اقتصاددیجیتالامنیت اقتصاد دیجیتالپیشنهاد سردبیرکاربرد بلاک‌چینمتاورسمقاله

فرصت‌ها و مخاطرات متاورس در اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
دکتر علی رسولی‌زاده

در حال حاضر، دنیا شاهد یک اقتصاد رو به رشد در متاورس است، هرچند به نظر می‌رسد این تکنولوژی هنوز هم در مرحله آزمایشی خود قرار دارد. شناسایی خطرات و فرصت‌های متاورس و بررسی مدیریت دنیای متاورس، باعث خواهد شد در آینده‌ای نزدیک، این فناوری پیچیده به طور بالقوه مرز جدیدی به ارزش تریلیون‌ها دلار ایجاد کند که بانک‌ها، مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها می‌توانند برای رشد بیشتر از آن استفاده نمایند.

از ابتدای سال جاری، سهام‌های فناوری به دلیل افزایش نرخ‌های بهره با مشکل مواجه شد. این موضوع باعث شد شرکت‌های فناوری نگران باشند که نکند برای سودآوری بیشتر امیدی نباشد. تا اینکه متاورس نقطه روشنی را برای بلندمدت ارائه داد. در واقع، متاورس یک فضای دیجیتالی است که عمدتاً از فناوری‌های واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و هوش مصنوعی (AI) پشتیبانی می‌کند که در آن افراد می‌توانند در یک محیط مجازی فراگیر با یکدیگر تعامل داشته باشند.

به بیانی دیگر، متاورس یک دنیای مجازی جدیدی است که در آن زندگی فیزیکی و دیجیتالی انسان‌ها به هم نزدیک می‌شود و نحوه کار، زندگی و بازی آن‌ها را متحول می‌کند و به همین دلیل، کنجکاوی انسان‌ها را برای در نظر گرفتن فرصت ها و خطرات متاورس بر می‌انگیزد.

در حقیقت، متاورس بر اساس Web 3.0 ساخته شده است که به‌نوعی تکرار بعدی اینترنت است. به بیان ساده، در مرحله اول، رایانه‌های شخصی ظهور کردند، در مرحله دوم گوشی‌های هوشمند به وجود آمدند و اکنون شاهد ظهور بسیاری از بلوک‌های سازنده فناوری مانند واقعیت مجازی، بلاک‌چین و قدرت محاسباتی هستیم که برای فعال کردن متاورس ضروری است.

اگر بخواهیم درباره این فناوری به نکته‌ای جذاب اما واقعی اشاره کنیم، باید بگوییم در آینده‌ای نزدیک، دنیای دیجیتال ما به اندازه دنیای فیزیکی ملموس و جذاب خواهد شد، چراکه بیش از نیمی از جمعیت جهان آنلاین هستند و به طور متوسط ۵ تا ۶ ساعت در روز را در فضای دیجیتال سپری می‌کنند.

شاید مراحل اولیه ظهور متاورس به دنیای بازی شباهت داشته باشد و اکثر جوانان، در این فضای تکنولوژی معاملاتشان را انجام دهند و زندگی جایگزینی داشته باشند و حتی برای بهبود و پیشرفت امورشان، فرصت ها و خطرات متاورس را نیز شناسایی کنند. پس انتظار می‌رود با افزایش جمعیت جوان، متاورس نیز رشد کند و احتمالاً به اینترنت بعدی تبدیل شود و در نتیجه نگرش‌های اجتماعی برای آغاز عصر جدیدی از اینترنت تغییر کند.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

فرصت‌های متاورس

اگر بگوییم ممکن است چندین سال طول بکشد، تا متاورس در جایگاه اصلی خود قرار بگیرد، سخنی به گزاف نگفته‌ایم. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران باید مراقب روندهای نوظهوری مانند «ایجاد محتوای دیجیتال»، «تحویل تجربی» و «پلتفرم‌های زیرساخت» به عنوان بخشی از فرصت‌های متاورس باشند. در اینجا به طور مختصر، هر کدام از این روندها را توضیح می‌دهیم:

ایجاد محتوای دیجیتال

در میان فرصت ها و خطرات متاورس، یکی از موقعیت‌های این فناوری، ایجاد محتوای سه‌بعدی بسیار تعاملی در Web 3.0 کلیدی است. محتوای دیجیتالی مانند کنسرت‌ها و رویدادهای مجازی، کنفرانس‌ها، بازی‌ها و آموزش‌ها که تجربه‌های جذاب‌تر و همه‌جانبه‌تری را ارائه می‌دهند، تغییردهنده موضوع خواهند بود. در واقع، مصرف‌کنندگان ابتدا از طریق اپلیکیشن‌های دوبعدی، تجارت، خرید محصولات فیزیکی و دیجیتالی، یا سرگرمی به وسیله کنسرت‌های مجازی یا رویدادهای ورزشی، فرصت‌های متاورس را در می‌یابند و آن‌ها را تجربه می‌کنند. هرچند چنین تجارت مجازی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، اما بیشتر کاربردهای اولیه متاورس، عملی است.

یکی از فرصت‌های متاورس در درجه اول عمل کردن آن به‌عنوان یک پلتفرم تبلیغاتی و تجارت الکترونیکی برای محصولات فیزیکی است. مشابه آنچه در اینترنت موبایل دیدیم، پذیرش فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی از سوی مصرف‌کنندگان نیروی محرکه‌ای برای فرصت‌های تجاری خواهد بود. همچنین در تولید محتوای دیجیتال، پلتفرم‌های بازی پیشرفت خواهند کرد و البته مهم این است که برای اینکه گیمرها و برنامه‌نویسان به‌منظور ادامه کار، تشویق شوند، باید توکن‌ها به آن‌ها پاداش بدهند.

تحویل تجربی

از آنجایی که متاورس با دنیای واقعی ادغام می‌شود، شناخت فرصت ها و خطرات متاورس الزامیست. به عنوان مثال، دستگاه‌های پوشیدنی که بر روی صورت نصب می‌شوند، قرار است کامل‌ترین و فراگیرترین تجربه متاورس سه‌بعدی را ارائه دهند و خوشبختانه در آینده‌ای نزدیک در زمینه سخت‌افزاری متاورس، سرمایه‌گذاری بزرگی صورت خواهد گرفت، به‌خصوص در هدست‌های واقعیت مجازی که طراحی و عملکرد ارتقایافته‌ای دارند. در حال حاضر، هدست‌های واقعیت مجازی وزن سنگینی دارند، حساسیت کمتری به حرکات حسی دارند و پوشیدن آن‌ها برای مدت طولانی دشوار است.

برای اینکه واقعیت مجازی فراتر از یک محصول خاص رشد کند، دستگاه‌های سیمی باید به دستگاه‌های بی‌سیم تبدیل شوند و این مسئله یکی از نتایجی است که حاصل شناخت فرصت ها و خطرات متاورس بوده است. در واقع، امروزه واقعیت مجازی بیشتر شامل صدا و تصاویر فراگیر است و در آینده، تجربه‌ای که کاربر را به‌شدت در آن فضا غوطه‌ور می‌کند، تمام حواس پنجگانه او را درگیر خواهد کرد. همچنین نسل بعدی دستگاه‌های واقعیت مجازی از طریق تحریک الکتریکی به کاربران هنگام حرکت در یک محیط دیجیتال، احساسات فیزیکی را ایجاد می‌کنند. با بهبود کیفیت سخت‌افزاری، حساسیت فنی صداها و حرکات کره چشم، بیشتر خواهد شد و سرعت دانلود بالاتر می‌رود و تکامل گجت‌های هوشمندتر با سایر سخت‌افزارها استفاده از آن‌ها را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد کرد و از این طریق به‌تدریج فرصت‌های متاورس در زندگی واقعی انسان‌ها قدرت تجلی پیدا می‌کنند.

پلتفرم‌های زیرساخت

برای ارائه آواتارها در دنیای مجازی و اجازه دادن به کاربران برای تعامل با آن‌ها و سایر اشیا، در زمان واقعی، به حجم عظیمی از داده‌ها نیاز است، تا با تأخیر بسیار کمی، ضبط، انتقال، تجزیه و تحلیل شود. برای استفاده از فرصت‌های متاورس به‌طور ویژه، حجم زیادی از داده‌ها باید پردازش و مبادله شوند که این کار، باعث می‌شود، سرورهای ابری، ۵G، هوش مصنوعی و مراکز داده با تقاضای زیادی مواجه شوند و بنابراین، چنین ارائه‌دهندگانی زیرساخت ستون‌های کلیدی دیجیتالی متاورس را تشکیل خواهند داد. در نتیجه، شرکت‌هایی که برای ایجاد زیرساخت‌های متاورس فعالیت دارند، در سال‌های آینده رشد خواهند کرد.

خطرات متاورس

صحبت از فرصت ها و خطرات متاورس در این مقاله باعث می‌گردد جنبه‌های منفی روی کار آمدن این تکنولوژی را نیز در نظر بگیریم. به عنوان مثال، کالاهای دیجیتالی سال‌هاست که پایه اصلی بازی‌های ویدئویی بوده‌اند و کاربران اقلامی مانند آواتار و سایر کالاهای مجازی را با پول مجازی خریداری می‌کنند؛ اما معمولاً این پول را فقط می‌توان در متاورهای بسته خرج کرد که یکی از خطرات متاورس است. توسعه ارزهای رمزنگاری‌شده و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) پتانسیل بیشتری برای تراکنش‌های فراوجهی گسترده‌تر، در پلتفرم‌های مختلف و در اقتصاد دنیای واقعی دارد.

با اینکه توکن‌های غیرقابل تعویض یک نوآوری مهم برای یک متاورس باز هستند، اما بخش‌هایی از بازار NFT یا همان توکن‌های غیرقابل تعویض وجود دارند که برای سرمایه‌گذاران بسیار بی‌ثبات هستند. در حال حاضر، از جمله خطرات متاورس می‌توان به نوسانات زیاد و کمبود نقدینگی اشاره کرد که از مشکلات نوپای بازار NFT محسوب می‌شود. جالب است بدانید، بزرگ‌ترین نقطه قوت فناوری توکن‌های غیرقابل تعویض، یکی از نقاط ضعف اصلی این فناوری هم هست. در حقیقت، از آنجایی که توکن‌های غیرقابل تعویضی که ایده‌آل محسوب نمی‌شوند در آنجا فراوانند، لذا هر کسی می‌تواند از هر چیز یک توکن‌ غیرقابل تعویض ایجاد کند! به همین ترتیب، HSBC به‌عنوان یک بانک فکر می‌کند که ارزهای دیجیتال نیز باید حداقل با همان استانداردی تنظیم شوند که سایر اشکال پول تنظیم می‌شوند.

مدیریت دنیای متاورس

مدیریت دنیای متاورس و فضای این فناوری، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت، پیش از اینکه متاورس به‌طور جدی به کار گرفته شود، باید مدیریت مناسبی صورت گیرد و بر هرچیزی که به‌عنوان مانع بر سر راه این تکنولوژی قرار دارد، از مقررات گرفته تا قدرت محاسباتی و مسائل مربوط به حریم خصوصی داده‌ها غلبه کرد و این موضوع می‌تواند یکی از فرصت ها و خطرات متاورس به حساب آید. در واقع، اینکه سرمایه‌گذاران باید در حال حاضر به منظور شروع رشد در این فضای دیجیتالی، از عناصر سوداگرانه‌تر، از جمله NFTها دوری کنند، از جمله موارد مدیریت دنیای متاورس محسوب می‌شود.

شاید درست‌تر این باشد که به جای خرید مستقیم از NFT یا ارزهای دیجیتال، مدیران فعالی به کار گرفته شوند که متخصص حوزه توسعه متاورس هستند. به عبارت دیگر، مدیریت فعال، باعث خواهد شد برندگان متاورس شناسایی شوند و از طرفی، بازنده‌های آن حذف گردند. در واقع، برندگان متاورس، شرکت‌هایی خواهند بود که بهترین موقعیت را فراهم می‌کنند که بر روندهای نوظهور «ایجاد محتوای دیجیتال»، «تحویل تجربی» و «پلتفرم‌های زیرساخت» تسلط یابند و بدین طریق فرصت ها و خطرات متاورس را به‌خوبی شناسایی کرده باشند.

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا