شهر هوشمند

خانه های هوشمند چطور با فناوری پردازش گفتار هیجان‌انگیز می‌شوند! 

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

اصطلاح «خانه های هوشمند» از اوایل دهه شصت میلادی بر سر زبان‌ها افتاد؛ یعنی تقریباً از زمانی که نخستین خانه های هوشمند ساخته شدند. بسیاری معتقدند اولین خانه هوشمند جهان، توسط بیل گیتس، در سال ۱۹۶۰ ساخته شد.

انسان‌ها بر طبق غریزه خود، همواره به دنبال تدارک سرپناه و تأمین رفاه و آسایش بودند. به همین دلیل بود که ایده خانه های هوشمند از بعد از شکل‌گیری تمدن‌ها در ذهن انسان شکل گرفت؛ بنابراین اگر درک درستی از ماهیت انگیزه‌های انسان داشته باشیم، می‌توانیم مسیر تکنولوژی را تشخیص دهیم، زیرا آدمی تکنیک را ابزار انگیزش‌های خود قرار می‌دهد. در واقع درک و فهم انگیزه‌های تغییرناپذیر انسانی مشخص می‌کند که چرا او به ایده‌ای همچون خانه های هوشمند سوق پیدا کرده است؛ بنابراین آینده ما به سمت تأمین آسایش و رفاه هرچه بیشتر انسان با استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های نوظهور پیش می‌رود. به نحوی که فعالیت‌های فیزیکی انسان کاهش می‌یابد و در اغلب عرصه‌ها این ماشین و پلتفرم است که وظایف و امورات انسان را به دوش می‌کشد.

هوش مصنوعی، خانه را به موجودی زنده تبدیل می‌کند!

خانه های هوشمند را می‌توان موجودات زنده‌ای برشمرد که به رفتار انسانی پاسخ‌های منطقی و معقول می‌دهند. این یعنی، خانه هوشمند نیز می‌تواند درک کند. رفتار خانه هوشمند، به تکنولوژی هوش مصنوعی و فناوری‌های ایجادشده در آن متکی است. در حال حاضر با تکامل دستیارهای صوتی، تعامل با خانه های هوشمند به وسیله فناوری‌هایی نظیر پردازش گفتار و درک زبان طبیعی، پیشرفت خیره‌کننده‌ای داشته است. به‌عنوان‌مثال، یکی از جدیدترین فناوری‌های حال حاضر که از قابلیت‌های هوش مصنوعی در فهم گفتار انسانی برخوردار بوده، دستیار صوتی الکسا است که از سوی شرکت آمازون ارائه گردید.

در حال حاضر مدرن‌ترین خانه های هوشمند جهان به دستیارهای صوتی مجهز هستند تا بتوانند گفتار انسانی را درک کنند و آن را اجرا کنند. اگرچه در حال حاضر، هوشمندسازی خانه‌ها پرهزینه و زمان‌بر به‌ نظر می‌رسد، اما باید گفت امروزه توسعه سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و API های هوشمند، تا حدی است که در کمترین زمان و با کمترین هزینه می‌توان صنایع و حوزه‌های گوناگون زندگی و البته، خانه‌ها را مجهز به این فناوری کرد.

پنج مورد از مدرن‌ترین خانه هوشمند جهان

با پیشرفت تکنولوژی‌هایی نظیر پردازش گفتار، پردازش زبان طبیعی و IOT و نیز پدیده‌های نوظهور مانند دستیارهای صوتی، خانه های هوشمند می‌توانند با انسان سخن بگویند و پاسخ‌های معقولی را به درخواست او بدهند. در این بخش سعی داریم پنج نمونه از برترین خانه های هوشمند جهان را معرفی کنیم که به‌نوعی بهترین نمونه از ادغام صنعت ساخت‌وساز و هوش مصنوعی به‌حساب می‌آیند.

High Tech High life

واحد پنجم از یک آپارتمان در کارولینای جنوبی آمریکا، جزو برترین خانه های هوشمند جهان است که صاحب آن تنها با ارائه مشخصات بیومتریک خود می‌تواند وارد منزل شود.

Swichable Skin

در شهر لس‌آنجلس ایالت کالیفرنیا، یک گروه از متخصصین هوش مصنوعی موفق شدند این خانه هوشمند را بسازند. این خانه، تنظیمات بسیاری دارد که از طریق یک رابط کاربری منعطف سفارشی‌سازی می‌شود.

European Style Party Heaven

متخصصین شهر Thousaund Oaks آمریکا، موفق شدند یکی از جذاب‌ترین آپارتمان‌های هوشمند را طراحی کنند. این آپارتمان دارای سیستم ایمنی هوشمند، سالن کنفرانس، پروژکتور و نیز شومینه‌های پلتفرمی است.

Heliotrope

این خانه در آلمان و در شهر فرایبورگ ساخته شده است. نام آن به دلیل بهره‌گیری از هوش مصنوعی در تهیه و ذخیره انرژی برق از نیروی خورشید، جزو لیست برترین خانه های هوشمند جهان قرار گرفته است.

Kasita Smart Home

این خانه در یکی از شهرهای جنوبی ایالت تگزاس ایجاد شده است. همچنین، مجهز به دستیار صوتی بوده و از ۶۰ دستگاه هوشمند کنترلی برخوردار است.

فناوری‌های هوشمند در زندگی ایرانی

در چشم‌اندازی جهانی، می‌توان دریافت که صنعت خانه‌سازی و عمران، به طور روزافزون در حال ادغام با فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است. اما آیا در کشورمان ایران نیز می‌توانیم شاهد چنین پیشرفت‌های فناورانه در حوزه خانه های هوشمند باشیم؟ جواب این سوال مثبت است. شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی که در سال‌های اخیر قدرت و توان خود را بر توسعه فناوری‌های هوشمند متمرکز کرده‌اند، دروازه‌ای تازه به روی هوشمندسازی کسب‌وکارهای ایرانی گشوده‌اند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا