مقاله کسب و کار دیجیتال

ورود بی دردسر به حوزه کاری جدید؛ ۶ نکته که باید بدانید

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی- فرصت امروز  

اگر شما یک حوزه کاری تازه نظرتان را جلب کرده در ادامه تکنیک های کاربردی برای ورود بی دردسر به حوزه های کاری جدید را بررسی می کنیم.

آدم ها وقتی سال های سال یک شغل مشخص داشته باشند، دیگر وصله تغییرش را نخواهند داشت. اینطور وقت ها حتی برداشتن یک قدم متفاوت هم مثل مبارزه با غول افسانه های قدیمی سخت و غیرممکن به نظر می رسد. هرچه باشد کمتر کسی دوست دارد بعد از یک عمر کار و تلاش دوباره از اول همه چیز را شروع کند. البته دنیای کسب و کار همیشه مطابق میل کارآفرینان جلو نمی رود. به همین خاطر کارآفرینانی که انعطاف پذیری لازم را نشان ندهند، دیر یا زود از عرصه رقابت کنار گذاشته خواهند شد. خب وقتی یک موقعیت کاری خوب اما متفاوت جلوی پای آدم قرار می گیرد، چرا به آن پشت پا بزنیم؟

وقتی یک دونده ماراتن بعد از سال ها فرصت حضور در المپیک در قالب تیم دوی سرعت را پیدا می کند، معمولا به راحتی آن را از دست نخواهد داد. این دقیقا ماجرای ورود به حوزه های کاری جدید در قالب یک کارآفرین است. اگر شما کارآفرین باهوشی باشید، همیشه دنبال فرصت های تازه خواهید رفت. این وسط هم اصلا اهمیتی ندارد دیگران درباره شما چه فکری می کنند یا مسیر پیش روی تان چقدر سخت است.

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

اگر شما هم مدت هاست یک حوزه کاری تازه نظرتان را جلب کرده اما از ترس دشواری های مسیر دائما امروز و فردا می کنید، حالا دیگر باید دست به کار شوید. ما در ادامه تکنیک های کاربردی برای ورود بی دردسر به حوزه های کاری جدید را بررسی می کنیم. کافی است کمی صبر کرده و تا پایان با ما همراه باشید. آن وقت به ترس تان بابت امتحان حوزه های تازه خواهید خندید!

چطور وارد یک حوزه تازه شویم؟

ورود به یک کسب و کار یا حتی بازار تازه هیچ وقت راحت نیست. خیلی از کارآفرینان فکر می کنند برای فعالیت در حوزه ای کاملا جدید باید کار قبلی شان را فراموش کنند. اگر شما هم اینطور فکر می کنید، پس هیچ چیزی درباره شرکت های بزرگ و چندملیتی نمی دانید؛ همان شرکت هایی که در هر حوزه ای که فکرش را بکنید وارد شده و مشغول فعالیتند. 

بی شک همه کارآفرینان در سراسر دنیا توانایی مدیریت چند حوزه کاری به طور همزمان را ندارند. به همین خاطر ما در این مقاله دنبال راهکاری منطقی برای مدیریت حداکثر دو یا سه کار متفاوت رفته ایم. اگر شما هم دوست دارید کمی کارتان را توسعه داده و وارد بازارهای جدید شوید، این مقاله مخصوص شماست. اجازه دهید بدون هیچ توضیح کلیشه ای دیگری یک راست برویم سراغ اصل مطلب. این شما و این هم تکنیک های طلایی ما برای ورود بی دردسر به حوزه کاری جدید.

۱. آشنایی با مدیران حرفه ای: بهترین منبع اطلاعاتی شما

جوانی را در نظر بگیرید که برای ساعت های خالی روزانه اش قصد دارد در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کند. بی شک گزینه های پیش روی جوان قصه مان آنقدر زیاد هست که هر کسی را گیج کند. به همین خاطر معمولا آدم ها در این طور مواقع قبل از هر کاری سراغ مشورت با ورزشکارهای حرفه ای می روند. این دقیقا همان کاری است که شما هم باید انجام دهید. خب مدیرانی که سال های سال است در یک حوزه مشخص فعالیت دارند، بهتر از هر کسی راه و چاه بازار را می دانند. پس به جای اینکه وقت تان را با محاسبات غلط تلف کنید، باید یک راست سراغ آنها را بگیرید. 

اگر آدم خجالتی هستید، لازم نیست یک راست سراغ مدیران بزرگ رفته و به طور حضوری با آنها گفت وگو کنید. در عوض کارتان را با چند تا ایمیل یا تماس تلفنی شروع کنید. شاید خیلی از مدیران حوصله کمک به شما را نداشته باشند اما در این میان کم نیستند کسانی که با روی باز از شما استقبال خواهند کرد. البته این وسط باید حواس تان باشد خودتان را به عنوان یک رقیب گردن کلفت برای آنها معرفی نکنید. وگرنه اوضاع تان حسابی به هم خواهد ریخت. خب هرچه باشد کسی حاضر نیست به رقیب احتمالی اش کمک کند، مگر نه؟

وقتی چند کلمه با یک مدیر حرفه ای حرف بزنید، اوضاع بازار کاملا دست تان می آید. اشتباهی که خیلی از کارآفرینان هنگام ورود به یک حوزه تازه مرتکب می شوند، بی گدار به آب زدن است. به زبان خودمانی، آنها فکر می کنند حوزه کاری جدید دقیقا مثل تجربه های قبلی شان است. به همین خاطر هم خیلی زود با شکستی سنگین از بازار حذف خواهند شد. این امر نه تنها برای کارآفرینان حسابی مشکل ساز می شود، بلکه اعتبارشان را هم به باد خواهد داد. پس خیلی عجله نکنید و قبل از هر کاری با چند تا مدیر کارکشته مشورت کنید. 

۲. مرور قوانین کاری: به وقت آشنایی با حقوق کار

در هر حوزه ای شیوه فعالیت برندها متفاوت است. چه بسا شرایطی که شما در شرکت تان کاملا قانونی تصور می کنید، در بازاری دیگر یا حتی حوزه ای متفاوت کاملا برعکس باشد. درست به همین خاطر کارآفرینان برای ورود به حوزه های جدید بای حواس شان به قوانین و اوضاع حقوقی نیز باشد. 

کسانی که تجربه فعالیت در حوزه های مختلف را دارند، به خوبی از ماهیت متفاوت فعالیت در حوزه های گوناگون مطلع هستند. این امر نه تنها برای مدیران چالش های زیادی به همراه دارد، بلکه شرکت های بزرگ را عملا با شرایط حساسی رو به رو خواهد کرد. به همین خاطر توصیه آشنایی با قوانین و شرایط حقوقی هر حوزه کاری قبل از شروع به کار است. اینطوری شما وسط فعالیت تان یکهو غافلگیر نخواهید شد. 

خوشبختانه این روزها قوانین مربوط به هر حوزه کاری کاملا مشخص است. بنابراین شما لازم نیست خیلی به خودتان سخت گرفته یا نگران کارتان باشید. به علاوه، مشاورهای حقوقی همیشه و همه جا آماده کمک به کارآفرینان هستند. پس اگر میانه خوبی با متن های حقوقی ندارید، بهتر است همین اول کاری خیال خودتان را راحت کرده و همکاری با یک موسسه حقوقی را در دستور کار قرار دهید. خب یک کارآفرین که همیشه یک تنه نمی تواند به جنگ دیگران برود، مگر نه؟

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

۳.  زیر و رو کردن ویکی پدیا: کسب اطلاعات عمومی

بازاریابی را در نظر بگیرید که به دلیل کمبود نیرو باید چند وقتی حوزه روابط عمومی را نیز سر و سامان دهد. در این صورت احتمالا یکی از اقدامات بی نهایت ساده از طرف چنین بازاریابی مراجعه به ویکی پدیا خواهد بود. این دانشنامه بزرگ تقریبا درباره هر موضوعی که فکرش را بکنید، مقاله دارد. پس چرا وقتی به آن نیاز داریم، سراغش را نگیریم؟

یکی از مزایای جالب ویکی پدیا آپدیت مداوم مقالاتش است. شاید فکر کنید یک آدم همه چیز دان مرتبا مقالات این دانشنامه را آپدیت می کند، اما واقعیت اصلا اینطوری نیست. در عوض این کاربران عادی هستند که بسته به مهارت شان مقالات مختلف را ویرایش می کنند. مثلا اگر شما دنبال مقاله ای درباره بازاریابی باشید، این مقاله از طرف بازاریاب های واقعی نوشته و دائما ویرایش می شود. با این حساب احتمالا قبول دارید که اعتبار چنین مقالاتی حسابی بالاست، مگر نه؟

ویکی پدیا از آن دست سایت هایی است که اگر به عنوان منبع به استاد دانشگاه تان معرفی کنید، حسابی سرش سوت می کشد. با این حال در زندگی روزمره استفاده از اطلاعات آن اصلا ایده بدی نیست. چه بسا با همین دست فرمان شما بتوانید کلی از مشکلات تان را هم حل کنید. مثلا همین آشنایی با حوزه های کاری تازه را در نظر بگیرید؛ ویکی پدیا در این موقعیت حساس اطلاعات خوبی در اختیارتان خواهد گذاشت. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شده و سری به مقالات ویکی پدیا بزنید. 

۴.  بررسی اکانت لینکدین مدیران موفق: راهکاری همیشه جذاب

در هر حوزه بعضی از کارآفرینان مثل ستاره های موسیقی راک می درخشند. احتمالا شما هم در حوزه کاری تان کلی از این آدم ها سراغ دارید که اتفاقا در شبکه های اجتماعی هم حسابی فعال هستند. در این صورت باید بدون معطلی سراغ آنها رفته و اطلاعات موردنیازتان را پیدا کنید. البته اینجا خبری از ارسال ایمیل یا ملاقات حضوری نیست. در عوض مقالاتی که این مدیران در شبکه های اجتماعی بارگذاری می کنند، هدف اصلی شما خواهد بود. 

کسانی که آشنایی خوبی با دنیای دیجیتال دارند، خیلی خوب لینکدین را می شناسند. این پلتفرم به طور اختصاصی برای کارآفرینان طراحی شده و محل بحث های جذابی است. پس اگر دوست دارید نکات تازه ای درباره حوزه های کاری متفاوت یاد بگیرید، لینکدین بهترین گزینه دیجیتال خواهد بود. شما در این پلتفرم با مقالاتی از طرف مدیران موفق رو به رو خواهید شد. خب تا وقتی چنین منبع معتبری دم دست تان است، چرا از آن استفاده نمی کنید؟

این روزها کمتر کسی حوصله مقالات طولانی را دارد. به همین خاطر کارآفرینان در لینکدین دقیقا این نکته را رعایت کرده اند. پس لازم نیست نگران اعصاب خُردی های ناشی از مطالعه مقالات طولانی در این پلتفرم باشید. در عوض کارتان را به راحت ترین شکل ممکن شروع کرده و از آن لذت ببرید. قول می دهم بعد از مطالعه دو سه تا مقاله طوری با حوزه کاری دلخواه تان آشنا شوید که نگو و نپرس. 

۵. ارزیابی انتقادی محصولات بازار: پیش به سوی ایده ای برای تولید

وقتی شما وارد یک بازار تازه می شوید، باید با دست پر کارتان را شروع کنید. وگرنه هیچ فرقی با برندهای دیگر نخواهید داشت. این وسط هم مشتریان به راحتی آب خوردن از کنارتان رد می شوند. بی شک گپ و گفت درباره یافتن ایده های تازه خیلی راحت تر از انجام آن در عمل است. به همین خاطر ما در اینجا یک فرمول طلایی برای تان کنار گذاشته ایم. احتمالا شما هم بارها و بارها هنگام خرید از محصولات مختلف ایراد گرفته اید. مخصوصا اگر قصد خرید از حوزه تخصصی تان را داشته باشید. آن وقت کلی ایراد مختلف هست تا به کار دیگران بگیرید. آخر سر هم از بین محصولات مختلف مثل یک منتقد سختگیر فقط بهترین را انتخاب خواهید کرد. 

ماجرای بالا اگرچه برای خیلی از آدم ها خاطرات زیادی را زنده می کند، اما در عین حال فرمولی جذاب برای پیدا کردن ایده های طلایی هم هست. خب وقتی شما ایراد کار دیگران را متوجه شوید، به راحتی می توانید آن را رفع کرده و مشکل تان را هم حل کنید. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا کارتان را مثل یک منتقد سختگیر شروع کرده و همه محصولات را زیر تیغ انتقاد ببرید. قول می دهم بعد از چند ساعت ایده های بسیار عالی برای تولید محصول خودتان داشته باشید. از اینجا به بعد هم همه چیز به اراده تان برای تولید محصولات تازه بستگی خواهد داشت. یادتان باشد، مشتریان به برندهایی که بلافاصله بعد از ورود به بازار شروع به تولید محصولات باکیفیت می کنند، همیشه روی خوش نشان می دهند. پس لازم نیست الکی ترس به دل تان راه دهید. کافی است فرمول این بخش را دنبال کرده تا همه چیز در بلندمدت باب میل تان شود. 

۶.  آمادگی برای چالش های جدید: آخرین تکنیکی که باید یاد بگیرید

ورود به هر حوزه تازه ای مثل روز اول مدرسه است. درست زمانی که هیچ کدام از ما دوستی نداشتیم و اصلا درباره مدرسه چیزی هم نمی دانستیم. معمولا کودکانی که توانایی سازگاری با شرایط مختلف را داشته باشند، به راحتی با اوضاع مدرسه کنار می آیند. چنین ویژگی حتی در بزرگسالی هم کاربردی خواهد بود. مثلا همین ورود به حوزه کار تازه را در نظر بگیرید؛ وقتی شما توانایی بالایی برای سازگاری با تغییرات جدید داشته باشید، دیگر خبری از غافلگیری به هنگام فعالیت کاری نخواهد بود. اینطوری می توانید به راحتی هرچه تمام تر کارتان را شروع کرده و حتی یک لحظه هم نگران مشکلات پیش روی نباشید. 

بی شک ورود به یک کار تازه چالش های زیادی به همراه دارد. شاید شما به تنهایی از پس خیلی از آنها هم برنیایید. با این حال ذهنیت تان باید آماده انعطاف با شرایط ناپایدار باشد. اینطوری حتی در سخت ترین شرایط هم تسلیم نخواهید شد. پس قبل از اینکه وارد بازاری تازه شوید، این نکته محوری را با خودتان مرور کنید. 

منابع:

www.entrepreneur.com
www.linkedin.com

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا