دولت دیجیتال

سرویس تشخیص کد ملی از روی شناسنامه آیفا راه‌اندازی شد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

یکی از حوزه‎هایی که با وجود هوش مصنوعی متحول شد و گسترش یافت، حوزه احراز هویت و شناسایی افراد بدون نیاز به اوراق هویتی سنتی است؛ در ایران نیز بنا به نیاز شکل‌گرفته مبتنی بر هوشمند شدن فرایندهای اداری و قضایی، احراز هویت به صورت هوشمند، صورت می‌گیرد. هوشمند شدن حوزه احراز هویت، ضرورت شکل‌گیری دولت الکترونیک و انجام کارهای غیرحضوری است. جدیدترین محصول ارائه‌شده در این زمینه، سرویس «BCOCR» یا خوانش کد ملی خانواده از روی شناسنامه است که به مرحله بهره‌برداری رسیده است. این محصول در ادامه توسعه سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آیفا، توسط «سرزمین هوشمند پاد» ارائه شده است.

به گزارش هوشیو به نقل از دفتر ارتباطات یکپارچه پاد، سرویس جدید«BCOCR» که مخفف عبارت “Birth Certificate Optical Character Recognition” است، برای تشخیص کد ملی افراد از روی شناسنامه ایجاد شده است. نیاز به دسترسی سریع به اطلاعات فرد در روندهای اداری موجب تولید این سرویس شده و  مدل‌های این سرویس با اسکن صفحات اصلی شناسنامه‌های جدید، کدملی صاحب شناسنامه و کد ملی پدر و مادر او را نمایش خواهند داد.

این سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی OCR است. این عبارت به معنای تشخیص نوری کاراکترهای چاپی است و می‌تواند به شناسایی انواع گوناگون کاراکترهای چاپی بپردازد و کاراکترهای دست‌نویس و چاپی را تشخیص داده و به داده‌های دیجیتالی قابل خواندن توسط ماشین تبدیل کند.

از BCOCR در موارد متعدد، مانند احراز هویت و اعتبارسنجی افراد، استفاده می‌شود؛ همچنین این سرویس قابلیت‌های دیگری مثل تطبیق کد ملی و شماره حساب و… را دارد.

این سرویس تا چند هفته آینده همراه با خدمات OCR  گواهینامه، کارت خودرو و مجموعه سرویس‌های استعلام هویتی ارائه می‌شود. ارائه این محصول در بازارچهAPI  پادیوم، توسط گروه آیفا ارائه صورت می‌گیرد؛ گروه آیفا گروهی مرتبط با توسعه فناوری است که در تلاش است با شناخت نیازهای بازار کسب‌وکار و اولویت‌بندی آن‌ها، گامی در جهت برطرف کردن این نیازها و توسعه فناوری بردارد.

از دیگر محصولات ارائه شده توسط گروه آیفا در سرزمین هوشمند پاد، می‌توان به «سیستم جست‌وجوی هوشمند»، «سرویس پیشنهادگر یا Recommender»، «سامانه حضور و غیاب تصویری»، «سامانه تشخیص کلاهبرداری»، «سرویس تشخیص محتوای ناسالم» و… اشاره کرد. «سرزمین هوشمند پاد»، برنامه‌ای چندسویه و جامع از «گروه مالی پاسارگاد» است که با توجه به رقابت در حوزه هوش مصنوعی به ارائه راهکارها، محصولات و امکانات گوناگون در این حوزه، برای تحقق زندگی متناسب با نیازهای روز می‌پردازد. این برنامه با در نظرگرفتن اولویت‌های موجود، برای پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی به فعالیت می‌پردازد.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا