رسانه دیجیتالمتاورس

ضرر ۲.۸ میلیارد دلاری بخش متاورس شرکت متا؛ زاکربرگ به متاورس خوشبین است

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
مازیار نسیمی

بخش واقعیت مجازی (VR) و متاورس شرکت متا به اسم ریلتی لبز (Reality Labs) هفتمین گزارش مالی سه ماهه همراه با ضرر خود را منتشر کرده است، اما مارک زاکربرگ مدیرعامل این شرکت در خصوص سرمایه‌گذاری در این فناوری که آن را «فرصت بزرگ» می‌خواند ثابت‌قدم است.

در گزارش درآمد سه ماهه دوم سال جاری شرکت متا که در تاریخ ۲۷ جولای (۵ مرداد) منتشر شده، زاکربرگ تایید کرده است که به مدت چند سال و تا زمانی که برنامه‌های VR و پلتفرم متاورس به بلوغ کافی برسد تا این فرصت بزرگ، ارزشی معادل با صدها میلیارد دلار به دست آورد، این ضررها ممکن است ادامه یابد. زاکربرگ در این خصوص گفته است:

متاورس به چند دلیل یک فرصت بزرگ محسوب می‌شود. در حال حاضر حتی مصمم‌تر شده‌ام که توسعه این پلتفرم‌ها در طول زمان می‌تواند به ایجاد صدها میلیارد و حتی تریلیون‌ها دلار بیانجامد.

وی افزود: مشخصا حضور در این عرصه در چند سال آتی بسیار پر هزینه خواهد بود. اما مطمئن هستم از اینکه نقش مهمی در ساخت و توسعه این عرصه ایفا کرده‌ایم خوشحال خواهیم بود.

اوایل روز گذشته، افزایش ضررهای عملیاتی ریلتی لبز در گزارش درآمد سه ماهه دوم سال جاری شرکت متا اعلام شد. چنین ضررهایی برای بخش‌هایی که در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند غیرمعمول به شمار نمی‌آید.

ریلتی لبز به ساخت و توسعه برنامه‌های VR و واقعیت افزوده (AR) می‌پردازد تا به کاربران متا کمک کند تا با استفاده از هدست‌های Oculus به پلتفرم‌های اجتماعی مختلف نظیر متاورس متصل شوند.

علاوه بر ضررهای مذکور، درآمد ریلتی لبز از سال ۲۰۲۱ و حاشیه سود عملیاتی آن از سال ۲۰۲۰ رو به کاهش بوده است. ۱۱.۱ میلیارد درآمد و ۲۹٪ مارجین که در سه ماهه دوم ۲۰۲۲ ثبت شده است، کمترین سطح این معیارها طی هفت فصل گذشته بوده است.

ضرر ریلتی لبز در سه ماهه اول سال جاری ۲.۹ میلیارد دلار بوده است.

گزارش مالی متا (به میلیون) - متاورس
گزارش مالی بخش‌های مختلف متا (به میلیون). منبع: cointelegraph

زاکربرگ در این خصوص نیز خاطرنشان کرده است که محیط چالش برانگیز ممکن است این ضررها را افزایش دهد.

او گفته است که شرایط اقتصادی کنونی بدتر از سه ماهه گذشته است و معتقد بوده است که فدرال رزرو در نشست ۲۷ جولای برای دومین بار پیاپی، نرخ بهره را ۰.۷۵٪ افزایش می‌دهد. وی در این خصوص گفت:

به نظر می‌رسد که در حال ورود به روند نزولی اقتصادی هستیم که می‌تواند تاثیر بسزایی بر کسب‌وکار تبلیغات دیجیتالی داشته باشد. در این شرایط، ما بر سرمایه‌گذاری بلندمدت معطوف خواهیم شد که ما را در موقعیتی قرار دهد تا بتوانیم قدرتمندتر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهیم.

علی‌رغم مشکلات اقتصادی، زاکربرگ مطمئن است که شرکت متا و زیرشاخه‌های آن از این روند نزولی قدرتمندتر و منظم‌تر عبور خواهند کرد.

زاکربرگ دلیل اطمینان خود را بر اساس سرمایه‌گذاری‌هایی که شرکت متا انجام داده، عنوان کرده است. هدف از این سرمایه‌گذاری‌ها این بوده است که شرکت متا هم‌چنان در صنعت و فناوری پیشگام باقی بماند. در این بین، کمیسیون معاملات فدرال (FTC) شکایتی علیه متا ارائه داده و مدعی شده است که این شرکت در صدد یکه‌تازی و انحصارطلبی در کل بازار متاورس است. در این شکایت بیان شده است که اقدامات متا در این عرصه، مانع از نوآوری و رقابت آن دسته از شرکت‌های آمریکایی شده است که در صدد ساخت و توسعه برنامه‌ها و پلتفرم‌های متاورس هستند.

منبع: میهن بلاکچین و به نقل از کوین تلگراف،

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا