پیشنهاد سردبیرتحلیل ارز دیجیتالمقاله ارز دیجیتال

زمستان طولانی در بازار رمز‌ارزها

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند
نوید ایران‌بهار

ریزش اخیر بازار رمز‌ارزها باعث اظهارنظرهای گوناگون از سوی کارشناسان و دست‌اندرکاران این حوزه شده است. بعضی نظرات که از سوی اشخاص سرشناس بازار مطرح می‌شود، تاثیر عمیقی روی احساسات و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به بازار رمز‌ارزها دارد. چانگ پنگ ژائو ‌مشهور به ‌‌CZ، مدیرعامل و موسس صرافی بایننس یکی از افراد تاثیرگذار بازار رمز‌ارزهاست. او معتقد است زمستان ارزهای دیجیتال تا سال ۲۰۲۶ ادامه دارد، اما در عین حال سعی می‌کند روی نکات مثبت این ریزش تاکید کند.

 CZ در مصاحبه با رسانه جهانی فورچون گفت: «تردیدی در فاجعه‌آمیز بودن ریزش بازار نیست؛ اما باید به این نکته توجه کرد، وقتی فاجعه در حال رخ دادن است فرصت نیز وجود دارد.»  نظر و نگاه شخص تاثیر‌گذاری مانند او می‌تواند الهام‌بخش دیگر افراد فعال در حوزه رمزارزها باشد؛ رهبری و هدایت یک کسب‌و‌کار در شرایط بحرانی نیازمند توانایی و مهارتی ویژه و خاص است. او پیش‌تر نیز در توییتی اعلام کرده بود صرافی بایننس ۲هزار موقعیت شغلی دارد و می‌خواهد افراد شایسته و توانمند را استخدام کند.

همچنین ژائو خبر از افزایش کارکنان به تعداد ۸هزار نفر تا پایان سال جاری میلادی داد. این در حالی است که بسیاری از صرافی‌‌ها مانند کوین‌بیس‌‌، جمینی و کریپتو دات‌کام دست به تعدیل نیرو زده‌اند و برای کاهش هزینه‌ها و دوام آوردن در شرایط خونین بازار ارزهای دیجیتال، پروژه کوچک‌سازی را در مقابل استفاده از فرصت‌ها انتخاب کرده‌اند.

در این سقوط کم‌سابقه شرکت بابل فایننس (‌Babel Finance)، ارائه‌دهنده خدمات مالی رمزنگاری مستقر در آسیا، برداشت مشتریان را به حالت تعلیق درآورد؛ پنج روز قبل از آن نیز پلتفرم وام‌دهی شبکه سلسیوس(یک برنامه وام‌دهی رمزنگاری است) حرکتی مشابه را انجام داد که چنین اقداماتی نشان از بی‌ثباتی وضعیت این شرکت‌ها در شرایط بحرانی دارد. بر همین اساس مدیرعامل صرافی بایننس باور دارد پروژه‌های ضعیف در فصل زمستان بازار از بین خواهند رفت و تنها قوی‌‌ها دوام خواهند آورد و از نظر او، بقا در این زمستان طولانی آزمونی بسیار جدی برای شرکت‌ها و پروژه‌هاست؛ آنهایی که بر اساس یک نیاز و بر پایه فناوری دقیق ایجاد شده‌‌اند، قادر خواهند بود در فصل بهار بازار، شکوفایی خود را به نمایش بگذارند. 

از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)، بیش از ۲ تریلیون دلار سرمایه از بازار رمز‌ارزها خارج شده است که نشان‌دهنده کاهش ۷۰ درصدی از ارزش کلی است؛ بیت‌کوین از ابتدای سال حدود ۵۹ درصد ریزش داشته است و حتی داده‌های گلسنود ‌(وب‌سایت مرجع داده بر‌خط است که با استفاده از جمع‌آوری اطلاعات تمامی تراکنش‌ها، داده‌های بلاک‌چین را برای همه قابل دسترس می‌کند) نشان می‌دهد که احتمالا سقوط ۶۴ درصدی بیت‌کوین را در پیش خواهیم داشت. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد، قیمت بیت‌کوین به ۷۵۰۰ دلار خواهد رسید.

همچنین منبع معتبر دیگری (Watcher Guru) اعلام کرد، در چند وقت اخیر حدود سه‌چهارم از ۱۰۰ پروژه برتر بازار رمز‌ارزها از اوج قیمتی خود فاصله‌ای ۹۰ درصدی گرفته‌‌اند.  مدیرعامل بایننس بارها در اصلاحات قیمتی بازار نقش امید‌دهنده را ایفا کرده است؛ او با توییت‌هایی که منتشر می‌کند سعی در ایجاد آرامش میان فعالان و دوستداران حوزه رمز‌ارزها دارد.

وی همواره با مثال‌هایی از رخدادهای قبلی، مثبت یا منفی، سعی در جلب نظر و توجه مخاطبان دارد. اگرچه این‌بار با پیش‌بینی طولانی شدن زمستان بازار، اندکی هراس و نگرانی را در دل سرمایه‌گذاران ایجاد کرده است؛ اما در مقابل با اشاره به فرصت‌های مثبت و امکان‌پذیر سعی در تعدیل احساسات و نگرش‌ها نسبت به بازار داشته است. یکی دیگر از موضوع‌های مورد علاقه مدیرعامل ۴۴ ساله صرافی بین‌المللی بایننس تشویق سرمایه‌گذاران به هودل کردن است‌(HODL کردن از همان کلمه HOLD به معنای نگه داشتن می‌‌آید و در بازار ارز دیجیتال به معنی حفظ و نگهداری بلندمدت یک رمز‌ارز است).

ژائو همیشه با اشاره به روند قیمتی گذشته و تجربه‌های پیشین، سرمایه‌گذاران را متوجه سود‌دهی بازار در بلندمدت می‌کند؛ البته بسیاری از کارشناسان نیز با او هم‌عقیده هستند و اعلام می‌کنند تا هنگامی که نگاه ثروتمند شدن یک‌شبه، میان سرمایه‌گذاران وجود دارد نمی‌توان رشد و پیشرفت این عرصه را متصور شد. طمع و آرزوی ثروتمند شدن سریع، باعث به وجود آمدن پروژه‌های فریبکارانه زیادی شده است و نوسانات متعدد در این بازار مانند دریایی متلاطم سرمایه‌های فراوانی را به کام نابودی کشانده است؛ بنابراین افرادی مانند CZ سعی در ایجاد فرهنگی دارند تا فارغ از سود‌دهی بازار، افراد را تشویق به پذیرش و فهم رمزارزها کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا