رسانه دیجیتالمقاله کسب و کار دیجیتال

راهنمای طراحی پادکست: هر آنچه برای شروع کار لازم دارید!

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نویسنده : علی آل علی ، فرصت امروز  

مردم این روزها همه جا هندزفری به گوش هستند. فرقی ندارد مسافران یک اتوبوس را زیر نظر بگیرید یا دانشجوهایی که حوصله شان از حرف های استاد سر رفته است؛ در هر صورت همیشه پادکست هایی برای نجات آدم از شر روزمرگی وجود دارد. اگر شما هم از آن دست آدم هایی هستید که هر روز کلی حوصله تان سر می رود، احتمالا خیلی خوب با دنیای پادکست ها آشنا هستید و چه بسا گوشی تان پر از اپیزودهای گلچین شده از پادکست های مختلف باشد. 

محبوبیت روزافزون پادکست در بین مردم جای هیچ حرف و حدیثی ندارد. اگر نسل جوان (به قول معروف نسل Z) فقط در یک مورد با قدیمی ترها موافق باشد، همین جذابیت پادکست هاست. از این نظر پادکست مثل ورزش فوتبال از بچه دو ساله تا پیرمردهای ۹۰ ساله را میخکوب می کند. البته ماجرا به همین جا ختم نمی شود. از آنجایی که کارآفرینان همیشه دنبال فرصت های عالی برای درآمدزایی هستند، طراحی پادکست پیشنهادی است که هیچ کس نمی تواند رد کند؛ چراکه با یک تیر هم درآمد عالی به دست می آید، هم اینکه سری در میان سرها درخواهیم آورد.

وقنی پای یک محصول یا سرویس بی نهایت جذاب برای مردم وسط باشد، مشاهده هجوم کارآفرینان به سمت آن طبیعی خواهد بود. ماجرا درباره پادکست هم تقریبا همینطور است. شاید فکر کنید ته داستان همه پادکست ها باید به خوبی و خوشی تمام شود، اما واقعیت کاملا عکس این ماجرا را نشان می دهد. باور کنید یا نه، خیلی از پادکست ها حتی پایان فصل اول خودشان را هم نخواهند دید. دلیل آن هم کاملا مشخص است. هنگامی که کارآفرینان با عجله چند اپیزود را پشت سر هم ضبط می کنند، نباید انتظار تعریف و تمجیدهای بی کران کاربران را داشته باشند. به ویژه در دنیایی که کلی پادکست درجه یک دم دست مردم است!

ما معتقدیم طراحی پادکست یکی از جذاب ترین راهکارها برای کارآفرینی است. البته به شرط اینکه مثل یک مهاجم خودخواه تنهایی به قلب خط دفاع حریف نزنید. هرچه باشد هر کاری قلق خاص خودش را دارد که شاید شما بلد نباشید. دقیقا به همین خاطر ما در این مقاله کنارتان هستیم تا در یک سفر بی نهایت جذاب صفر تا صد طراحی پادکست را با هم یاد بگیریم. اگر شما هم بارها و بارها موقع خواب به طراحی پادکست فکر کرده اید، حالا نوبت تبدیل این رویای شبانه به واقعیتی جذاب است. پس در ادامه با ما همراه باشید تا اولین قدم ها در مسیر طراحی پادکست دلخواه تان را بردارید. 

پادکست چیست؟

راهنمای طراحی پادکست: هر آنچه برای شروع کار لازم دارید!

گوش دادن به پادکست یکی از ساده ترین کارهای دنیاست. کافی است یک گوشی هوشمند داشته باشید و در اسپاتیفای یا گوگل پادکست کلیدواژه‏ های دلخواه تان را سرچ کنید. مثلا برای من که عاشق دنیای ماشین های اسپرت هستم،  پادکست ماسِل کار (Muscle Car) و فرمول یک، دو تا از بهترین‎ برنامه های دنیا هستند. نکته جالب ماجرا رقابت صدها پادکست در حوزه های مختلف با هم است. به زبان خودمانی، این روزها پیدا کردن یک پادکست درجه یک کار سختی نیست. با این حال کمتر کسی می داند پادکست دقیقا چیست و چطوری از سایر برنامه ها متمایز می شود. ماجرا آنطور که فکر می کردید پیش نرفت، نه؟

اگر همین حالا به طور تصادفی از یک نفر درباره پادکست سوال کنید، احتمالا خیلی به خودش زحمت بدهد اسم یکی دو تا برنامه محبوب را به زبان می آورد و از هر دری به جز تعریف این سرویس برای تان حرف خواهد زد. بزرگترین مشکل کارآفرینان در ورود به دنیای پادکست ها همین ناتوانی در تعریف این الگوی تولید محتواست. شاید فکر کنید داریم الکی مته به خشخاش می گذاریم، اما خیلی وقت ها کارآفرینان به جای طراحی پادکست در عمل یک برنامه تلویزیونی ضبط می کنند. نتیجه کار هم دلسردی کامل مخاطب از پادکست مورد نظر خواهد بود؛ نه چیزی دیگر.

بی شک تعاریف بی نهایت متنوع و حتی متضادی از پادکست در کتاب های مختلف وجود دارد، اما ما اصلا قصد نداریم شما را در هزارتوی کتاب های مختلف زندانی کنیم. به همین خاطر یک تعریف خودمانی از پادکست برای تان جور کرده ایم تا کارتان خیلی گره نخورد. در ساده ترین شکل ممکن، پادکست مجموعه ای از اپیزودهای صوتی است که در آن یک یا دو میزبان درباره موضوعی خاص با هم صحبت می کنند. البته گاهی اوقات یک مهمان هم به برنامه اضافه می شود، اما روند بحث طوری است که مخاطب فقط با شنیدن گفت وگو تمام مطلب را درک کند؛ آن هم بدون هیچ المان گرافیکی!

حالا که با یک تعریف خودمانی و ساده از پادکست آشنا شدید، با خیال راحت بقیه راه را طی خواهید کرد. دست کم الان می دانید چه برنامه هایی در چارچوب پادکست قرار نمی گیرد و تکلیف تان با خودتان روشن است. شاید فکر کنید شوخی مان گرفته ولی همین نکته شما را از ۵۰ درصد رقبا جلو انداخته است. در ادامه سعی می کنیم کمی درباره مزایای این شیوه تولید محتوا گپ بزنیم.

مزایای راه اندازی پادکست: به وقت حساب و کتاب!

راهنمای طراحی پادکست: هر آنچه برای شروع کار لازم دارید!

در این بخش به دنبال جوابی برای این سوال هستیم که طراحی پادکست اصلا به چه دردی می خورد؟

بی شک سوال بالا در ذهن خیلی از شما هم رژه می رود. بنابراین تا دیر نشده باید جوابی دندانگیر برای آن دست و پا کنیم. وگرنه اعتماد شما به این الگوی کارآفرینی کاملا از بین خواهد رفت. اجازه دهید بدون هیچ مقدمه اضافه ای برویم سراغ اصل مطلب.

۱.    کسب شهرت و اعتبار در حوزه کاری

این روزها پادکست ها فقط برای سرگرمی طراحی و آپلود نمی شود. خیلی از برندهای بزرگ با هدف نمایش مهارت و تخصص شان در یک حوزه اقدام به طراحی پادکست می کنند. اجازه دهید از یک مثال جذاب استفاده کنیم. فرض کنید برند گوچی برای تعامل بهتر با مشتریان هر هفته یک قسمت از پادکستش را منتشر کند. شما را نمی دانم، ولی من که دیدن اسم گوچی روی یک پادکست حسابی وسوسه ام خواهد کرد. در وهله بعد گوش دادن به نظرات تخصصی مدیران ارشد چنین برندی هوش از سر مخاطب ها خواهد برد. نتیجه کار هم اعتبار بالاتر گوچی در بین مشتریان خواهد بود. 

خیلی از برندها برای کسب اعتبار و شهرت بیشتر در بازار دست به هر کاری با هزینه های سرسام آور می زنند. طراحی پادکست در چنین اوضاع عجیبی به شما برای صرفه جویی در بودجه با چاشنی کسب شهرت بالاتر کمک می کند. این طوری مثل تیم فوتبالی خواهید شد که با هزینه ای کم در بازار نقل و انتقالات پشت بزرگترین تیم های دنیا را به خاک می مالد!

۲.    درآمدزایی بی دردسر

صرف نظر از برندهایی که در دنیای پادکست مشغول فعالیت هستند، بعضی از کارآفرینان هیچ برند یا محصول مشخصی ندارند. شاید فکر کنید آنها کاملا دیوانه هستند، اما سرمایه اصلی شان ایده های ناب برای تولید محتواست. اگر یادتان باشد در ابتدای مقاله درباره پادکست های دنیای خودروهای اسپرت حرف زدیم. بی شک چنین پادکست هایی هیچ محصول مشخصی در چنته ندارند، اما حداقل اپیزودهای پادکست شان آنقدر محبوب هست که منبع درآمدی باشد. ماجرا به بخش های حساسش رسید، نه؟

این روزها پادکست ها مثل تیم های ورزشی کلی اسپانسر دارند. همانطور که برندهای بزرگ دنیا برای تبلیغات سراغ تیم های ورزشی یا حتی هنرمندان می روند، پادکست ها هم دریچه ای عالی برای معرفی محصولات برند به مخاطب هدف است. مثلا پادکست عکاسی مبتدی (Beginner Photography) را در نظر بگیرید. این پادکست درباره مهارت ها و شیوه های عکاسی است که اتفاقا هر هفته با یکی از عکاس های سرشناس دنیا ضبط می شود. برندهایی مثل نیکون که تولیدکننده دوربین های حرفه ای هستند، همیشه اسپانسر پادکست مورد بحث هستند. دلیل این کار هم کاملا روشن است. احتمال اینکه طرفدارهای پادکست عکاسی مبتدی دنبال خرید دوربین باشند، خیلی بیشتر از تماشاچی های یک مسابقه ورزشی است. پس چه سرمایه گذاری بهتر از همکاری با پادکست های مطرح دنیای عکاسی؟

اگر شما هم دوست دارید در حوزه مورد علاقه تان شروع به ضبط پادکست کنید، یکی از منابع اصلی درآمدزایی پیدا کردن اسپانسرها خواهد بود. البته لازم نیست برای چنین کاری خیلی به آب و آتش بزنید، چراکه به محض اینکه کارتان بگیرد، سر و کله اسپانسرها پیدا خواهد شد. 

۳.    ارتباط با بزرگان دنیای کسب و کار

ورود به تالار افتخار در دنیای کسب و کار اصلا راحت نیست. اینکه اسم شما هم کنار ایلان ماسک با چند صد میلیارد دلار سرمایه آورده شد، بیشتر شبیه یک رویای شیرین است تا واقعیتی ملموس. قبول دارم کمتر کسی در دنیا خودش را با ایلان ماسک یا حتی صد کارآفرین برتر مجله فروچون مقایسه می کند، اما اگر کسانی در آن سر دنیا توانسته اند این همه پول به جیب بزنند، چرا شما نتوانید؟ 

طراحی پادکست به شما کمک می کند مثل یک دونده تازه کار اولین قدم های حرفه ای تان در زمین مسابقه را بردارید. هر چقدر هم که کارتان در این زمینه بهتر باشد، پیشنهادهای همکاری با کارآفرینان بزرگتر نصیب تان خواهد شد. باور کنید یا نه، گاهی اوقات طراح های پادکست طوری در کانون توجه کارآفرینان قرار می گیرند که کلی پیشنهاد کاری حرفه ای دریافت کرده و جاده های کارآفرینی برای شان کاملا هموار می شود. اگر شما هم دوست دارید سری در میان سرها دربیاورید، طراحی پادکست یک شروع مناسب خواهد بود که از قضا سرمایه اولیه زیادی هم نمی خواهد. 

۴.    اقناع بهتر مشتریان

فرض کنید شما به تازگی وارد بازار تولید لوازم یدکی خودرو شده اید. در این صورت احتمالا علاوه بر زیرمجموعه خودروسازهای بزرگ، بعضی از شرکت های قدیمی تر هم رقیب مستقیم شما خواهند بود. از آنجایی که در بازار رقبا با هم شوخی ندارند، شما باید آماده یک ماراتن فرسایشی باشید. البته این همه چالش ها نیست؛ چراکه مشتریان هم اعتماد زیادی به شما نخواهند داشت. خب تا وقتی کلی شرکت قدیمی و معتبر در بازار هست، چرا کسی باید سراغ شما بیاید؟

طراحی پادکست به شما کمک می کند خیلی ساده و خودمانی به سوال بالا جواب دهید. مخصوصا اگر اپیزودهای پادکست تان را با حضور افتخاری بعضی از آدم های سرشناس ضبط کنید. اشتباه نکنید، منظور ما دعوت از سلبریتی ها برای حضور در پادکست تان نیست، بلکه کاملا برعکس؛ شما باید دنبال کارشناس های حرفه ای در حوزه کاری تان باشید. اینطوری پادکست تان ارزش بالایی برای مخاطب پیدا می کند. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید تا مشتریان تان در بازار تصاعدی افزایش پیدا کند. هرچه باشد مردم به برند تازه کاری که یک پادکست کاملا حرفه ای دارد، دیگر با تردید محض نگاه نمی کنند.

راه اندازی پادکست: چطور و چگونه

شما تا همین جای کار هم مسیر بی نهایت طولانی را طی کرده اید. حالا نوبتی هم باشد باید برویم سراغ اصل مطلب. خب شما که برای آشنایی با تعریف پادکست یا مزایای آن تا اینجا نیامده اید. دنیای پادکست هم فقط یک تعریف ساده و چندتا مزیت خالی نیست. پس تا حوصله تان سر نرفته، باید بحث اصلی را شروع کنیم.

راه اندازی پادکست برای خیلی از کارآفرینان مثل صعود به قله قاف کاری نفسگیر است. ما چنین شاخ و برگ هایی پیرامون پادکست را اصلا درک نمی کنیم؛ چراکه وقتی شما نقشه گنج خوبی داشته باشید، دیگر هیچ کس حریف تان نخواهد بود. دقیقا مثل ورزشکاری که یک برنامه بی عیب و نقص برای کسب مدال طلای المپیک دارد. ما در ادامه سعی می کنیم شما را با نقشه گنج راه اندازی پادکست در دنیای امروز کسب و کار آشنا کنیم. اینطوری یک پادکست بی عیب و نقص برای مخاطب آماده می کنید که حتی یک نفر هم توانایی نادیده گرفتنش را نخواهد داشت.

تعریف اهداف و حوزه کاری: شروعی آرام اما مطمئن

اگر همین الان به طور تصادفی از یک کارآفرین درباره دلیل حضورش در عرصه طراحی پادکست سوال کنید، احتمالا با کلی مکث یک جواب سربالا تحویل تان خواهد داد. دلیل آن هم روشن است: خیلی از کارآفرینان اصلا نمی دانند چرا در دنیای پادکست حضور دارند!

بی شک حضور بی برنامه در یک حوزه کاری نه تنها موفقیتی به همراه ندارد، بلکه مثل یک شکست شش بر صفر در مسابقه فینال جام جهانی تحقیرآمیز خواهد بود. بنابراین اولین توصیه ما برای شما تعیین اهداف کاری تان است. اینطوری با یک سوال ساده درباره دلیل حضورتان در این صنعت طوری غافلگیر نمی شوید که بند را آب دهید. ما برای اینکه کار شما در این بخش خیلی سخت نشود، چند تا هدف مهم را از قبل آماده کرده ایم. البته اجباری نیست حتما هدف تان را از این فهرست انتخاب کنید، بلکه این چند مورد فقط مقدمه ای برای دستگرمی است:

•    قرار گرفتن در کانون توجه مشتریان 
•    به اشتراک گذاری پیام های مهم (معمولا برای انجمن های خیریه)
•    تبدیل شدن به رهبر تجاری در حوزه ای خاص
•    پیدا کردن اسپانسر یا منبع درآمد جدید
•    معرفی محصولات یا خدمات تازه برند

هر کدام از اهداف بالا به اندازه کافی مهم هست که آدم وقتش را صرف طراحی پادکست کند. البته فهرست بالا می توانست حسابی بلندبالا باشد، اما ما ادامه آن را به سبک فیلم های مفهومی باز طراحی کردیم. پس اگر به نظرتان هدف مهم دیگری هم هست که به این فهرست اضافه شود، حتما ما را هم در جریان بگذارید. 

بعد از اینکه اهداف شما در زمینه طراحی پادکست کامل شد، نوبت به انتخاب حوزه ای خاص برای شروع به کار می رسد. شما تا اینجا فقط اهداف خودتان را در نظر گرفته اید، اما یادتان باشد مخاطب شما هم انتظارات مشخصی دارد. این یعنی نباید خیلی از خود راضی عمل کنید. در عوض اندکی توجه به نیاز یا خواسته مخاطب هدف بد نخواهد بود. 

گاهی اوقات کارآفرینان حوزه های بی نهایت تخصصی برای تولید پادکست انتخاب می کنند. فرمول فکر کردن درباره موضوع هر اپیزود، دست کم پنج تا، قبل از تایید نهایی یک حوزه است. مثلا اگر شما قصد دارید در دنیای مهندسی پزشکی پادکست طراحی کنید، باید دست کم موضوع پنج اپیزود اول به راحتی آب خوردن در ذهن تان شکل بگیرد. وگرنه سیگنال مهمی مبنی بر ناآشنایی تان به آن حوزه دریافت کرده اید. از آنجایی که این روزها کلی موضوع و دغدغه مختلف برای طراحی پادکست وجود دارد، لازم نیست خیلی خودتان را درگیر یک موضوع خاص کنید. در عوض آنقدر حوزه های مختلف را شخم بزنید تا دست آخر به موضوع مورد علاقه تان برسید. اینطوری حداقل خیال تان راحت است در همان حوزه ای که دوست داشتید پادکست تان را شروع کرده اید!

انتخاب نام برای پادکست: وقتی پادکست تان متولد می شود

راهنمای طراحی پادکست: هر آنچه برای شروع کار لازم دارید!

همانطور که هر برندی در این دنیا اسم مشخصی دارد، محصولات مختلف هم نام های گوناگونی دارند. مثلا وقتی اسم آیفون ۱۳ می آید، همه می دانند درباره کدام محصول برند اپل حرف می زنید. این موضوع ربطی به کیفیت آیفون یا هر نکته جانبی دیگری ندارد، بلکه موضوع به دقت اپل در نام گذاری درست محصولش برمی گردد. این دقیقا همان کاری است که شما باید با پادکست تان انجام دهید. طوری که حتی یک ناشناس هم با شنیدن اسم پادکست تان موضوع بحث را متوجه شود.

نام گذاری پادکست ها معمولا کار راحتی نیست؛ چراکه شما نمی توانید هر روز اسم پادکست تان را عوض کنید. بنابراین حساسیت کار بی نهایت افزایش پیدا می کند. اگر از ما می شنوید، بهترین راه حل در چنین اوضاعی انتخاب از بین دو الگوی اصلی نام گذاری است. در الگوی نخست یک اسم با معنای مشخص برای پادکست انتخاب می شود. مثلا اگر شما قصد دارید درباره نوآوری های جدید در عرصه پزشکی حرف بزنید، اسمی مثل «دنیای علم و پزشکی» به اندازه کافی مخاطب تان را جذب خواهد کرد. البته در این بین باید حواس تان به یک نکته مهم هم باشد. اینکه اسم پادکست تان همیشه دامنه وسیع تری از موضوع هر اپیزود را شامل شود. وگرنه در همان نگاه اول نیمی از کاربران انگیزه شان برای گوش دادن به پادکست تان را از دست خواهند داد؛ به همین سادگی.

الگوی دوم در انتخاب اسم برای پادکست استفاده از نام هایی با معنای متفاوت از حوزه کاری تان است. اینطوری اسم متفاوت پادکست تان در وهله اول نظر کاربران را جلب خواهد کرد. اگر از ما می شنوید، هیچ فرقی بین دو الگوی انتخاب اسم برای پادکست وجود ندارد. فقط باید حواس تان را جمع کنید یک وقت بی گدار به آب نزنید؛ چراکه اسم های عجیب معمولا هیچ تصور اولیه ای در ذهن کاربران ایجاد نمی کند. به همین خاطر بدون یک کپشن یا توضیح دقیق درباره پادکست کلاه تان حسابی پس معرکه خواهد بود. 

انتخاب فرمت پادکست: نور، صدا، حرکت!

خیلی ها فکر می کنند همین که موضوع و اسمی برای پادکست شان انتخاب کنند، دیگر کارشان در هزارتوی کارآفرینی تکمیل شده است. اگر شما هم این طور فکر می کنید، باید کاملا ناامیدتان کنیم؛ چراکه کسی در دنیای پادکست ها برای تان فرش قرمز پهن نکرده است. حتی بهترین پادکست های دنیا هم اگر فرمت مشخصی نداشته باشند، خیلی زود از فهرست برنامه های مورد علاقه مردم حذف می شوند. ماجرا پیچیده شد، نه؟

وقتی درباره انتخاب فرمت پادکست حرف می زنیم، منظورمان انتخاب از بین فرمت هایی مثل متن یا ویدئو نیست. هرچه باشد پادکست فقط در قالب صوتی معنا دارد. در عوض منظور از فرمت در اینجا ساختار کلی برنامه تان است. آیا شما دوست دارید اخبار را گزارش کنید یا مصاحبه با آدم های معروف بیشتر جذب تان می کند؟ شاید فکر کنید این بخش دقیقا مثل همان انتخاب موضوع است، اما راستش را بخواهید ماجرا اصلا این طوری نیست. 

اجازه دهید برای فهم بهتر فرمت پادکست از یک مثال دم دستی استفاده کنیم. حوزه غذا را در نظر بگیرید. بعضی از پادکست ها در این حوزه کاملا آموزشی اند. تعدادی دیگر به معرفی رستوران ها پرداخته و بعضی ها هم اخبار این صنعت را دنبال می کنند. شما به عنوان یک سرآشپز باید تصمیم بگیرید پادکست تان را در کدام قالب طراحی کنید. اگر ارتباط خوبی با سرآشپزهای مشهور دنیا دارید، انتخاب فرمت مصاحبه ای ایده جذابی خواهد بود. اگر هم ۲۴ ساعته پای اخبار و رویدادهای مربوط به صنعت غذا هستید، انتخاب مدل خبری به کارتان می آید. خلاصه کلام اینکه شما باید با توجه به امکانات در دسترس تان فرمت پادکست را انتخاب کنید.

بعد از انتخاب فرمت کلی کار کمی خُرده‎ کاری باقی می ماند. وضعیت شما الان مثل نقاشی است که یک تابلوی بی نهایت زیبا کشیده اما کمی از نورپردازی هنوز مشکل دارد. اولین کار باقی مانده شما انتخاب زمان هر اپیزود است. بی شک زمان بی نهایت کوتاه درست مثل زمان‎بندی طولانی حوصله کاربران را سر می برد. بنابراین شما باید پادکست تان را بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه در نظر بگیرید. این طوری هم کار ضبط هر اپیزود خیلی سخت نمی شود، هم اینکه فرصت کافی برای بیان سیر تا پیاز ماجرا را خواهید داشت. در مرحله بعد زمان انتشار پادکست در کانون توجه قرار می گیرد. همانطور که یک کنسرت باید زمانی که همه مردم سرشان خلوت است برگزار شود، پادکست شما هم نباید کله صبح منتشر گردد. در عوض عصرها زمان بی نظیری برای انتشار پادکست خواهد بود. پس به جای آزمون و خطای بی دلیل همان عصرها را انتخاب کنید. به علاوه انتشار هفتگی پادکست هم به شما برای جلب مخاطب کمک می کند. البته بعضی ها هر سه روز هم اپیزود منتشر می کنند، اما این کار نیاز به وقت بی نهایت زیادی برای تهیه هر اپیزود خواهد داشت. پس الکی اول کاری به خودتان فشار نیاورید. 

خرید تجهیزات: حرکت بر مدار بودجه

اگر شما از آن دست آدم هایی هستید که برای هر کاری اول از همه بهترین تجهیزات را خریداری می کنند، احتمالا در دنیای پادکست ها حسابی به زحمت می افتید؛ چراکه یک لحظه غفلت طوری خرج تان را بالا می برد که نگو و نپرس. هرچه باشد در دنیایی که قیمت هدفون و میکروفون از ۲۰ دلار تا بی نهایت ادامه دارد، وسواس زیاد کار دست تان خواهد داد. البته اگر شما آدم اهل صرفه جویی هستید، لازم نیست خیلی نگران باشید. در عوض کارآفرینان ولخرج باید پای شان را روی ترمز بگذارند؛ چراکه خطر ورشکستگی همین نزدیکی ها کمین کرده است!

ولخرجی برای تهیه تجهیزات پادکست خیلی خوب نیست. این کار نه تنها شما را در وضعیت خطرناکی قرار می دهد، بلکه عملا توانایی کار کردن با چنین تجهیزات آخرین سیستمی را هم نخواهید داشت. به زبان خودمانی، همانطور که یک فیلمبردار آماتور با دوربین فوق پیشرفته سونی آشنایی ندارد، شما هم خیلی از تجهیزات پیشرفته ضبط پادکست سر در نخواهید آورد. پس به جای صرف هزینه های کلان دنبال شروع کارتان با حداقل ها باشید. 

بی شک خیلی از طراحان بزرگ پادکست در چهار گوشه دنیا تجهیزات گران قیمتی برای کارشان خریده اند. با این حال حتی آنها هم در ابتدای راه با میکروفون های ساده سر می کردند. پس به جای فکر و خیال درباره اهمیت میکروفون ها دستی به سر و گوش محتوای پادکست تان بکشید. قول می دهم این طوری کارتان خیلی راحت تر پیش برود. همین که یک میکروفون بدون نویز و هدفونی درست و حسابی داشته باشید، کارتان به خوبی راه می افتد. پس منتظر چه هستید؟ همین حالا دست به کار شوید و دنبال همین دو تا تجهیزات ساده و صدالبته ارزان قیمت برای شروع کارتان بگردید.

انتخاب نرم افزار ضبط پادکست: حساس ترین بخش کار

وقتی همه چیز آماده شد، نوبت به انتخاب نرم افزار برای ضبط محتوا می رسد. اگر شما تا به حال فرآیند ضبط پادکست را ندیده باشید، احتمالا صحبت درباره نرم افزار ویژه برای چنین کاری حسابی تعجب برانگیز خواهد بود. پس اجازه دهید از یک مثال کاربردی استفاده کنیم. همانطور که عکاس های حرفه ای بعد از ثبت تصویر خام با نرم افزار فوتوشاپ یا لایت روم آن را ادیت می کنند، شما هم یک نرم افزار حرفه ای برای ضبط و بعد ویرایش هر اپیزود لازم دارید؛ چراکه معمولا در حین ضبط هر اپیزود کلی از کار کات می شود. لحظاتی که شما به هر دلیل خوب صحبت نکرده اید یا تپق هایی که خیلی به مذاق مخاطب نخواهد نشست باید از فایل خام حذف شود. اینطوری دست آخر یک فایل کاملا عالی از اپیزود جدید پادکست برای تان باقی خواهد ماند. 

انتخاب های مهم را همیشه منوط به نظر کارشناس های حرفه ای است. به همین خاطر برای پیدا کردن بهترین نرم افزارهای حوزه پادکست یک راست رفته ایم سراغ حرفه ای ها. البته ما با تک تک طراح های بزرگ پادکست حرف نزده ایم، بلکه فقط نرم افزارهایی که آنها برای ضبط پادکست انتخاب کرده اند، کنار هم قرار داده ایم. اگر شما هم دوست دارید پادکستی بی عیب و نقص ضبط کنید، ادامه این بخش را هیچ جوره از دست ندهید. 

کارآفرینان بسیار زیادی در سراسر دنیا فکر می کنند کار با هر نرم افزاری کلی هزینه روی دست شان می گذارد. اگر شما هم چنین دلهره ای دارید، خیال تان راحت باشد؛ چراکه هیچ کدام از ابزارهای ضبط یا ویرایش پادکست خرج زیادی روی دست تان نمی گذارد. 

اولین ابزار پیشنهادی ما برای ضبط پادکست ریور ساید (RiverSide.fm) است. این ابزار به طور آنلاین امکان ضبط و ویرایش محتوای صوتی یا ویدئویی را به شما می دهد. نکته جالب اینکه ریور ساید حتی با اینترنت های ضعیف هم به خوبی کار می کند. این یعنی شما لازم نیست حتما سرعت اینترنت خیلی بالایی داشته باشید. نکته جالب دیگر امکان دریافت خروجی هایی با کیفیت بی نهایت بالا از این ابزار است. اگر شما هم دوست دارید با ماهی ۹ دلار مثل آب خوردن اپیزودهای پادکست تان را ادیت کنید، ریور سایت بهترین گزینه خواهد بود. 

ابزار پیشنهادی دوم ما اسکوآد کست (Squad Cast) است. این ابزار به معنای واقعی کلمه یک آچار فرانسه کامل است. شما می توانید با خیال راحت از آن به عنوان میانبری برای ویرایش سریع فرمت صوتی استفاده کنید؛ چراکه کاملا انحصاری برای کمک به طراح های پادکست ساخته شده است. به علاوه، تیم پشتیبانی آن هم ۲۴ ساعته کنارتان خواهد بود تا مو لای درز کارتان نرود. 

هزینه استفاده از اسکوآد کست فقط ماهانه ۱۰ دلار است. البته اگر کارتان خیلی تکنیکی باشد، شاید برخی هزینه های جانبی هم برای تان فعال شود. با این حال معمولا طراح های پادکست با همان ۱۰ دلار کارشان راه می افتد. امکان انتخاب خروجی های مختلف صوتی ویژگی جذابی است که این ابزار را از بقیه رقبا متمایز می کند. پس اگر فایل خروجی برای تان مهم است، هیچ جوره اسکوآد کست را فراموش نکنید. 

آخرین گزینه پیشنهادی ما در این بخش زوم است. اشتباه نکنید، ما اصلا شوخی مان نگرفته است. زوم علاوه بر ویدئو کنفرانس های مختلف امکان ضبط فرمت صوتی برای پادکست را هم فراهم کرده است. شما این طوری هم قابلیت لایو استریم برای پادکست را دارید، هم اینکه بعضی ابزارهای ویرایش ابتدایی در دست تان خواهد بود. از آنجایی که کیفیت ضبط و ویرایش زوم تعریف چندانی ندارد، ما معمولا استفاده از آن را به کسی توصیه نمی کنیم. منتها اگر اول راه هستید و هیچ پولی برای خرید ابزار مورد نیازتان ندارید، تنها گزینه همین زوم خواهد بود. البته تا وقتی که کمی پول دست تان بیاید!

یادتان باشد انتخاب ابزار مناسب برای ضبط یا ویرایش پادکست اهمیتی به اندازه محتوای اصلی تان دارد. هرچه باشد کمتر کسی به پادکستی با کیفیت صدای بی نهایت پایین توجه نشان خواهد داد. پس با انتخاب یک نرم افزار مطمئن خیال خودتان از این بابت را راحت کنید. 

ضبط اولین قسمت پادکست: جایی که رویاها بدل به واقعیت می شود!

دیگر به بخش پایانی ماجرا رسیده ایم؛ همان جایی که شما باید بعد از کلی فراز و فرود پادکست تان را ضبط کنید. بی شک هر کاری اولش حسابی سخت است، اما شما لازم نیست خیلی نگران باشید؛ چراکه قبلا کلی کارآفرین امتحان شان را در این حوزه پس داده اند. پس اگر بقیه از پس این غول مرحله آخر برآمده اند، شما هم موفق خواهید شد. البته با چاشنی راهنمایی های ارزنده!

از آنجایی که اولین اپیزود از پادکست شما مثل قسمت اول یک سریال است، باید مطمئن شوید تاثیرگذاری خوبی بر روی مخاطب دارد. وگرنه از همان ابتدا با کلی نقد مختلف رو به رو خواهید شد. اگر از ما می شنوید، قبل از اینکه میکروفون را روشن کنید، یک خلاصه کوتاه از ثانیه اول تا لحظه خداحافظی اپیزودتان را روی کاغذ پیاده کنید. اینطوری دست کم خیال تان بابت داشتن یک برنامه دقیق راحت می شود. اجازه دهید با هم خودمانی باشیم، خیلی از کارآفرینان وسط ضبط پادکست برنامه شان را فراموش می کنند. یک خلاصه کوچک که همیشه دم دست تان است، کمک می کند چنین تجربه ای نداشته باشید (شما را نمی دانم ولی من حتی فکر کردن به فراموشی برنامه پادکست وسط پخش زنده هم حسابی روی مغزم رژه می رود).

بعد از اینکه خلاصه اپیزودتان آماده شد، باید یک مکان مناسب برای ضبط پادکست پیدا کنید. خب اگر پادکست موفقی را سراغ دارید که دقیقا وسط خیابان یا پارک سر کوچه ضبط می شود، ما را هم بی خبر نگذارید. معمولا یک اتاق ساکت که خبری از رفت و آمد زیاد در آن نباشد، کافی خواهد بود. با این حال شما همیشه فرصت اضافه کردن یک نویزگیر به میکروفون تان را دارید. این طوری حتی صداهای کوچک هم راهی به پادکست تان پیدا نمی کنند. به علاوه اینکه ویرایش پادکست تان هم بی نهایت ساده خواهد شد. 

بی شک بعد از اینکه مکان مناسب برای ضبط پادکست را پیدا کردید، دیگر فاصله زیادی تا موفقیت باقی نمانده است. از اینجا به بعد شما باید تجهیزات تان را راه اندازی کرده و با خیال راحت شروع به ضبط پادکست کنید. این روزها خیلی از پادکست های بزرگ استودیویی ویژه برای حضور مهمان ها دارند. با این حال اگر شما چنین امکاناتی ندارید، لازم نیست خیلی به جیب تان فشار وارد کنید. در عوض به طور آنلاین با مهمان تان ارتباط برقرار کنید. قول می دهم اگر اینترنت تان بازی درنیاورد، در فایل نهایی طوری به نظر می رسد که انگار مهمان برنامه کنار دست تان نشسته بود. 

تا یادمان نرفته اجازه دهید چند تا تکنیک ساده برای کار با میکروفون هم یادتان دهیم. خیلی از طراح های پادکست حتی با گران ترین میکروفون های دنیا هم فایل های صوتی خیلی بدی می گیرند. دلیل این فاجعه معمولا صحبت کردن در فاصله بی نهایت نزدیک میکروفون است. اینطوری یکسری نویزهای ریز روی صدا ایجاد می شود که حسابی روی اعصاب مخاطب راه خواهد رفت. پس یک لطفی به مخاطب تان کرده و دست کم ۱۲-۱۰ سانتی متر از میکروفون فاصله بگیرید. به علاوه، وقتی مشغول صحبت کردن نیستید، میکروفون را خاموش کرده یا دست کم به طرف دیگر بچرانید. اینطوری ناخواسته روی صحبت دیگران نویز نخواهید انداخت. 

سخن پایانی

دنیای پادکست به اندازه میلیاردها مخاطب در سراسر دنیا گسترش پیدا کرده است. بی شک در چنین وضعیتی هر کارآفرینی دنبال سهمی هرچند اندک از این بازار پهناور خواهد بود. با این حال قرار نیست همه دست اندرکاران این حوزه به درآمدزایی فوق العاده برسند. همان‏طور که در فیلم های هالیوودی فقط یک قهرمان اصلی خوش می درخشد، در دنیای پادکست هم انبوهی از کارآفرینان فقط نقش سیاهی لشکر را دارند. نکات مورد بحث در این مقاله کمکی هرچند کوچک به شما برای آشنایی با زوایای مختلف فرآیند طراحی پادکست کرده باشد. حالا نوبتی هم باشد، این شما هستید که باید روی صندلی قضاوت نشسته و صفر تا صد این مقاله را ارزیابی کنید. امیدوارم راهنمای خوبی برای شروع کارتان در این حوزه بوده باشیم و نمره قبولی از شما بگیریم.

منابع: 

https://www.buzzsprout.com
https://www.podcastinsights.com
https://www.forbes.com

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا