث حمیات از بنگاه‌های اقتصادی دانش‌بنیان، توصیف کرد و گفت: این کگشور در طول سال‌های اخیر با توسعه تکنوپارک‌ها و حمایت از کسب و کار‌های نوپا تلاش کرده اکوسیستم استارت آپی را رونق دهد. امروزه در ترکیه ۸۵ تکنوپارک وجود دارد و ۷۱ تکنوپارک فعال است و بیش از پنج هزار و ۹۲۰ شرکت و ۵۸ هزار و ۹۲۲ کارمند در آن فعالیت می‌کنند. صادرات تکنوپارک‌های ترکیه به ۵ میلیارد دلار رسیده است.

این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: روند توسعه کسب و کار‌های نوپا در ترکیه نشان می‌دهد در آینده اقتصاد این کشور بیش از اتکا به مدل‌های سنتی در تجارت، به توسعه فناوری متکی خواهد بود. گفتنی است رشد استارت آپ‌ها در ترکیه در سایه اعمال شدیدترین تحریم‌ها به اقتصاد ایران و کوتاه شدن دست کسب وکار‌های نوپای ایرانی از سرمایه‌های خارجی است که ادامه پیدا می‌کند.

وی پیرامون راهکار‌های موثر در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: در حال حاضر در حمایت از این گونه بنگاه‌های اقتصادی می‌توان اقدامات موثری همچون تغییر ساختار و ترکیب هیئت‌های تجاری اعزامی به کشور‌های مختلف، افزایش حمایت‌های قانونی به جای حمایت مادی یا تسهیلاتی، حمایت در عرضه و معرفی محصولات دانش بنیان به بازار‌های داخلی و بین المللی، برخورد با مسئولان بی توجه به قوانین حمایتی شرکت‌های دانش بنیان و در نهایت تعریف معیار‌های کیفی در کنار هدف گذاری کمی توسعه شرکت‌های دانش بنیان انجام داد؛ با اتخاذ این تصمیمات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی نیز امکان رشد، توسعه و یا رقابت با دیگر بنگاه‌های مشابه خود در منطقه و جهان پیدا خواهند کرد.

منبع: بازارنیوز

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا