خانه / اقتصاددیجیتال / کمک «جاده ابریشم دیجیتال» چین به توسعه خاورمیانه و شمال آفریقا
جاده ابریشم دیجیتال

کمک «جاده ابریشم دیجیتال» چین به توسعه خاورمیانه و شمال آفریقا

وب‌سایت استرالیایی « East Asia Forum» ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) مقاله‌ای تحت عنوان «توسعه فناوری چین در خاورمیانه» منتشر ساخت و در آن به بحث توسعه «جاده ابریشم دیجیتال» پرداخت.

بر اساس این مقاله، با توسعه تسریع‌یافته «جاده ابریشم دیجیتال»، چین پروژه‌های دیجیتال بیشتر و سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری پیشرفته در خارج از کشور را ارتقاء داده و این موضوع به طور خاص در میان شرکت‌های فناوری چینی که برنامه‌های بیشتری در خارومیانه و شمال آفریقا دارند، دیده می‌شود.

نفوذ روزافزون چین بر بازار فناوری جهان نشان‌دهنده آرزوی آن برای تبدیل شدن به یک رهبر در حوزه فناوری دیجیتال است. در این راستا سران این کشور خواستار ایجاد مراکز تولیدی پیشرفته شده‌اند که در سطح بین‌المللی قابل رقابت باشند.

«جاده ابریشم دیجیتال» که تقریبا در سال ۲۰۱۵ به عنوان بخشی از ابتکار «کمربند و جاده» پیشنهاد شد، هدف چین برای توسعه زیرساخت دیجیتال در داخل و خارج را ترسیم می‌کند.

جهان اخیرا شاهد پیشرفت چین در تغییر و گذار دیجیتال در حوزه‌هایی مانند ارتباطات راه دور، هوش مصنوعی ، سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای، کابل‌های نوری زیردریا، سیستم‌های رصد و غیره بوده است. چین از زمان شیوع بیماری کرونا با توجه به توسعه تسریع‌یافته «جاده ابریشم دیجیتال»، پروژه‌های دیجیتال و سرمایه‌گذاری‌ها‌ در حوزه فناوری پیشرفته در خارج را بیشتر دنبال کرده است.

بسیاری از شرکت‌های فناوری چینی در خاورمیانه و شمال آفریقا حضور دارند. غول‌های فناوری چینی مانند «علی بابا» و «بیدو» در سال‌های اخیر حضور قابل توجهی در بازارهای تجاری و مخابراتی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا داشته‌اند.

علاوه بر این، شرکت «هواوی» که از آن به عنوان رهبر جهانی در حوزه شبکه‌های نسل پنجم اینترنت (۵G) یاد می‌شود نیز یکی از بزرگترین شرکت‌های تامین کننده تجهیزات مخابراتی جهان است.

چین به دنبال توسعه کسب و کارهای فناورانه خود در مناطق بسیاری از جهان از طریق «جاده ابریشم دیجیتال» است. پیش بینی می‌شود که در دوران پساکرونا، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا همکاری بیشتری با چین در زمینه مخابرات دیجیتال داشته باشد.

از زمان شیوع کووید-۱۹، اهمیت ارتباط روز به روز افزایش یافته است. به مانند دیگر نقاط جهان،‌ استفاده از اینترنت برای آموزش، خرید و خدمات پزشکی به بخش مهمی از زندگی روزمره در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شده است.

در عین حال، کل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به ویژه در کشورهای با زیرساخت ضعیف، هنوز چالش‌های جدی در زمینه دسترسی به اینترنت، وجود دارد. شمار کاربران اینترنت در این منطقه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر است و نرخ نفوذ اینترنت تا پایان سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد جمعیت کل آن منطقه خواهد بود.

به کارگیری فناوری چین نه تنها به خاورمیانه و شمال آفریقا کمک خواهد کرد تا شرایط اقتصادی محلی خود را بهبود بخشند بلکه به توسعه آموزش، خدمات درمانی، حمل و نقل، کشاورزی و صنایع خدماتی نیز کمک می‌کند.

چین مشتاقانه در حال توسعه شرکت‌های فناورانه برای ایجاد فرصت‌های بیشتر به منظور توسعه بازار دیجیتال داخلی است.

«جاده ابریشم دیجیتال» ایده‌ای جذاب برای بسیاری از کشورهایی است که مشتاق تقویت رشد اقتصادی و گذار دیجیتال هستند.

حتما ببینید

برند شخصی در رهبری سازمانی چیست؟

برند شخصی در رهبری سازمانی چیست؟

مترجمان : سید‌محمد اعظمی‌نژاد-مریم حاج میرصادقی شما در میان جامعه خانواده و دوستان خود دارای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *